انگاره های ساده انگارانه در تحلیل رابطه غرب با ارمنستان

آیا آمریکا و فرانسه با ایجاد دالان زنگزور مخالفند؟

۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۲۰۱۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این تصور که آمریکا و اروپای مسیحی به خاطر دین مشترک با ارامنه، منافع اقتصادی و نظامی و سیاسی خود را قربانی می کنند خام دستانه است و برخی که در ایران مسائل را تنها از چنین زاویه ای تحلیل می کنند باید به این نکته توجه کامل داشته باشند.
آیا آمریکا و فرانسه با ایجاد دالان زنگزور مخالفند؟

دیپلماسی ایرانی: برخی تحلیلگران معتقدند آمریکا و فرانسه مخالف شکل گیری دالان تورانی ناتو یا کریدور جعلی زنگزور هستند و ایران می تواند با این دو کشور در این زمینه وارد بده بستان شود و این ترکیه و اسرائیل هستند که حامی اصلی کریدور مذکور هستند.

نگارنده ضمن اینکه گفت وگو و رایزنی با کشورهای مختلف به جز صهیونیست ها را برای تعقیب منافع ملی ایران منتفی نمی داند در این زمینه نکات زیر را قابل توجه می داند:

۱. آمریکا و فرانسه چه نشانه ای از مخالفت با این دالان تورانی نشان داده اند؟! نگارنده هر چه فکر می کند هیچ سخن یا اقدامی را به خاطر نمی آورد. در مقابل این دالان مشکلات امنیتی و اقتصادی برای روسیه و ایران دارد.

۲. در نظر بگیریم که آمریکا جمهوری اسلامی ایران را یک تهدید هستی شناختی در نظر گرفته و در همه این سال ها خواسته است ایران را از هر کریدوری و از هر مسیر انتقال کالا و انرژی در منطقه کنار بگذارد. ماجرای مخالفت آمریکا با خط لوله انرژی ایران به پاکستان و تاکید بایدن بر ایجاد کریدوری از هند به کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران و چین جلوی چشمان ماست. چرا آمریکا باید کاری کند که جلوی خفگی ژئوپلتیک ما را بگیرد؟ با چه انگیزه ای؟ آمریکا مشتاق این است که ایران را بیشتر تحت فشار بگذارد.

۳. جلوگیری از ایجاد دالان زنگزور چه آورده ای برای کمک به مقابله با ایران برای آمریکا خواهد داشت؟ آمریکا می داند که حتی در صورت چنین کاری بعید است ایران همکاری گسترده خود را با روسیه متوقف کند تا روس ها در اوکراین بازنده باشند. چون ایران می داند در صورت شکست روسیه در اوکراین کل غرب روی ایران که قدرتی هسته ای نیست تمرکز می کنند. فرانسه خود تحرکات خاصی در ارمنستان برای روسیه زدایی را در دستور کار دارد و پرچمدار بسیاری از تحرکات ضد روسی ناتو است. فرانسه جز کارهای نمادین برای ارامنه هیچ وقت مقابله موثری با دولت علیف نداشته و اگر واقعا نگران قدرت گرفتن باکو در برابر ارامنه و سرنوشت ارامنه قراباغ است، همکاری طولانی مدت شرکت توتال با باکو را متوقف کند و از این سود سرشار چشم پوشی کند‌.

چرا توقع داریم فرانسه با ایجاد دالان تورانی ناتو مخالفت و از ایران حمایت کند، در حالی که در جریان ناآرامی های سال قبل ایران، فرانسه در کنار برخی کشورهای اروپایی از هیچ تلاش ضد ایرانی برای بی ثبات کردن نظام فروگذار نکرد؟ در این یک سال چه تغییری رخ داده است که فرانسه بخواهد با ایران همراه شود؟ رفتار فرانسه و بقیه کشورهای اروپایی و پافشاری آنها برای نقض مجدد برجام و حفظ تحریم های اتمی و موشکی ایران در هفته های اخیر هنوز فراموش نشده است. لذا اروپایی ها هم مانند آمریکا اقدامی برای ارتقای قدرت و نفوذ ایران در منطقه انجام نمی دهند؟

