چرا واشنگتن باید مانع از عملیات نظامی اسرائیل در غزه شود

ورود حزب الله به جنگ معادلات را تغییر می هد؟

۲۵ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۴۷۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ا تدوام حملات و کشتار ساکان غزه توسط صوینست ها در دهمین روز پس از عملیات طوفان الاقصی موضوع مهم تر اکنون در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی در جریان است. اکنون همه نگاه ها به واکنش حزب الله دوخته شده است. اگر چه طی روزهای اخیر تنش های مقطعی در مرز لبنان شکل گرفته، اما بسیای از تحلیلگران معتقدند هنوز توان واقعی حزب الله نشان داده نشده و ورودش (حزب الله) تمام معادلات را تغییر می هد.
ورود حزب الله به جنگ معادلات را تغییر می هد؟

حسین فاطمی، روزنامهنگار

دیپلماسی ایرانی: با تدوام حملات و کشتار ساکان غزه توسط صوینست ها در دهمین روز پس از عملیات طوفان الاقصی موضوع مهم تر اکنون در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی در جریان است. اکنون همه نگاه ها به واکنش حزب الله دوخته شده است. اگر چه طی روزهای اخیر تنش های مقطعی در مرز لبنان شکل گرفته، اما بسیای از تحلیلگران معتقدند هنوز توان واقعی حزب الله نشان داده نشده و ورودش (حزب الله) تمام معادلات را تغییر می هد. به همین دلیل  روزنامه یدیعوت آحارونوت روز دوشنبه نوشت، دو وزیر آمریکایی با انتقال پیام دولت خود از رژیم صهیونیستی خواستند جنگ علیه نوار غزه را به جنگ منطقه‌ای تبدیل نکند. آن طور که ایسنا به نقل از این رسانه عبری گفته، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در سفر روزهای گذشته خود به تل‌آویو پیام‌های دولت آمریکا را درمورد جنگ رژیم صهیونیستی با نوار غزه به کابینه این رژیم منتقل کردند و خواستند این جنگ به جنگ منطقه‌ای گسترش نیابد.

وبسایت عرب ۴۸ به نقل از این روزنامه نوشت، آستین می‌خواهد اطمینان حاصل کند که رژیم صهیونیستی به حزب‌الله لبنان حمله نخواهد کرد. او در مقابل متعهد شده که با توجه به استقرار دو ناو هواپیمابر آمریکایی در سواحل لبنان، اگر حزب‌الله به رژیم صهیونیستی حمله کند، ایالات متحده خلبان‌ها و هواپیماهای آمریکایی را وارد جنگ کند. یدیعوت نوشت، بلینکن و آستین پیام دیگری به مقامات رژیم صهیونیستی رساندند که ایالات متحده در حمایت از عملیات نظامی این رژیم در غزه که با هدف قرار دادن همه جانبه غیرنظامیان همراه خواهد بود و تهدیدی برای حاکمیت مصر و رژیم‌های عربی متحد با آمریکا خواهد بود، با مشکل مواجه خواهد شد. در این پیام دولت آمریکا ادعا کرده که نمی‌خواهد رژیم‌های عربی متحد خود از جمله مصر، اردن، امارات و عربستان را تضعیف کند.

در عین حال در گزارشی که نیویورک‌تایمز با استناد به اظهارت منابع مطلع، منابع رسمی و کارشناسان مطرح کرده، آمده که دولت بایدن، بیش از پیش، در پی تحولات اخیر جنگ غزه و تشدید تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی، نگران گشوده شدن جبهه‌های جدید در منطقه در پیش‌روی نزدیک‌ترین متحدش در منطقه و کشانده‌شدن خود به یکی دیگر از «جنگ‌های ابدی» است. بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی، ترس از گشوده شدن جبهه دوم، روز یک‌شنبه و پس از بروز درگیری‌های سنگین در مرزهای شمالی اراضی اشغالی عمیق‌تر شد. حزب‌الله لبنان موشک‌هایی را به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد و رژیم صهیونیستی نیز با حملات توپخانه‌ای و هوایی به آن پاسخ داد. حمله‌ای تمام‌عیار در شمال می‌تواند رژیم صهیونیستی را دستپاچه کند، چراکه بیشتر نظامیانش روی یک حمله زمینی بالقوه به غزه در جنوب متمرکز هستند.

