شمارش معکوس برای مقابله با حمله تل آویو

واشنگتن خود را برای جنگ مهیا می کند

۰۸ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۹۰۷۳۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
استراتژی ایالات متحده این است که نه به تل آویو در حمله کمک می کند و نه مانع از آن می شود. در بهترین حالت به نظر می رسد که اگر اسرائیل نبردی را آغاز کند، امریکا تلاش می کند این روند را متوقف کند و به دنبال برقراری نوعی آتش بس خواهد بود.
واشنگتن خود را برای جنگ مهیا می کند

دیپلماسی ایرانی : در حالی که هیچ کس در کابینه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نمی داند که آیا رژیم اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله خواهد کرد یا خیر؟ باز هم برنامه ریزهای جنگی در امریکا خود را برای احتمال های فراوان در صورت حمله نظامی تل آویو مهیا می کنند. به گزارش فارین پالیسی ، ارتش امریکا تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا از حضور تمام عیار خود در جنگی خونین در خلیج فارس حذر کند. یک مقام ارشد در پنتاگون به شرط محفوظ ماندن نام خود می گوید: همکاری های استراتژیک میان تل آویو و واشنگتن در بالاترین حد خود است اما زمانی که بحث ایران به میان می آید این احتمال وجود دارد که تل آویو نشین ها  در خصوص چگونگی حمله خود به ایران به ما اطلاعاتی ندهند. این مساله اصلی ترین فاز امنیتی برای آنها به حساب می آید. این در حالی است که لئون پانه تا وزیر دفاع تاکنون بارها به تل آویو هشدار داده که در صورت هرگونه تصمیم گیری برای حمله باید به امریکا خبر دهند.
نتیجه این سخنان این است که درست در روزهایی که تحقیقات بسیار زیادی در خصوص احتمال حمله به ایران صورت می گیرد، فرماندهان جنگی در پنتاگون امریکا در حال بررسی این مساله البته مانند پرواز کردن با چشم های بسته هستند. امریکایی ها از خود این سوال را می پرسند که اسرائیل چه خواهد کرد و حرکت های وی در ایران چه چالشی برای ارتش امریکا خواهد بود؟ یک مقام نظامی امریکایی می گوید : ما در حال مهندسی معکوس هستیم . به این معنا که به سرمایه های اسرائیل نگاه می کنیم و توانایی های نظامی آن. سپس خود را جای آنها می گذاریم و از خود سوال می کنیم که اگر در موقعیت تمایل برای حمله به ایران با این سرمایه ها بودیم چه می کردیم؟
به گفته مقام های ارشد امریکایی و منابع اطلاعاتی ، فرماندهی مرکزی امریکا و برنامه ریزهای پنتاگون به این نتیجه رسیده اند که اسرائیل برای مواجه با ایران با سه گزینه روبه رو است :
1. عملیات پرهزینه و ریسک دار حمله به تاسیاست هسته ای فردو. در این سناریو کماندوهای اسرائیلی به مجموعه فردو حمله کرده و هراندازه اورانیوم غنی سازی شده که در توان داشته باشند از آنجا خارج می کنند. هنگام خروج هم این نیروگاه را منفجر خواهند کرد.
تحقیق و تفحص های نظامی امریکا خارج از مقوله جنجالی این روزها که تعیین خط قرمز برای برنامه هسته ای ایران است، دنبال می شود. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اصرار دارد که باراک اوباما باید برای برنامه هسته ای ایران خط قرمز تعیین کند . یک متخصص نظامی امریکایی در این خصوص می گوید : این مبحث ارتباطی به تحقیقات اخیر ما ندارد. ما پیش فرض حمله اسرائیل به ایران را در راس برنامه ریزی های نظامی منطقه ای خود قرار داده ایم.
مشخص نیست که آیا اسرائیل با برنامه نظامی مجهزی که در اختیار دارد آیا می تواند حمله موفقیت آمیزی به تاسیسات فردو داشته باشد یا خیر؟ اینجاست که بحث نیاز نه تنها سیاسی که نظامی تل آویو به واشنگتن مطرح می شود. یک ژنرال بازنشسته امریکایی در این خصوص می گوید: تمام جنجال هایی که بی بی بر سر تعیین خط قرمز برای برنامه هسته ای ایران به راه انداخته در حقیقت تلاش برای شنیدن این مساله است که آیا هنگام حمله تل آویو به تاسیسات هسته ای ایران، واشنگتن در کنار آنها خواهد ایستاد؟
یک چیز مشخص است و آن هم این است که ارتش امریکا هیچ علاقه ای به حمله بازدارنده ندارد. جو هآر از فرماندهان سابق امریکا در این خصوص می گوید: این ایده که ما در کنار اسرائیل به تهران حمله کنیم بسیار دور از ذهن است. علاوه بر این در شرایطی که اسرائیل چنین حمله ای را آغاز کند بی شک باز هم ما در این حمله نظامی پس از آغازش حضور نخواهیم داشت.
