مصادیقی از ناکامی تل آویو در جنگ تبلیغاتی

شکست اسرائیل از دروغ های خود

۰۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۲۵۹۲ نگاه ایرانی خاورمیانه
جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: بعد از عملیات غافلگیرانه ۷ اکتبر، طی دو هفته گذشته، به موازات جنایت‌های جنگی، انتشار اطلاعات دروغ و گمراه‌کننده برای انحراف افکار عمومی به کرات مورد توجه جنگسالاران اسراییلی قرار گرفته‌است. پخش اخبار جعلی توسط اسراییلی‌ها در جنگ اسراییل-غزه با چند هدف عمده، اعم از تحت‌الشعاع قراردادن شکست اطلاعاتی، دستکاری ذهنی و منحرف‌کردن افکار عمومی از جنایت‌های اسراییل در غزه، اهریمن‌سازی و مشروعیت‌زدایی از فلسطینیان و مقاومت آنها در مقابل اشغال و اشغالگران و شبیه‌سازی آنها با داعش در راستای برانگیختن احساسات به نفع خود به‌عنوان قربانی انجام شده‌است. 
شکست اسرائیل از دروغ های خود

نویسنده: جمیله کدیور، نماینده پیشین مجلس

دیپلماسی ایرانی: اسراییل بر اساس سه پایه دروغ، جنگ و ترور بنا شد. نه فقط بنای اسراییل، بلکه بقای آن نیز بر اساس دروغ و جنگ و ترور بوده‌است. اسراییل در تاریخ ۷۵ ساله خود با وارونه‌نمایی واقعیت‌ها تا به امروز هرگز مسئولیت جنایت‌های خود را برعهده نگرفته‌است.

بعد از عملیات غافلگیرانه ۷ اکتبر، طی دو هفته گذشته، به موازات جنایت‌های جنگی، انتشار اطلاعات دروغ و گمراه‌کننده برای انحراف افکار عمومی به کرات مورد توجه جنگسالاران اسراییلی قرار گرفته‌است. پخش اخبار جعلی توسط اسراییلی‌ها در جنگ اسراییل-غزه با چند هدف عمده، اعم از تحت‌الشعاع قراردادن شکست اطلاعاتی، دستکاری ذهنی و منحرف‌کردن افکار عمومی از جنایت‌های اسراییل در غزه، اهریمن‌سازی و مشروعیت‌زدایی از فلسطینیان و مقاومت آنها در مقابل اشغال و اشغالگران و شبیه‌سازی آنها با داعش در راستای برانگیختن احساسات به نفع خود به‌عنوان قربانی انجام شده‌است. 

اطلاعات مجعول منتشره توسط اسراییل همچون بریدن سر نوزادان یا تجاوز به زنان یا زنده‌سوزی تعدادی از قربانیان، همچنان توسط بسیاری از سیاستمداران غربی و رسانه‌های جریان اصلی در حال تکرار است.

در رابطه با جشنواره موسیقی رعیم ‌سوای، تصاویر منتشره از شیوه رفتار شبه نظامیان فلسطینی با زنان و کودکان اسیر، اظهارات افشاگرانه یاسمین پورات، شهرک‌نشین اسیرشده در گفتگو با آریه گولان، خبرنگار یک خبرگزاری دولتی اسراییل و با روزنامه معاریو و با کانال 12 تلویزیون عبری مبنی بر رفتار انسانی با آنها و تأکید براینکه «شهرک‌نشینان را خود نیروهای اسراییلی کشتند»، نشانه دیگری از دروغ‌های اسراییل در رابطه با قربانیان جشنواره است.

گذشته از انتشار اخبار جعلی، از بدو عملیات ۷ اکتبر، استفاده از واژگان منفی و سوگیرانه از زبان متحدان و رسانه‌های جریان اصلی به‌وفور مشهود است.

این در حالیست که از زمان آغاز جنگ در غزه با حذف و محدود‌شدن صداهای منتقد یا مخالف جنایت‌های اسراییل در رسانه‌های جریان اصلی مواجهیم؛ از جمله اخراج «استیو بل»، کاریکاتوریست روزنامه انگلیسی گاردین بعد از ۴۰ سال همکاری با این روزنامه به دلیل ترسیم کاریکاتوری از نتانیاهو، یا تعلیق فعالیت «مهدی حسن»، «ایمن محی الدین» و «علی ولشی»، سه مجری شبکه تلویزیونی «ام اس ان بی سی» آمریکا و عدم پخش برنامه‌های هفتگی آنها، یا تعلیق شش خبرنگار بی بی سی عربی از جمله «سالی نبیل» و «ندا عبدالصمد» به دلیل لایک و انتشار توئیت‌هایی در همدلی و حمایت از فلسطین. از طرف دیگر شاهد حذف برخی مطالب یا مسدودشدن حساب کاربران در تعدادی از شبکه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب یا اینستاگرام هستیم.

