پیمان دریایی مونترو و ترس از بیدار شدن غول خفته کودتا

آیا اردوغان باید از کودتا بترسد؟

۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۱۸۷۲ آسیا و آفریقا خاورمیانه انتخاب سردبیر
الیاس واحدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از زمانی که رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه با ابزارهای مختلف ارتش این کشور را مهار و دست به تغییرات مؤثر در ساختار و کادر فرماندهی ارتش زد، مشخص بود که بر روی مرزهای تحمل ژنرال های گردن فراز ارتش حرکت می کند ولی این سیاستمدار اسلامگرای محافظه کار، با تکیه بر حمایت های مردمی و در سایه کارآمدی اسلحه پنهان خود یعنی سازمان ملی اطلاعات و شخص هاکان فیدان، مستشار (رئیس) این سازمان که اردوغان سال ها پیش وی را مخزن اسرار خود نامیده بود، توانست سرکشی های ارتش را خاموش کند. 
آیا اردوغان باید از کودتا بترسد؟

نویسنده: الیاس واحدی، کارشناس مسائل ترکیه و قفقاز 

دیپلماسی ایرانی: بیانیه 104 آدمیرال نیروی دریایی ارتش ترکیه در مخالفت با سیاست های حزب حاکم ترکیه پیرامون پیمان دریایی مونترو و به انقیاد درآوردن نهاد ارتش توسط جریان سیاسی حاکم، نه تنها در این کشور، بلکه در محافل سیاسی و رسانه ای خارج، به ویژه در جهان غرب، در کانون توجه اساسی قرار گرفت. البته تا به حال یکی از امضاء کنندگان از این اقدام ابراز پشیمانی کرده است ولی اصل موضوع با توجه به تاریخ سیاسی جمهوری ترکیه بسیار مهم و موضوع اول مباحثات رسانه ای ترکیه است. 

از زمانی که رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه با ابزارهای مختلف ارتش این کشور را مهار و دست به تغییرات مؤثر در ساختار و کادر فرماندهی ارتش زد، مشخص بود که بر روی مرزهای تحمل ژنرال های گردن فراز ارتش حرکت می کند ولی این سیاستمدار اسلامگرای محافظه کار، با تکیه بر حمایت های مردمی و در سایه کارآمدی اسلحه پنهان خود یعنی سازمان ملی اطلاعات و شخص هاکان فیدان، مستشار (رئیس) این سازمان که اردوغان سال ها پیش وی را مخزن اسرار خود نامیده بود، توانست سرکشی های ارتش را خاموش کند. 

کودتای نافرجام و ناقص ارتش در سال 2016، نه خواست معمول ژنرال ها، بلکه نتیجه جریان نفوذ فتح الله گولن، دینگرای تحت حمایت غرب بود و یکی از دلیل عدم موفقیت این کودتا هم عدم تکیه آن بر سلسله مراتب فرماندهی ارتش بود. در حالی که کودتاهای خونین سال های 1960 و 1980 و کودتاهای سفید 1971 و پست مدرن 1997 همه در چارچوب سلسله مراتب فرماندهی ارتش بودند ولی کودتای 2016 با مخالفت و مقابله مؤثر فرماندهان ارشد ارتش روبه رو شد. 

بعد از صدور بیانیه آدمیرالها؛ دولت حزب عدالت و توسعه و ائتلاف جمهوری شامل حزب حاکم و حزب ملی گرای حرکت، سعی دارند این بیانیه را فراخوانی برای کودتا تفسیر کنند و از این راه هم، نزد افکار عمومی مظلوم نمایی کنند و هم سختگیری های بیشتری بر مخالفان و نهاد ارتش اعمال کنند. 