-    وقتی تحولات میدانی بر قدرت حزب الله صحه می گذارد

در راستای انچه گفته شد تحولات میدانی هم نشان می دهد که ترس از قدرت حزب الله چندان بیراه نیست، کما اینکه روزنامه یدیعوت آحارونوت مجددا در خبری نوشت که شامگاه یکشنبه ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک افسر این رژیم بر اثر موشک حزب‌الله لبنان کشته شده است، او پسر خاخام تامیر گرانوت، رئیس اوروت شاؤول یشیوا در تل‌آویو است.

سخنگوی ارتش اشغالگر تاکید کرد که «فرمانده گردان ۷۵ در حین فعالیت عملیاتی بر اثر قرار گرفتن در معرض آتش ضد تانک در مرز با لبنان کشته شد.» رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین بر اساس بند اجازه انتشار فاش کردند که ستوان آمیتای گرانوت، پسر خاخام تامیر گرانوت، فردی بود که صبح یکشنبه هنگام نگهبانی از مرز شمالی در نتیجه شلیک موشک ضد تانک توسط حزب‌الله لبنان کشته شد. 

وب‌سایت عبری «Ynet» گزارش داد که گرانوت (۲۴ ساله)، اهل تل‌آویو و یکی از فرماندان گردان ۷۵ لشکر ساعر مگولان، دیروز در نزدیکی سایت نوریت در الجلیل غربی، در نزدیکی مرز با لبنان کشته شد. براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، حزب الله لبنان اعلام کرد که روز گذشته به پنج سایت صهیونیستی حمله کرد. این حزب گفت که یک مقر ارتش اشغالگر را در شهرک شتولا با موشک‌های هدایت شونده هدف قرار داد که این حمله منجر به کشته و زخمی شدن سربازان صهیونیست شد. رسانه‌های عبری همچنین بر اساس بند اجازه انتشار فاش کردند «دنیل راشد (۱۹ ساله) اهل شفا عمرو، از نظامیان گردان سیزدهم تیپ گولانی نیز در جریان جنگ کشته شده است.»

مضافا حزب الله لبنان هم دیروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان پنج مقر صهیونیستی مرزی شامل «مسکاف عام»، «خربه المنار»، «هرمون»، «ریشا» و «رامیا» را با سلاح مناسب هدف حمله مستقیم قرار دادند. به گزارش المنار، در ادامه بیانیه حزب الله لبنان آمده که چندین صهیونیست نیز در این حملات هدف گلوله قرار گرفتند. حزب‌الله لبنان طی روزهای اخیر در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، مقرهای ارتش رژیم صهیونیستی را با «سلاح مناسب و مستقیم» هدف قرار داد. عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر رای الیوم هم معتقد است رژیم صهیونیستی به دلیل اینکه اختلافات داخلی بالا گرفته و نیروهای ارتشش روحیه خود را باخته‌اند؛ بهانه آورده‌اند که به خاطر شرایط آب و هوایی حمله زمینی به غزه را به تاخیر انداخته‌اند. جبهه‌های مقاومت از ایران گرفته تا لبنان و سوریه همگی آمادگی هرگونه نبردی بزرگ علیه رژیم صهیونیستی را دارند! پروژه‌ آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها همگی شکست خورده است؛ این فرزندان و شهدای غزه هستند که خاورمیانه را تغییر خواهند داد و نقشه جدید خاورمیانه را ترسیم خواهند کرد.

-    تور دیپلماتیک بلنیکن

در کنار نگرانی بابت گشوده نشدن جبهه جنگ با حزب الله در سوی دیگر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا نیز با سفر به شش کشور منطقه ای، بعدازظهر دیروز دوشنه مجددا به اراضی اشغالی سفر کرد و با نتانیاهو دیدار کرد. متیو میلر، سخنگو وزارت امور خارجه امریکا در تشریخح این دیدار گفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور طی دیدار خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی «در رابطه با تعاملات خود با شرکای‌شان در منطقه صحبت کرده و اطلاعات جدیدی در رابطه با شرایط در منطقه دریافت کرده است.»

