تقاضا برای چشم پوشی از هویت ملی با چه هدفی است؟

مفاد صلح خطرناک مدنظر باکو در قبال ارمنستان

۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۳۶۸۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ممکن است در «پیمان صلح» فرضی بین ارمنستان و آذربایجان، موارد مد نظر باکو در قالب پروتکل‌های محرمانه ارائه شود و مبهم‌ترین نسخه توافق به صورت عمومی ارائه شود، بدون اشاره به اینکه مقامات ارمنستان در واقع چه چیزی را با باکو امضا کرده اند. از همین رو جمهوری اسلامی ایران باید هشیاری خود در قبال این مذاکرات صلح را به حداکثر برساند و مفاد توافق احتمالی را دریافت و بررسی کند تا از تحمیل مفاد نامناسب به خصوص بند ۲ و ۵ به ایروان جلوگیری شود.
مفاد صلح خطرناک مدنظر باکو در قبال ارمنستان

دیپلماسی ایرانی: مذاکرات صلح ارمنستان و آذربایجان به وضعیتی رسیده است که آذربایجان از ارمنستان ضمانت هایی می خواهد که در آینده از این کشور انتقام نخواهد گرفت.

اما منظور آذربایجان از کلمه "انتقام" چیست؟

اول از همه، هدف دولت علیف به دست آوردن تضمین هایی است که بر اساس آن طرف ارمنی نتواند به طور عملیاتی (چه در حال حاضر و چه در میان مدت) توان و ادعای بازگرداندن اجزای از دست رفته نظامی و دولتی جمهوری ارمنستان را داشته باشد.

باکو می‌داند که ارامنه هرگز با از دست رفتن سرزمین‌های مستقل ارمنستان، پاکسازی قومی ارمنی‌ها، مهاجرت اجباری ساکنان آرتساخ و تصرف آن توسط باکو کنار نمی‌آیند.

برای رفع این نگرانی باکو می خواهد موارد زیر را به عنوان تضمین عدم امکان "انتقام" از طرف ارمنستان بدست آورد و در سند احتمالی صلح بگنجاند:

۱.  موافقت مکتوب و اسنادی با تصرف تمام آرتساخ و انتقال اراضی تحت حاکمیت فعلی جمهوری ارمنستان به قلمروی دولت باکو.

۲.  کنترل حاکمیت جاده های بین ایالتی لجستیکی کلیدی که ارمنستان را به گرجستان و ایران متصل می کند. بدین منظور اشغال روستاهای تیگراناشن در نزدیکی نخجوان و روستاهای منطقه تاووش در نزدیکی گرجستان در دستور کار است.

۳.  کاهش شدید تعداد کارکنان نیروهای مسلح ارمنستان و تضمین حق باکو برای کنترل نامگذاری و کمیت تسلیحات و تعداد نیروهای مسلح ارمنستان.

۴.  اسکان اتباع باکو در مناطق و شهرهای کلیدی ارمنستان توسط دولت علیف به تعداد صدها هزار نفر و بیشتر.

۵.  تسهیل کنترل دوجانبه ترکیه و باکو بر جنوب ارمنستان با به رسمیت شناختن اسمی تمامیت ارضی ارمنستان یا به اصطلاح «کریدور زنگزور». اما در عین حال دولت ارمنستان حق اعمال حاکمیت بر این کریدور را نخواهد داشت تا در نهایت جنوب ارمنستان از این کشور جدا شود‌.

۶.  تغییر قانون اساسی و اعلامیه استقلال ارمنستان با حذف متون مربوط به جمهوری آرتساخ، نسل کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ در امپراتوری عثمانی، اصطلاح ارمنستان غربی، تغییر نشان ارمنستان با حذف نماد هویت ارمنی یعنی کوه آرارات.

این در واقع بهای صلحی است که باکو از ارمنستان می خواهد.