۴. باید به این نکته توجه داشت که آمریکا تحت تاثیر لابی قدرتمند ارمنی یا نگرانی از تبعات حضور خرابکارانه ترکیه در قفقاز که ممکن است مانند سوریه در نهایت به نفع ایران تمام شود و با هدف جلوگیری از اتکای بیش از حد اروپایی ها به نفت و گاز قفقاز و آسیای میانه که فرمانبرداری آنها از کاخ سفید را کم می کند، ممکن است به محدودکردن جنگ افروزی ها و ماجراجویی های علیف و اردوغان تمایل داشته باشد. ولی اگر آمریکا واقعا نگران ارامنه بود از تهاجم علیف به قراباغ و بلاتکلیفی و آوارگی ۱۲۰ هزار نفر مانع می شد. وقتی سفیر آمریکا در ارمنستان و مقامات اتحادیه اروپا و شخص پاشینیان همگی قراباغ را متعلق به باکو دانسته اند، مشخص است که در ادامه چه برنامه ای طراحی شده و غرب در مورد سیونیک هم ایستادگی و دلسوزی برای ارمنستان نخواهد کرد. این تصور که آمریکا و اروپای مسیحی به خاطر دین مشترک با ارامنه، منافع اقتصادی و نظامی و سیاسی خود را قربانی می کنند خام دستانه است و برخی که در ایران مسائل را تنها از چنین زاویه ای تحلیل می کنند باید به این نکته توجه کامل داشته باشند.

۵. آنچه باید مورد توجه ایران قرار بگیرد، تلاش جدی برای اصلاح مواضع مسکو به عنوان بازیگر اصلی قفقاز و آسیای میانه در قبال کریدور جعلی زنگزور با عنوان صحیح دالان نورانی ناتو است. 

روسیه معتقد به امکان کنترل این دالان توسط خود و ضرورت بده بستان با ترکیه در این زمینه است تا از آن برای دور زدن تحریم های غرب، تثبیت حضور در دریای سیاه و ... استفاده کند. ولی ترکیه در قفقاز به ایفای نقشی تازه برای تضعیف روسیه امیدوار بوده و در این زمینه از حمایت آمریکا و اسرائیل (با هدف تضعیف و تجزیه ایران) برخوردار است و لذا ایران باید تبعات منفی تثبیت این دالان برای خود روسیه (همسایگی با ناتو در دریای کاسپین و کل آسیای مرکزی، تقویت گرایش های تجزیه طلبانه، نفوذ فرهنگی و آموزشی و ...) را برای شخص پوتین تشریح کند و از موفقیت لابی های پان ترک و غربگرا در روسیه مانع شود.

۶. باید توجه داشت که شرایط داخلی ارمنستان به گونه ای در حال تحول است که تمامیت ارضی و ماهیت وجودی این کشور به علت منافع متضاد کشورهای همسایه و فرامنطقه ای در معرض خطر است. 

سخنان تند روز یکشنبه پاشینیان علیه روسیه همزمان با دستگیری برخی سران اپوزسیون مانند آلبرت بازیان، شهردار سابق و حامی روسیه توسط دولت وی نشان می دهد، شرایط بحرانی در این کشور حاکم است و روسیه هر آن ممکن است به اقدام تندی علیه ارمنستان دست بزند تا پاشینیان را برکنار کند.

پاشینیان در سخنرانی خود گفت: «سیستم‌های امنیتی و متحدانی که ما سال‌ها به آنها تکیه کرده‌ایم وظیفه خود را نشان دادن آسیب‌پذیری‌های ما و توجیه غیرممکن بودن داشتن یک کشور مستقل توسط مردم ارمنستان تعیین کرده‌اند. ما از جامعه بین المللی می خواهیم که از استقلال، حاکمیت، تمامیت ارضی و دموکراسی ارمنستان حمایت بی دریغ کند. مسئولیت تحولات قره باغ به طور کامل بر عهده نیروهای حافظ صلح روسیه در آذربایجان و قره باغ کوهستانی خواهد بود. باکو سیاست پاکسازی قومی را در پیش گرفته است.»