میلر اعلام کرد که بلینکن در دیدار با نتانیاهو و اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی بر حمایت آمریکا از «حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر حماس» تاکید کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد که بلینکن با نتانیاهو در رابطه با «هماهنگی نزدیک ایالات متحده با سازمان ملل و شرکای منطقه‌ای برای تسهیل ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان» گفت‌وگو کرد. وی اعلام کرد که بلینکن همچنین در گفت‌وگو با هرتزوگ درخصوص «هماهنگی‌ها برای تمرکز بر امنیت و حفاظت از غیرنظامیانی که توسط حماس در معرض خطر قرار گرفته‌اند» صحبت کرده است. میلر در انتها عنوان کرد که بلینکن در هر دو دیدار در رابطه با آزادی هرچه سریع‌تر کسانی که توسط حماس به اسارت گرفته شده‌اند، گفت‌وگوهایی داشت.

لازم به ذکر است که  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این و در سخنانی در قاهره، ایده اخراج فلسطینی‌ها از نوار غزه را رد کرد و گفت که آنها باید بتوانند در سرزمین خود بمانند. طبق گزارش خبرگزاری سما، بلینکن گفت: من مستقیماً از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و تقریباً همه رهبران دیگری که در منطقه با آنها صحبت کردم شنیدم که این ایده محکوم به شکست است، بنابراین ما از آن حمایت نمی‌کنیم. وی افزود: ما معتقدیم که مردم باید بتوانند در غزه، خانه خود، بمانند. اما ما همچنین می‌خواهیم مطمئن شویم که آنها از محدوده خطر خارج شده‌اند و کمک‌های لازم را دریافت می‌کنند.» در عین حال جو بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس گفت که نیروهای آمریکایی در جنگ کنونی بین حماس و رژیم صهیونیستی «شرکت نخواهند کرد و در عین حال تاکیدداشت که اشغال مجدد نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی «اشتباهی بزرگ» خواهد بود.

- تداوم کشتار

ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی بامداد دیروز، دوشنبه هم حملات خشونت آمیز و شدیدی را با هواپیماهای جنگی و توپخانه سنگین به مناطق مختلف غزه انجام داد. این در حالی است که در دور جدید حملات وحشیانه خود نیروهای امداد و نجات و مقرهای آنها آماج حملات صهیونیست‌ها قرار گرفتند. با آغاز دهمین روز از عملیات طوفان الاقصی، ارتش رژیم صهیونیستی به بمباران شدید نوار غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان در مقیاس وسیع ادامه می‌دهد و تعداد شهدا همچنان رو به افزایش است در حالیکه صدها نفر از مفقودان زیر آوار هستند. در همین باره رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند، قایق‌های نظامی اشغالگران سواحل غزه را بمباران کردند. در ادامه المیادین گزارش داد، اشغالگران حملاتی به محله الزیتون در مرکز غزه انجام دادند. همچنین برج‌های مسکونی در حجر الدیک در جنوب شرقی شهر غزه هدف حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی قرار گرفت. خبرنگار المیادین افزود: تکه‌های بدن کودکان اردوگاه نصیرات به بیمارستان منتقل شده است.

خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که صبح امروز دوشنبه در بمباران رژیم صهیونیستی که خانه‌ای در اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه را هدف قرار داد، چهار فلسطینی از جمله سه کودک به شهادت رسیدند. در نتیجه این حملات وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که تلفات بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی از هفت اکتبر به ۲۷۵۰ شهید رسیده است.این وزارتخانه در بیانیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد، از شهادت ۲۷۵۰ شهروند و مجروح شدن ۹۷۰۰ شهروند دیگر با جراحات مختلف خبر داد. این وزارتخانه همچنین به شهدا و قربانیان کرانه باختری اشاره کرد و گفت تعداد شهدا به ۵۸ تن و زخمی‌ها به بیش از ۱۲۵۰ تن افزایش یافته است. تیم دفاع مدنی فلسطین نیز روز یکشنبه اعلام کرد که بیش از ۱۰۰۰ نفر زیر آوار ساختمان‌های ویران شده توسط حملات هوایی صهیونیست‌ها در غزه مفقود شده‌اند. این تیم در بیانیه‌ای افزود: بسیاری از زنده‌ها ۲۴ ساعت پس از بمباران از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

