آنکارا از تحولات غزه بهره برداری سیاسی می کند

سیاست پاندولی ترکیه در قبال موضوع فلسطین

۰۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۲۶۹۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
علی سعادت آذر در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی نسبت به رفتارهای دولت ترکیه در قبال مساله فلسطین می گوید: بنده معتقدم چنین تاکتیک های گذرایی از طرف ترکیه عمق چندانی نخواهد داشت و به تغییر رفتار جدی تر در قبال اسرائیل منجر نمی شود. بر اساس تجربه، تحلیل های موجود از سیاست خارجی عملگرای ترکیه، این گونه بر می آید که هر دو ورق بازی اسرائیل – فلسطین روی میز سیاست خارجی ترکیه قرار دارد. منافع اقتصادی و گاه نظامی ترکیه با اسرائیل، حجم بالای سرمایه گذاری های دو کشور و به ویژه یهودیان در ترکیه، سهم قابل توجه یهودیان در بازار گردشگری ترکیه و تبادلات در زیرساخت های نظامی دو کشور همگی بیانگر یک واقعیت است که سیاست خارجی  ترکیه از مسیر "موازنه نیروهای بالقوه" در صحنه بین الملل خارج نخواهد شد. 
سیاست پاندولی ترکیه در قبال موضوع فلسطین

دیپلماسی ایرانی: تحولات اخیر فلسطین مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته است و عملا کشورها را به دو دسته تقسیم کرده، عده ای آنچه فلسطینیان در طوفان الاقصی انجام داده اند را واکنشی نسبت به رفتارهای تبعیض آمیز اسرائیل دانسته اند، و رفتارهای بعدی اسرائیل علیه فلسطینیان در غزه را محکوم کرده اند و به انتقاد شدید از عملکرد اسرائیل برخواسته اند و عده ای دیگر که همچنان از اسرائیل حمایت کورکورانه می کنند و رفتارهای این رژیم علیه فلسطینیان را توجیه می کنند. عموم کشورهای غربی در دسته دوم قرار می گیرند. در این میان ترکیه نیز از جمله کشورهایی است که به انتقاد شدید از اسرائیل پرداخته و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری آن دولت این رژیم را به فریبکاری و سوء استفاده از حسن نیت ها از جمله ترکیه متهم کرده است. اگرچه عملا رفتاری را از سوی ترکیه که ترجمان این انتقادها باشد ندیده ایم؛ نه سطح روابط ترکیه با اسرائیل کاهش یافته و نه خللی در روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل به وجود آمده است. در این باره گفت وگویی را با علی سعادت، دکترای مطالعات منطقه ای و کارشناس مسائل ترکیه انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

در چند روز گذشته شاهد حمایت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه و سایر مسئولین ترکیه از حماس و فلسطین در مقابل اسرائیل بودیم، آیا واقعا رویکردهای کلان سیاست خارجی ترکیه در قبال مسائل مربوط به اسرائیل و فلسطین تغییر کرده است؟

برای پرداختن به این موضوع باید گذری بر ماهیت سیاست خارجی در ترکیه در دو دهه گذشته انداخت و مروری بر فراز و نشیب سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه، یعنی حزب حاکم بر این کشور. سابقه ۲۰ ساله نشان داده است که اتخاد چنین ژست های سیاسی در ترکیه نمی تواند عمیق باشد و معمولا سیاستمداران این دو دهه در ترکیه علاقه ای به خرج احساسات بیش از اندازه در سیاست خارجیشان ندارند. این همان سیاست پاندولی در ادبیات سیاست خارجی ترکیه است که متاسفانه در ایران به‌خوبی درک نشده است. در چند روز گذشته رئیس جمهوری ترکیه با حمایت از مردم فلسطین سعی در آرام کردن فضای داخلی هم داشت. مردم ترکیه با تجمعات در مقابل مراکز وابسته به یهودیان در ترکیه، اعم از سفارت و مراکز تجاری و اقتصادی و فرهنگی آنها مطالبات جدی از دولت در مقابل جنایات روزهای اخیر داشتند، دولت ترکیه تلاش کرد تا با سوار شدن بر موج احساسات اسلامگرایان در ترکیه با آنها همزاد پنداری کند، چرا که می دانیم دولت ماهیتی اسلامگرا دارد. 

