لزوم برخورد جدی با تهدیدات سخت و نرم قفقاز و پان ترک ها

فتنه روسیه باید ایران را بیدار کند، وگرنه کیان کشور در خطر است!

۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۵۱۶۸ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر لحظه تعلل ایران برای حضور محکم و بابرنامه در قفقاز و آسیای میانه خطرات امنیتی و فرهنگی و سیاسی غیرقابل جبران برای ایران به همراه دارد. ترکیه برای لگدزدن به روسیه در منطقه منتظر اجازه پوتین نماند. ما هم برای دفاع از منافع خود باید به سرعت با روسیه تقسیم کار تازه ای داشته باشیم و این کشور را از برج عاج خیالی خود پایین بیاوریم، چون روسیه با عدم درک به موقع تهدیدات و عدم پاسخگویی سنجیده و مناسب برای ایران هم مشکل ایجاد می کند.
فتنه روسیه باید ایران را بیدار کند، وگرنه کیان کشور در خطر است!

نویسنده: دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل قفقاز

دیپلماسی ایرانی: ایران حداقل از دو دهه قبل به روس ها هشدار می داد نسبت به گسترش ناتو بدبین باشند و تصور نکنند می‌توانند با ادغام در نظم آمریکایی، به آرامش برسند، چون هدف غرب تجزیه روسیه است. ولی روسیه به موقع عمق تهدید را نفهمید و از دست اندازی مداوم غرب به حیاط خلوت خود در بالکان و سپس کشورهای همسایه پیشگیری نکرد که یکی از عوامل مهم آن لابی های حامی غرب و ترکیه و اخیرا آذربایجان بودند. لابی هایی که امروز به خصوص از سوی ترکیه و آذربایجان برای ایجاد انحراف در تصمیمات ایران در عرصه سیاست خارجی در قفقاز هم فعال هستند.

این غفلت، ناتو را به مرزهای روسیه مغرور یعنی اوکراین رساند، روسیه ای که هنوز هم تصور می کند تابدان حد از قدرت و نفوذ در منطقه برخوردار است که هر وقت اراده کند، می تواند ورق را برگرداند و به سبک فیلم های اکشن هندی دشمن را با یک ضربه به عقب براند و تسلط و سیطره خود را احیا کند!

اما واقعیت این است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که به موقع از شیوه های نرم و ابزار دیپلماسی و اقتصادی و... برای متوقف کردن ناتو استفاده نکرده بود، در برابر دشمنی که تا در خانه آمده، چاره ای جز توسل به جنگ نداشت. تلاش روسیه برای بازی مستقل در قفقاز جنوبی و بیرون نگه داشتن ایران به عنوان یک کشور دوست با منافع و تهدیدات مشترک از گود، به سوء استفاده ناتو، اسرائیل، ترکیه، آذربایجان و کاهش نفوذ آن در حیاط خلوت چندصدساله انجامید.

از یک سو ارامنه به خاطر عدم حمایت روس ها در برابر باکو و گرجستان به خاطر اشغالگری از روسیه متنفرند، باکو با وابسته کردن روسیه به خود برای صادرات نفت و تجارت و... از روس ها باج می گیرد و ولادیمیر پوتین را فریب می‌دهد و تکفیری های تربیت یافته مکتب صهیونیسم و تندروهای دست پرورده اردوغان را از سوریه و لیبی و دیگر نقاط در غرب آسیا به این کشور صادر می کند. در بقیه کشورهای آسیای میانه‌ هم با رشد نفوذ تکفیری ها، روسیه گریزی و افزایش وابستگی به غرب و چین، جنگ نرم غرب و اسرائیل برای نهادسازی و تربیت نیروهای وابسته و اجرای ابتکارعمل های نرم آموزشی و رسانه ای مواجه هستیم.

بنابراین، حمله تروریستی که در روسیه رخ داد، آغاز بحرانی پیچیده است نه پایان آن. غرب که قادر به شکست روسیه در اوکراین نبوده است در پشت جبهه از مردم عادی انتقام می گیرد تا تمرکز و مقاومت روسیه را در هم بشکند. اگر روسیه باز هم به هم نریزد ایجاد بحران های ساختگی دیگری در بالکان، قفقاز جنوبی و ... متصور است و به خصوص باید منتظر حمله باکو به جنوب ارمنستان برای اشغال سیونیک و ایجاد کریدور جعلی زنگزور باشیم تا صادرات تروریست های تکفیری، تجزیه طلبان و نیروهای ناتو و صهیونیست ها به عمق قفقاز و آسیای مرکزی تسهیل شود و کنترل کریدور میانی برای انتقال کالا و انرژی میان چین و روسیه با اروپا به طور کامل به دست دشمنان نظم شرقی بیفتد تا نظم در حال افول غربی فرصتی برای تنفس و احیا پیدا کند!

هر لحظه تعلل ایران برای حضور محکم و بابرنامه در قفقاز و آسیای میانه خطرات امنیتی و فرهنگی و سیاسی غیرقابل جبران برای ایران به همراه دارد. ترکیه برای لگدزدن به روسیه در منطقه منتظر اجازه پوتین نماند. ما هم برای دفاع از منافع خود باید به سرعت با روسیه تقسیم کار تازه ای داشته باشیم و این کشور را از برج عاج خیالی خود پایین بیاوریم، چون روسیه با عدم درک به موقع تهدیدات و عدم پاسخگویی سنجیده و مناسب برای ایران هم مشکل ایجاد می کند.

این تهدیدات ترکیبی و دو وجهی است. ترکیب تهدید سخت تروریستی از قفقاز و آسیای میانه با تهدیدات نرم ناشی از فعالیت مخرب پانترک های تجزیه طلب و مزدوران داخلی آنها، تلاَش اسرائیل، ناتو، ترکیه و باکو برای ایجاد مرجعیت جعلی تمدنی و مذهبی و تاریخی در ذهن آذری های ایران و جدا کردن آنها از بقیه مردم ایران و تشدید واگرایی قومی در کشور فاجعه بار خواهد بود.

وقتی مقاماتی در کانادا، آمریکا، اسرائیل، ترکیه و آذربایجان تلاش می‌کنند نوروز را پدیده ای قومیتی و متعلق به ترکها، کردها و.. تعریف کنند و وقتی برندا شیفر، جاسوس کارکشته صهیونیست ها در امور قومیتی ایران و مشاور غیررسمی الهام علیف به معاون اول رئیس جمهوری آمریکا به دروغ یادآور می شود که اکثر کسانی که نوروز را جشن می گیرند فارسی بلد نیستند و نباید به زبان فارسی به آنها تبریک گفته شود، می‌توان از سرمایه گذاری گسترده برخی کشورهای غربی، اسرائیل و پیمانکارانش در ترکیه و باکو برای ایجاد شکاف قومیتی و فرهنگی در کشور پی برد و از آن مطمئن شد‌.