در متن بیانیه بر ضرورت تغییر ناپذیری پیمان مونترو در باره عبور و مرور از تنگه های دریایی تحت مدیریت ترکیه که اخیرا اطرافیان اردوغان از جمله رئیس مجلس ملی ترکیه از بازنگری آن سخن گفته بودند، تاکید شده و به طور غیر مستقیم به حضور یکی از افسران ارشد نیروی دریایی در یکی از مجالس طریقت های مذهبی و با پوشش دراویش اشاره و از آن تحت عنوان ارتجاع نام برده شده است. آنها همچنین تلاش سیاسیون برای مهندسی جذب نیرو در مدارس نظامی که به باور آنها در مسیر متضاد با آموزه های آتاترک بنیانگذار جمهوری ترکیه پیش می رود را غیر قابل پذیرش دانسته و گفته اند با تمام وجود در مقابل این روندها خواهند ایستاد. واقعیت ماجرا این است که این بیانیه را نمی توان در حد فراخوان برای کودتا تلقی کرد. زیرا حتی اگر این بیانیه را تهدید مستقیم از طرف این نظامیان بدانیم ذکر این نکته لازم است که آنها مسئولیتی در ارتش ندارند و اکثرا در دهه های 7 و 8 زندگی خود به سر می برند. البته در بین شان تئوریسین های دفاع دریایی و تعدادی از نظریه پردازان دکترین وطن آبی که اساس سیاست های دریایی ترکیه (اعم از اقتصادی و نظامی) را شامل می شود نیز وجود دارند ولی با وجود این ها، توان اجرایی سازماندهی و فرماندهی کودتا را ندارند و اگر افسران شاغل طرفدار این ها در بدنه ارتش را نیز به حساب آوریم، باز به دلیل اینکه تصمیم و اقدامات آن ها عمدتا نه ازآدمیرال های بازنشسته، بلکه ازتصمیم فرماندهان موظف کنونی شان متاثراست، باز احتمال شکل گیری کودتا بسیر ضعیف است. 

این قبیل بیانیه ها بیش از آنچه محرکی برای کودتا باشند، نوعی ابراز وجود و عرض اندام توسط مخالفین دولت و روند فعلی هستند. چندی پیش نیز بیانیه مشابهی در باره پیمان مونترو از سوی 126 نفر از دیپلمات های بازنشسته منتشر شده بود. برآیند این تحرکات اعتراض آمیز در نهایت سبب کند شدن روند برنامه های اصلاحی اردوغان خواهد شد. اما در مورد پیمان مونترو که قالب اصلی این بیانیه بوده و حتی نام بیانیه نیز به مونترو معروف شده می توان گفت: این پیمان در سال1936 به درخواست ترکیه با کشورهای منطقه (بلغارستان، یونان، رومانی و یوگسلاوی) و قدرت های جهانی (آمریکا، شوروی، بریتانیا، فرانسه، ژاپن و استرالیا) امضاء شد و اختیارات پس گرفته شده از عثمانی در زمینه کنترل تنگه های بسفر وداردانل طی معاهده سور در 1920 را دوباره به جمهوری ترکیه بازگرداند. این پیمان، افزون بر اینکه دستاورد ژئوپلیتیکی مهمی برای جمهوری ترکیه است، سبب ارتقاء موقعیت تنگه های بین دریاهای سیاه، مرمره و اژه به جایگاه جغرافیای صلح شده است. همین امر ترکیه را در جنگ جهانی دوم برخلاف جنگ جهانی اول، از مخاطرات مصون ساخت. این دستاورد ترکیه همواره رشک اتحاد جماهیر شوروی را برانگیخته و این کشور بارها درخواست تجدید نظر در مفاد پیمان مونترو و کنترل مشترک تنگه ها را داده که همواره با مخالفت ترکیه و اعضای غربی این پیمان، تلاش روس ها ناکام مانده است. اختیارات ترکیه در پیمان مونترو در مورد کشتی های تجاری، هنگام صلح، کنترل و مدیریت تردد به ویژه در موارد بهداشتی آنهاست و در زمان جنگ این کنترل ها تشدید شده و در صورتی که خود ترکیه طرف جنگی یا در معرض تهدید جنگ باشد حق توقیف کشتی های تجاری که مشکوک به حمل بار به مقصد کشور متخاصم ترکیه هستند را خواهد داشت. در مورد کشتی های جنگی، این اختیارات وسیع تر است و علاوه بر ممنوعیت تردد ناوگان جنگی به جز کشورهای صاحب ساحل در دریای سیاه، در مورد تردد ناوهای جنگی این کشورها نیز بر حق عبور بی ضرر تأکید شده است که طبق آن باید هر کشتی نظامی خارجی متقاضی تردد، مشخصات تسلیحات نظامی خود را از قبل به دولت ترکیه اعلام و زیردریایی ها نیز هنگام عبور از این آبراهه، باید بر روی سطح آب و تحت نظارت ترکیه حرکت کنند. همچنین دولت ترکیه مجاز است بابت کنترل هایی که بر انواع شناورهای خارجی اعمال می کند و نیز بابت چراغ ها و علائم دریایی موجود و خدمات بندری ارائه شده، مبالغی را به عنوان تعرفه دریافت کند. 