ممکن است در «پیمان صلح» فرضی بین ارمنستان و آذربایجان، موارد فوق در قالب پروتکل‌های محرمانه ارائه شود و مبهم‌ترین نسخه توافق به صورت عمومی ارائه شود، بدون اشاره به اینکه مقامات ارمنستان در واقع چه چیزی را با باکو امضا کرده اند.

از همین رو جمهوری اسلامی ایران باید هشیاری خود در قبال این مذاکرات صلح را به حداکثر برساند و مفاد توافق احتمالی را دریافت و بررسی کند تا از تحمیل مفاد نامناسب به خصوص بند ۲ و ۵ به ایروان جلوگیری شود.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارمنستان آذربایجان جمهوری آذربایجان ارمنستان و آذربایجان قره باغ احسان موحدیان باکو ایروان صلح آذربایجان و ارمنستان آرارات زنگه زور


( ۱۹۱ )

نظر شما :

ایرانی ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۸
ایران باید با صدای بلند اعلام کند که هر موردی که بر خلاف منافع ملی کشورمان باشد را قبول نخواهد کرد و حق هر گونه اقدامی را برای خود محفوظ می‌داند. به هیاهوی پانترکها و جوجه عثمانیها نباید اهمیتی داد. اینها همیشه به ایران ضربه زده اند.
حسین جاوید ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۹
جناب موحدیان با این توضیحات منظور شما جلوگیری از صلح میان باکو و ایروان است. 1=شما هنوز قبول ندارید که قره باغ سرزمین قانونی آذربایجان است ،چیزی که خود ارمنستان آنرا قبول و امضا کرده،2=کنترول جاده های بین گرجستان و ارمنستان در اصل جزو همان 8 روستای آذربایجان است که ارمنستان اشغال کرده و طبق قوانین بین المللی جزو سرزمین آذربایجان است .3=کاهش شدید نیروهای مسلح ارمنستان وکنترل ونامگذاری توسط آذربایجان ،مبالغه گوییست. 4= اسکان اهالی آذری که توسط ارمنستان از سرزمینهای خود اخراج گردیده اند، و تعداد آنها بیش از 20برابر اهالی ارمنی قره باغ است،که طبق قوانین سازمان ملل حق بازگشت به خانه های خود در ارمنستان را دارند، همچنانکه ارمنیان قره باغ هم حق بازگشت به قره باغ را دارند. 5=تسهیل وکنترل دو جانبه ترکیه و آذربایجان بر زنگزور منجر به مالکیت آنها و جدایی جنوب ارمنستان خواهد شد! بیشتر شبیه خیال‌پردازی و جوک است . 6=تغییر قانون اساسی وحذف آرم دولتی ارمنستان،،ارارات،، ورفع ادعاهای مربوط به سال 1915 وووو کلا ربطی به آذربایجان ندارد و آنها مسایل تاریخ گذشته ای بیش نیست. بنابراین ادعای شما به هیچ وجه پایه حقوقی انسانی و جدانی نداشته و ندارد و شما نمیتوانید بر دو دولت مستقل تعیین تکلیف کنید، ومانع صلح شوید، بهتر است با واقعیت‌های موجود کنار بیاییدوبیشتر از این خود را در استهزا مخاطبین قرار ندهید.
ایرانی ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۵
جناب موحدیان تلاش کن تا مرزهای کشورمان را که در حال حاضر بیشتر از گذشته به آرامش آن نیاز داریم تا با قدرت های بزرگ توان مقابله داشته باشیم به اشوب بکشیم و دریچه و کورسویی که برای درآمد و مقابله با تحریم های آمریکا و غرب داریم از دست بدهیم نمی دانم چرا در فکر بعضی کارشناس های محترم دشمنی با همسایه ها در اولویت و دوستی با کشورهایی که در آن سوی دنیا قرار دارند و فقط به فکر ضرر و زیان زدن به ما هستند را تبلیغ کرده یا اصلا چیزی از آنها نمی نویسند آدرس غلط دادن به دیپلماسی خارجی به