گذشته از شیوه‌های فوق در حذف نگاه‌های منتقد اسراییل در دو هفته اخیر، در رابطه با کشتار در بیمارستان باپتیست الاهلی المعمدانی نیز از بدو انفجار اخبار جعلی متعددی توسط ارتش اسرائیل، سیاستمداران و رسانه‌های اسرائیلی، منتشر و بعضا توسط سیاستمداران غربی و رسانه‌های جریان اصلی تکرار شدند؛ ادعاهایی که تصویری متضاد با واقعیت‌های موجود را ارائه داده‌اند.

اسراییل نشان داده که بین اهداف نظامی و غیرنظامی تفاوت قائل نیست و به کرات مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، کلیساها، منازل، بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس و آمبولانس را هدف قرار داده‌است.

رئیس‌جمهوری اسراییل در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شده که «هیچ غیرنظامی بی‌گناهی در غزه وجود ندارد.» نخست وزیر اسراییل هم در توییتی که روز قبل از انفجار در بیمارستان الاهلی منتشر و بعدا پاک کرد، نوشت: «این مبارزه بین فرزندان نور و فرزندان ظلمت است، بین انسانیت و قانون جنگل.» با این رویکرد نژادپرستانه غزه تحت شدیدترین حملات قرار گرفت.

برخلاف ادعاهای اسراییل مبنی بر عدم حمله به بیمارستان‌ها به‌طور عام و به بیمارستان الاهلی به‌طور خاص، اسراییل پیش از این ادعا کرده بود حماس دالان‌هایی زیر مراکز غیرنظامی ازجمله بیمارستان‌ها ساخته و ارتش با هشدار به بیمارستانها به بهانه اینکه در محدوده عملیات نظامی اسرییل هستند، خواستار تخلیه آنها شده بود؛ بی توجه به اینکه بیماران و آوارگان پناه‌آورده به بیمارستان، به کجا می‌توانستند بروند؟

سه روز قبل از انفجار، اسراییل بیمارستان را دو بار هدف قرار داده بود و فردای آن روز در تماس با رئیس بیمارستان، به او گفته شده بود: «دیروز با دو بمب به شما هشدار دادیم. چرا تاکنون بیمارستان را تخلیه نکرده‌اید؟»

به گفته اسقف اعظم انگلیکن «در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه سه دستور برای تخلیه بیمارستان دریافت کردیم و بیمارستان روز سه‌شنبه بمباران شد.» معاون دبیرکل سازمان ملل هم در گزارش‌ به شورای امنیت گفته بیمارستان‌ المعمدانی یکی از ۲۰ بیمارستانی بود که اسرائیل خواستار تخلیه آن‌ (برای هدف‌گیری نظامی) شده بود. حمله اسراییل به بیمارستان‌های غزه بعد از حمله به الاهلی ادامه یافت. 

بلافاصله پس از حمله به بیمارستان، دستگاه تبلیغی اسراییل فعال شد. گروه‌های تلگرامی اسراییلی این کشتار را جشن گرفتند و در یکی از گروه‌های تلگرامی، بیان شد که حمله اسرائیل از قبل برنامه‌ریزی شده بوده و اطلاعات قبلی از آن وجود داشته‌است.

ایدی کوهن، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اسراییلی در توییتی از کشته‌شدن ده‌ها رهبر حماس که درنزدیکی بیمارستان مخفی شده بودند، خبر داد که بلافاصله توییت خود را پاک کرد. حنانیا نفتالی، دستیار دیجیتالی نخست‌وزیر اسرااییل هم در توییتی نوشت: «نیروی هوایی اسراییل به یک پایگاه تروریستی حماس در بیمارستانی در غزه حمله کرد. تعدادی از تروریست‌ها مردند..» این توییت دقایقی بعد پاک شد و با توییت جدیدی با این مضمون جایگزین شد: «انفجار مرموز غزه. حماس، اسراییل را در این امر مقصر می داند.

من معتقدم یا موشک عمل نشده‌ای است که به بیمارستان اصابت کرده یا کاری که عمداً برای جلب حمایت بین المللی انجام شده.» بعد از آن، نفتالی کلیپی از اوت ۲۰۲۲منتشر و آن را شاهدی بر مدعای موشک عمل نکرده جهاد اسلامی دانست. این توییت، با توییتی دیگر شامل یک ویدیو از تلویزیون الجزیره برای اثبات ادعای جدید، تکمیل شد.