هدف آنها، تبدیل نوروز از عاملی وحدت بخش در کشور و منطقه – که می تواند روابط همسایگان ما را با ایران همراه کرده و تحت نفوذ ما قرار دهد – به عاملی تفرقه آفرین است که باعث منازعه قومی شده و به علت عدم تعلق تاریخی به ایران نمی تواند ابزار نفوذ نرم کشورمان باشد!

این برنامه ریزی جدید باید زنگ خطر را برای مقامات جمهوری اسلامی به صدا درآورد، راهبرد فرهنگی کشور را به روز کند و نهادهای فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی را هوشیار سازد.

در سال‌های اخیر، نظام پس از اعتراضات خیابانی به علل مختلف، چاره اندیشی اساسی برای شناسایی ریشه های مشکلات نداشته و با عقب نشینی در عرصه هایی همچون حجاب اجباری، باج دهی اقتصادی به تازه به دوران رسیده ها به بهای نابودی طبقه متوسط دلسوز و استفاده از مسکن هایی برای جلوگیری از عصیان فقرا تلاش کرد به طور موقت شرایط را آرام کند که هر یک از این چاره اندیشی ها محل نزاع بوده و نارضایتی هایی به خصوص در میان حامیان همیشگی نظام ایجاد کرده است.

باید توجه داشته باشیم که روسیه در این زمینه شرایط بهتری از ما دارد. پوتین و تیم اقتصادی و سیاسی او با درک خباثت غرب و بهره گیری از همه فرصت ها، از فشار اقتصادی جدی به مردم و سقوط ارزش پول ملی مانع شدند و از سوی دیگر وحدت، غرور و همدلی ملی را نیز کم و بیش در داخل حفظ کرده و جلوی سوءاستفاده غرب از شکاف های احتماعی در این کشور پهناور و چندقومیتی را گرفتند که نتیجه آن مشارکت بالا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر روسیه و رای بالا به پوتین بود که غرب را از فتنه انگیزی داخلی در روسیه به سبک ایران ناامید کرد و آنها را به سمت اجرای جنایت اخیر در  مسکو برای انتقام گیری از مردمی سوق داد که فریب تبلیغات رسانه ای غرب را نخورده و صف های طولانیشان برای رای دادن به پوتین، ناتو را از خشم به سرحد جنون و تصمیم گیری برای انتقام گیری کور و خلق یک جنایت کم سابقه در روسیه رساند.

اگرچه روسیه در عرصه سیاست خارجی اشتباهات مهمی داشته و به علت عدم همکاری با ایران و تک روی در قفقاز و آسیای میانه فرصت های مهمی را از بین برده که برای جبرانشان باید سال ها هزینه کرد، ولی باید دستاوردهای آن در حوزه سیاست داخلی برای ایران درس آموز باشد؛ به خصوص که  این بار شرایط هم کاملا متفاوت است.

عقب نشینی در عرصه مقابله با افزایش شکاف های اجتماعی، اهمال و کم کاری در برابر تنش آفرینی های قومیتی و بی تفاوتی در مورد سرقت مفاخر و آداب و رسوم فرهنگی ایران زمین به تضعیف وحدت ملی و تهدید تمامیت ارضی ایران منجر می شود و این شوخی بردار نیست. واکنش محکم در برابر تلاش باکو برای اشغال جنوب ارمنستان و مقابله با ماجرای دختر تخم مرغی و دستکاری ریشه های هویتی ایرانی آذربایجان برای ایجاد پیوند و تعلق خاطر جعلی در میلیون ها آذری ایرانی به ترکیه و باکو، نشان می‌دهد نظام عمق توطئه را به خوبی درک کرده است. اما بدون پاسخ به ابهامات و نبرد نرم متقابل، نبرد سخت کم اثر و پرهزینه بوده و برای ریشه کنی فتنه ناکافی است.

امسال باید سال تحول در این زمینه باشد. تغییر مسئولان نادان یا خائن در شهرداری‌ها و شوراهای شهر استان هایی که در خط مقدم مبارزه با قوم گرایی قرار دارند، افزایش تحرک و درک ملی در زیرمجموعه های وزارت ارشاد، رسانه ها و آموزش و پرورش و دانشگاه ها، شناسایی و برخورد با نهادهای اقتصادی تغذیه گر لابی ها و اندیشه های آلوده قوم گرا و بیگانه گرا باید به سرعت آغاز شود تا پس از پاکسازی نسبی بتوان راهبردی برای مقابله با این فتنه پیچیده که کیان ایران را تهدید می کند، طراحی کرد.

واکنش انفعالی در برابر حملات دشمنان کافی است و ایران باید برای تثبیت مرجعیت تمدنی، مذهبی، تاریخی و فرهنگی خود در میان همه ایران و نیز در سطح منطقه و به خصوص در قفقاز و آسیای میانه، سازی تازه کوک کند و طرحی نو دراندازد.

توجه به ظرفیت استثنایی زبان فارسی و ادب و هنر ایرانی و توسل به دنیای فیلم و سریال، موسیقی و دیگر شاخه های هنری، افزایش تبادلات و همکاری های رسانه ای و فرهنگی و دانشگاهی با همسایگان تحول ساز و معجزه آفرین خواهد بود.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: روسیه قفقاز ایران و روسیه نوروز احسان موحدیان آسیای مرکزی ترکیه ایران و ترکیه حادثه تروریستی مسکو آذربایجان ایران و آذربایجان ولادیمیر پوتین


( ۶۵ )

نظر شما :