ضرر ملت مسلمان ایران است چه قدر در مورد کریدور زنگه زور نوشتی آخرش با رفتار و داریت ایران و آذربایجان برای استفاده آذربایجان و ایران راه موازی از خاک کشورمان مورد توافق قرار گرفته و در حال عملیاتی شدن است به فکر ملت و مصلحت کشور باشیم و از خدا بترسیم اگرچه در برهه های خطرناک ایران و آذربایجان از نقطه ضرر برگشته و با هم سر یک میز نشسته و مصلحت ملت های شیعه خودشان را در نظر گرفته اند و نوشته های عزیزانی مثل جناب عالی اثری نداشته است برادر آخرت را به دنیا نفروشیم ما ملت امام حسینیم و باید به فکر مسلمان ها باشیم حمایت از ارامنه که دشمن ذاتی مسلمان و اسلام هستند خیری برای حضرت عالی و دیگران ندارد امید است این حرف های برادر کوچک مورد استفاده قرار گیرد و دیپلماسی ایرانی با صداقت منتشر کند اجر شما عزیزان با خدای متعال والسلام
قویطاس ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۱
مقاله های موحدیان هر پان ترکیسم را به حرکت در می آورد آفرین بهت
ناشناس ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۱
نویسنده با خودش قرار گذاشته هر چند وقت یکبار مطلبی بگذاره بلکه چرت پانترکها رو پاره کنه .
م ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۳
این آقای موحدیان نظر نمی‌دهد، بلکه خواسته‌ها و آرزوهای دشمنانه علیه آذربایجان و ترکیه را با توهمات و حرفهای غیر حقوقی و غیرمنطقی ترک‌ستیزانه مطرح می‌کند و ساده‌لوحانه دخالت در امور داخلی کشورهای دیگران را حق خود می‌داند. نظرات مقرضانه و ناعادلانه علیه آذربایجان و جانبداری از ارامنه این شخص راه بجایی نمی‌برد. خدا اصلاحش کند.
تبریز ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۵
این مقاله مغرضانه و دروغ است
سید هادی طباطبایی ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۶
در جواب جناب ا. موحدیان : آنچه می‌فرمایید نتنها پایه حقوقی اخلاقی ندارد بلکه مداخله در امور دو کشور مستقل است، اولا: طبق قوانین بین المللی کشور ارمنستان متجاور است و باید تمامی ضرر زیان وارده در 30 سال اشغال وجنگ و تخریب،صدها شهر و روستا وغارت منابع طبیعی و معادن طلای کلبجر وووو را تا ریال آخر تصفیه و پرداخت نماید. دوما: تعهد و تضمین نماید منبعد ادعایی به خاک آذربایجان نکند واسباب جنگ و اشغال مجدد ننماید ،و طبق قوانین بین المللی رعایت حقوق بیش از 2 میلیون اذری مسلمان را که با زور اسلحه از خانه و کاشانه خود از مناطق زنگزور،ایروان،گویچه محال،قمری،درهیازی،باسارگچر و وووو اخراج کرده مساعدت کند مجددا به خانه و سرزمین خود برگردند. سوما: تحویل نقشه میلیونها مین‌ کاشته شده که طی اشغال 30 ساله در اراضی آذربایجان کاشته که هر روز موجب کشتار انسانهای بیگناه میشود. چهارم: ارایه توضیحات دقیق از سرنوشت 4500 نفر اسیری که در قتل عام خوجالی توسط سربازان ارمنی اسیر شده و مشخص نمودن قبرهای دسته جمعی از هزاران زن و کودکی که هنوز هیچ اطلاع دقیقی از انها از طرف ارمنستان داده نشده. پنجم: رعایت به مواد 9گانه توافق 10نوامبر2020 که به امضا پوتین پاشنیان و علی اف رسیده. ششم: قبول قتل عام خوجالی از طرف ارامنه ومحکومیت آن و پراغت غرامت و خسارت به بازماندگانشان. هفتم: رفع ادعا های کذایی در قانون اساسی ارمنستان و برداشتن مجسمه آندرانیک اوازیان از میدان ایروان که قصاب 350هزار آذری مسلمان در شهرهای اورمیه،خوی،سلماس،،،و400هزاز مسلمان در نخجوان شکی شیروان گنجه وباکو در جنگ جهانی اول بود. ونهایت تعهد به عدم شیطنت وادعا های کذایی،و عدم همکاری با دشمنان دولت آذربایجان مثل فرانسه،امریکا،هند،.... ورعایت تمامی شیونات همسایگی.
