نامه محرمانه انگلیس،فرانسه و آلمان در مورد ایران

۱۳ مهر ۱۳۹۱ | ۲۳:۵۰ کد : ۱۹۰۷۵۸۴ سرخط اخبار

در حالی که اتحادیه اروپا فعالیت های خود را به شکل آشکار و نهان برای توافق بر سر تحریم های بیشتر بر ایران شدت می بخشد، هیلاری کلینتون سخن از لغو سریع تحریم های غرب علیه ایران در صورت همکاری ایران با قدرت های بزرگ می کند. نگاهی به اتفاقات اخیر در اقتصاد ایران و تحلیل کارشناسان از آن شاید بتواند سرنخی از بازی غرب به دست دهد.

به گزارش تابناک، سه کشور انگلستان، آلمان و فرانسه در یک نامه محرمانه به 27 عضو اتحادیه اروپا اقدام به انتقاد و تهدید به تحریم های بیشتر علیه آنچه عدم شفافیت در برنامه هسته ای کشور عنوان شده، پرداخته اند.

در بخشی از این نامه که در 20 سپتامبر نوشته شده، مستقیماً اشاره به پیشنهاد اروپا برای کمک هایی در بخش انرژی و هوانوردی در قبال تعلیق غنی سازی دارد، و آمده است: تا کنون ایران هیچ واکنش مثبتی به این پیشنهاد ما نشان نداده است.

همچنین در ادامه در بخش دیگر این نامه گزارش 30 ام ماه آگوست آژانس بین المللی انرژی را مورد اشاره قرار داده و بر این اساس نوشته است که: [این گزارش منجر شد] که یک بار دیگر نگرانی های ما [از برنامه هسته ای ایران] افزایش یابد. در گزارش آژانس تنها اشاره شده بود که ایران انبارهای ذخیره اورانیوم غنی شده را افزایش داده است.

متن این نامه در حالی منتشر شده و به دست تعدادی از رسانه ها افتاده است که قرار است در نشست پیش روی اتحادیه اروپا در 15 اکتبر، مقامات مالی و دیپلمات های اروپایی برای توافق بر سر تحریم های بیشتر بر علیه ایران در بخش انرژی، مالیه، تجارت و حمل و نقل توافق کنند. این مطلب را تعدادی از دیپلمات های اروپایی که نخواسته اند نامشان فاش شود افشا کرده اند.

این در حالی است که گفته می شود دیوید کوهن معاون وزارت دارایی آمریکا قرار است در این هفته به اروپا سفر کرده و در دیدار با مقامات کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلستان برای اعمال فشار بیشتر بر ایران مذاکره کند. بر اساس اطلاعات در یافتی خبر گزاری بلومبرگ، محور این گفتگوها پیدا کردن راه حلی برای جلوگیری از ایران در خصوص مسیرهای دور زدن تحریم های فعلی است.

گفته می شود این مذاکرات احتمالاً شامل اقدام به محدودیت های بیشتر در سر راه بانک مرکزی و همچنین اقداماتی برای پیچیده تر کردن و سخت تر کردن دسترسی ایران به منابع ارزی است.

در همین حال، اخیراً هیلاری کلینتون اعلام کرده است که چنانچه ایران در برنامه هسته ای خود با قدرت های جهانی همکاری کند، احتمال تخفیف های قابل توجه در تحریم ها وجود دارد. وی مستقیماً دولت ایران را مسئول اوضاع اقتصادی موجود در کشور دانسته و صراحتاً بیان کرده است که هدف آمریکا متقاعد کردن حکومت ایران برای مذاکرات جدی در خصوص برنامه هسته ای اش است.

به گزارش تابناک، طی هفته های اخیر افزایش بی منطق بهای ارز و دلار در کشور که به عقیده بسیاری از کارشناسان بیش از همه ناشی از اخلالگری ارزی است، مورد توجه بسیاری از رسانه های غربی قرار گرفته. بسیاری از دیپلمات ها و رسانه های غربی مدعی شده اند که اقتصاد ایران تحت فشار بسیار زیادی قرار دارد و ارزش ریال در مدتی کوتاه بیش از 50 درصد کاهش یافته.

اما نکته مهم در اینجا است که تقریباً همه کارشناسان سیاسی و اقتصادی بر این باورند که اقتصاد ایران با وجود همه فشارها آن گونه که تصور می شود به مرز بحران و فروپاشی نرسیده است و تحریم ها نمی تواند ایران را در مجبور به تعطیلی مسئله هسته ای کند.

بیژن خواجه پور، مشاور اقتصادی و استراتژیک موسسه تحقیقاتی مستقر در وین چندی پیش در مصاحبه ای که در واشنگتن با رسانه ها کرد گفت که با افرادی که معتقدند اقتصاد ایران در حال فروپاشی یا در مرز فلج شدن است کاملاً مخالف است.

وی گفت: اقتصاد ایران بسیار بزرگ و پیچیده است و صنایع داخلی آن به قدری وسیع هستند که توان جایگزینی تقریباً همه واردات ضروری را دارند. ایران برای مدت زمانی طولانی در تحریم به سر برده و اکنون رهبران این کشور به خوبی راه مقابله با تحریم ها را میدانند. تحریم ها به هدف خود نخواهند رسید.

به نظر می رسد که اقدام اروپا برای تهدید به تحریم های بیشتر در کنار سخنان اخیر کلینتون حاوی این نکته مهم است که دیپلمات ها و مقامات غربی به این نتیجه رسیده اند که علیرغم تحریم ها و فشار آن ها بر اقتصاد ایران و زندگی مردم جامعه، این فشارها نتوانسته ایران را از مسیر دست یابی به تکنولوژی هسته ای و تعقیب برنامه هسته ای خود منحرف سازد.

هدف از پیشنهاداتی برای لغو تحریم ها – آن هم به شکلی سریع – در کنار تهدیدهایی برای تحریم بیشتر بیش از همه به نظر برای استفاده از فرصت پیش آمده در اقتصاد ایران برای رسیدن به خواست تعلیق همیشگی غنی سازی اورانیوم در کشور است.

کلید واژه ها: تحریم اقتصاد ایران


نظر شما :