علی ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۰
تمام حرفت این است که به روسها سواری بهتر بدیم
عبدالرضا ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۱
بایرام ریشه در زرتشتیت و انهم ریشه در ازربایجان دارد که به سایر نقاط از جمله فارسستان وارد شده است ومتاسفانه در ازربایجان به زور می خواهند به اسم نوروز قالب کنند و منصفانه باید گفت که در حمهوری ازربایحان بیشتر از ایران نوروز نوروز می کنند
کوروش ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۲
یکی از بهترین مطالبی که در این سایت خوانده ام. اصولا ترکها برای تامین اهداف نژادپرستانه شان به هر کاری دست زدند ولی مسئولین ایرانی تعلل می‌کنند.
انوشیروان ابراهیمی. ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۸
نوحه خوانی موحدیان شبیه همان نوحه خوانیست که تمام نوحه هایش را با مصیبت سقای کربلا به پایان میرساند. جناب موحدیان دیگه دروغهات نخ نما شده و حرفهات خریدار ندارند، چون مردم کوچه بازار اطلاعات سیاسیش از شما به اصطلاح سیاسیون بیشتر است، برای امرار معاش خودتان یک سفره دفتر خان جدیدی تهیه کنید.
میلاد ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۲۰
از این تحلیل گر چند تا واژه را بگیری کلا مغزش قفل می کند به شکل عجیبی با ترک ها ضدیت دارد ولی از قدیم گفته اند دشمن سبب خیر شود امثال نژاد پرست شماست که جمعیت میلیونی تر ایران را به هویت تاریخی خود رهنمون می کند. # خط اورخون
سید داریوش قزوینی ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۲۲
جناب احسان موحدیان! کیان کشوری که با یک تخم مرغ به خطر افتد دیگر نیازی به این تلاشها ونگرانی جناب عالی ندارد، یعنی پایه از داربست ویران است.
خسرو ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۵۰
مدرس محترم دانشگاه دچار پراکنده گویی شده است سعی کرده تلقین کند که حمله تروریستی روسیه توسط ترکیه و آذربایجان ، رهبری شده است و جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اعتراضات یک سال پیش نتوانسته موفق شود و بدان جهت عقب نشینی کرده است پوتین موفق تر از ایران بوده است و آذربایجان ممکن است سیونیک(آذربایجان و ارمنستان به صلح نزدیک شده اند فقط احتمال تصرف و استقلال سیونیک از ارمنستان به کارگردانی روسیه وجود دارد) را تصرف کند پس همه چیز تقصیر ترکهای ایران است تحلیل‌های سه سال گذشته موحدیان و همفکرانش اشتباه از آب در آمد اگر دیپلماسی ایرانی یک گروه ممیزی داشت نباید دلنوشته های موحدیان را به عنوان استاد یا کارشناس یا ... نشر می‌کرد
م ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۰
احسان موحدیان کشور آذربایجان را باکو می‌نامد ولی در مورد ارمنستان چنین خطایی نمی‌کند که معلوم است وقتی سوزش دارد حقوق بین‌الملل اهمیتی برایش ندارد و بعنوان باصطلاح یک مورخ پرداختن به خط ترکی و متن تاریخی آنرا توسط جوانان را پانترکی حساب‌می‌کند در صورتی که ایشان باید این متون و خط را بعنوان یک منبع تاریخی مورد تأکید قرار دهد. این شخص واقعا مریض است. این متن نشان میدهد که هر جا لازم باشد برای کوبیدن آذربایجان و ترکیه و ترکهای داخل ایران و ستیز و دشمنی با آنها به همه جا چنگ می‌اندازد. با تروریست‌ها همراه با کافران و ضد اسلام برادر و هم پیمانه با روس‌ها (که محلی برای ایران و مقامات ایرانی نگذاشته‌اند و تحقیر مقامات به شکل یک روال عادی در آمده است.) همراه و با غربی‌های دشمن همکاری پنهان می‌کنند تا مانع برقراری واقعیت تاریخی و بحق در منطقه شوند.آنقدر تنفر و حسادت چشمش را کور کرده است که براحتی دروغ و اراجیف غیر مستند را سرهم می‌کند تا عقده کهنه و گندیده‌اش را خالی کند. واقعا متاسفم برای این قبیل افراد مثلا مفسر و تحلیل‌گر که با انکار واقعیت‌های جامعه ایران و توهین به بخش بزرگی از آنها جز خدمت به تجزیه کشور و ترد آنها از مرکز و خودآگاهی جامعه بزرگ ترک در ایران هیچ کمکی به کشور نمی‌کند.
بی طرف ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۱:۵۰
استاد فتنه و تفرقه هستند ایشون،کمی خوش بین باشید لطفا و همه چیز رو با عینک بدبینی نبینید. در دنیایی ک همه ب فکر اقتصاد و پیشرفت هستند شما ب فکر نابودی فرهنگ و تمدن سایر ملیت‌های ایرانی اعم از تورک و کورد و بلوچ و عرب و غیره هستید متاسفانه. یکم ب خود بیایید و منطقی باشید لطفاً
کوروش داریوش راده ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۲:۴۵
موحدیان دوباره هذیان گویی را شروع کرده. آبان امسال همزمان با ریاست جمهوری ترامپ، زنگه زور بدست آذربایجان خواهد افتاد و ۷ آبان هم کوروش پرستان در پاسارگاد گریه خواهند کرد
نگران وطن از دست خائن به دین یا احمق در نظر ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۳:۰۸
علاوه بر تهدیدی که بدون ارائه علت آن و فقط با حذف صورت مسئله نقد کردی ، چه برنامه ای در تحلیل علت اصلی این وضعیت و رفع عوامل مولد پان ترکی ، کردی ، ... داری ، یا فقط خروس یک پا داره بنظرت ، ... چه فرصتی از این وجه تهدید کننده امنیت ملی ، با کمی مواجه با واقعیت و تغییر میشود به نفع منافع ملی و نفوذ از دست رفته ژئوپولوتیک بعد از تشکیل پهلوی دوم بدست آورد ، ... آقای موحدیان امثال شما ها عقبه نفوذی های دوران رضا شاه و اوخر قاجاریه هستید ، امثال فروغی ها که افسار کشور رو بدست گرفتند و به نفع صهیونیست جهانی تمام ساختار امت گرای اسلامی رو از اروپا تا هند منهدم کردند ( با تولید پانیسم نژادی ) الان معلوم شده یهودی بوده ، بینی بین الله شما جیره از کجا میگیری که دائم بنام دفاع غیر اصولی از به اصطلاح امنیت ایران و فراموشی آگاهانه مزیت های اعتقادی در مهار این بحران خائن ساخته قلم میزنی ، ... شتر سواری دولا دولا نمیشه ، ... کار با شعار و هیجان حل نمیشه باید آگاهانه جراحی کرد ، در غیر اینصورت نفع اش به پان ترک و و پان کرد .... میرسه و سرباز به دشمن داده میشه ، .... یکمی هم از اوضاع تحولات افغانستان پشتون زده و تهدید های بالفعل تر مرز شرقی بنا به درگیری های آغاز شده آنها با پاکستان و احتمال سرایت به ایران ، زور بزن تا مطلب به ذهنت بیاد و بنویسی ....