بعید است پاشینیان بدون هماهنگی با آمریکا این اظهارات را گفته باشد و لذا وی قمار سیاسی بزرگی کرده است.

صحبت های وزیر امور خارجه روسیه در مورد ریشه های تاریخی و تمدنی مشترک روسیه و ارمنستان و صحبت های برخی نمایندگان دوما در مورد تبدیل ارمنستان به یکی از استان های روسیه نیز قابل تامل است. بی ثباتی ناشی از اعتراضات داخلی گسترده در ایروان و ... و تنش میان روسیه و ارمنستان به نفع ترکیه و ناتو و آمریکاست‌ که مداخله ایران و همفکری با روسیه را می طلبد. هم‌زمانی این اظهارات با آغاز مانور نظامی ارمنستان و آمریکا معنادار است و احتمالا روسیه این کار را دعوت از کاخ سفید برای عقب زدن روسیه در ارمنستان تعبیر خواهد کرد.

این میزان تشتت و بی ثباتی سیاسی در ارمنستان با توجه به اعتراضات گسترده مردمی و شکاف های سیاسی و اجتماعی بهترین فرصت را برای دخالت در سیونیک و ایجاد کریدور جعلی زنگزور در اختیار ترکیه، اسرائیل و ناتو خواهد گذاشت. لذا برنامه ریزی غرب و ترکیه برای حمله به سیونیک تا قبل از پایان مهر ماه کاملا محتمل است.

باید توجه داشت که در کنار نقل و انتقال گسترده اسلحه به دو سوی مرز ارمنستان در نخجوان و خاک اصلی باکو، اخباری درمورد فرار اعضای ارتش دفاعی آرتساخ به سیونیک و ضرورت شناسایی و دستگیری آنها یا امکان توافق حقوقی میان باکو و ارمنستان برای فعال شدن کریدور جعلی زنگزور توسط رسانه های باکو و ترکیه مطرح می شود که زمینه سازی برای یک ماجراجویی نظامی تازه در جنوب ارمنستان است.

بنابراین ایران باید با هشیاری کامل برای مقابله با هر سناریویی اعم از نظامی و غیرنظامی برای اشغال جنوب ارمنستان برنامه ای مشخص داشته باشد و قبل از هر چیز افکار عمومی به شکلی گسترده تر از ابعاد موضوع آگاه شوند.

در حال حاضر، اصرار به باکو برای فعال کردن مجدد سفارتش در تهران اولویت چندانی ندارد و این اصرار باعث سوءبرداشت باکو در مورد جدیت ایران در دفاع از سیونیک و نیز احتیاج یک طرفه کشورمان به جلب رضایت دولت این کشور می شود. امید است در این روزهای سرنوشت ساز، دست اندرکاران عرصه سیاست خارجی و دفاعی با حداکثر هشیاری بهترین تصمیم ها را بگیرند.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارمنستان جمهوری آذربایجان جنگ آذربایجان و ارمنستان آذربایجان و ارمنستان نیکول پاشینیان فرانسه فرانسه و ارمنستان غرب و ارمنستان ولادیمیر پوتین روسیه و ارمنستان ایران و ارمنستان احسان موحدیان امریکا و ارمنستان


( ۱۵۴ )

نظر شما :

