آماری تکان دهند از سخت گیری های سیاسی

ترکیه روز به روز بیشتر از دموکراسی و حقوق بشر فاصله می گیرد

۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۷۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته کمیسیون وضعیت اضطراری، حداقل ۱۲۵۶۷۸ کارمند دولتی پس از تلاش برای کودتا از کار برکنار شدند. بسیاری از آنها دستگیر و بعدا به حبس های طولانی مدت، عمدتا به خاطر جرائم تروریستی محکوم شدند. پس از کودتا، اردوغان وضعیت فوق العاده اعلام کرد و توانست چنین اقداماتی را اجرا کند. حدود یک چهارم (۴۳۸۶ نفر) از قضات و دادستان ها برکنار شده اند. تنها ۱۶۶ نفر از آنها بعدا اجازه بازگشت به خدمات دولتی را پیدا کردند. ۳۷۵۸ نفر از آنها دستگیر شدند. از آن زمان، حدود ۱۵۰۰۰ قاضی و دادستان عمومی جدید استخدام شده اند که می توانند توسط دولت کنترل شوند.
ترکیه روز به روز بیشتر از دموکراسی و حقوق بشر فاصله می گیرد

نویسنده: ارکان پهلوان

دیپلماسی ایرانی: کودتای 15 ژوئیه 2016 ترکیه را به شدت تغییر داد. تا به امروز، انگیزه واقعی تلاش برای کودتا روشن نشده است. به نظر می رسد در مورد روایت دولت ترکیه مبنی بر اینکه جنبش موسوم به گولن پشت آن است، به خصوص در غرب تردیدهایی وجود دارد. یک چیز مسلم است: عواقب شب کودتا بسیار سنگین بوده است. از آن زمان، این کشور از نظر دموکراسی، اقتصاد و بالاتر از همه، حاکمیت قانون آسیب زیادی دیده است.

به گفته کمیسیون وضعیت اضطراری، حداقل 125678 کارمند دولتی پس از تلاش برای کودتا از کار برکنار شدند. بسیاری از آنها دستگیر و بعدا به حبس های طولانی مدت، عمدتا به خاطر جرائم تروریستی محکوم شدند. پس از کودتا، اردوغان وضعیت فوق العاده اعلام کرد و توانست چنین اقداماتی را اجرا کند.

حدود یک چهارم (4386 نفر) از قضات و دادستان ها برکنار شده اند. تنها 166 نفر از آنها بعدا اجازه بازگشت به خدمات دولتی را پیدا کردند. 3758 نفر از آنها دستگیر شدند. از آن زمان، حدود 15000 قاضی و دادستان عمومی جدید استخدام شده اند که می توانند توسط دولت کنترل شوند.

عواقب دستگیری ها و اخراج های دسته جمعی را می توان در شاخص حاکمیت قانون سازمان غیردولتی «پروژه عدالت جهانی» مشاهده کرد. ترکیه در سال 2015 در رتبه 80 قرار داشت، اما امروز این کشور به رتبه 116 از 140 سقوط کرده است. کارشناسان بنیاد حقوق بشر ترکیه TIHV، انجمن حقوق بشر IHD و انجمن پزشکی ترکیه TTB در گزارش مشترک خود نوشته اند: «کل کشور به شکنجه‌گاه تبدیل شده است».

دولت ترکیه به ویژه در برابر مخالفان بی رحمانه عمل می کند. عزیز تونچ، روزنامه نگار و نویسنده کرد – علوی تایید کرد که اعضای حزب HDP طرفدار کردها بیشترین آسیب را دیده اند. در 5 نوامبر 2016، 12 نماینده مجلس بازداشت شدند که هشت نفر از آنها، از جمله صلاح الدین دمیرتاش هنوز پشت میله های زندان هستند. دولت حزب عدالت و توسعه همچنین علیه سیاستمداران کرد در سطح محلی اقدام کرد.

به همین ترتیب، آزادی بیان و آزادی مطبوعات همچنان تحت فشار هستند. در 10 سال گذشته، دولت اردوغان بیش از 170 رسانه از جمله 62 روزنامه و 29 ایستگاه تلویزیونی را توقیف کرده است. هزاران خبرنگار اخراج و صدها نفر از آنها دستگیر شدند. 60 چهره رسانه ای همچنان در زندان های ترکیه محبوس هستند. حدود 300 کارمند رسانه مجبور به فرار به خارج از کشور شده اند، از جمله جان دوندار و جوهری گوون که هر دو تحت حمایت پلیس در آلمان زندگی می کنند.

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ترکیه کودتای ترکیه شکست کودتای ترکیه دولت ترکیه مخالفان دولت ترکیه رجب طیب اردوغان حزب عدالت و توسعه مخالفان اردوغان حقوق بشر حقوق بشر در ترکیه


( ۶ )

نظر شما :

علی ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۶
اگر در هر کشور دیگری گروههای تروریستی و کودتا چیها فعالیت میکرد ایا غیر از اقداماتی که ترکیه انجام میده انجام میدادن؟ هنوز که هنوزه در بدنه دولت ترکیه ، گروههای تروریستی فتو فعال هستن ودولت انها رو تصفیه میکنه .
علی اس ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۵
ماباید از ترکیه یاد بگیریم؟؟؟؟؟....
خراسانی ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۱
دموکراسی و حقوق بشری ورژن ترکی یعنی تمام اقوام و ملتها و تاریخ و تمدن انها (غیر ترک)باید قربانی اهداف و سیاست کشتار تجاوز اسیمولاسیون سازی ترکی و جعل و تحریف ان باشد مانند سیاست امروز اسراییل و باکو .
فرهاد ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۰۳
ترکیه مهد تروریسم و نژادپرستی دولتی در خاورمیانه است. طبیعی است که چنین وضعیتی در این کشور وجود داشته باشد.
ناشناس ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۸
اگر واقعا این آمار درست باشد ، نشان می دهد که حکومت رجب تا چه حد جایگاه مردمی پایینی دارد . وقتی بین نخبگان این تعداد مخالف دارد ، بین توده های مردم باید آن را ده ها برابر کرد . این نوع حکومت در یک کشور اسلامی ، ایده آل ترین حالت برای غربیها است . به همین دلیل دستهای پنهان سایبریشان شبانه روز در حال بت ساختن از ترکیه در بین افکار عمومی ایران هستند . نمونه ی کوچک و پیش پا افتاده اش ، پانترکها می باشد . هر چند با یک سری ارقام قصد کعبۀ آمال ساختن از ترکیه را دارند اما فرسنگها با توسعۀ واقعی ( چه از نوع کره ای و چه از نوع سوییسی ) فاصله دارد . حکومت رجب : دشمن همزمان اسلام و دموکراسی ، چه فرصتی از این بهتر برای غرب استعمارگر .