حامد ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۴
پانترکها طوری از قوانین صحبت میکنند که انگار ترکیه و باکو کاملا قوانین بین المللی را رعایت کرده اند!! ترکیه طبق کدام قانون بخش‌هایی از قبرس، عراق و سوریه را اشغال کرده است!؟ طبق کدام قانون ارامنه و کردها و علوی ها را نسل کشی کردند؟ طبق کدام قانون زیرساختهای غیرنظامی و مردم عادی را در عراق و سوریه بمباران میکند؟ ... اینها چون منافع ملی شان را بر ضد ملت‌های منطقه تعریف کرده اند این کارها را توجیه می‌کنند. چرا ایران بر اساس منافع ملی اش اقدام نکند!؟
ماناس ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۴
من متوجه نمی شوم، شما چرا در امور داخلی ارمنستان دخالت می کنید. مگر ارمنستان کشور مستقلی نیست؟!. پس خودش نسبت منافع خود تصمیم می گیرد. شما چرا جلز و ولز می کنید.
علیزاده ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۵
اقای موحودیان تا۲۰۰سال پیش ایروان خانات مسلمانان بود که توسط داشناکها ازایروان خارج شده اندوازخاکشان بیرون شدندوارامنه تا۲۰۰سال پیش به ایروان مهاجرت کردند
محمدرضابرزگر ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۱
هیچ هوشیاری از طرف ما لازم نیست طرف خاک اجدادی خود را میخواهد و خواهد گرفت برای محکم کاری متجاوز باید تنبیه شود تا درس عبرتی برای آیندگان باشد درضمن رسیدن به اهداف خود نباید ما را که همسایه دیگر هستیم به تکاپو وا دارد چون برای خود دشمن دیگری می‌تراشیم .. سهم خواهی و مشارکت بهتر راه هست .. دفاع از متجاوز عواقب دارد شما هم در نوشته هاتون دقت کنید آقای به اصطلاح کارشناس در نوشته هایتان مرموزانه به آذربایجان متجاوز لقب میدهی .. خجالت بکش
خسرو ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۶
منظور آذربایجان از ضمانت ، ترس از انتقام نیست بلکه اجتناب از خلف وعده ارمنستان بعد از برکناری پاشینیان یا پیدا کردن یک حامی قوی ، یا ... چرا ؟ چون هنوز هم تعداد قابل توجهی از مخالفان پاشینیان در ارمنستان و دیازپورای ارمنی در آمریکا و فرانسه و روسیه و ایران ، ذهنیت توسعه طلبی و تصرف سرزمین از همسایه ها و بخصوص آذربایجان را می پرورانند یکی بیاد به موحدیان بگوید که آرتساخ تمام شد حتی ارامنه از آن صرفنظر کردند روستای کرکی در نزدیکی نخجوان و هفت روستای قازاخ در نزدیکی گرجستان ، در داخل تمامیت ارضی آذربایجان قرار دارد که ارمنستان هم آنرا قبول کرده است احتمالا با مبادله سرزمین اختلاف حل خواهدشد نوشته موحدیان ، خواهش از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به ارمنستان جهت توسعه طلبی است ارمنستانی که در کتاب‌های درسی اش قسمتی از ایران را هم جز ارمنستان بزرگ بحساب می آورد موحدیان با تحلیل های جانبدارانه از ارمنستان ، در واقع پارتیزان دیپلماسی ارمنی است جانفشانی بزرگی نشان داده است واقعا حق اش هست که در ارمنستان نشان صلیب ارمنی یا شوالیه بگیرد
