محاسبات اشتباه اسرائیل درباره عملیات ۷ اکتبر

اسرائیل از اقدام حماس خبر داشت؟

۰۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۶۷۳۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
محمد حسین واحدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واحد ۸۲۰۰ در پیش بینی دیگر خود فعالیت های حماس و جهاد را قبل از ۷ اکتبر رصد می کرده است. حتی گزارش داده که در رزمایش های حماس آیاتی از قرآن پخش می شود که نشان دهنده ی یک حمله قریب‌الوقوع است. 
اسرائیل از اقدام حماس خبر داشت؟

نویسنده: محمدحسین واحدی، کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی 

دیپلماسی ایرانی: العربیه فارسی به نقل از کانال یازده اسرائیل گزارش داد که اخیرا واحد ۸۲۰۰ که یک واحد خبره اطلاعاتی است توانسته با رمزگشایی و مشاهده برگزاری رزمایش ها و تحرکات حماس از حمله ۷ اکتبر آگاهی پیدا کند. واحد ۸۲۰۰ در ابتدا گفت که نیروهای مقاومت قصد دارند به اسرائیل حمله کنند. طبق گفته های کانال یازده این واحد ۸۲۰۰ حتی توانسته تعداد گروگان هایی را که حماس می خواسته به عنوان اسیر بگیرد، به طور دقیق پیش بینی کند. 

این اتفاق بسیار قابل تامل است زیرا که تسلط نهادهای اطلاعاتی اسرائیل حتی بر جزئیات را نشان می دهد. اما مقامات اسرائیلی این گزارش را نادیده گرفتند و گمان می کردند که در نهایت ده یا بیست نفر نیروی حماس بتوانند از مرز عبور کنند و وارد اسرائیل شوند که حمله ی بزرگی به حساب نمی آید. این فکر و محاسبه اشتباه در نهایت به ضرر آنها تمام شد. 

واحد ۸۲۰۰ واحد نخبه ی اطلاعاتی و سایبری است که زیر نظر سازمان امان فعالیت می کند و حتی با نهادهای اطلاعاتی آمریکا همکاری و تبادل اطلاعات نیز دارد. 

واحد ۸۲۰۰ در پیش بینی دیگر خود فعالیت های حماس و جهاد را قبل از ۷ اکتبر رصد می کرده است. حتی گزارش داده که در رزمایش های حماس آیاتی از قرآن پخش می شود که نشان دهنده ی یک حمله قریب‌الوقوع است. 

در گزارشی دیگر حتی به دستورالعمل نحوه نگهداری گروگان ها توسط حماس اشاره شده است. در این گزارش آمده به فرماندهان حماس گفته شده که چگونه باید گروگان ها را نگهداری کنند و حتی گفته شده به آنها نباید آب و غذا بدهند و مطمئن بشوند تلفن همراه شان نیست.  

البته باید اشاره کرد که گروه نخبه ۸۲۰۰ در صحرای نقب پایگاه اصلی شنود دارد. موقعیت این صحرا بسیار راهبردی است و انتظار می رود اسرائیل در آنجا فعالیت امنیتی داشته باشد.  

اعضای واحد۸۲۰۰ در حوزه کدشکنی، برنامه نویسی و آی تی بسیار تبحر دارند، به طوری که سازنده وایبر نیز در این واحد فعالیت می کرد. 

اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم از نظر سایبری در خاورمیانه اول اسرائیل در حوزه سایبری آن هم به لطف واحد ۸۲۰۰ سر آمد است. البته خود این واحد اطلاعاتی اسرائیل نیز بیشتر امکانات، تجهیزات و پیشرفت خود را مدیون ‌آمریکاست. اسرائیل طبق برخی تعبیرها ایالت ۵۱ آمریکاست. زیرا رژیم صهیونیستی  نفوذ زیادی بر سیاست و حکومت در داخل آمریکا دارد. علاوه بر آن یهودیان ساکن آمریکا نیز سرمایه گذاری زیادی درون سازمان های سیاسی و دیگر نهادها کرده اند. 

با این حال هفت اکتبر عملیات بزرگ و مخربی بود که مانند پتکی بزرگ بر سر اسرائیل فرود آمد. سوالی که در ذهن مطرح می شود، این است که چرا اسرائیل با وجود آگاهی و اطلاع دادن این موضوع توسط واحد ۸۲۰۰ از این عملیات جلوگیری نکرد؟ سرویس های اطلاعاتی گاهی می گذارند برخی اتفاقات بیفتد تا نتیجه دلخواه از آن اتفاق را بگیرند. سازمان اطلاعات اسرائیل نیز شاید می خواسته همین کار را کند تا به خیال خود بهانه لازم را برای انجام حمله به غزه و نابودی حماس پیدا کند، غافل از این که حماس یک تفکر است تا یک گروه صرفا نظامی یا سیاسی.

منابع:

https://ara.tv/5hkhj

کلید واژه ها: فلسطین اسرائیل عملیات ۷ اکتبر حمله اسرائیل به غزه حمله حماس به اسرائیل حماس جنبش حماس محمدحسین واحدی جهاد اسلامی جنبش جهاد اسلامی


( ۹ )

نظر شما :