زمزمه تقلب در انتخابات آینده عراق

۰۶ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۴ کد : ۵۲۴۸ اخبار اصلی
با وجود اين که نزديک به ۵ ماه به انتخابات آينده پارلمانى عراق باقى مانده، مقامات و رهبرانی سیاسی عراقی هم زمزمه بروز تقلب در انتخابات را از هم اکنون سر داده‌اند و جالب آن که با اظهار نظرهای دو پهلوی خود قرت‌های بزرگ منطقه را پشت این اتفاق احتمالی می‌دانند.
زمزمه تقلب در انتخابات آینده عراق

پس از آن که مقتدی صدر رئیس فراکسیون صدری ها در پارلمان عراق در دمشق به صراحت گفت که ایران در امور داخلی ما دخالت می کند و ما از این موضوع ناخرسندیم، این بار موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق نیز از دخالت کشورهای همسایه در امور داخلی عراق گله کرد.

مقتدی صدر در دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حتی گفته بود، عدم همراهی کشورهای عربی با عراق و خالی کردن عرصه سیاسی باعث شده تا برخی کشورها همچون ایران از فرصت استفاده کرده و در عراق نفوذ کنند.

موفق الربیعی نیز بدون اشاره به کشور خاصی گفت: «چالش‌هاى عديده‌اى در مرحله‌ آينده فرا روى عراق قرار دارد، از جمله تهديد منطقه‌اى؛ کشورهاى منطقه‌ طمع ورزى‌هاى عظيمى در عراق دارند.»

این در حالی است که در ابتدای حوادث ایران پس از انتخابات، موفق الربیعی به حمایت تمام قد از جریان اصولگرای ایران برخواسته بود و گفته بود که دولت عراق با اصولگرایان بهتر از اصلاح طلبان می تواند کار کند. چرا که اصلاح طلبان از ما شناخت کافی ندارند در حالی که رابطه ما با اصولگرایان رابطه ای عمیق است.

الربيعى در گفت‌وگو با روزنامه اماراتى الخليج همچنین گفت: «عدم وحدت ملى واقعى ميان گروه‌هاى سياسى چالشى عظيم در برابر کشور و وحدت آن است. زمانى که ما پنج حزب تاريخى داشته باشيم اين احزاب برنامه‌هاى سياسى واحدى نداشته باشند و هيچ هدف واحدى را دنبال نکنند دخالت‌هاى منطقه‌اى و خارجى در کشور افزايش مى‌يابد و وحدت ملى از بين مى‌رود.»

مشاور امنيت ملى عراق تصريح کرد، تنها راه حفظ قدرت عراق وحدت ملى است، ما بايد با هر مذهب، طايفه‌ و قوميتى به دنبال ايجاد عراقى امن و متحد باشيم.

وى نسبت به فساد سياسى در کشور بويژه در مرحله‌ انتخابات پارلمانى آينده هشدار داد و گفت: «منظورم از فساد سياسى اين است که حزب يا احزاب يا مسئولان سياسى با کشور‌هاى منطقه‌اى و خارجى در راستاى دريافت مبالغ هنگفت برای دستيابى به منافع انتخاباتيشان همکارى کنند، در صورتى که اين احزاب پيروز شوند و به قدرت برسند هيچ برنامه‌اى ملى ندارند.»

از سوی دیگر اياد السامرايى رئيس پارلمان عراق نیز از ضعف دیپلماسی کشورش گلایه کرد و گفت: «ضعف عملکرد ديپلماتيک عراق به عنوان مثال در روابط با کويت و مصر، نتيجه عدم حضور سفير عراق در اين کشور‌ها است؛ از این رو فعالتر ساختن ديپلماسى عراق براى تحکيم موضع‌ جهانى اين کشور حائز اهميت است.»

وى با اشاره به سفر اخيرش به کويت، نتايج اين سفر را موفقيت آميز توصيف کرد و گفت: «ما شعله بحران را خاموش کردیم و به توافق رسیدیم که از طريق تحکيم روابط و گفت‌وگو‌ها، مشکلات موجود در روابط دو کشور را حل‌وفصل کنيم.»

سامرايى درباره انتخابات پارلمانى آينده در عراق و احتمال تقلب در اين انتخابات گفت: «احتمال تقلب در انتخابات وجود دارد و خطرناک‌ترين اين تقلب‌ها، تقلب در اسناد رسمى‌اى است که ارائه مى‌شود.»

وى اقدام برخى از احزاب سياسى پارلمان را مبنى بر خروج از جلسات پارلمان برای اخلال در حد نساب براى تصويب طرح‌ها و قوانين را فرصت طلبى سياسى ناميد و با ابراز ناراحتی از این موضوع تاکید کرد، احزاب سياسى عراق از طريق گفت‌وگو و تفاهم مى‌توانند مشکلات ملى کشور را حل و فصل کنند نه از طريق ايجاد تنش‌ها و کينه‌هاى نژادى و طايفه‌اي. ما از احزاب و جریان های سیاسی عراق می خواهیم که به روحيه ملى پايبند باشند.

ميسون دملوجى عضو ليست العراقيه به رهبری ایاد علاوی نیز در گفت و گو با شبکه الحره گفت: «تلاش‌هاى منطقه‌اى براى تاثير بر نتايج انتخابات پارلمانى آينده از هم اکنون آغاز شده است. از این رو بايد فضاى تقلب در انتخابات را از بين برد.»


نظر شما :