علی ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۰
احسان بیشتر از ارمنی ها میسوزه
رضا ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۵
بنظر من ارمنی ها با جنایاتی که در جنگ اول قره باغ علیه آذربایجانی ها انجام دادند آذربایجان باید بتواند توافقات سخت گیرانه تر از این ها را به ارمنستان تحمیل کند چونکه آذربایجان متضرر زیانهای زیادی بر سر خودکامگی های ارامنه و دوستان ارامنه در منطقه شده است و آذربایجان این حق را دارد تا ارمنستان را خلع سلاح کند چون آنها هنوز هم که هنوز است از مواضع بلند پروازانه و فاشیستی خود دست بردار نیستن
ساکت ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۰
کشور آذربایجان حق دارد از خاک خود دفاع کند کاری به سیاست ندارم همین ارمنی های اشغالگر زمانی در اطراف شهر لیروان بصورت چادرنشین ها زندگی می کردند حالا ارمتی ها با کمک روس فرانسه در هاک کشور آذربایجان ساکن شدند و ادعای زمین دارند خود ایروان از شهرهای کشور آذربایجان هست و باید به آذربایجان برگردد
وحید ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۳
آرتساخ !! جمهوری باکو !! و ده ها کلمه جعلی بیشتر شبیه به جوک نوشته بودید جناب موحدیان چیزی که در ذهن شما میگذرد قرار نیست تبدیل به سیاست خارجی شود تخیلات مفاد محرمانه و غیره آن هم با جزییات کامل فقط نشان از قدرت تخیل بالای شما و ذهن مریض شما را استفاده از کلمات جعلی نمایان می‌کند از آنجا که در اسامی بین‌المللی و تایید شده از کلمات شما استفاده نمی‌کنند و شما جامعه بین‌الملل رو هم زیر پا میگذارید و نگران پرچم ارمنستان هستید
ناشناس ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۴
موارد ۲و۳و۴و۵ عملا منافع و منابع ایران را هدف قرار می‌دهد منافع ملی ایران بر تمام منافع قومیتی نژادی و مذهبی با همسایگان ارجحیت دارد ،سیاست نفوذ خزنده در پوشش و القاب زیبا و فریبنده به سر آمده است ،هنوز زخم صهیونیسم در منطقه التیام نیافته است که منتظر موعود دوم صهیونیسم در قفقاز باشیم ( باکو)
حسین ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۸
آقای کارشناس مغرض زمستون رفت و جنگ تمام شد ارمنستان آماده امضای صلح شد و روسیاهی برای شما و امثال شما موند
مهدی A ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۰۰:۳۲
آذربایجان و ارمنستان قبل از هر گونه توافق ، متن مزبور را باید به رویت احسان موحدیان برسانند . ۲ - جامعه جهانی و حتی خود ارمنستان هیچگاه چیزی بنام " آرتساخ " را بخ رسمیت نشناخته است . اما احسان موحدیان دست بردار نیست و نزدیک به پنج سال است از این واژه استفاده می کند . ۳ - گزارشگران سازمان ملل ادعای پاکسازی قومی ارامنه قره باغ را رد می کنند ، ولی احسان هنوز قبول ندارد . ۴ - احسان هنوز هم به جای جمهوری آذربایجان از کلمه باکو استفاده می کند . ۵ - در ویدیو موجود در فضای مجازی ، پاشینیان استفاده ارمنستان از سمبل آرارات را زیر سوال می برد ، ولی احسان دست بردار نیست . ....
محمود ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۰۱:۵۹
واقعا ارمنستان به این بیشرمی باکو میخواهد تن دهد واقعا اگر بپذیرد جائی برای دفاع وجود ندارد
