تکرار تاریخ

نسل کشی مجدد ارمنیان

۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۲۰۸۷ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
گقارد منصوریان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به دور از بازی های سیاسی پشت پرده میان قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای مسئله مهم و تامل برانگیز اقدامات جمهوری باکو در آن منطقه است که می توان مصداق بارز نسل کشی ارمنیان قراباغ باشد.
نسل کشی مجدد ارمنیان

نویسنده: گقارد منصوریان، کارشناس ارشد روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: با گذشت سه سال از پایان جنگ دوم قراباغ، در چند روز گذشته جنگی جدید منطقه قفقاز جنوبی را درنوردید. جمهوری آذربایجان به بهانه مبارزه با تروریسم خود ساخته، از چندین جهت حملات سهمگینی را علیه ساکنین ارمنی منطقه قراباغ آغاز کرد. پس از امضاء توافق آتش بس با میانجیگری روسیه و حضور نیروهای صلحبان آن کشور در منطقه کسی گمان نمی کرد که مجددا رویاروی نظامی میان آذری ها و ارمنیان به این سرعت رخ دهد، اما شواهد خلاف آن را هویدا ساخت.

جمهوری ارمنستان با قبول قرارداد آتش بس 9 نوامبر 2020 متعهد شد کلیه نیروهای نظامی خود را از منطقه قراباغ تخلیه کند و حتی مناطقه ای از قراباغ  را نیز به جمهوری آذربایجان تحویل دهد، در نتیجه از آن تاریخ هیچ نیروی نظامی رسمی از ارتش ارمنستان حضور فیزیکی در منطقه قراباغ  نداشته است. نیروهای مردمی ارمنی ساکن قراباغ برای دفاع از سکونت گاههای خود با تجهیزات سبک جزئی اقدام به نگهبانی و ایجاد پست های امنیتی کرده بودند و نیروهای حافظ صلح روسی نیز بر تمام اقدامات و روخدادها نظارت کامل داشتند.

اکنون به دور از بازی های سیاسی پشت پرده میان قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای مسئله مهم و تامل برانگیز اقدامات جمهوری باکو در آن منطقه است که می توان مصداق بارز نسل کشی ارمنیان قراباغ باشد.

نسل کشی  واژه ای است که به ندرت در حقوق بین الملل از آن استفاده می شود، اما برای ارمنیان به وفور استفاده می شود، نسل های ارامنیان اولین نسل کشی قرن را به دست ترکیه عثمانی تجربه کرده اند، یک ونیم میلیون ارمنی در مناطق آناتولی ترکیه در بین سال های 1915 تا 1917  امحا فیزیکی شده و از سرزمین های آبا اجدادی خود به اجبار کوچانده شدند و حال با گذشت بالغ بر100 سال مجددا در منطقه ای دیگر برای همان قوم در حال وقوع است.

نسل کشی یا کشتار دسته جمعی (ژنوسید)،استفاده غیر انسانی عملی علیه قومی به دلایل سیاسی، نژادی یا مذهبی، رفتار خشونت آمیز علیه اسرا و یا اعدام آنها، پاکسازی فیزیکی و کشتار منطقه ای افراد غیر مسلح، جابه جایی و کوچاندن اجباری ساکنین منطقه، غارت دارایی های اشخاص از مواردی است که در دو بخش جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی خلاصه می شود.

اقدامات جمهوری آذربایجان در چند روز گذشته علیه ساکنین ارمنی منطقه قراباغ صحه ای بر نقض قوانین بین الملل و جنایت علیه بشریت با در نظر گرفتن موارد فوق است. شواهد انکار ناپذیری از رفتار نیروهای آذری در برخورد با ساکنین ارمنی ثبت شده که تبیینگر برنامه های از پیش طراحی شده برای پاکسازی قوم ارمنی از آن مناطق بوده است. 

جامعه بین الملل با در نظر گرفتن منافع خود در مجازات عاملان جنایت ها اقدامی می کند، متاسفانه ارمنستان و ارمنیان در این برهه زمانی در  جایگاهی قرار ندارند تا اقداماتی ملموس به نفع آنها صورت گیرد. این واقعیتی تلخ در عرص بین الملل است.