در این مورد ارتش امریکا درست دوشادوش رئیس جمهور قرار گرفته است. شاید در مقوله ای مانند عقب نشینی از افغانستان ، فرماندهان ارتش با اوباما اختلاف نظر داشته باشند اما در خصوص ایران یکصدا هستند. مواردی است که هیچ کدام نمی خواهند: هسته ای شدن ایران، حمله اسرائیل به ایران. مواردی هم است که امریکا به آن اعتقادی ندارد و اصلی ترین آن کارآمدی گزینه نظامی علیه ایران است. اما قابل پیش بینی ترین گزینه حمله گسترده هوایی به تاسیسات هسته ای ایران است. این حمله با حملات موشک های کروز و موشک های با برد میانه همراه خواهد شد. با اینهمه بسیاری از کارشناسان مسائل نظامی اعتقاد دارند که با توجه به محدودیت های توانایی نظامی اسرائیل ، این روند نمی تواند دایما به نفع تل آویو باشد و در حقیقت حالت ضربدری پیدا می کند. یعنی یک حمله و یک دفاع. با اینکه اسرائیل قریب به 125 موشک پیچیده اف 151 و اف 161 دارد اما تنها 25 مورد از آنها می توانند موشک های حامل تجهیزات کافی برای تخریب کامل تاسیسات هسته ای ایران را در خود جای دهند. بر همین اساس به نظر می رسد که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تلاش می کند اهداف خود را دقیق انتخاب کند. تاسیسات فردو ، نطنز ، پارچین و بوشهر اصلی ترین هدف های مشخص اسرائیل هستند. با این وجود امریکایی ها اعتقاد دارند که حتی با پیشرفته ترین تجهیزات هم باز حملات اسرائیل می تواند در بهترین حالت ، برنامه هسته ای ایران را به تعویق بیندازد. شاید بر همین اساس است که اسرائیلی ها منتظر روزی هستند که امریکا برای این همراهی چراغ سبز شان دهد. تل آویو به خوبی می داند که ارتش این رژیم در قیاس با ارتش امریکا قدرت خاصی ندارد.
2. ناتوانی اسرائیل در مهار برنامه هسته ای ایران در حملات ضربتی راهنمای دومین سناریو می شود. این گزینه خطرناک تر از گزینه نخست است. در این مرحله ، اسرائیلی ها از خیر حملات هوایی گسترده می گذرند و به جای آن برنامه کماندویی را برای تاسیسات هسته ای فردو پیش می برند. در این برنامه 400 کماندو اسرائیلی، اورانیوم های غنی سازی شده ایران را خارج می کنند. میزان موفقیت این طرح به سرعت،میزان مخفی ماندن و البته اعتبار سرویس های اطلاعاتی امریکا بستگی دارد. به گفته امریکایی ها بر همین اساس است که اسرائیلی ها خواهان کمک گرفتن از واشنگتن در دریافت اطلاعات نظامی در خصوص تجهیزات ایران هستند. در این مرحله نهایتا 130 مورد از جنگنده های امریکایی به کار گرفته می شوند که هرکدام در بیشترین حالت توانایی حمل 70 سرباز را دارند. هواپیماهای سی یکصد و سی در بیابانی در نزدیکی فردو فرود خواهند امد. اسرائیلی ها از سپر دفاعی که تاسیسات فردو را احاطه کرده می گذرند و ذخیره اورانیوم را خارج کرده و با خود به اسرائیل می برند. امریکایی ها پیش بینی می کنند که این عملیات می تواند بیش از حد تصور برای اسرائیلی ها خونبار باشد.
3. گزینه سوم از دو گزینه پیشین سخت تر است: از میان برداشتن دولت مرکزی در ایران! اسرائیلی تنها از طریق یک حمله کماندو وار یا حملات گسترده هوایی می توانند دست به چنین حرکتی بزنند. اما مساله مطرح در این گزینه این است که نه تنها پایانی بر برنامه هسته ای ایران نخواهد بود بلکه می تواند منجر به حمله ایران به منافع امریکا در منطقه هم شود.
اکنون اصلی ترین پرسش این است که ارتش امریکا چگونه به حملات ایران پاسخ خواهد داد؟ یک برنامه ریز پنتاگون در این خصوص می گوید: همه چیز به میزان عمل ایران بستگی دارد. اگر ایرانی ها حملات پیاپی به سمت ما داشته باشند بی شک ما هم جواب خواهیم داد. البته حمله امریکا قطعا حمله ای تمام عیار و با تمام قوا به نظام ایران نخواهد بود. شاید در این حمله اصلی ترین هدف امریکایی ها ، توانایی های نظامی ایران باشد. با اینهمه بحران بر سر حمله به ایران در حال تعمیق شکاف میان اوباما و دولت نتانیاهو است. اصرارهای تل آویو برای حمله به ایران در حقیقت به مذاق سیاستمدارن و نظامیانی که زمانی همراه اسرائیل در سیاست های امریکا بودند، چندان خوش نیامده است. به اعتقاد این طیف ، اسرائیل در حال وارد کردن امریکا به جنگی ناخواسته است .گفته می شود که اوباما و ژنرال مارتین دمپسی تاکنون بارها در خصوص گزینه نظامی علیه برنامه هسته ای ایران با هم بحث کرده اند. استراتژی ایالات متحده این است که نه به تل آویو در حمله کمک می کند و نه مانع از آن می شود. در بهترین حالت به نظر می رسد که اگر اسرائیل نبردی را آغاز کند، امریکا تلاش می کند این روند را متوقف کند و به دنبال برقراری نوعی آتش بس خواهد بود.

ترجمه : تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امریکا اسرائیل برنامه هسته ای ایران تاسیسات هسته ای ایران


نظر شما :