بهروز n96ubv ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۰۲:۴۲
جناب کارشناس اول مطالعه کنید بعد نظر بدهید بند دو جزو خاک آذربایجان است پیمان صلح آنها به ما ربطی ندارد به اقتصاد فلج شده برسید
چمران ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۰۴:۳۹
نمی دانم چگونه حسین جاوید و آن ایرانی که ارمنستان را دشمن مسلمانان می داند خود را هم ایرانی دانسته و در عین حال از پان ترکهای حاکم بر جنوب شرق قفقاز و آناتولیا که یکی به دروغ آذربایجان و آن دیگری ترکیه نامیده می شود و دشمنی آندو با ایران و ایرانی غیر قابل انکار است، دفاع جانانه می نمایند. نخست باید گفت که ارتساخ اگر منطقه کوهستانی و جنگلی نمی بود و بجایش مرغزار و چمنزار می بود خیلی بیش از این زمانها ترک خور می شد. باورتان نمی شود ببینید از سیحون (سیر دریا) تا کنستانتیپول(استانبول) هر جا که چمن زار بود و مناسب گله داری که شیوه سبک زندگی ترکان بوده، در تسلط ترکهاست. هر جا که کویری و یا جنگلی بود کماکان در دست بومیان آن زمینها مانده است. برای نمونه نیشابور و سبزوار و مناطق جنگلی مازندران و گیلان گرچه هر یک بارها به دست شوم ترکان مهاجم به خاک و خون کشانده شدند اما همچنان در دست بومیانشان هست ولی مناطقی که مناسب سبک زندگی مهاجمان ترک بود یعنی چمنزارها، در تسلط ترکها در آمده است. اما حالا که نوادگان ترکهای مهاجم یاد گرفتند چگونه در مناطق جنگلی و کویری زندگی نمایند یورش به مناطق جنگلی و کویری را هم آغاز نموده اند. ارمنستان دشمن مسلمانان نیست دشمن مسلمانان اسرائیل غاصب است و آن علی اف و اردوغان که حمایت شما را با خود دارند، هستند که بیشرمانه در کنار اسرائیل قرار دارند. جنگده های اسرائیلی با نفتی که علی اف و اردوغان برایش می فرستند قلب کوچک کودکان مسلمان فلسطینی را نشانه می گیرند. کشورهای مسیحی امریکای لاتین با اسرائیل یا قطع رابطه کردند و یا سفیرانشان را فراخواندند اما علی اف و اردوغان به گفته شما مسلمان چه کردند؟! علی اف حتی یک اعلامیه خشک و خالی در تقبیح کشتار کودکان، زنان و بیماران فلسطین هم صادر ننمود و در عوض بیشرمانه برای سربازان اسرائیلی کشته شده در نبرد با رزمندگان فلسطینی مراسم سوگواری بر پا می کند؟! شما حسین جاوید و ایرانی که ارمنستان را دشمن مسلمانان می دانید نامها بی مسمی برای خود برگزیده و دیگر آنکه حق ندارید در دشمنی کورتان با ارمنیها پرچم مسلمانی و شیعه را علم نمائید. شما که اربابان تان اردوغان و علی اف در کشتار مسلمانان تمام قد در کنار اسرائیل هستند حق ندارید دم از مسلمانی بزنید!
علی ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۴
آقای موحدیان چرا چرت و پرت میگی؟ مگه آذربایجان کل ارمنستان رو اشغال کرده که بخواد چنین شروطی رو تحمیل کنه متفقین نتوانستند از متخدین اینقدر امتیاز بگیره!! چرا بخاطر اغراض شخصی که با تورکها دارید اینقدر نشر اکاذیب میکنید؟ تازه حالا شما تو ارمنستان ته میازید یا سر پیاز؟ در نهایت ارمنستان یا به دامن ناتو خواهد افتاد یا در چهارجوب قدیمی روسی اما مطمئن باشید قرارداد صلح امضا خواهد شد چون علاوه بر موافقت تمام دنیا با باز گشایی کریدور زنگه زور خود ارمنستان بیشتر از آذربایجان به صلح احتیاج داره امثال شما فقط بذر نفاق و کینه میکارند