وزارت داخلی در نوار غزه  هم دیروز دوشنبه نسبت به یک فاجعه انسانی و زیست محیطی به خاطر وجود پیکر بیش از ۱۰۰۰ شهید زیر آوار خانه‌های ویران شده، هشدار داد. این هشدار در حالی است که نوار غزه شاهد شرایط انسانی فاجعه‌بار است، زیرا بمباران اشغالگران ویرانی گسترده در مناطق مسکونی، زیرساخت‌ها و تأسیسات حیاتی بر جای گذاشته است. به گفته خبرنگار المیادین، دو قبر جمعی در غزه برای خاکسپاری پیکرهای شهدا آماده شده است. در این راستا، کلیپ‌های ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که اجساد شهروندانی که در نتیجه تجاوزات مداوم صهیونیست‌ها جان باخته‌اند در گورهای جمعی دفن می‌شوند.

اوایل یکشنبه، خودروهای مهندسی حفر گورهای جمعی را در نوار غزه آغاز کردند تا اجساد شهروندانی را که در سردخانه‌ها و حیاط بیمارستان‌ها انباشته شده بود، به خاک سپرده شوند.سلامه معروف، رئیس دفتر رسانه‌های دولتی در غزه، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این اقدام با توجه به تجمع ده‌ها کشته که در روزهای گذشته شناسایی نشده‌اند، صورت می‌گیرد.
از طرف دیگر منابع مطبوعاتی نیز تاکید کردند که یکشنبه شب و بامداد دوشنبه خشونت‌بارترین شب نوار غزه بود که در معرض جنگ نسل کشی ارتش اشغالگر با استفاده از سلاح‌های مرگبار و ممنوعه بین‌المللی است.منابع فلسطینی به المیادین گزارش دادند که حملات هوایی خشونت آمیز شب گذشته به شهر غزه با هدف قطع راه‌های مواصلاتی در نوار غزه انجام شد.منابع فلسطینی تاکید کردند که بمب‌های مورد استفاده در بمباران شامگاه یکشنبه از قدرت تخریب بالایی برخوردار بوده و پیش از این هرگز توسط دشمن استفاده نشده بود. این منابع با اشاره به اینکه «هیچ تحرکات زمینی رژیم صهیونیستی رصد نشده و وضعیت میدانی در مناطق مرزی شرقی و شمالی به همین شکل است»، افزودند: دشمن در حال انجام عملیات‌های گسترده جنگ روانی است و تلاش می‌کند بر روحیه مردم غزه تأثیر بگذارد.

-    پاسخ مقاومت

البته نگرانی بابت ورود حزب الله لبنان به جنگ کاملا جدی است اما حماس و دیگر گروه های مقاومت هم در همین ده روز ثابت کرده اند که توان فشار به صهیونیست ها را دارند. در هین باره دیروز دوشنبه گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد، در پاسخ به هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه مبارزان این گروه بئر السبع اشغالی را با موجی از موشک‌ها هدف قرار دادند.

