تنش تل آویو و حزب الله در کدام مسیر پیش می رود؟

ترور العاروری و معادلات پیش رو

۱۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۳۹۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نگرانی از گسترش دامنه جنگ با حزب‌الله از همان روز اول عملیات طوفان الاقصی در محافل رژیم صهیونیستی وجود داشته و هر بار که شرایط به سمت سطوح بالاتری از درگیری‌ها در جبهه شمالی پیش می‌رود، این نگرانی‌ها تشدید می‌شود. «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تنها چند روز پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی اعتراف کرده بود آغاز جنگی در جبهه شمالی اصلا به نفع «اسرائیل» نیست. دیاب شمعونی،  عضو دفتر جمعیت «فرماندهان امنیت» رژیم صهیونیستی نیز اظهار کرد: هراس از حزب‌الله تنها به دلیل موشک‌های ضد زره آن نیست بلکه به خاطر سلاح‌های نقطه‌زن، تسلیحات سنگین، گسترده و دوربردی است که این حزب در اختیار دارد و امروز زیرساخت‌های استراتژیک ما را تهدید می‌کند
ترور العاروری و معادلات پیش رو

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: پیکر «صالح العاروری» از فرماندهان ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) که سه‌شنبه شب در حمله هوایی به ساختمانی در بیروت پایتخت لبنان به شهادت رسید، عصر پنجشنبه با حضور گسترده مردم لبنان تشییع شد. به گزارش ایرنا، هزاران لبنانی روز پنجشنبه برای تشییع پیکر صالح العاروری از فرماندهان ارشد حماس به خیابان‌های بیروت آمدند و پیکر این فرمانده حماس را از مسجد امام علی (ع) در جاده جدید بیروت به سمت مقبره شهدا در «شتیلا» برروی دستان خود تشییع کردند. در این مراسم «عظام الاقرع» فرمانده نظامی گردان‌های القسام در خارج از کشور و «محمد الریس» یکی از کادرهای جنبش حماس در لبنان همراه با هزاران نفر از مردم لبنان شرکت کردند. نماز بر پیکر این شهید به امامت شیخ عبداللطیف دریان نماینده شیخ امین الکردی مفتی لبنان اقامه شد.

جنبش حماس روز پنجشنبه اعلام کرد که هدف رژیم صهیونیستی از ترور صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی این جنبش «صدور بحران خود به خارج و مشوش کردن محاسبات مقاومت و منطقه» بوده‌است. این مطالب در سخنرانی ضبط شده خالد مشعل، رئیس جنبش حماس در خارج در خصوص ترور شهید صالح العاروری و شش تن دیگر از جمله دو تن از فرماندهان القسام، شاخه نظامی حماس و چهار تن از اعضای این جنبش بیان شد.

مشعل افزود: «دشمن با ترور العاروری می‌خواست بحران خود را به خارج صادر کند و دایره تجاوز را گسترش دهد و بر این باور بود که این امر محاسبات مقاومت و منطقه را به هم می‌ریزد و ترور رهبران توسط این رژیم اراده مقاومت را در هم می‌شکند و رهبری آن را تضعیف می‌کند.» وی ادامه داد: این ترور در پرتو شکست و ناامیدی دشمن پس از سه ماه تجاوز وحشیانه و هولوکاستی که علیه ساکنان نوار غزه انجام داد، صورت گرفت. مشعل تاکید کرد: دشمن زمانی که تجاوزات خود را گسترش داد (اشاره به ترور العاروری در بیروت) درخواهد یافت که مرتکب حماقت شده‌است. مشعل بر توجه جنبش خود به «امنیت و منافع هر کشور و دولت عربی» تأکید کرد و افزود: «نبرد ما با دشمن صهیونیستی است.» وی خاطرنشان کرد: تداوم تجاوز به غزه و ترور رهبران خارج از نوار غزه، شکست اسرائیل را تسریع کرده و روحیه مقاومت را تقویت می‌کند.

در ادامه مراسم ظاهر جبارین از فرماندهان و عضو دفتر سیاسی حماس نیز در مراسم تشییع پیکر العاروری سخنرانی کرد و گفت که العاروری و یارانش در راه مقاومت و قدس به شهادت رسیدند. البته پس از تشییع پیکر شهدا چندین سخنرانی از سوی مقامات حزب‌الله و سازمان آزادیبخش فلسطین هم ایراد شد و همه آنها در آمادگی برای مقابله با اسرائیل متفق القول بودند، زیرا حضور اسرائیل را بزرگترین تهدید برای فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها دانستند. در میان شعارهای تجلیل از شهدا فریادهای انتقام‌خواهی بلند می‌شد.