Aysan Maral ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۴:۲۲
آقای موحدیان شما هنوز در دهه 80 زندگی می کنید و تحلیل های شما 30 سال از زمان عقب است. در آن زمان تنها دو دولت ترک وجود داشت - جمهوری ترکیه و قبرس شمالی. امروز 7 کشور تورک داریم و به زودی ناتوی تورک را تشکیل خواهیم داد. شما باید یاد بگیرید که چگونه با این اتحادیه تورک در صلح و احترام زندگی کنید. فراموش نکنید که قزاقستان ساخت بمب اتم را نیز بلد است. بنابراین، ما در ساختن آن عجله نداریم، اما این نیز در راه است. همچنین دقت کردید که با چند تخم مرغ رنگ شده آنچه را که شما و پدر ایدئولوژیک تان پهلوی در صد سال اخیر سعی کرده اید بسازید را ویران کرده ایم. لطفا این را درک کنید که ما می‌خواهیم با استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز به اهداف خود برسیم، اما افرادی مانند شما برای ما چاره‌ای جز توسل به زور برای گرفتن حقوق خود باقی نمی‌گذارند و من معتقدم که این امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. ایام به کام
ناشناس ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۶:۵۸
حرف به جا و متینی است اما ... همین دیروز خبر رسید که فقط از طریق یک پلتفرم آنلاین چند صد میلیون دلار پوشاک از ترکیه به ایران وارد شده است . کالایی که صفر تا صد مراحل آن را برای تولید در داخل ، خودمان داریم . واقعیت آنست که ما مسئولین با جنم نداریم . البته دیگران زیرکانه اندک جنمی هم که داشته اند از آنها گرفته اند . وقتی به یکی می گویند پنج کلاس سواد داری و به دیگری می گویند زخم بستر نگیری و ... ظاهرا حرفهای ساده ای است با چاشنی شوخی اما بازی روانی استادانه ای است که توسط اتاقهای فکر در لندن و واسنگتن طراحی شده تا اعتماد به نفس ها را نابود کنند . همزمان در امور فرهنگی هم فعالند و با تخریب پیشینه ی تمدنی ایران سعی در القای نداشتن اعتماد به نفس به صورت جمعی به مردم ایران هستند . متاسفانه مسئولین ما خواب هستند و الا نه نقشه دشمن آنقدر پیچیده است که دیده نشود و نه عواملشان آنقدر باهوش هستند که شناسایی و شناخته نشوند . وقتی این توان را دارند که چند هزار متر زمین فلان حوزه ی علمیه را ( با تمام راست و دروغهایش ) موضوع روز و اول مملکت نمایند ، پس این توانایی را هم دارند که موضوعات اصلی را به حاشیه ببرند تا دیده نشود . بارها گفته ام بازم می گم . جنم مسئول در زبان و چشمانش است . مودب و متین حرف زدن به جای محکم و تهاجمی ، درخواستی صحبت کردن به جای دستوری حرف زدن ، پیشنهاد دادن به جای سوال پرسیدن و ...کلی اشتباه دیگر توسط تصمیم گیران ، خروجیش جسارت بیشتر امثال علی پانترکه است که علی رغم دست خالی ( هم تاریخی و هم جغرافیایی ) باز هم این جرات را پیدا می کنند که با اعتماد به نفس رجز خوانی کنند . وقتی رییس دستگاه اجرایی صحبت می کند احساس می کنم یک‌ معلم مهربان مقطع ابتدایی با شاگردانش در حال حرف زدن است در حالیکه امروز کشور صحبت کردن یک سرهنگ با سربازان زیر دستش را نیاز دارد . در اطراف کشور در حال توطئه هستند و در مرکز چپ و راست در حال متلک گویی توییتری به هم . یاد زمانی بیافتید که مرکز خواب بود و افاغنه سلجوقیان مغولها و ... از گوشه شروع کردند تا به مرکز همچنان خواب ، رسیدند ... لا لا لا لا مهتاب لالا بازم دوباره ....
فرزاد ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۷
رژیم جعلی باکو ماهیتا ضد ایرانیست.تا زمانی که کشوری با نام جعلی و سرقتی از آذربایجان ما در همسایگی مان وجود داشته باشه؛این تهدیدات و توطئه ها هم به قوت خود باقی می ماند.چاره ی اصلی مشکل در وحله ی اول وادار کردن رژیم باکو به هر نحو حتی استفاده از قدرت سخت برای بازگشت به نام تاریخی خود یعنی آران و شروان و دست برداشتن از تحریفات تاریخی و هویتیست.
مهندس مهراب لاهیجانی ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۸
سلام و درود بر فرزندان دانشمند و دلسوز ایران.
ناشناس ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۹
بازم از گداهای قفقاز مطلب گذاشتید ؟! این دنیا جای بهتر زیاد داره . این گدا گوداهای قفقاز نهایت ویزویز مگس هستند . زیاد جدیشان نگیرید . آخه برج سه نبش زشته زیادی به دکه ته کوچه بن بست بپردازه .
مجتبی ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۳
بایرام کلمه وارداتی ترکی است و ریشه زردتشتی ندارد و قدمت و پیدایش نوروز از شرق به غرب بوده است و اصولا سابقه در اذربایجان و ترکی ندارد و اتفاقا در باکو به ان بایرام میگویند نه کلمه فارسی نوروز کمی فکر و منطق و استدلال زیاد کنید همه مخاطبان شما بی سواد و گرفتار ویروس پانترکیسم نیستند که نظر شما را قبول کند
ناشناس ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۸
بعیده پانترکها اونقدر شوت باشند که مثل این عبدالرضا جفنگ بگن . به نظر می رسه بخش اعظم کامنتهای ضد ایرانی مال سایبری های آلبانی و امثال اونها باشه که قیمه ها رو می ریزن تو ماستا .
م. راد ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۶
آقای موحدیان قطعا جزو بهترین کارشناسان حوزه ی قفقاز در ایران و منطقه است. نه واداده و دلداده ی غرب, و دشمن چین و روسیه و شرق است(برخلاف اکثر کارشناسان ایرانی) و نه همه ی تخم مرغ ها را یکجا در سبد غول های شرقی می گذارد. واقع گرایی و، پیش و بیش از همه، توجه به منافع ملی از ویژگی های اصلی تحلیل های ایشان است که همیشه از خواندشان لذت می برم (باز هم متاسفانه برخلاف اکثر، به اصلاح، کارشناسان ایرانی که منافع حزبی و جناحی و بعضا حتی قومی را در اولویت قرار می دهند).
آتیلا ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۰۴