خبرنگار الجزیره نیز اعلام کرد، آژیرهای خطر در بئر السبع و منطقه نقب شنیده شد.گردان‌های عزالدین القسام همچنین اعلام کرد که در پاسخ به هدف قرار دادن غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه، شهرک اشدود را با شلیک موشک بمباران کرده است.گردان‌های القسام همچنین اعلام کرد، فرودگاه بن گوریون را در پاسخ به حملات و تجاوزات صهیونیست‌ها هدف حملات موشکی قرار داد.خبرنگار المیادین گفت: حمله موشکی مقاومت به فرودگاه نیم ساعت قبل از رسیدن هواپیمای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی انجام شد.خبرگزاری فرانسه اعلام کرد،‌ بلینکن پس از سفر به کشورهای عربی امروز مجددا به اراضی اشغالی بازگشت.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد، آژیرهای خطر در منطقه مودیعین بین قدس و تل‌آویو در مرکز اراضی اشغالی، منطقه شهرک نشین هشیفلا، عسقلان، اسدود، به صدا درآمدند.المیادین همچنین اعلام کرد، گروه‌های مقاومت ملی در غزه از حمله خمپاره‌ای به پایگاه نظامی زیکیم در غلاف غزه خبر دادند. پیشتر خبرنگار الجزیره گزارش داد که آژیر خطر صبح دوشنبه در شهرک بئیری و در شهرک ناحل عوز در غلاف غزه به صدا درآمد.

-    آتش بسی در کار نیست

دیروز دوشنبه هم خبرهای ضدونقیض درباره توافق آتش‌بس موقت در جنوب غزه مطرح شد؛ اخباری مبنی بر حصول توافق مصر، رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد آتش‌بس موقت در جنوب غزه، یک منبع امنیتی از بازگشایی جزئی گذرگاه رفح برای خروج اتباع خارجی و شهروندان مصری و انتقال کمک‌های بشردوستانه خبر داد  که نهایتا دفتر نتانیاهو این خبرها را تکذیب کرد.

به گزارش رویترز و به نقل از دو منبع امنیتی مصر گزارش داد: توافق مصر، اسرائیل و آمریکا در مورد آتش بس موقت در جنوب غزه از ساعت ۹ صبح امروز به وقت محلی حاصل شده است. شبکه ای‌بی‌سی آمریکا به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد که توافقی حاصل شده تا گذرگاه مرزی رفح در جنوب نوار غزه امروز دوشنبه برای خروج اتباع خارجی و دو تابعیتی‌ها به مصر و نیز انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه باز شود.

این گذرگاه تنها نقطه عبور میان مصر و نوار غزه است. منبع یاد شده اعلام کرد که این گذرگاه بار دیگر امروز چند ساعتی باز خواهد شد و بعدازظهر دوباره بسته خواهد شد، البته ساعات دقیق بازگشایی و تعطیلی آن اعلام نشده است. این منبع اظهار کرد: روند تخلیه شامل شهروندان مصری می‌شود که در غزه سرگردان هستند. همچنین منبع مذکور گفت: اسرائیل نیروهایی از صلیب سرخ را برای بررسی کامیون‌های حامل کمک‌هایی که از طریق مرزها به طرف فلسطینی منتقل می‌شوند، مستقر خواهد کرد.این منبع افزود: نظامیان در دو شهر العریش و شیخ زوید در شمال سیناء در ساعات پایانی روز یکشنبه جهت آمادگی برای بازگشایی گذرگاه به مرزها نزدیک شدند.

شبکه ان‌بی‌سی آمریکا نیز به نقل از یک مسوول در سفارت فلسطین در واشنگتن اعلام کرد که گذرگاه رفح امروز از ساعت ۹ صبح به وقت محلی برای خروج اتباع خارجی و دوتابعیتی‌ها به مصر و نیز انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بازخواهد شد. همزمان سفارت آمریکا در اراضی اشغالی نیز به شهروندان آمریکایی در غزه توصیه کرد خود را به گذرگاه رفح که انتظار می‌رود امروز برای مدت محدودی باز شود، برسانند. دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیوینستی اما گزارش‌ها درباره موافقت تل‌آویو با آتش‌بس در جنوب غزه و همچنین باز شدن گذرگاه رفح در مرز مصر به‌منظور ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را رد کرد.