ناشناس ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۴
جالب و پسندیده بود .
ناشناس ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۳
جناب موحدیان سخن از زبان ما می گویی اما نکته ای فراموش نشود . بیش از سی سال است ( از جنگ به اینور ) یک‌ دو قطبی خانه مان براندازی به جان ایران افتاده و این دو قطبی برای خودش دهها دوقطبی زیر مجموعه دارد که بی برو برگرد ما را به زمین خواهد زد . دیکتارتوری الهام و علیف را ببینید . نفس هیچ احد الناسی در کشورشان در نمی آید و طبیعی است وقتی توانستند آرامشی هر چند سرنیزه ای در کشورشان حاکم کنند ، انگاه می توانند با فراغ بال آرامش دیگران ‌را به هم بزنند . نخیر اخوی . تا در ایران بساط این دوقطبی ها ( چه سختگی و چه واقعی ) جمع نشود و توان در حال هرز رفتن ایران مهار نشود ، من فکر نمی کنم در منطقه بتوانیم آنگونه که باید منافعمان را پاسداری کنیم . در حالی که جنگ انتخابات اسفند ماه در پیش است ، شما تصور می کنید تمرکزی بر مسایل منطقه آنطور که باید ، وجود دارد ؟
قویطاس ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۶
سفارت آذربایجان مجددا فعال شود تا ماده گرگها بدوشد؟
ابراهیم قدیمی ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۱
دالان جعلی زنگزور مورد علاقه اذربایجان است با تحریک اسرائیل وبس۔ وترکیه را تطمیع ودنبال خود روان میکند ترکیه نباید فریب اذربایجان را بخورد۔پرزیدنت اردوغان با تجربه است۔۔ترکیه در دو کشور عراق وسوریه وهم چنین با کردها ویونانی ها مشکلاتی دارد از نظر اقتصادی تحمل در گیری غیر ضرور ندارد۔۔نباید خود را با مشکلات بالاتری در منطقه در گیر کند۔۔اتصال چین به اروپا از طریق شمال از کشورهای مختلفی میگذرد ومشکلی ندارد گذر چند دهدکیلومتری از ارمنستان هم بطزیق مطلوب بین المللی ودنیا پسند مشکلی نیست۔این اذربایجان ااست که تصمیم به ایجاد اشوب در منطقه باتحریک اسرائیل دارد۔ ایران از بدو تاریخ با ارمنستان رفت وامد داشته ونمی تواند ونباید این رفت وامد تاریخی راقطع کند۔از واجبات است۔اذربایجان دنبال تحریک ناسیونالیست ترکی برای حفظ خانواده خود در قدرت مطلقه و حفظ منافع کمپانی های نفتی انگلیسی ،اسرائیلی وتقسیم در امد های ان بین خود است۔روزگاری بود اینها ضد انگلیسی بودند۔ضد انگلیسی به ایران صادر میکردند۔
ناشناس ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۹
سلام جناب موحدیان با به فنا رفتن جمهوری آرتساخ ،فکر کردم به کما رفته‌ای خوشحالم که هنوز نای حرف زدن داری !
مجوس ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۴
اگر آمریکا و غرب به عمد با استفاده از این توهمات و مهملات تورک هراسان باعث جنگ بین ایران و تورکها شوند چه چیزی عاید ما می شود
فرزاد ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۵
خیانت روسیه به ارامنه کاملا اثبات شده هست ودیگه قابل انکار و توجیه نیست.دراینکه خالی کردن پشت ارمنستان با وجود اینکه عضوی از سازمان پیمان امنیت جمعی بوده ؛خواست مستقیم پوتین ویا نتیجه ی فعالیت لابی پان‌ترکیسم در روسیه بوده جای سوال هست ولی این نمی‌تواند نافی اصل قضیه یعنی خیانت اونها باشه.روسها حتی بعد از نه ماه محاصره ی آرتساخ(قره باغ) وبی عملی و نظاره گر بودن؛ پس از فشار افکار عمومی و نهادهای بین المللی با همکاری جمهوری باکو دست به یک نمایش مضحک زد وبا ارسال یک کامیون اقلام خوراکی ازخاک باکو برای یک جمعیت صدوبیست هزارنفری که نه ماه در محاصره بودند و استفاده ی سیاسی از این اقدام؛ افکار عمومی را به سخره گرفت.این یک هشدار جدی برای ما ایرانیها ست که قبل از اسراییل و آمریکا مراقب خیانت روس‌ها و لابی قدرتمند پان‌ترکیسم در قلب کشور خودمان باشیم.