اگر قرار بر برخورد با نفوذی ها باشد اول از همه باید از جنابعالی و همفکران افراطی تان شروع کرد که هیچ ارمنی افراطی هم به اندازه شما حامی و مشتاق این کشور نبوده کابوست هم شده زنگه زور ترکها و آذربایجانیها و نفرت پراکنی و دشمنی با آنها بقول یکی کاربران در آخر هر مصبتت هم یک گریزی حتما بایستی به زنگه زور و دشنام دادن به ترکها می زنی و فکر می کند ایران یک دکمه و کلید در دست دارد که با زدن آن دکمه در آسیای میانه و قفقاز نفوذ ایجاد خواهد کرد و دولت از این کلید استفاده نمی کند بارها گفتیم و می گوییم بزرگترین عامل افتراق و گسستگی امثال شما و همفکران ایرانشهری افراطی هستید. بدانید که با هر توهین و انکار هویت مردم آذربایجان واکنش مردم آذربایجان هم بصورت تصاعدی افزایش می یابد این یک پدیده اجتماعی طبیعی هست هر کنشی واکنش دارد برای اصلاح این روند اول همه باید شماها را مهار کنند
همایون ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۰۶
بایرام از واژه سغدی بگرام به زبان ترکی وارد شده ،زبان سغدی زبانی ایرانی می باشد که با زبان های پشتو و آسی و یغنابی و خوارزمی از یک ریشه می باشند،در ضمن ناگفته نماند که آذربایجان ما و اران و شیروان به هیچ عنوان ترک نیستند و ترک نامیدن این مردمان خیانت به ملت ایران و ایرانیان می باشد ،مردم آران و آذربایجان از هر ایرانی ایرانی تر می باشند و درفش همواره برافراشته کاویانی را در درازای تاریخ همیشه به دوش داشته و برافراشته نگه داشته اند
حبیبی ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۱۰
فرمودند : توجه به ظرفیت استثنایی زبان فارسی و ادب و هنر ایرانی و توسل به دنیای فیلم و سریال، موسیقی و دیگر شاخه های هنری، افزایش تبادلات و همکاری های رسانه ای و فرهنگی و دانشگاهی با همسایگان تحول ساز و معجزه آفرین خواهد بود. گویا ایشان در این کشور زندگی نمی کند. کدام فیلم و سریال و موسیقی فاخر اجازه تولید در ایران دارد که با آن بخواهی در خارج از کشور معجزه آفرینی کنی؟! تو اول اجاز پخش این محصولات را در داخل بگیر ، معجزه آفرینی برای همسایگان پیش کش!
آتیلا ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۳۰
حالا خوبه تمامی عاملین ترور در روسیه همچون حادثه ترور در کرمان از شهروندان فارسی زبان تاجیکستانی تان بودند که اینقدر بر علیه ترکها می تازی اگر خدای ناکرده ترک بودن چه علم شنگه ای به پامی کردی آنهم در مکانی که متعلق به یک سرمایه دار اصالتا آذربایجانی که قرار بوده که یک خواننده آذربایجانی در آنجا کنسرت اجرا کند البته به کار در فرهنگ عامیانه می گویند فرار به جلو
صمید ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۳
با سلام می خواستم مطلبی را در ارتباط با کلمه بایرام که در نظرات مطرح گردیده بنویسم بدین شرح: بایرام متشکل از 2 قسمت بای+ رام می باشد. قسمت اول را هرکسی که کمی با ترکی آشنایی کمی داشته باشد می داند که همان بی یا بیگ می باشد که معنی بزرگ دارد.قسمت دوم رام که در ترکی قدیم به معنی گون یا همان روز می باشد بدین ترتیب معنی کلمه بایرام می شود بویوک گون یا همان روز بزرگ . باتشکر . البته می دانم منتشر نمی کنید چون قبلا هم مطالبی نوشتم که منتشر نکردید ولی برررسی کنندگان هم می توانند استفاده بفرمایند.
خسرو ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۹
بایرام واژه ترکی است ممکن است در سغدی هم استفاده می‌شده است مایه مباهات است و لیکن انکار هویت ترک و کرد و بلوچ و ترکمن و عرب و غیرو خیانت به ایران است چون شروع فتنه است چون نادیده گرفتن تساهل و مدارای ایرانی از هر قومی است دهها میلیون مردم ترک ایرانی به هویت و فرهنگ و زبان خود می بالند و علاقه دارند انکار این واقعیت بر خلاف منافع ملی ۸۵ میلیون ایرانی است
یوسف اکبری ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۸
خوشم میاد که احسان موحدیان و احمد کاظمی داvن از بیداری ملت ترک ایران زخم معدهمی گیرند
سیدمهدی ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۷
بیچاره پان‌ها که تحمل یک مقاله را ندارند.
سیدمهدی ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۹
حسینیون آماده اید!
مهدی ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰
بزرگترین مشکل ایران ما، افرادی همچون موحدیان (که به علت ترک ستیزی و نژادپرستی و لطف سایت دیپلماسی ایرانی مشهور شده اند) می باشند که افکار شوونیستی و مسموم را نشر می دهند ,و متاسفانه سایت وزین هم با کمال میل جفنگیات و توهمات ایشان و همفکرانش را چاپ میکنند ولی خوب خوشبختانه این خزعبلات خریداری ندارند و تمامی توهمات ایشان و .... نقش بر آب شده است.ملت آذربایجان و فارس هیچ مشکلی با هم ندارند مگر این که شماها تخم تفرقه و نفرت را پراکنده کنید.
سیدمهدی ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۱
آزربایجان؟!! چرا آظربایجان نه؟
به اتیلا ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۴
تروریستهای مسگو تبعه تاجیکستان بودند اما شما مطمین هستید فارسی زبان هستند ؟؟؟؟ شما که جمعیت فارسی زبانان تاجیکستان را بسیار کم میدانید چرا نمی پرسید این تروریست در سوریه با داعش (متحد ترکیه) و با حفاظت و امنیت و خط هوایی ترکیه به روسیه امده است ؟؟؟؟؟یقینا دست ترکیه در این هماهنگی و کمک به گسترش تروریسم در منطقه رو شده است اما عده پانترک قصد توجیه انرا دارند .و چرا سالن نمایش با مالکیت داماد یهودی علیوف (( امین آقالاروف خواننده و تاجر روس آذربایجانی))با 6200 صندلی پر تماشاگر بدون نیروی حفاظتی و دربان مسلح (روسیه وضعیت جنگی ) ؟؟؟؟چرا از گروه هنری که توسط روسیه ممنوع اعلام شده اجرا برنامه شده ؟؟؟؟و هزاران سوال دیگر که جواب و سرنخ ان در باکو اسراییل و ترکیه و امریکاست
ناشناس ۰۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۶
متاسفانه قدمت اقوام و زبان پهلوی و سغدی بیشتر از ترکی است (کتیبه های انها در قزاقستان و سین کیانگ و حتی موغولستان موجود است با اشتباه تعبیر به کتیبه ترکی شده است ) و علاوه بر کلمات بگرام میتوان به ریشه کلماتی چون بشقاب و... اشاره کرد و لزومی ندارد هر اسمی و کلمه ای ق و ک و گ باشد ریشه ترکی باشد یا سیاست ترکیزه سازی اتاترک با تقطیع کلمات و...سعی در ریشه سازی ترکی ان دارد کتاب نویسنده ترکیه فاروق سومری بخوانید تا متوجه بشوید
حسین ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۲