در این بیانیه آمده است: «در حال حاضر، هیچ آتش‌بسی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و خروج اتباع خارجی وجود نداردو» هم‌زمان برخی منابع آگاه مصری پیشتر فاش کردند که تحرکات ویژه‌ای برای توقف تنش در نوار غزه و مناطق اشغالی فلسطین انجام شدند و یک هیات امنیتی رژیم صهیونیستی شنبه با یک فروند هواپیمای شخصی وارد قاهره شد تا تحولات نوار غزه و نگرانی‌های طرف مصری درباره فراخوان‌های ارتش این رژیم برای تخلیه ساکنان شمال غزه را بررسی کند.یک منبع مصری در گفتگو با العربی الجدید اظهار کرد: این هیات شاید برای این وارد قاهره شده که مسوولان مصری را در جریان اقدامات روزهای آینده خود قرار داده و در مورد موضوع گذرگاه امن برای خروج اتباع خارجی از نوار غزه با آنها هماهنگ شود.

این منبع فاش کرد، طرف اسرائیلی پیشنهاد حضور برخی ناظران در قالب یک کمیته مشترک از دو طرف جهت تضمین استفاده نکردن سران حماس و مقاومت از گذرگاه و خروج از آن را داد.همچنین این منبع با اشاره به اینکه در چند ساعت گذشته هماهنگی‌هایی در سطوح بالا میان قاهره و امان انجام شد، فاش کرد، که در قاهره کمیته‌ اطلاعاتی مشترکی میان مقامات امنیتی مصر، اردن و تشکیلات خودگردان جهت هماهنگ کردن موضع‌گیری‌ها در خصوص اراضی اشغالی، کرانه باختری، قدس و غزه تشکیل شد.

یک منبع مصری دیگر گفت، پس از تکرار حملات رژیم صهیونیستی در اطراف گذرگاه زمینی رفح، موانع بتنی در مقابل ورودی‌های این گذرگاه قرار داده شدند تا امنیت کارمندان‌ و عابران‌ آن تامین شود و تصمیم قطعی برای تعطیلی دائمی گذرگاه گرفته نشده است.از سوی دیگر دفتر اطلاع‌رسان حماس نیز امروز در بیانیه‌ای وجود هر گونه اطلاعاتی دال بر توافق درباره آتش‌بس انسانی در غزه را رد کرد.

در این بیانیه آمده است، تا این لحظه هیچ رایزنی یا تاییدی از سوی مسوولان مربوطه در مصر درباره قصدشان برای بازگشایی امروز گذرگاه رفح دریافت نکرده و تمام آنچه مطرح شد، منسوب به رسانه‌های اسرائیلی بوده است. دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل نیز امروز دوشنبه پیش‌بینی کرد، سوخت ذخیره در تمامی بیمارستان‌های سراسر نوار غزه تنها تا حدود ۲۴ ساعت دیگر کافی خواهد بود و پس از آن جان هزاران بیمار به خطر خواهد افتاد.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه آنتونی بلینکن آمریکا جو بایدن بنیامین نتانیاهو حماس حزب الله لبنان


( ۱۳ )

نظر شما :

خسرو ۲۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۵
دشمن صهیونیستی ترسیده و دستپاچه است حالا وقت حمله سرتاسری حزب‌الله و دیگر گروه‌های فلسطینی است تا دشمن مجبور به دادن امتیاز وقبول دولت فلسطین گردد وگرنه با کسب اعتماد بنفس و خونسردی ، علاوه بر غزه به کرانه باختری و قدس هم حمله خواهد کرد
ناشناس ۲۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۷
خسرو جو نگیره .اگر هم همون خسروی پانترکی که معلومه چرا جو می دی ‌ . اما اینکه پشت پرده ی این بازیها چیه من نمی دانم اما یکی می تواند این باشد که امریکا با ورود پررنگ و غیر ضروری به ماجرای فلسطین و اسرایبل به دنبال آنست که حواسش را پرت شده از اوکراین نشان دهد . جنگی که برنده ی قطعی آن روسها هستند و اوکراین محکوم به خاک دادن است . حالا موضوع غزه سبب شده امریکاییها بهانه برای جا خالی دادن در موضوع اوکراین را بیابند و آرام آرام طرف اوکراینی را به فراموش شدن عادت بدهند .
ناشناس ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۵
سلام بر برادران ارمنی با نام مستعار.