رژیم اسرائیل از زمان ترور العاروری از سفارتخانه‌های خود خواسته است که وضعیت هوشیاری را افزایش دهند و در تمام جبهه‌ها همچنان در آماده باش به سر می‌برد. تلویزیون رژیم اسرائیل گفت که وضعیت آماده باش همچنان در همه جبهه‌ها ادامه دارد. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی چهارشنبه شب گذشته خود درباره شهید العاروری گفت: ما او را از ۳۰ سال قبل می‌شناختیم. او خدمتگزار این مقاومت و مسیر بود. او فرمانده جهادی بزرگی بود که عمر خود تا شب شهادتش را در جهاد، مقاومت، کار و اسارت سپری کرد. حزب‌الله لبنان هشدار داده این جنایت هرگز بدون پاسخ و مجازات نمی‌ماند و مقاومت در برابر تعهد و اصول خود ثابت قدم است و دستش بر روی ماشه است و نیروهای آن در بالاترین سطح آمادگی هستند. قبل تر اسامه حمدان از رهبران حماس نیز در واکنش به شهادت نایب‌رئیس دفتر سیاسی این جنبش گفت: جنایت ترور شیخ صالح العاروری با پاسخ مناسب مردم فلسطین و مقاومت روبه‌رو خواهد شد و پس از این ترور هر احتمالی وجود دارد.

-    ایهود باراک: ترور العاروری هرگز حماس را متزلزل نخواهد کرد

 ایهود باراک، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی با شبکه ۱۳ تلویزیون این رژیم با اشاره به ترور العاروری تاکید کرد: اشتباه است که تصور کنیم این مساله باعث لرزه‌ای در حماس خواهد شد و ظرف ۲۴ ساعت جایگزینی برای او (العاروری)  تعیین نخواهد شد. باراک گفت: هر کسی که تصور کند این جایگزین کم‌استعدادتر خواهد بود، او هم اشتباه می‌کند، قطعا او جایگزینی دارد و برای هر فردی (در حماس) جایگزینی هست. نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در ادامه گفت‌وگو با تلویزیون این رژیم از طرح کابینه «بنیامین نتانیاهو» برای ترور رهبران فلسطینی در شرایط فعلی انتقاد کرد و گفت: اگر به تصویر بزرگتری نگاه کنیم و ترور رهبران حماس و آزادی گروگان‌ها را با هم مقایسه کنیم، می‌بینیم هر دو یک اندازه اهمیت دارند اما آزادی گروگان‌ها برای اسرائیل ضروری‌تر است. در مقابل مشاور نتانیاهو مدعی شد، «اسرائیل مسوولیت خود در حمله بیروت را اعلام نکرده و این حمله نه علیه دولت لبنان بود و نه حزب‌الله.» 

در مقابل سایت آمریکایی اکسیوس به نقل از چند مسوول این کشور که نام آن‌ها را فاش نکرد، نوشت رژیم صهیونیستی پشت ترور صالح العاروری، رهبر برجسته فلسطینی در جنبش حماس است. این مسوولان آمریکایی در ادامه گفتند: تل‌آویو از قبل واشنگتن را از قصد خود برای ترور العاروری مطلع نکرده بود. اما یک مسوول عالی رتبه رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم در زمان انجام عملیات به «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اطلاع داد. ارتش رژیم صهیونیستی چند ساعت پس از این عملیات از افزایش سطح آماده‌باش نیروهایش در طول مرزهای فلسطین اشغالی با لبنان و تقویت سامانه پدافندی «گنبد آهنین» در طول مرزهای لبنان و منطقه الجلیل خبر داد.

-    میقاتی در دیدار فرمانده یونیفل نقض حاکمیت لبنان توسط اسرائیل را محکوم کرد

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در دیدار با فرمانده نیروهای یونیفل ضمن گفتگو درباره اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل با دیگر تجاوزات ارتش رژیم صهیونیستی به حاکمیت لبنان را محکوم کرد. به گزارش ایسنا، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان امروز پنج‌شنبه در دیدار با ژنرال «ارالدو لاتارو» فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان (یونیفل) درباره اجرای قطعنامه شماره ۱۷۰۱ این سازمان و اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض حاکمیت لبنان گفتگو کرده و مراتب اعتراض دولت بیروت نسبت به این اقدامات را به یونیفل ابلاغ کرد. همچنین دو طرف در این دیدار درباره آماده‌سازی گزارش آتی شورای امنیت که به موارد نقض قطعنامه ۱۷۰۱ خواهد پرداخت، گفتگو کردند. میقاتی در این دیدار بار دیگر تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و اقدامات آن در نقض حاکمیت این کشور را محکوم کرد و خواستار اعلام مراتب اعتراض خود نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی از خط آبی و قطعنامه ۱۷۰۱ در سازمان ملل شد. نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در ادامه نیز بار دیگر پایبندی بیروت به این قطعنامه و مفاد آن راعلام کرد.