دیازپورای ترکیه در کشورهای اروپایی نیز خود را خشمگین نشان داده اند، آیا واقعا این رویکرد کلیت جامعه ترکیه است؟

دیازپورای ترکیه، یعنی مسلمانان ترک ساکن در کشورهای اروپایی نیز در این روزها از حملات پی درپی نظامی به غزه و مناطق مسکونی آن خشمگین هستند، برای همین دولت ترکیه ضروری دید تا این موج را مدیریت کند تا به عاملی برای فشار به منافع ملی ترکیه تبدیل نشود. اما بدیهی است این تمام مطالبات در جامعه ۸۵ ملیونی ترکیه نیست و احتمالا جریان های لائیک چنین رویکردی را ندارند. 

یعنی به واقع شما رویکرد دولت ترکیه را چندان جدی و عمیق نمی بینید؟

بر اساس آنچه در پرسش پیش پاسخ دادم باید بگویم که اظهارات و اقدامات سیاسی دولت ترکیه نباید عمق چندانی داشته باشد که اگر این گونه باشد دولت آب در آسیاب دوگانگی اسلام – لائیتیسه ریخته است. 

بنابراین اظهارات ملایمتر بعدی مقامات ارشد دستگاه دیپلماتیک ترکیه را در همین راستا ارزیابی می کنید؟

بله، وزیر امور خارجه ترکیه یک روز پس از حمایت نسبی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور، از حماس کمی ملایمتر به محکومیت حملات به مراکز غیر نظامی، مسکونی و بیمارستان ها پرداخت، اگرچه او این حملات را جنایات جنگی دانست اما از حماس چیزی نگفت. بنابراین به نظر می رسد این گونه اظهارات بیش از آنکه بیانگر نیات سیاسی یا جهت گیری جدی در سیاست خارجی باشد، همسویی با مسائل حقوق بشری و تسکین افکار عمومی مسلمانان دارد. 

پس نمی توانیم انتظار داشته باشیم که رفتار دولت ترکیه در قبال اسرائیل بر خلاف آنچه بیان می کند تغییر جدی در پی داشته باشد؟

بنده معتقدم چنین تاکتیک های گذرایی از طرف ترکیه عمق چندانی نخواهد داشت و به تغییر رفتار جدی تر در قبال اسرائیل منجر نمی شود. بر اساس تجربه، تحلیل های موجود از سیاست خارجی عملگرای ترکیه، این گونه بر می آید که هر دو ورق بازی اسرائیل – فلسطین روی میز سیاست خارجی ترکیه قرار دارد. منافع اقتصادی و گاه نظامی ترکیه با اسرائیل، حجم بالای سرمایه گذاری های دو کشور و به ویژه یهودیان در ترکیه، سهم قابل توجه یهودیان در بازار گردشگری ترکیه و تبادلات در زیرساخت های نظامی دو کشور همگی بیانگر یک واقعیت است که سیاست خارجی  ترکیه از مسیر "موازنه نیروهای بالقوه" در صحنه بین الملل خارج نخواهد شد. 

پس بنابراین چه انتظاری می توانیم از عملکرد دیپلماتیک ترکیه داشته باشیم؟

بدیهی است که ترکیه به عنوان بازیگری مدعی در جهان اسلام نمی تواند در قبال فضای به اوج رسیده و احساساتی در خاورمیانه ساکت بماند و طیف گسترده ای از طرح ها، از حمایت و ارسال کمک های بشردوستانه به غزه تا مذاکره برای ایفای نقش میاجی را در دستور کار قرار خواهد داد؛ به این معنی که با حمایت از فلسطین آن هم از نوع حقوق بشری می خواهد در آتش بس احتمالی ایفای نقش کند.

آیا به نظر شما تغییر قابل توجهی در میان مدت در روابط ترکیه و اسرائیل، ولو موقت و ظاهری، به وجود خواهد آمد؟ 

به اعتقاد من خیر. 

از این منظر و در رابطه با ترکیه، ایران چگونه باید در راستای منافع ملی اش عمل کند؟ به عبارتی موضع ترکیه چه اهمیتی در تعاملات ایران با موضوع فلسطین دارد؟

تحلیل این شرایط از منظر منافع ملی ایران، از این رو اهمیت دارد که در جهان سیاست بین الملل نباید گرفتار رویکردهای موقتی و تحلیل های زودگذر شد هرچند در کوتاه مدت و در شرایط بحرانی فعلی می توان از این نوع جهت گیری ها به خوبی استفاده کرد. 