در روایت جدید، مقامات نظامی اسراییل جهاد اسلامی فلسطین را به عنوان متهم معرفی کردند و برای این مدعای خود دست به سندسازی زدند. در اکانت رسمی دولت اسراییل (Israel@) که به وسیله تیم دیپلماسی دیجیتال وزارت خارجه اداره می‌شود، ابتدا توییتی همراه با یک ویدیو منتشر و به نقل از سخنگوی ارتش، راکت عمل نکرده جهاد اسلامی عامل انفجار بیمارستان معرفی شد. این توییت بعدا ادیت و ویدیو حذف شد و در توییت بعدی برای اثبات ادعای خود فیلمی از شبکه الجزیره منتشر کرد. 

نیروهای امنیتی- نظامی اسراییل همچنین فایل ضبط‌شده‌ای از مکالمه شنودشده به زعم آنها دو شبه نظامی حماس را منتشر کردند که یکی از آنها می‌گوید که بیمارستان با شلیک موشکی از سوی جهاد اسلامی از گورستانی نزدیک بیمارستان مورد اصابت قرار گرفته.

سازندگان این فایل توجه ندارند که به دلیل ترور رهبران فلسطینی توسط اسراییل که بر اساس ردگیری تلفن‌های آنها بوده، شبه نظامیان مقاومت از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند. همچنین نزدیکی گورستان به بیمارستان، با جهت و ارتفاع و زاویه راکت‌های پرتاب‌شده در فیلم الجزیره که مورد استناد مقامات اسراییلی بوده، تناسب ندارد. به علاوه لهجه و لحن و گویش و اطلاعات رد و بدل شده و بی‌خبری یکی از شبه نظامیان مزعوم از محل بیمارستان و قبرستان از دیگر مواردیست که جعلی‌بودن این فایل را ثابت می‌کند. بررسی‌های جدید متخصصان حاکی از آنست که ضبط فایل صوتی از دو کانال مجزا و مستقل بوده و بعد از ویرایش این دو صدا در یک کارگاه صوتی دیجیتال، دوباره ترکیب شده‌اند. 

تیم تحقیقی الجزیره با تحلیل فیلم‌های ویدیویی موجود اعلام کرده اسراییل چهاربارحوالی ساعت منتهی به انفجار، بیمارستان را هدف گرفته و موشک پرتابی مورد ادعا از غزه، قبل از انفجار بیمارستان توسط یک موشک گنبد آهنین رهگیری و در هوا به‌طور کامل منهدم شده بود.

برخی مراکز تحقیقی مستقل نیز با توجه به شکل گودال حاصل انفجار، ضمن تردید در ادعای اسراییل این احتمال را مطرح کرده که انفجار، ناشی از شلیک توپخانه اسراییل باشد نه راکت ناموفق فلسطینی‌ها.

 اسراییل بارها در گذشته ترورها و جنایت‌های خود را انکار و بر عهده دیگران انداخته یا به تحقیقات بعدی در زمانی نامعلوم موکول کرده‌است. ولی با توجه به حجم کشتار و تخریب بی‌سابقه و حملاتش به مراکز غیرنظامی غزه از جمله ۵۱ بیمارستان و مرکز بهداشتی و بی‌خانمان‌کردن صدهاهزار نفر از ۷ اکتبر بدین سو، جایی برای تردید در مورد عامل این جنایت نمی‌ماند. پس‌گرفتن ادعاها و تمسک به ویدیوهای قدیمی یا فایل‌های جعلی و حذف ویدیوها و تناقض‌های موجود در مستندات ارائه شده رسمی، مؤید این مدعاست.

به نظر می‌رسد اسراییل در جنگ تبلیغاتی شکست‌خورده و دروغ‌هایش خریدار ندارد./اطلاعات

کلید واژه ها: اسرائیل حمله اسرائیل به غزه غزه فلسطین حماس حمله حماس به اسرائیل جمیله کدیور حماس و اسرائیل جنگ حماس و اسرائیل


( ۹ )

نظر شما :

خسرو ۰۴ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۰
دستگاه عریض و طویل دروغ پراکنی صهیونیستی در دنیا حاکم است و بیشتر مردم دنیا مجال تمیز راست از دروغ را ندارند بی نوا مردم فلسطین و بی نوا مردم مسلمان دنیا که مقهور قدرت و تزویر صهیونیست جهانی شده اند خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با حمایت قاطع از ملت فلسطین و انتشار اخبار صحیح در این مورد ، موجب همدردی ملت ایران با فلسطین شده اند ولی کسی از میلیونها مسلمان ترکستان شرقی در چین که در اردوگاهها زندانی اند و درد و آلام آنها چیزی می‌داند یا مسلمانان مظلوم کشمیر چطور ؟
حسام ۰۵ آبان ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۵
برنده اصلی جنگ حماس و اسرائیل، فقط و فقط شخص پوتین است که موفق شد فعلاً جنگ اوکرین را از صدر اخبار بین المللی خارج کند. بقیه مسائل ادعا و رجزخوانی است.