حسین ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۸
ایران بایددرمرزها بخصوص شمال غرب نیروهای زبده راآماده نگهدارد بمحض آنکه علیف دست ازپا خطاکردنیرودرسیونیک پیاده کندچرادراینوضعیت نیرود سیونیک نداریم تاجلوی زیاده خواهی علیف رابگیرد
غلام ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۵
آمریکا قابل اعتماد نیست ! فقط روس ...
علی ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۹
اقای موحدیان متاسفانه حرفهای بی اساس زیاد می نویسی ولی فقط بفرما کریدور زنگزور چرا جعلی است؟
امیرعباس ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۹
اصلا چنین دالانی موهوم و ساخته ی توهمات پانترکی به خیال متحد سازی کشورهایی با مثال شتر گاو اولاغ پلنگ هست و اساسا انجام شدنی نیست ،ایرانی دیگر اجازه ی تکرار ترکمن چای دیگری را نخواهد داد،
م. راد ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۶
آقای موحدیان یک میهن پرست واقعی ست و تحلیل هایشان چه در رابطه با نقش مخرب امریکا و فرانسه و ناتو و چه رژیم های اسرائیل و ترکیه و باکو بسیار موشکافانه است. کاش مسئولین توجه بیشتری در رابطه با مسائل قفقاز به خرج می دادند و در جهت اقناع مسکو _ مانند کاری که سردار شهید سلیمانی در رابطه با اقناع روسیه برای مداخله نظامی در سوریه کرد. _ گام های موثرتری برمیداشتند
پژمان ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۳
زنگه زور از اسمش مشخصه ک مال کدام کشوره. حالا شما بگو جعلی...
مهران شیله ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۵
تحلیل بسیار خوب و عالی بود، به نظر من گفته های نمایندگان دومای روسیه و اعلام ارمنستان بعنوان یکی از استان های آن کشور در اسرع وقت می تواند به حل مشکل کشور ارمنستان برای همیشه و هم جوار بودن با جمهوری اسلامی ایران با توجه به سایر شرایط محیطی حل نماید و دغدغه‌های دو کشور را برای همیشه حل نماید و امنیت را در منطقه حاکم نمایید
Kibi ۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۸
ارمنستان دو ره بیشتر ندارد ، یکی اینکه برای مدت مشخص مثلا ۳۰ سال به فدراسیون روسیه بپیوندد و دیگری اینکه طی قراردادی بلند مدت امنیت دو استان پایین خود را به ایران واگذار کند که اولی بنا بر شرایط برای انها بهتر است.
حامد ۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۴
ما چه کار به اینها داریم؟ زنگه زور یا همان سیونیک بر خلاف منافع ملی ماست‌. البته با اخراج ارمنی‌های قره باغ دیگر بهانه ای هم برای اجرای آن وجود ندارد چون توافق صلح قره باغ در مورد کریدور زنگه زور در برابر کریدور لاچین بود که باکو عملا کریدور لاچین را اجرا نکرد و در حال حاضر دیگر معنی هم ندارد کریدور لاچین. بنابراین زنگه زور هم ملغی است. باکو در طی این چند سال در مورد اشغال خاکش آه و ناله میکرد و الان دیگر ارمنی‌ها و باکو به مرزهای بین المللی برگشته اند. بنابراین در صورت ایجاد درگیری جدید ایران می‌تواند با توجه به عهدنامه های منعقد با روسیه، کشور متجاوز را به رسمیت نشناسد و از فرصت تاریخی برگشت خاک ایران در مورد بادکوبه، لنکران، نخجوان و ایالات شمالی استفاده کند.
ناشناس ۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۵
کسی که حاضر نیست بجای اسامی واقعی از نامهای جعلی در متون و نگارشش استفاده بکنه،میشه گفت حرفهاش یکجانبه بسمت یک گروه هست ، امثال این آدمها هستند که منافع کشور رو بخاطر عقاید شون بخطر می اندازن ، قره باغ نه اوستوراخ