بهتره مدرس دانشگاه مشاور ارشد رییس جمهور روسیه بشن تا نظراتشون مورد استفاده قرار بگیره... بعنوان یک فارس زبان عرض میکنم باید با همسایه ها احترام متقابل و تجارت داشت... بنده چند باری که به آذربایجان سفر کرده ام پیشرفت و تغییرات رو نسبت به سال قبلش به چشم دیده ام... معتقدم دو کشوری که در قفقاز و آسیای میانه آینده دار هستند آذربایجان و قزاقستان هستند که باید روشون سرمایه گذاری کرد
محمد ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۴
تحلیل عالی بود
فرهاد ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۱۷
به صمد و خسرو مزدوران اردوغان ،بگ یا بیگ یا بی از عناوین اشرافی ایران باستان می باشند و بگ و بیگ یا بغ یا بی در تمام زبان های هم ریشه آریایی وجود دارد روسی و اکراینی به بزرگ بیگ یا بوگ می گویند در زبان انگلیسی بیگ و در زبان آلمانی و فرانسوی و صرب هم بیگ می گویند و در گویش لری بگ جابجایی آوایی صورت گرفته و به آن گپ می گویند مانند تهل که شده تلخ یا مزگ که شده مغز یا سهر که شده سرخ،و داریوش بزرگ در بیستون نوشته بگ وزرگ اهورا مزدا یعنی خدای بزرگ اهورامزدا ،یا آتشکده آذرفرنبغ که بگ در آن به بغ تبدیل شده یا خدای کاسی ها بوگاش می باشد بوگ همان بگ هست و صامت ش علامت احترام در زبان های ایران باستان هست مانند هخامنش که صامت ش در آن علامت احترام و شکوه و بزرگی می باشد ،اگر بگ واژه ای ترکی بود تنها باید در زبان های مجاور ترک ها نفوذ و رخنه می کرد نه در تمام زبان های آریایی و اوستایی و سانسکریت
خسرو ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۷
به فرهاد مزدور اسرائیل ، هر کلمه ای در هر زبانی می‌تواند استفاده شود برخی کلمات از واژه های سومری هستند که در همه زبانها جاری هستند مثل بابا ، ولی کلمه بیگ و بگ در هزاره گذشته در لهجه های مختلف زبان ترکی رواج داشته اند که به علت حکومتگران ترک در آسیا و اورپا و شمال آفریقا به بیشتر زبانها وارد شده است دشمنی با ترکهای مسلمان و بخصوص شیعه چشمهایت را کور کرده است
به خسرو ( کاری ندارم مزدور هستید یا نه ) ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۲
نظر فرهاد از نظر تاریخی مطمین تر است و در سنگنوشته ها و آتشکده ها هزاره قبل از میلاد بوده است یعنی قبل از مهاجرت اقوام ترک قبچاقی و گپی به فلات ایران ،م میتوان گفت از زبانهای دیگر وارد زبان ترکی شده است دلایل منطقی و علمی در رد یا درستی نظر بدهید چرا مقلطه میکند و سعی در حاشیه سازی دارید تمام اقوام و شیعیان محترم هستند
ایرانی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۶
بسیار تحلیل درست و جالبی بود‌. خدا شما دوست داران ایران را حفظ کند.
یک لر کاسی ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۲۵
خسرو جان زمانی که نیاکان ما ایرانیان از واژگان بی یا بگ یا بیگ یا بغ استفاده می کردند اجداد ترکان در بیابانی گوگوریو یعنی شمال کشور کره یا شمال شرقی کشور چین نیمه برهنه و با زبان ایما و اشاره باهم ارتباط برقرار می کردند ،در زمان حکومت هلتمتی یا انشان تا زمان حکومت مادها و هخامنشیان و اشکانیان نیاکان ما ایرانیان جشنی داشتیم که بگایادی نام داشت که به معنای یاد بزرگان بود و این جشن به مهرگانا در زمان ساسانیان دگرگون شد یا آتشکده آذرفرنبغ یا آذرفرنبگ در کاریان فارس یا کوه بیستون که نامش بگستان بوده یعنی جایگاه خدایان یا بگرام که به بایرام دگرگون شده رام یا رامشگر به چم جشن و شادی می باشد و آوای (گ) به ( ی) دگرگون شده ،خسرو تلاش کن از نام ایرانی خسرو در کامنت های خود استفاده نکنید چون چند صبای دیگر برای این نام ایرانی صدای ترکی می سازید و آن را نامی ترکی می نامید مانند بگ ،ما ایرانیان یه چیزی هایی داریم به نام تاریخ و تقویم و مبدا تاریخی و آیین های ایرانی که شما ندارید در تمام تاریخ ایران نام بغ یا بگ آمده هست در اوستا که هشت هزار پانصد سال دیرینگی دارد بگ آمده هست اوستا کتاب مقدس ما ایرانیان هست که هیچ واژه بیگانه در آن پیدا نمیشود یا کتیبه داریوش بزرگ در بیستون یا بگستون آمده است بگ وزرگ اهورا مزدا یعنی خدای بزرگ اهورامزدا ،خسرو جان از حکومت های ترک چیزی نگو چون اصلا حکومت های ترک وجود نداشتند چون این ها فاقد دیوان‌سالاری بودن فقط قبایل غارتگری بودند که در جهت نابودی تمدن ها و فرهنگ ها و مردم آمدند،ترکان مبدا تاریخی آنان از زمانی شروع شد و نام آن ها در تاریخ ثبت شده که مسلمان شدند و برای غلامبارگی و نوکری خلفای عباسی مسلمان شدن. البته جنابعالی یه مزدور بی مزد و مواجب هستید و خودترکپندار چون ترک واقعی زردپوست می باشد نه سفید پوست قفقازی مردم آذری ما و اران و آناتولی آریایی و بخشی از ملت ایرانشهر می باشند
فرهاد ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۹
در جواب خسرو پانترک با یک آدم که معلوماتش از راه منطق و مدرک و منابع تاریخی بدست نیامده و فقط اراجیف کمونیست ها را نشخوار می کند نمیتوان با منطق و دلیل و مدرک حرف زد ،جنابعالی از اتاق فکر ترکیه دستور می گیرد اگه فردا مواجب شما قطع بشه بطور یقین برای کشورهای دیگری که نیاز به مزدور دارند مانند آمریکایی لاتین یا آفریقایی یا همین طالبان مزدوری خواهید کرد و حتی از مردم آنجا هم پان تر بشوید
خسرو ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۴
معلومه فرهاد مزدور اسراییل خیلی اندوهگین شده که با چند اسم دیگر هم جواب داده است ، بیچاره گی شما آنجاست که می‌خواهید با بدگویی از دیگران خود رو برتر نشان دهید مطمئن هستم که اعتقادی به ایران ندارید پانکردی که آرزوی تجزیه ایران و تشکیل کردستان بعنوان اسرائیل دوم را دارد کی می‌تواند ملی گرای ایرانی باشد ؟ ترکها در پهنه ای با اندازه یک قاره در دهها کشور زندگی می‌کنند در گذشته دهها امپراطوری و دولت تاسیس کرده اند و حال نیز هشت دولت مستقل و یازده دولت فدرال دارند-- ایران (در ترکی ما به‌معنی محل پیوند و اتحاد) کشور ماست دولت ایران ، دولت ماست سرخس و خرمشهر و چابهار و ماکو در چهار گوشه ایران وطن ماست از تمام ایران دفاع میکنیم باور کنید با تاریخ بافی و دروغگویی به جایی نمی رسید کردستان خیالی شما وقتی می‌تواند وجود داشته باشد که ما ایرانی های ترک و فارس و عرب و ترکمن و... اجازه بدهیم ما وارث زرتشت و اشکانی و ماد و ... هستیم