ارمنیان و سرزمین های آنها در طول تاریخ به عنوان یک مانع کلیدی برای گسترش پان ترکیسم و اتحاد ترکان بوده است، مسجل ترین دلیل است که تاوان آن را ارمنیان با جان خود می پردازند. تنها راه در امان ماندن ارمنیان  پایداری و استفاده از نظریه واقعگرایی تدافعی است.

کلید واژه ها: گقارد منصوریان ارمنستان نسل کشی ارامنه جمهوری آذربایجان آذربایجان ارمنستان و آذربایجان قره باغ مناقشه قره باغ


( ۲۹ )

نظر شما :

عبدالرضا ۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۵
با این مقاله دروغ بودن نسل کشی هایها توسط عثمانی ثابت می شود انزمان هم ملت های به کمک روسها به قتل عام تورکها پرداخت و وقتی دولت عثمانی جلوی انها را گرفت و به مناطق امن با اسکورت فرستاد ادعای نسل کشی کردند حالا هم پس از 30 سال کشتار ازرها وقتی با حفاظت از قره باغ و با اختیار خود خارج می شوند در حلوی میلیارد ها انسان همان دروغ را می گویند و خود را رسوای عالم می کنند
رضا ۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۴
هیچ گزارشی در این رابطه وجود ندارد و هر ارکنی که بخواهد میتواند در آذربایجان زندگی کند دیگر کسی فریب این مطلوم نمایی ها را نمیخورد ارمنستان در طول سی سال اشغال قاراباغ و اطراف آن بزرگترین جنایتها از جمله نسل کشی خوجالی را علیه ترکهای آذربایجان انجام داده و بنا بر آما رسمی سازمان ملل حدود یک میلیون آذربایجانی را از خاک خودشان کوچاند
Aysan Maral ۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۴
آقای منصوریان چه کسی نسل کشی کرد؟ شما ارمنی یا آذربایجانی؟ فقط سال ۱۹۹۲ را در ذهن خود تصور کنید و تجسم کنید که چگونه آذربایجانی ها مجبور شدند با پای برهنه در میانه زمستان فرار کنند و مقایسه کنید که چگونه هموطنان ارمنی شما در حال ترک آذربایجان هستند. آیا ما ۵۰,۰۰۰ ارمنی را که از کریدور لاچین عبورکردن نسل کشی کردیم؟ نه، اما شما با کشتن ۶۱۳ آذربایجانی فراری از خوجالی، از جمله ۱۰۶ زن و ۶۳ کودک، مرتکب نسل کشی شدید. چیزی به نام شرم در هر زبانی وجود دارد اما این کلمه در فرهنگ لغت ارمنی وجود ندارد. هنوز یک میلیون آذربایجانی آواره داخلی وجود دارد که به دلیل پاکسازی قومی شما در ۳۰ سال گذشته نتوانسته اند سرزمین مادری خود را ببینند. شما ۷ شهر و هزاران روستای آذربایجان را ویران کردید اما همچنان از پاکسازی قومی صحبت می کنید؟؟؟!!! شما و هموطن ارمنی تان باید بیدار شوید و در واقعیت زندگی کنید. فقط به نقشه نگاه کنید. شماهمسایه تان شمال، جنوب، شرق و غرب ترک ها هستند . اگر می خواهید زندگی بهتری داشته باشید، باید یاد بگیرید که چگونه با همسایگان خود زندگی مسالمت آمیز داشته باشید به جای اینکه روزی ابزار روسیه، روزی فرانسوی و آمریکایی و دیگران شوید.ایفای نقش قربانی برای ارامنه فقیر رفاه به همراه نخواهد آورد
منصور ۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۳
آقای کارشناس از خوجالی و جیلولوق هم بنویسید
آریایی ۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۵
الان ارتش پاتترکی سرویس‌های اطلاعاتی باکو و ترکیه به اینجا هجوم می آورند و شروع به پخش افاضات جاهلانه خودشان می‌کنند.
نبرد اردبیل ۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۸
بدون گرفتن انتقام کشتار خوجالی و آغدام و …. با غذا و ماشین دارن اشغالگران رو خارج میکنن اونم به صرف توشه راه و غذا خودرو هرکس هم بخواد میتونه بمونه و تابعیت آذربایجان رو داشته باشه بعد اسمش میشه نسل کشی ارامنه اون قضیه نسل کشی اولی ارمنی ها هم دقیقا همینطوری جعل شده نسل کشی اون نسل کشی صد و پنج سال پیش بود که ارامنه آذربایجان خودمان کردند بله نسل کشی و کشتار جیلولوق