حافظ ۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۷
درود بر هموطنان ایرانی از جمله کرد ترک آذری فارس لر گیلکی بلوچ وو..عزیزان ما هزاران بدبختی داریم که باعث آن سیاست های اشتباه مسوولان است وخطرات آن برای ملت وایران عزیز،در مورد قفقاز خیانت روسیه وتوهم ترکیه واسرائیل آذربایجان که هموطنان ما بوده وهستند مورد سواستفاده قرار گرفتند واحتمال درگیری بین ایران و آذربایجان محتمل است فقط همین دالان جعلی نیست بعد ادعا آذربایجان جنوبی،پس هشیاری ملت خیلی مهم است وامور را باید به دلیران مرزبان غیورآذری سپرد ارمنستان همسایه خوب ایران بوده وهستند وایران باید حمایت کامل وحتی نظامی در برابر هرگونه تجاوز به جنوب ارمنستان داشته باشند چو ایران نباشد تن من مباد به این بوم و....
فریاد ۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۶
آقای موحدیان این همه دم از جنگ میزنی حاضری خودت یا یکی اعضای خانوادت برن جنگ کشته بشن یا مثل موش در زمان جنگ میخاین در خارج دستور بدین
ایرانی ۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۱
همون برنامه ای که ما در سال ۵۹ جلوی عراق داشتیم یعنی بلاتکلیفی الانم جلوی باکو داریم . من واقعا نمی فهمم چرا باید یه حکومت جعلی اسم استانهای ما رو روی کشورش بزاره این قطعا بخاطر ساده لوحی و در خواب بودن مسئولین کشوره. بهتره از خواب بیداربشید و بفهمید باکو نه علاقه ای به شیعه گری داره و نه ایران براش مهمه فقط منافع کثیفش در منطقه براش مهمه. پس دست از مهربونی سمی بردارید و یکبار برای همیشه جدی و باتفکر منافع ملی با این لات بی سروپا صحبت کنید.
ابوطالب ۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۹
آزادی قره باغ را خدمت آقای موحدیان فهیم و شیعیان آزاده عالم تبریک عرض میکنیم
علی ۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۵
اگر خاطرتان باشد در زمان فروپاشی شوروی مردم نخجوان خود را از ایران می دانستند و خواهان پیوستن به ایران بودند ولی چون حاکمان فکر الآن را نمی کردندبه شکل غیر مستقیم هم هیچ اقدامی نکردند و فقط شعار شعار شعار... الآن هم اگر با ارمنستان پیمان دفاعی نبندیم و نیروهایمان را در جنوب ارمنستان(به اسم مستشاری و می توان با استفاده از ارامنه های ایران)مستقر نکنیم ،طرح هاو برنامه های لازم برای مقابله با اقدامات نظامی کشور آذربایجان (کوتاه مدت و بلند مدت و نیز پاسخی محکم که علیف را مجبور به عقب نشینی اساسی بکند.) پیاده نشود .... کریدور به زودی ایجاد خواهدشد ...
فرزاد ۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۲
به ابوطالب: ما هم به نوبه ی خود این پیروزی بزرگ و تاریخی یعنی آزادی قره باغ (آرتساخ) این خاک اسلام و وبرافراشته شدن پرچم اسراییل درآن خاک شیعه پرور را به جنابعالی و تمام شیعیان آزاده بالاخص ائمه جماعت شمالغرب کشور تبریک عرض می کنیم.
اصغر روحناهی اقدم ۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۴۶
یاشاسین آذربایجان یاشاسین تورک خالقی
اذربایجانی ۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۵
به فارسهای قفقاز و اطراف رود ارس در گذشته آذربایجانی گفته می شد. در اثر حملات عثمانی و روس در طی قرون ۱۷ تا ۱۹ م زبان مردم از اذری ( = فارسی میانه ) به نوعی ترکی تبدیل شد. امروز به غلط به ترکهای ایران و قفقاز اذری می گویند.
آرش ۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۰۲:۴۰
اگه قرار باشه این دالان به ایران خدمات بدهد هم اینها هم خیلیای دیگر مخالف خواهند بود