امریکا باید هم نگران باشد

زمان تضعیف دلار

۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۲۱۳۵ اخبار اصلی آمریکا
احتمال دلارزدایی از اقتصاد جهانی به عواقب ناگواری برای هژمونی جهانی امریکا منجر خواهد شد، زیرا اهرم اصلی فشار مالی بر سایر کشورها از بین خواهد رفت.
زمان تضعیف دلار

دیپلماسی ایرانی: نیویورک پست هشدار می دهد که گسترش بریکس دلار را از جایگاه خود به عنوان ارز اصلی جهانی سلب خواهد کرد و واشنگتن توانایی تأثیرگذاری بر سیاست مالی جهانی را از دست خواهد داد. به دلیل دلارزدایی، «کشورهای سرکش مانند ایران و روسیه» می توانند «از تحریم های بین المللی مصون شوند» و امریکا دیگر نمی تواند از ارز خود «برای مجازات افراد بد» استفاده کند.

احتمال دلارزدایی از اقتصاد جهانی به عواقب ناگواری برای هژمونی جهانی امریکا منجر خواهد شد، زیرا اهرم اصلی فشار مالی بر سایر کشورها از بین خواهد رفت. نقش دلار به عنوان ارز ذخیره کلیدی جهان، پایه و اساس رهبری جهانی آمریکاست. اولویت دلار به امریکا اجازه می دهد تا به طور قابل توجهی، بر سیاست مالی جهانی تأثیر بگذارد و جامعه جهانی را وادار می کند تا با تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده در واشنگتن سازگار شود و نه برعکس.

تقاضای کمتر برای ارز ممکن است، صادرات را ارزانتر کند، اما همچنین قدرت خرید دلار را کاهش می دهد و اعتماد به ثبات آن را تضعیف می کند. نویسندگان پیشنهاد می کنند که نرخ های بهره بالاتر و تورم ناشی از آن به بازار سهام آسیب می زند.

ائتلاف بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور بزرگ که در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، در ژانویه به طور قابل توجهی گسترش خواهد یافت. در نشست اخیر در آفریقای جنوبی تصمیم گرفته شد که عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر، آرژانتین و امارات متحده عربی به این گروه بپیوندند.

بنابراین، اتحادیه "گام مهمی در جهت تقویت عضله ارز مشترک" برداشته و کاملاً قادر است، تسلط بلند مدت دلار را به ویژه در بخش نفت کاهش دهد. همان طور که در اجلاس بریکس مشخص شد، تاثیر این بلوک بر بازار نفت هرگز بیشتر از این نبوده است. این به آنها فرصتی بی سابقه داد تا در نهایت دلار را در بازارهای جهانی انرژی با ارز داخلی خود جایگزین کنند.

ماریا زاخارووا پیشتر، اعلام کرده بود که دلارزدایی به واقعیت تبدیل شده، زیرا پول امریکا به یک "ارز مشکل دار" تبدیل شده است. در ماه ژوئن، اولگ دریپاسکا، تاجر روسی پیش بینی کرد که در سه سال آینده سهم دلار آمریکا در بازار جهانی ارز 20 درصد کاهش خواهد یافت. این به دلیل افزایش قابل توجه بدهی دولت آمریکا خواهد بود. به گفته دریپاسکا، در دهه آینده، به دلیل نقش فزاینده چین در اقتصاد جهانی، واحد پول آمریکا قادر به حفظ موقعیت مسلط در بازار مالی جهانی نخواهد بود.

منبع: گازتا رو (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: دلار دلار امریکا دلارزدایی روسیه ایران بریکس تحریم ایران تحریم روسیه ایران و بریکس عضویت ایران در بریکس


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۶
دلار مانند تمام پول رایج کشورهای جهان است۔حتی ضعیف تر انظر ارزش کار۔زمانیکه ارزش ساعت کار مساوی با پول رایج بالzا رود پول ارزش کمتری مییابد۔در صد بسیار زیادی از کارها کارهای باارزش کاری مساوی هستند۔مثلا رانندگی ،رستوران داری وعرضه کالا به مردم و۔۔۔۔در امریکا هم مردم اکثرا این کارها را انجام میدهند۔لذا برخلاف تصور پول چین ارزش کاری بیشتری دارد۔چون مبلغ کمتر در اذای کار مساوی پرداخت میشود۔ارز ش دلار در تجارت بین المللی وذخیره جهانی ومصرف بیشتر ارزش بیشتری یافته است۔ای زمانی که مشتری یک کالا زیاد میشود ارزش ان بگونه غیر واقع بالا میرود وارزش واقعی نیست۔
ابراهیم قدیمیص ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۱
تجارت جهانی باید با وجهی غیر از وجه رایج کشوری صورت گیرد۔ پول کاغذ است طلا نیست۔در طلا ارزش کارنهفته است۔کمیاب است۔ از بین نمی رود وساعت کار استخراج وتبدیل ان به طلای ناب زیاد است
ابراهیم قدیمی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۴
برخلاق تصور ارزش پول هند و بسیار کشورهای اسیائی مخصوصا چین بسیار بالاتر از دلار است۔زیرا کار یک روز کادگر چینی را شما در حدود ده دلار میخرید وکار مساوی یک روز کارگر امریکائی را حد اقل درحدود دویست دلار۔کار مساوی۔تجارت جهانی توسط کشورهای صنعتی یک حقه بازی با ارآئه محصولات با مدل جدید وبزک کرده تر وتبلیغ است۔به این علت است که من میگویم ای مقایسه ارزس تولیدات کشورها به دلار غیر واقعی وفریب است۔