مجید ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۰۰:۰۳
ارامنه سوریه و لبنان در قره باغ چه میکردند؟ چرا آذری های ارمنستان و قره باغ سی سال قبل کوچانده شده بود؟ اگر ارتش ارمنستان تخلیه شده بود کشته شدن ۲۰۰ سرباز آذری در جنگ یک روزه قره باغ از کجا آمد ؟ چرا از حس نفرت علیه ترکها در ایران میخواهید به نفع خودتان بهره مندشوید؟
رامیان ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۸
شما نسل کشی شیعیان کرد در "درسین یا درسیم" در آناتولیا که با دسیسه انگلیس نابکار "ترکی" نامیده شد را از قلم انداختید. آن فاجعه در سالهای 1936-1938 اتفاق افتاد و ابعاد ظلم و ستمش دست کمی از آنچه بر ارمنیان رفت نداشت. یعنی بیست سال پس از نسل کشی ارمنیان که شما به درستی به آن اشاره نمودید. مسیحیان جهان، نسل کشی ارمنیان را نمی گذارند فراموش شود. اما شوربختانه کسی نیست که از نسل کشی هم میهنان نازنین ما، شیعیان کرد در درسین ،به دست پان ترکان سخن گوید!
چمران ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۵
آنچه که توسط رژیم دست نشانده صهیونیستها در بادکوبه در عرض چند روز گذشته رخ داد همان است که رژیم صهیونیستی خود بر ملت مظلوم فلسطین طی 80 سال گذشته روا می دارد. همان است که رژیم دست نشانده امپریالیستها در آنکارا بر مردم کرد روا می دارد. همان است که چنگیز مغول دست می یازید و در نتیجه شهرهای بیشماری را از آسیای میانه تا کنستاتیپول را با ترکتازی اش ترکانیزه نمود.
آبتین ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۴
ترکها سابقه درخشانی در نسل کشی ملتهای منطقه دارند. هنوز از زمان مهاجرت از قپچاق متمدن نشده اند.
ناشناس ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۸
کشتن ۱۶۰ ازبک و مرگ مشکوک ۲۰ خبرنگار باکویی که شاهد ماجرا خوجالی بودند که این جنایت را افشا نکند شده پیراهن عثمان و جنایت و کشتار توسط ارامنه و تبلیغی برای سیاست پان‌ترکیسم پنهان در نقاب مذهب و قومیت برای کشتاری دیگر
خراسانی ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۹
نسل کشی ارامنه سال 1905 و 1907 و 1908در باکو گنج سومقایت که با ویران ساختن و نابودی کلیسا قبرستان و تمام اثار و نشانه ارامنه ها همراه شد باید روشنگری شود
مرجان ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۹
نماینده سازمان ملل در ارمنستان حتی بدرفتاری با ارمنی های قره باغ را رد کرد نسل کشی کجا بود؟ لابی ارمنی همیشه باز هم شروع به مظلوم نمایی و اخبار جعلی نموده همانطور که نسل کشی ارمنی ها توسط عثمانی را ساخت و پرداخت
کامران ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۹
کامنت من منتشر نشد ! ممنون دیپلماسی ایرانی .فقط یک سوال من رو این جناب نویسنده جواب بده ؛ از چه جهت شهروندان اذربایجانی ساکن در ارمنستان از سال ۱۹۸۷ و قبل از شروع وقایع قره باغ .مورد پاکسازی قومی قرار گرفتن ؟؟ این موضوع اصل نیات اینها را نشان میدهد.
علی ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۰
آقای نویسنده در بند آخر آن جا که می فرمایند"ارمنیان و سرزمین های آنها در طول تاریخ به عنوان یک مانع کلیدی برای گسترش پان ترکیسم و اتحاد ترکان بوده است" خلاصه آن چیزی را به درستی نوشته است که ماتورکها سعی داریم به دنیا تفهیم کنیم . ارمنستان وشکل جغرافیایی اش خود گویای آن است که برای چه ماموریتی تشکیل شده است .