فرهاد لر کاسی تبار ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۲
در جواب خسروی متوهم تاریخ بافی کسی می کند که هویت و ریشه و مبدا تاریخی و تقویم رسمی در هویت ملی آنها جایگاهی ندارد نه ما ایرانیان که اوستا و خداینامه و شاهنامه و اردیرافنامه را داریم و در این اسناد مردم آذربایجان و اران و ارمنی و کرد و بلوچ و پشتون و سرمتی و اوستیا و زازا و گیل و دیلم و سغد و کشمیر همه و همه تیره و تباره های قوم ایرانی هستند و هرکجا که قوم ایرانی زندگی می کند آنجا ایرانشهر هست یعنی از غرب رود سند و کشمیر تا مدیترانه و قوم ایرانی هویتی ده هزارساله دارد و در کیان و کشور و سرزمین ایرانشهر زندگی می کنند و این مرز بندی های دروغین را استعمار برای ما ساخته و ما ایرانیان هرگز این این مرز بندی ها را نپذیرفته ایم چون پذیرفتن این مرزبندی ها یعنی تایید جنایات استعمار و پایمال کردن خون نیاکانمان بابک ،رادمان پورماهک ابومسلم خراسانی، مرداویچ ،گیلویه،فردوسی بزرگ ،ستارخان،رییس علی دلواری ،رستم فرخزاد آذری ،هرمزان ،بانو اپارنیک و هزاران هزار ایرانی گمنانی که برای زنده ماندن و پابرجا ماندن ایران جان دادن،کردستان در ترکیه و عراق و سوریه خاک این کشورها نیست که بگوییم این کشورها تجزیه می شوند بلکه پاره تن ایرانشهر هست که شاهان نالایق صفویه و قاجار آن را از مام میهن جدا کرده اند ،ایرانشهر ما ایرانیان هرگز قابل تقسیم نیست که بخشی از آن را در کشورهای جعلی قرار دهند ،کردستان در عراق و ترکیه و سوریه حکم مستعمره را دارد چون این قسمت خاک ما را بزور تصاحب کردند و کردستان در کنار دیگر سرزمین ایرانشهر به کامل می رسد و کامل می شود،جمهوری باکو به هیچ عنوان بخشی از کشورهای ترک نیست اران یا شیروان از هر لحاظ ایرانی می باشند چون هاپلوگروپ و ژنتیک ایرانی دارند و هویت و فرهنگ و هنر و معماری و اسطوره ها و آیین آنها که از ذات و سرشت آنها بر می خیزد ایرانی می باشد،مردم جمهوری باکو بخاطر تبلیغات پانترکیسم باز هم خودشان را ایرانی می دانند نه ترک ،جنابعالی هم بهتر است خودت را درمان کنی چون مبتلا به بیماری خودترکپنداری شده ای و دیگر پانترکیسم یک بیماری می باشد نه حزب و سازمان فرهنگی
همایون ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۹
در دیوان لغت کاشغری صدها واژه ایرانی وجود دارد که کاشغری خود به ایرانی بودنشان اشاره کرده .وی واژه ای بایرام را فارسی معرفی کرده و گفته ریشه این کلمه ترکی نیست ،محمود کاشغری نخستین فرهنگ نامه ی زبان ترکی و زیستگاه های تیره های ترک در جهان را معرفی کرده و در سال 466قمری برابر با 1072میلادی به دنیا آمد وی به زبان های ترکی عربی و فارسی مسلط بوده و یک لغت شناس بوده و گفته من بایرام را در زبان فارسی شنیده ام و در زبان ترکی ریشه ندارد .و در سایت اتیمولوژی زبان ترکی استانبولی ریشه لغت بایرام را ایرانی می داند
خسرو ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۱:۰۹
دوست دروغگویی که دیوان لغات ترک کاشغری را نخوانده ولی ادعا دارد که کاشغری چه گفته ، به این امید که همه مثل او نخوانده باشند و دروغ اورا بپذیرند با این روش چوپان دروغگو میشوید در دنیای امروز کسی بدنبال ژنتیک نیست و معقول هم نیست که باشد مثلا یک یونانی فارغ از ژن‌های ترک یا آوار یا اسپارتی ، خود را یونانی می‌داند و یک فرانسوی با هر ژنی فرانسوی است یک ایرانی هم با هر ژنتیکی ایرانی است دوره نژادپرستی گذشته است ریشه های زبانی ترکی آذربایجانی که سی درصد مردم ایران با آن مکالمه می‌کنند اثبات می‌کنند که ما ترک هستیم توجه کنید که کلمه ترک ( به معنی بنده مطیع خدا)یک واژه نژادی نیست دوست لر (اگر فرهاد پانکرد نیستی) وسعتی را که برای ایرانشهر شمردی غیرمنطقی است و تصاحب آن سرزمین‌ها ، ایران را با دهها کشور مستقل دشمن میکند دست از خواب و خیال بردارید افکار افراطی همیشه موجب گسیختگی و شکست می‌شود حتی افغانها که دارای اشتراک زیادی با ایران هستند خود را ملت جدا و مستقلی می‌دانند و یا کردهای عراق و... من ترک هستم ولی پان نیستم ولی شما حتما پان هستید نوعش را خودتان تعیین کنید
یک لر کاسی ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۲۴
من یک میهن پرستم نه نژاد پرست نژاد پرست شما ترکان هستید که هرکجا رفتید با غارت و کشتار و تاراج و تخریب بوده نژاد پرست شما ترکان عثمانی هستید که مردم ایرانی نژاد تبریز و ارمنی و کرد و علوی را کشتار کردید نژاد پرست شما هستید که مردم لازی را کشتار کردید و کودکان بازمانده از این کشتار را واردار به یادگیری زبان ترکی و فراموشی زبان آریایی لازی کردید نژاد پرست شما ترکان غز هستید که مردم ایرانی نژاد خراسان و ماوراءالنهر و خوارزم را کشتار کردید و با مغولان که هم نژادان خودتان هستید در کشتار ایرانیان بخارا و سمرقند و خیوه و ترمذ و مرو و هرات و بلخ و بدخشان و نیشابور همدستی و همکاری کردید ،بار آخرت باشد که مردم آذری ما را ترک خطاب کنی مردم آذری مردمانی فهمیده و خردمند و دانا هستند تو برو در بین ترکان ببین کدام یک تخم تورو انداخته و خودت را به مردم شریف آذربایجان ما نچسبان
آبتین ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۵۷
هرکسی که افکار نژادپرستانه ترکی داشته باشد یا تاریخ را جعل کند به نفع ترکها، یا به بقیه اقوام به جهت برتر دانستن ترکها توهین کند یک پانترک است. حتی اگر خودش بگوید که کلمه پانترک به من ربطی ندارد. ما که روی کلمات بحث نداریم. ضمنا بحث جدا بودن با ملت ایران بحث تجزیه طلبی است نه پانترک بودن. پانترکها مغلمه ای از افکار جاهلی و نژادی دارند و ضمنا ما حزب یا گروهی سازمان یافته ای به اسم پان فارس و پان کرد و پان ارمنی نداریم. درحالیکه پانترکیسم دارای حزب رسمی در ترکیه با شعارها و پرچم مشخص است و رهبران آن هم خودشان این موضوعات را تبلیغ می‌کنند و علامت ماده گرگ پرستی را نشان می‌دهند. چنین رفتارهایی در بین سایر ملت‌ها و اقوام وجود ندارد. در بهترین حالت می‌توانیم بگوییم گروه های پان ایرانیست و پان عربیست وجود دارند.
