بعد از غافلگیری حماس علیه اسرائیل

هراس ها از یک جنگ گسترده تر در خاورمیانه

۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۳۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
با توجه به شراکت ایران در حملات به اسرائیل، این احتمال وجود دارد که جنگ رو به رشد سایه میان تل آویو و تهران، تشدید شود. اسرائیلی ها، الگوی پیشین حملات به غزه را که نوعا دایره محدودی داشت، تکرار نخواهند کرد. با توجه به گستره و موفقیت حمله حماس، اسرائیلی ها به محض تامین امنیت شهرهای مرزی، عملیات چشمگیری را هم از زمین و هم از هوا علیه غزه انجام خواهند داد.
هراس ها از یک جنگ گسترده تر در خاورمیانه

دیپلماسی ایرانی: حمله حیرت آور پیکارجویان غزه به اسرائیل، تلافی گسترده نیروهای اسرائیلی را در پی دارد و احتمالا پیامدهای امنیتی برای سراسر منطقه خواهد داشت.

بر کسی پوشیده نیست که حماس از ایران کمک دریافت می کند و در گذر سال ها، موادی را از مصر و تونل های زیرزمینی به غزه منتقل کرده به رغم همه تلاش هایی که برای قطع این جریان وجود داشته است. از نگاه حماس و حامیانش، اسرائیل ضعیف و دچار شکاف ارزیابی می شد آن هم با توجه به ماه ها تظاهرات مردمی علیه دولت به خاطر تلاش به ایجاد تغییرات کارساز در ساختار قضایی کشور. 

البته که ایران حامی حماس و نیز دیگر گروه های پیکارجوی فلسطینی است و حتی خطر یک درگیری دو جبهه ای وجود دارد که بخش هایی از اسرائیل و بیشتر لبنان را که حزب الله در آن مستقر است، ویران خواهد کرد. خطر تشدید وجود دارد. 

هرچند بیشتر رسانه های غربی توجهی نکردند اما فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، ژنرال اسماعیل قاآنی، این اواخر در حال دیدار با رهبران حماس، حزب الله و جهاد اسلامی در منطقه بود تا به هماهنگی برای تهدید و تحریک موثرتر اسرائیل بپردازد. عملیات شنبه می تواند نتیجه این تلاش ها باشد.

با توجه به شراکت ایران در حملات به اسرائیل، این احتمال وجود دارد که جنگ رو به رشد سایه میان تل آویو و تهران، تشدید شود. اسرائیلی ها، الگوی پیشین حملات به غزه را که نوعا دایره محدودی داشت، تکرار نخواهند کرد. با توجه به گستره و موفقیت حمله حماس، اسرائیلی ها به محض تامین امنیت شهرهای مرزی، عملیات چشمگیری را هم از زمین و هم از هوا علیه غزه انجام خواهند داد. تا به اینجا، اسرائیل اعلام یک آماده باش نکرده اما شمار قابل توجهی از واحدها را بسیج کرده است. اسرائیلی ها خواهان اشغال نوار غزه نیستند اما عقب نشینی 2005 تنها می تواند به عنوان یک اشتباه عمده از نگاه آنها منظور شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، با توجه به گستره حمله حماس و خسارات سنگینی که به اسرائیل وارد کرده است، احتمالا دست اسرائیل را برای پاسخ بازتر خواهد گذاشت. در چنین شرایطی هیچ دولت خارجی از جمله ایالات متحده، اهرمی در اختیار ندارد که از اسرائیل بخواهد خویشتنداری کند.

منبع: سی اف آر / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل حماس حمله اسرائیل به غزه حماس و اسرائیل حمله حماس به اسرائیل جنگ حماس و اسرائیل فلسطین اسرائیل و فلسطین ایران و اسرائیل ایران و خاورمیانه اسرائیل و خاورمیانه جنگ در خاورمیانه


( ۳۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰
اسرائیل بعلل مختلف در شرایط فعلی اچمز است وتوان فعالیتی ندارد۔دلایل انرا ذکر نمی کنم۔۔ ولی مراقبت وامادگی لازم است۔پس از صلحی باحماس که زیاد هم محتمل نیست بازهم توان فعالیتی بجز فعالیت تروریستی که انرا هم جواب خواهد گرفت ندارد۔ اسرائیل همواره در غزه وکرانه باختری وسوریه وایران جنایت های بیشماری انجام داده است وا انگونه که میگویند جنایت بزرگی که در سوریه جدیدا انجام شد کار اسرائیل بوده است۔من تصور نمی کنم حماس با چنین پیروزی به کم قانع باشدکشور فلسطین بی یال ودم اشکم با انچه امروز است تفاوتی ندارد۔۔من از مخالفین سیستم دوکشوری اسرائیل هستهای و کشور فلسطین بی تفنگ هستم۔اریل شارون عرفات وکرانه باختری را ویران کرد به این دلیل موهوم که عرفات با هلیکوپترش تفنگ بداخل کرانه غربی می اورد۔ انکه باد میکارد طوفان درو میکند۔این طوفان حماس است طوفان عربی اسلامی بسیار مهیب خواهد بود۔۔