کامران ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۹
جناب چمران!! با ژست انساندوستانه ، سم نژادپرستانه خودت رو پخش میکنی .هزاران شهر و روستا و دشت و چمنزار دز ایران و منطقه است که غیر ترکها زندگی میکنند .این درفشانی ها را برای خود نگهدار.تجاوزگری ارمنستان واضح است .سابقه کوچ و اوردن ارمنی ها به خانات قره باغ و ایروان هم مشخص است .در ارتساخ جعلی اگر کلیسایی هم باشد متعلق به البانهای قفقاز است.شهر خانکندی به افتخار استپان شاهومیان کومونیست استاپاناکرت جعلی شد .حداقل با هویت خودت ایدی بساز !! جناب چمران!!
عالی ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۴
عالی
اطلس ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۶
دلسوزی و نگرانی شما در قبال مرزها بین المللی و تاریخی و تمدنی ایران ستودنی است صلح نامه باکو و ایروان در زمانی معتبر است که مرزهای بین المللی کشور سوم تحت تاثیر نباشد و گرنه اعتراض و اقدام عملی ایران محقوظ است زمانه نشان داده باکو و ترکیه و حامیان فرا منطقه ای انها در دشمنی با ایران جدی و صریح هستند
دومان ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۹
آذربایجان کشور غالب است باید دیکته کند
علی ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۲
با توجه به سابقه ارمنی ها در کشتار وتجاوز به سرزمین های آذربایجان ، ضمانت لازم باید نه ازارمنستان بلکه از بزرگترهای ارمنستان گرفته شودچون محرک اصلی این مهاجران ، دولتهای بزرگتر مانند فرانسه می باشند. ارمنستان در دوران عثمانی هم به دلیل خیانت ، تنبیه شده است ولی این بار باید طوری با دیپلماسی وقوانین روز دنیا فتیله پیچ شود که نتواند دوباره قد علم کند.البته آذربایجان هم دقیقاٌ در چنین مسیر عاقلانه ای سعی دارد تمامی پیش بینی های لازم را در مفاد قرارداد صلح بگنجاند.آنچه که نویسنده تحت عنوان مفاد خطرناک صلح مدنظر آذربایجان می خواند به دلیل آینده نگری طرف پیروز جنگ بر پایا بودن صلح در منطقه وعدم تکرار تجاوز دوباره ارمنستان به همسایگان، با درایت خاصی تهیه شده است که با اصول وقوانین بین المللی هم جهت است وبرای ثبات صلح در منطقه ضروری است. با امیدبه شکست تمامی متجاوزان مانند اسرائیل به مانند ارمنستان.
ابراهیم ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۳
به کوری چشم دشمنان وبدخواهان ملت بزرگ آذربایجان دولتک جعلی آرتساخ به زباله دان تاریخ پیوست. وحامیان زبون آن هم سرنوشتی غیر از آن نخواهند داشت. ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود میبری وزحمت ما می داری
موحدیان ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۸
سن یاشا آذربایجان.
ایران ۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۴
شک نکنید یک روز ارامنه بر میگردن به ارتساخ شک نکنید
غریب ۳۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۹
این موحدیان به عینه ثبوت کرده دشمن ملت آذربایجان هست؛ و با غرض ورزی و کینه ای که از آذربایجان به دل داره؛ دچار توهم شده...
واحد حقگو ۳۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۸
سلام بر اقای آقای موحدیان و قویطاس.