۴ عملیات‌ علیه موساد از ۲۰۲۱

پیام ترکیه به اسرائیل چیست؟

۰۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۲۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
خبرگزاری آناتولی اعلام کرده بود که عملیات سازمان اطلاعات ترکیه علیه افرادی که برای موساد جاسوسی می کنند، همچنان ادامه دارد.
پیام ترکیه به اسرائیل چیست؟

دیپلماسی ایرانی: سازمان اطلاعات ترکیه از سال 2021 تاکنون، چهار عملیات ویژه علیه افراد مرتبط با سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) انجام داده است.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرده بود که عملیات سازمان اطلاعات ترکیه علیه افرادی که برای موساد جاسوسی می کنند، همچنان ادامه دارد.

طی سال های 2021 و 2022، 97 نفر در ترکیه شامل 58 خارجی و 39 شهروند ترکیه ای به اتهام جاسوسی برای موساد محاکمه شده اند به طوری که 51 نفر از آنها بازداشت شدند و محاکمه افراد باقی مانده همچنان ادامه دارد.

علاوه بر آن، سازمان اطلاعات ترکیه طی آوریل سال گذشته، شبکه متشکل از 16 نفر به ریاست «سلجوق کوچوک قایا» را به اتهام ارتباط منظم با مزدوران اسرائیل در خارج و انجام ماموریت های محوله از سوی سازمان اطلاعات اسرائیل کشف و متلاشی کرد.

اخیرا تلاش های سازمان اطلاعات اسرائیل برای ربودن «عمر البلبیسی» مهندس فلسطینی در ترکیه خنثی شد.

همچنین سازمان اطلاعات ترکیه توانست در عملیات های خود شیوه های فعالیت سازمان اطلاعات اسرائیل را کشف کند.

منابع امنیتی در ترکیه خاطر نشان کردند که سازمان اطلاعات اسرائیل اقدام به جذب افرادی کرده است تا از آنها در اقدامات علیه فلسطینیان و خانواده هایشان در ترکیه استفاده کند.

در همین چارچوب، سازمان اطلاعات اسرائیل، آگهی های استخدام یا ارتباط با شرکت ها بدون ارائه اطلاعات مفصل در شبکه های ارتباط اجتماعی یا چت روم ها منتشر کرده تا افراد بتوانند با این سازمان ارتباط برقرار کنند.

به افرادی که به این آگهی ها پاسخ مثبت دهند، شغل های مختلفی واگذار می شود تا آنها برای ماموریت نهایی آماده شوند.

نکته قابل ملاحظه این است که سازمان اطلاعات اسرائیل فقط به صورت نوشتاری و از طریق شبکه های ارتباطی تلگرام و واتساپ با مزدورانش ارتباط برقرار می کند.

به گفته منابع امنیتی، سازمان اطلاعات اسرائیل، مبالغ مالی را به صورت دستی و از طریق واسطه به مزدورانش پرداخت می کند.

سازمان اطلاعات اسرائیل همچنین از طریق مزدورانش، ماموریت های عملیاتی مانند جمع آوری اطلاعات و تصویربرداری و فیلمبرداری از افراد مورد هدف و زیر نظر گرفتن آنها و نیز قرار دادن تجهیزات شناسایی اماکن مدنظر بر روی خودروهای مورد هدف، تجاوز، ضرب و شتم، سرقت، آتش سوزی عمدی، تهدید، باج خواهی و مدیریت سایت های اینترنتی، روزنامه های اینترنتی برای انجام فعالیت های گمراه کننده و انتشار خبرهای دروغین انجام می دهد.

منابع امنیتی گفتند که سازمان اطلاعات اسرائیل همچنین به فعالیت های الکترونیکی مانند جمع آوری اطلاعات اتباع خارجی در ترکیه از طریق دستیابی به دوربین های نظارتی مبادرت می ورزد.

ماموران سازمان اطلاعات اسرائیل در خارج از خاک ترکیه با مزدورانشان قرار ملاقات و دیدار می گذارند، تا از پیگرد دستگاه های اطلاعاتی ترکیه در امان مانده و امنیت این مزدوران تضمین شود.