کلید واژه ها: ترکیه ایران و ترکیه رجب طیب اردوغان فلسطین اسرائیل ترکیه و حماس حماس علی سعادت ترکیه و اسرائیل


( ۱۲ )

نظر شما :

ساسان ۰۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۴
بهترین کار را ترکیه می کند هم منافع ملت خودش را در نظر دارد و هم عملا" به فلسطنی ها بیشتر از ماکمک می کند. شما ببینید فلسطینی ها ترکیه را بیشتر دوست دارند یا ایران را؟
خداپرست ۰۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۴
محکومیت عملیات نظامی اسرائیل، رد ادعای تروریستی بودن حماس و اعلام اینکه ترکیه بدهکار اسرائیل نیست جملات کلیدی بودند که شخص اردوغان گفته و خیلی از رهبران عربی این را نگفته اند. این کجاش سیاست پاندولی هست؟ طرف موضعش را سفت و محکم اعلام کرده.
کوروش ۰۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۶
سیاست لاشخور مآبانه
حبیبی ۰۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۷
جبهه ترکیه و شخص اردوغان در قبال مساله فلسطین کاملا" مشحص است که آنهم حمایت از آرمان فلسطین است ولی به فراخور شرایط ممکن است تاکتیک های مختلفی از سوی ترکیه اجرا شود. و در برهه کنونی چون اسراییل قصد کوتاه آمدن ندارد بنابر این روابط ترکیه و اسراییلبا گذشت زمان بدتر خواهد شد.
الوندیاری ۰۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۸
فارع از شیفتگان و دشمنان و رقبای اردوغان در داخل ایران و خاورمیانه، باید گفت که رئیس جمهوری ترکیه در قامت رهبری ترکیه طی دو دهه گذشته در ابعاد داخلی و خارجی کارنامه موفق داشته و اگر هم‌وزن آتاتورک نباشد، کمتر کسی در تاریخ معاصر ترکیه هم‌وزن او بوده است
ایراندوست ۰۹ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۱
آتاترک هم مثل اردوغان، قاتل و فاشیست بوده است. می‌دانید اگر معادل اقدامات این دو در ایران انجام می‌شد چه اتفاقی می افتاد!؟ همه اقوام به جز اکثریت فارس دچار جا به جایی اجباری و نسل کشی در مناطق تحت سکونت خود میشدند، صحبت کردن در ادارات عمومی و دادگاه ها و ... در استان‌های این اقوام فقط با زبان فارسی باید انجام میشد، تمام اسامی غیرفارسی به فارسی تبدیل می‌شوند و کودکان در صبحگاه باید فریاد می‌زدند که من یک فارس هستم، احزاب تندروی فاشیستی فارسی تشکیل می‌شد و صبح و شب در رسانه ها به بقیه اقوام با برچسب‌های مختلف حمله می‌کردند و مغازه ها و کسب و کارهای آنها را تخریب میکردند و ...! اینهایی که از آتاترک و اردوغان تعریف می‌کنند مثل اینکه دلشان چنین وضعیتی را میخواهد!
خسرو ۰۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۶
سطحی از رقابت در روابط دو همسایه (ایران و ترکیه ) قابل درک است ولی ایجاد دشمنی و نفاق به ضرر امت اسلامی است پانکردی که خود را ایراندوست می‌نامد خود بهتر می‌داند که خزعبلاتی که نوشته ، دقیقا شعارهای پ ک ک و پژاک است همنوعان شما در عراق و ترکیه و سوریه اتهام های مشابه را با ایران می‌زنند
ناشناس ۰۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۳
بعضی‌ها انگار دلشان برای سیاستهای آتاترک تنگ شده ؟؟؟؟ کشتار و تبعیض و اخراج اقوام دیگر
حامد ۱۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۸
فعلا تنها صدای تجزیه طلبانه ای که می‌شنویم از پانترکها و باکو است. حداقل چند دهه است که بقیه اقوام شعارهای تجزیه طلبانه نمی‌دهند. پانترکها از آذربایجان جنوبی و توران بزرگ و ... صحبت می‌کنند و باکو خاک ایران را خاک تاریخی خودش معرفی می‌کند درحالی که تاریخ کاملا برعکس بوده. اینجا طرف اتهام ترکیه و باکو و پانترکهای مزدور آنهاست.
کردستان ۲۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۵
جناب خسرو شما هم‌ دقیقا خزعبلات داعشی ها را مینویسی ولی جالب است در ایران کسی کاری به کارت ندارد.