پیمان مونترو در شرایط کنونی، محدودیت هایی برای تحرکات نظامی روسیه و محدودیت های بیشتری برای آمریکا و ناتو در منطقه ایجاد می کند. روسیه در صورت ورود به مناسبات خصمانه با ترکیه، امکان تردد نظامی از این تنگه ها را نخواهد داشت و برنامه های نظامی توسعه طلبانه این کشور در مدیترانه (سواحل سوریه و لیبی) متوقف خواهد شد. آمریکا و ناتو نیز در شرایط عادی امکان حضور نظامی از این تنگه ها و رسیدن به دریای سیاه را ندارند و در بحران فعلی اوکراین این موضوع، نقطه ضعف اساسی برای آنها در برابر روسیه است. این محدودیت ها به گونه ای است که دولت ترکیه نیز نمی تواند کشور خاصی را از آنها معاف کند و اظهارات برخی مقامات این کشور در مورد بازنگری در این پیمان نیز عمدتا به این خاطر است که دولت ترکیه در قبال امتیازاتی که از برخی کشورها می گیرد معافیت هایی را در مورد ممنوعیت ها به ویژه درعرصه نظامی برای کشور مورد نظر خویش اعمال کند. هرچند این فرآیند به آسانی طی نمی شود ولی با توجه به رغبت دو قدرت ذینفع در این زمینه یعنی آمریکا و روسیه، امکان توافق این دو و اصلاح این پیمان ناممکن نیست. 

دولت ترکیه در کنار طرح موضوع اصلاح پیمان مونترو، به فکر ایجاد یک آبراهه جایگزین برای تنگه های یاد شده نیز هست و پروژه بین المللی کانال استانبول را در این زمینه مطرح کرده است. این پروژه که از سوی مخالفین از جمله شهردار ابرشهر استانبول به دلایل مختلف محیط زیستی و شهری با انتقاد همراه است یک دستاورد ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک برای ترکیه محسوب می شود. زیرا در اینجا نه مفاد پیمان بین المللی، بلکه قوانین ملی ترکیه ساری و جاری خواهد بود و علاوه بر جذب حجم بزرگ سرمایه خارجی (که قطری ها از الآن کارشان را شروع کرده اند) دست دولت را در دادن اجازه به کشور خارجی مورد نظرش برای هر نوع دسترسی به دریای سیاه از جمله دسترسی نظامی، باز خواهد گذاشت و درآمدهای دولت ترکیه از این محل، چند برابر تعرفه های معین شده در پیمان مونترو خواهد بود؛ ولی این منفعت طلبی ترکیه، ممکن است منجر به از بین رفتن آرامش و جغرافیای صلح در دریای سیاه شود و همین دستاویزی برای بیانیه های 126 دیپلمات و 104 آدمیرال بازنشسته است. 

به نظر می رسد در بیانیه نظامیان، اعتراض به دخالت های سیاستمداران در نهاد ارتش مهم تر از موضوع پیمان مونترو و کانال استانبول باشد، زیرا دغدغه اصلی آنها همین موضوع است. این قبیل اعتراضات در بین نظامیان موظف صورت نمی گیرد زیرا در درون ساختار درون ارتش، ترس از مجازات ها و محرومیت های شدید وجود دارد ولی جامعه بازنشستگان ارتش، هم به دلیل جایگاه غیر رسمی شان و هم به خاطر اینکه اکثرا از نسل افسران لاییک و متعلق به دوران تمامیت خواهی ارتش هستند، از جسارت بیشتری در این زمینه برخوردارند. 104 افسر ارشد امضاء کننده بیانیه با درجاتی بین دریادار دوم تا دریابان بازنشسته شده و در ادبیات نظامی ترکیه با عنوان عمومی آدمیرال نامیده می شوند که معادل عنوان ژنرال در نیروی زمینی و هوایی است. این افسران، در دوران موظف خود، مسئولیت های مختلفی درمدیریت میانی نیروی دریایی ارتش ترکیه داشته و برخی در درون ساختار ناتو نیز فعالیت کرده اند. هرچند جریان سیاسی حاکم سعی دارد آنها را نزد افکارعمومی در طبقه خائنین جای دهد و حتی دولت باغچه لی، رهبر حزب ملی گرای حرکت و هم پیمان اردوغان، با موضعگیری شدیدی خواستار خلع درجه و قطع مستمری و مزایای این افراد شد، ولی نگارنده بر این باور است که مردم به آنها به چشم کودتاگر و خائن نگاه نخواهند کرد و شاید از همین رو اردوغان که نبض افکار عمومی را مستمرا می پاید در اظهارات خود از ادبیات بسیار ملایمی استفاده کرد و به جای آدمیرال ها، حامیان سیاسی پشت پرده آنها را مورد انتقاد قرر داد. 