-    شهادت نُه نیروی حزب الله

حزب‌الله لبنان از شهادت ۹ تن از نیروهای خود طی ماموریت‌های جهادی خبر داد. به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای از شهادت ۹ تن از نیروهای خود خبر داد. بر اساس این بیانیه، محمد هادی مالک عبید با نام جهادی “حسام”، عباس حسن جمول با نام جهادی “جواد کربلا”، عباس حسین ظاهر با نام جهادی “مختار”، حسن علی دقیق با نام جهادی “سراج”، محمد اکرم حمد با نام جهادی “مهتدی”، ابراهیم عفیف فحص با نام جهادی “السید ایمن”، حسین هادی یزبک با نام جهادی “ذوالفقار”، هادی علی رضا با نام جهادی “ذوالفقار” و حسین علی محمد غزاله با نام جهادی “امیر” در جریان ماموریت‌های جهادی به شهادت رسیدند. بدین ترتیب، شمار شهدای حزب‌الله از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی تاکنون به ۱۴۱ تن افزایش یافت.

این در حالی است که بر اساس جدیدترین ارزیابی‌های موسسه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی، در صورت آغاز جنگی میان این رژیم با حزب‌الله لبنان، در هر روز از آن دستکم ۱۵۰۰ موشک به اراضی اشغالی شلیک خواهد شد. به گزارش ایسنا، «موسسه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی» که همواره در تلاش است با ارائه نزدیک‌ترین ارزیابی‌ها با واقعیات موجود در مناطق هم‌مرز با لبنان، مسوولان سیاسی این رژیم را از ماجراجویی‌های نظامی خود در این منطقه منصرف کند، در آخرین ارزیابی خود ضمن برآورد تعداد موشک‌هایی که احتمالا در صورت آغاز تقابل با حزب‌الله از لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک خواهد شد، در مورد کارکرد سامانه پدافندی «گنبد آهنین» ابراز تردید کرد.

این موسسه اعلام کرد که بر اساس نتایج ارزیابی‌هایش، در روز اول جنگ با حزب‌الله، اسرائیل مجبور خواهد شد با شلیک هزاران موشک مقابله کند. طبق سناریویی که این موسسه برای تقابل آتی میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی نوشته، در روزهای اول این جنگ حدود ۶۰۰۰ موشک به اراضی اشغالی شلیک خواهد شد و در روزهای بعدی جنگ این عدد به روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ موشک کاهش خواهد یافت. کارشناسان امنیتی بر این باور هستند، در کنار موشک‌هایی که در مناطق باز سقوط خواهند کرد و آن‌هایی که گنبد آهنین رهگیری خواهد کرد، در هر روز از این جنگ حدود ۱۵۰۰ اصابت دقیق انجام خواهد شد، هر چند که آن‌ها معتقدند احتمال موفقیت گنبد آهنین در رهگیری موشک‌ها ضعیف است.

-    افزایش نگرانی تل آویو پس از سخنان سیدحسن نصر الله

گزارش «موسسه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی» همزمان با سخنرانی شامگاه چهارشنبه «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت چهارمین سالروز شهادت سردار «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المنهدس» منتشر شد. نصرالله در این سخنرانی رژیم صهیونیستی را تهدید کرد و گفت: اگر جنگی علیه لبنان آغاز شود، نبرد ما بدون سقف و مرز و قواعد خواهد بود و هرکسی به جنگ با ما فکر کند، پشیمان خواهد شد چراکه جنگی بسیار بسیار پرهزینه خواهد بود. ژنرال «یاکوب عمیدرور» سرلشکر نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به اظهارات دبیرکل حزب‌الله لبنان هشدار داد «جنگ در لبنان ۱۰ برابر سخت‌تر از جنگ در غزه برای جبهه داخلی است.» شبکه عبری زبان «کان» نیز گزارش کرد که ارتش هم در جنوب و هم در شمال در اوج تنش است و آماده‌باش ارتش در مرزهای لبنان-فلسطین جهت آمادگی برای مقابله با پاسخ مقاومت اسلامی در لبنان به اوج خود رسیده است.

نگرانی از گسترش دامنه جنگ با حزب‌الله از همان روز اول عملیات طوفان الاقصی در محافل رژیم صهیونیستی وجود داشته و هر بار که شرایط به سمت سطوح بالاتری از درگیری‌ها در جبهه شمالی پیش می‌رود، این نگرانی‌ها تشدید می‌شود. «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تنها چند روز پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی اعتراف کرده بود آغاز جنگی در جبهه شمالی اصلا به نفع «اسرائیل» نیست. دیاب شمعونی،  عضو دفتر جمعیت «فرماندهان امنیت» رژیم صهیونیستی نیز اظهار کرد: هراس از حزب‌الله تنها به دلیل موشک‌های ضد زره آن نیست بلکه به خاطر سلاح‌های نقطه‌زن، تسلیحات سنگین، گسترده و دوربردی است که این حزب در اختیار دارد و امروز زیرساخت‌های استراتژیک ما را تهدید می‌کند

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه حماس حزب الله لبنان بنیامین نتانیاهو


( ۵ )

نظر شما :