علی ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۵۱
شما پانترک ها وقتی دروغ هایتان رو میشوند شروع به فحاشی و توهین و تهمت میزنید بله در دیوان لغت ترک محمود کاشغری واژه بایرام را ایرانی دانسته محظ اطلاع جماعت بی سواد پانترک
ساتیار ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۸
مردم ارمنی و گرجی و چچن و اینگوش و اوستیا ایرانی نژاد و از تبار مردم ماد هستند و بر هر ایرانی واجب هست که از خواهران و برادران ایرانی خود در هر نقطه از جهان دفاع کنند و به امید نابودی غده ی سرطانی پانترکیسم
خسرو ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۷
خودتی ، نژادپرست ، دروغگویی را پیشه کردی شریک ابلیس شده ایید تلاش میکنید با چسباندن ترکها به مغول‌ها ، مردم ترک ایران را آذری بنامید و آنها نتوانند از هویت خود دفاع کنند آنوقت باید لااقل هشت استان دیگر بنام آذربایجان تاسیس شود چون ترکها در همه جای ایران هستند شیراز و آباده و کهکیلویه و فریدن و محلات و بجنورد و قم و همدان و بیجار و گچساران و ... آنوقت سکته می کنید کسانی که به هر نحوی تلاش میکنند مردم ترک شیعه را از مردم فارس شیعه بیزار کرده و جدا کنند و تخم نفاق بپاشند در بهترین حالت نژادپرست جاهل هستند ولی در حالت بدبینانه دشمن و جاسوس اسرائیل هستند بفهمید که شیعه بودن و اختلاط جمعیتی ترکها و فارس ها ایران را تشکیل داده و ادامه خواهد داد واقعا اونایی که به هر دلیل ، وطن پرستی یا پانفارسیسم یا استراتژیک طرفدار قدرت ایران هستند نباید ابزار جدایی و نفاق بین دو عنصر اصلی ایران گردند شیطنت ارامنه و آرزوی تجزیه طلبی کردها را درک میکنم ولی نفرت یک لر( اگر واقعا درست نوشته و پانکرد نیست) از ترک شیعه را درک نمی کنم و دعوت به وطن پرستی میکنم
بابک ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۳
پانترکیسم ملغطه ی از بی سوادی و بی شعوری و افسانه بافی های دروغین و فراموشی تاریخ واقعی و بی ریشه و بی اصالت کردن هر چیزی
لرکاسی تبار ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۲۵
خسرو تو درس سفسطه ات را در محضر اساتید پانترکیسم به خوبی یاد گرفته ای،ماایرانیان همیشه گفتیم که مردم آذری از خون و گوشت ما هستند الان تو چطور تهمت میزنی که ما مردم آذری را دشمن هستیم !؟ما ایرانیان ایرانپرستی و ایران دوستی و ایرانگرایی را از مردم آذربایجان آموخته ایم هرچند این آخرین کامنتی هست در جواب تو پانترک می دهم چون برایم به روشنی آشکار شد از اتاق فکر ترکیه دستور می گیری و به دنبال تفرقه افکنی بین ما ایرانیان هستی ،به رهبران الدنگت در اتاق فکر ترکیه بگو چنگیز و تیمور و هلاکوخان و اخته ی قاجار هیچ غلطی نتوانستند بکنند دیگه چه برسد به شماهایی که تمام نوکر اسراییل و روسیه هستید .جواب ابلهان خاموشی است
داود ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۲
اشخاصی مانند خسرو خواسته یا ناخواسته مزدور سرویس های اطلاعاتی میت ترکیه هستند چون در تمام سایت ها حضور دارند و مدام مزخرفات کمونیست ها را نشخوار و استفراغ می کنند
حمید ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۱
برای کسی که می فهمد هیچ توضیحی لازم نیست و برای کسی که نمی فهمد هر توضیحی اضافه است حالا شما جماعت پانترکیسم که چشم و گوش بسته مزخرفات کمونیست ها را استفراغ می کنید
شاهین ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۳:۱۷
بحث با آدم هایی که از روی منطق حرف نمی زنند بی فایده و اتلاف وقت هست مثل با خر حرف زدن هست حالا جماعت پانترک رو هر چه بخواهی حالی کنی نمیشه چون بی منطق هستند و مزدور
مهدی ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۱۵
ما جنایات حکومت عثمانی در حق مردم آذربایجان و کرد و علوی و ارمنی را هرگز فراموش نخواهیم کرد
خسرو ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۸
هر انسان عادلی نوشته مرا بخواند و جوابهای پانکردهای( به نظرمن اینایی که در ذیل هر نوشته ای تلاش میکنند بجای خواندن مقاله به من جواب بدهند پانکردهای وابسته به دشمنان ایران هستند)نژادپرست را -- تشخیص می‌دهد که پانکردها مزدور و جاسوس اسرائیل هستند ، قضاوت خواهند کرد و وطن دوست بودن مرا تشخیص خواهند داد ایران وطن ازلی و ابدی ماست و اجازه تجزیه آنرا نمی دهیم تاکید می‌کنم احمق نباشید اقوامی که خود را کرد مینامند با وجود گسل های زبانی و دینی و مذهبی و سرزمینی و فرهنگی نمی توانند ملت باشند و کردستان مستقلی وجود نخواهد داشت ، اگر دلیل دارید بگویید وگرنه با فحش و بد وبیراه و اتهام بجایی نمی رسید
همایون ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۴۸
در جواب خسرو از کی تا حالا کرد که قوم ایرانی و فرزندان ایران هست دشمن ما ایران شده و مغولان و ترکان غز دوستدار و غمخوار ما ایرانیان شده اند.
حسین ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۶
از دیدگاه شما پانترکان کسانی عادل هستن که مزخرفات کمونیست ها و یهودیانی مانند وامبری را که شما پانترک ها نشخوار می کنید را باور کنند و چشم پوشی کنند از هزاران سند و مدرک تاریخی
دکتر غلامرضا غضنفرزاده از دانشگاه چوکوروا تورکیه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰
طبق تحقیقات دانشمندان تورک شناس و زبانشان تورکیه نام خسرو تورکی می باشد از ریشه فعل تورکی قسلغ یعنی از تبار بزرگان و در زبان مغولی به معنای بزرگ قبیله می باشد و در زبان های همریشه با مغولی یعنی ازبکی قپچاقی و ایغوری قسلغ به معنای بزرگ و ریش سفید هست که در زبان فارسی به خسرو تبدیل شده
ایرانی ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۳
والا ما به اندازه ترکها کسی را در خاورمیانه نداریم که خودت به صهیونیستها و اسرائیل کند. نفت و گاز اسرائیل توسط باکو و با حمل و نقل و خطوط لوله ترکیه فراهم می‌شود. باکو بزرگترین خریدار سلاح اسرائیل است و با هم روابط نزدیک نظامی دارند. همین اسناد هسته ای ایران بعد از انتقال از خاک ایران با همواری باکو و در خاک آنها در هواپیما جاسازی و دزدیده شد.