نکته در خور توجه دیگر، زندانی شدن ناحق برخی از این آدمیرال ها در سال های توطئه جریان نفوذی فتح الله گولن در ارتش طی سال های قبل از 2010 است که بعد از خنثی سازی کودتای نافرجام گولن، بی گناهی آنها ثابت و آزاد شدند؛ از این رو این گروه سعی دارند چهره ای وطن پرست وفادار و مظلوم از خود به نمایش بگذارند تا از برچسب خیانت به وطن مصون بمانند. طبق قوانین موضوعه جمهوری ترکیه، سیستم قضایی می تواند افراد یاد شده را به جرم اقدام به تهدید سازماندهی شده علیه نهاد دولت و تشویش اذهان عمومی، بین 3 تا 12 سال به حبس محکوم کند ولی شرایط حساس این کشور و فشار موجود بر روی دولت ممکن است سبب شود تا اکثر این افراد تبرئه یا به مجازات حداقلی برسند. 

طبق آنچه تا اینجا گفته شد می توان ادعاکرد که بیانیه مذکور، فراخوانی برای کودتا و نشانه ای از شنیده شدن صدای پای کودتا در ترکیه نیست. زیرا اولا دولت ترکیه و حاکمیت سیاسی کشور بسیار استوارتر از دهه های 1960، 1980 و 1990 است . ثانیا نهاد ارتش بیش از پیش با جریان سیاسی حاکم سازگاری پیدا کرده و مطیع شده است و از همین رو صدای مخالفت ها بر خلاف دهه های قبل نه از درون ارتش بلکه از بیرون از این نهاد به گوش می رسد. ثالثا ترس مردم ترکیه از کودتای نظامی با تجربه کودتای شکست خورده 2016 ریخته و ترکیه دوران ترس همیشگی سیاستمداران از نظامیان را پشت سر گذاشته است.

دورانی که کودتاگران یکی از محبوب ترین نخست وزیران تاریخ ترکیه یعنی عدنان مندرس و دو وزیرش را به رغم وساطت سران جهان از جمله جان اف کندی، ملکه الیزابت دوم و شارل دوگل، اعدام کردند، زمانی که سیاستمدار کهنه کار و باتجربه ای مانند سلیمان دمیرل با یک بیانیه ارتش، کلاه معروف خود را برداشته و کاخ نخست وزیری را ترک کرد و نجم الدین اربکان که در بین اسلامگرایان با عنوان مجاهد خطاب می شد با اولتیماتوم اینترنتی شبانه ستاد مشترک ارتش، استعفا کرد، به ترکیه بازنخواهد گشت. زیرا در کودتای ناموفق 2016، افسری با دستور تلفنی مافوق خود، نفر دوم یگان ویژه ارتش که حکم سرِ مار در کودتا داشت را در حضور ده ها همراهش کشت و هدف ده ها گلوله قرار گرفت و یک تنه از پیوستن نیروی وِیژه به کودتا جلوگیری کرد، مردم با خوابیدن در جلوی تانکها در خیابان، مانع از حرکت آنها شدند و صدها قربانی دادند. فرماندهان وفادار به همراه سیاستمداران موافق و مخالف دولت یک صدا علیه کودتاگران بیانیه دادند. این اتفاقات در 4 کودتای مختلف خونین و سفید قبلی رخ نداده بود و از همین رو، می توان گفت: ترس از بیدار شدن غول خفته کودتا در ترکیه واقعی نیست، بلکه برساخته و با مقاصد سیاسی مطرح می شود تا دست دولت در تشدید کنترل ها بازتر شود. البته همفکری 104 آدمیرال هرچند بازنشسته ارتش نیز نشان از گستردگی مخالفت ها دارد زیرا این عدد بزرگی است و کل ارتش ترکیه اکنون کمتر از 300 ژنرال و آدمیرال موظف در بدنه ارتش دارد. این موضوع اگر زودتر توسط دولت کنترل نشود فضای روانی منفی بر جامعه و اقتصاد کشور حاکم خواهد کرد و سرمایه گذران خارجی را بیمناک خوهد کرد.