صبح سه شنبه گذشته بود که مقامات ترکیه از بازداشت 33 مظنون به انجام فعالیت های «جاسوسی بین المللی» به نفع سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل(موساد) خبر دادند.

عملیات امنیتی در هشت استان در چارچوب تحقیقات دفتر «تروریسم و جنایات سازمان یافته» در دفتر دادستانی کل علیه 46 مظنون انجام شد.

تحقیقات فاش کرد که هدف «موساد» انجام اقداماتی مانند نظارت، پیگرد، تجاوز و ربودن علیه شهروندان خارجی مقیم ترکیه بوده است.

نیروهای امنیتی ترکیه همچنان به جستجو برای بازداشت 13 مظنون دیگر ادامه می دهند.

پیام های ترکیه به اسرائیل

اعلام بازداشت افراد شبکه جاسوسی موساد و فروپاشی آن، پیام هایی از سوی ترکیه در یک زمان مهم به شمار می رود و تاکید می کند که این مزدوران از مدت ها پیش تحت کنترل و نظارت و پیگرد هستند.

«سمیر العرکی» نویسنده و پژوهشگر مسائل ترکیه ابراز عقیده می کند که تهدیدهای اسرائیل به ترور رهبران حماس در خارج، روند کشف این شبکه برای افکار عمومی را تسریع بخشید.

وی افزود که ترکیه از طریق بازداشت جاسوسان مرتبط با موساد به دنبال ارسال پیام عملی به اسرائیل بود مبنی بر اینکه از تسویه حساب در خاک ترکیه دوری گزیند.

العرکی اضافه می کند که ترکیه همچنین می خواهد این نکته را به اسرائیل یادآوری کند که عقد هرگونه توافقات امنیتی و نظامی میان دو طرف به این معنا نیست که اسرائیل اجازه دارد افراد مقیم خاک ترکیه به ویژه فلسطینیان را هدف قرار دهد.

وی افزود که توافقات امضا شده میان دو طرف در اواخر سال 2022 زمینه عادی سازی مجدد روابط میان آنها را فراهم کرد، و یک یادداشت امنیتی وجود داشت که به دستگاه «شاباک» (سرویس امنیت داخلی) اسرائیل اجازه انجام فعالیت هایی را برای تضمین حمایت از سفارت و کنسولگری اسرائیل در ترکیه می دهد، این یادداشت همچنین به افزایش همکاری در زمینه های مبارزه با تروریسم و مبارزه با جاسوسی اشاره می کند.

العرکی خاطر نشان کرد که در پی عملیات «طوفان الاقصی»، تصمیم اسرائیل مبتنی بر ازسرگیری ترورها در خارج فلسطین اشغالی بود که این امر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را واداشت تا به تل آویو درباره پیامدهای دست زدن به چنین اقداماتی هشدار دهد تا برای تل آویو اثبات شود که اقدامات اتخاذ شده به سطح هشدارهای شفاهی متوقف نخواهد شد، بلکه به مرحله هدف قرار دادن افراد همکار با موساد خواهد رسید.

این کارشناس مسائل ترکیه افزود که «پیام های ترکیه چه بسا فقط به تل آویو منحصر نشود، بلکه آنکارا بخواهد آن را به همسایه خود، ایران هم ارسال کند که پیش از آن برای ترور اسرائیلی ها در خاک ترکیه تلاش کرده بود که نیروهای امنیتی ترکیه توانسته بودند عوامل آن را بازداشت کنند».

منبع: الخلیج الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: ترکیه اسرائیل ترکیه و اسرائیل موساد حمله اسرائیل به غزه فلسطین ترکیه و فلسطین رجب طیب اردوغان


( ۱۵ )

نظر شما :

ناشناس ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۶
از در جلویی می گیرمت ، از در پشتی ولت می کنم . من می گم زدم تو هم بگو زد .
آبتین ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۴۶
واقعا مضحک است. نفت و گاز اسراییل و بسیاری از ملزومات اولیه دیگر ارتش اسراییل توسط ترکیه و باکو تامین میشود. ترکها شریک اسراییل هستند و این کارها تنها برای مصارف داخلی و جذب حمایت اسلام گرایان برای اردوغان است.