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان حزب عدالت و توسعه کودتا شکست کودتای ترکیه کودتای ترکیه ارتش ترکیه


( ۹ )

نظر شما :

خسرو ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۰
نوشته متین و مستدللی بود متشکرم به نظر میرسد اردوغان از بیانیه آدمیرال های بازنشسته برای مستحکم کردن صف طرفدارانش در مقابل مخالفان استفاده می کند وگرنه اصل موضوع بیانیه که حمایت از مونترو بود را قبول کرده و بر آن تاکید کرده است فقط نویسنده محترم توجه فرماید که روسیه از مونترو حمایت میکند چون مانع ورود بی قید و شرط کشتی های جنگی امریکا و غربیها به دریای سیاه میشود
فدوی ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۴
دیپلماسی ایرانی : تو دوباره راجع به ترکیه نوشتی و دوباره پانترکها ( عمله های ارزان قیمت اردوغان ) را به زحمت انداختی تا قلم فرسایی کنند و زیر و زبر تاریخ و جغرافیا را برای اثبات توهماتشان ، بالا و پایین کنند .
توران ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۵
دریای سیاه تنها دریایی در جهان است که آمریکا در آن حضور ندارد و تنها دریایی است که درونش صلح است و به این دلیل آمریکا دنبال راهی است که به سواحل روسیه برسد و با توجه به نا امن کردن مرزهای ترکیه توسط روسیه در جنگ سوریه ، ترکیه احتمالا با حس انتقام جویی دنبال راهی خواهد بود تا مرزهای روسیه را نا امن کند و از تنگه استانبول مانند کانال سوئز درآمد کسب کند. پیمان مونترو هوش و ذکاوت آتاترک را نشان می دهد که دسترسی غرب را به دریای سیاه بست و اگر زنده مانده بود مسئله دریای مدیترانه را نیز حل می کرد. شما تصور کنید اگر همچین پیمانی را ما در تنگه هرمز داشتیم و تمام کشتی های نظامی را در ورود به خلیج فارس محدود می کردیم. این هوش آتاترک بود. مانند خریدن مسیر خاکی به نخجوان از ایران و باز پس گیری حاتای در بستر بیماری و نبرد چاناکاله و پیش بینی جنگ جهانی دوم قبل از وقوع و پیش بینی دخالت آمریکا در جنگ جهانی دوم و توصیه به رهبران ترکیه مبنی بر دخالت نکردن در جنگ جهانی دوم نشان از آینده نگری این شخص دارد.
ایرانی ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۵
کودتای قبلی هم نمایشی بیش نبود برای پاکسازی مخالفین. البته اگر حامیان داعش و نژادپرستی و پانترکیسم در ترکیه ساقط شوند، هدیه ای برای صلح منطقه خواهد بود.
عبد الرشید سمرقندی ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۴
عنوان مقاله با متنش هم ساز نیست،،یامن متوجه منظور نویسنده نشدم ،چون موضوعات قاطی هم شدن. اولا بیانیه چند ژنرال بازنشسته چه ربطی به کودتای مجدد دارد؟ اساسا انها مخالف حغر کانال استانبول به دلایل مختلف هستند ،(( گویا مسایل محیط زیست، وگسترش شهر نشینی در کنار استانبول،وهزینه غیر ضرور...)) ولی در مقابل دولت هم میخواهد الترناتیوی بر تنگه های دریای سیاه و مرمره داشته ،بدلایل(( امنیت شهر استانبول ،که اگر یک کشتی حاوی مواد شیمیایی ویا احتراقی در کانان بسفور منفجر شود جان ۱۸ میلیون اهالی استانبول به خطر خواهد افتاد،ترافیک فوقالعاده در تنگه ها که گاها چند روز در نوبت گذر منتظر میمانندوکسب در امد از کشتیهایی که نمی خواهند منتظر باشند،وگذر از کانال احداثی را ترجیح خواهند داد، وحتی اگر چند کشتی مثل حادثه کانال سویز در داخل کانال غرق شوند ،عملا تا چند ماه کانال مسدود خواهد شد، و حتی حفر کانال استانبول و ایجاد اشتغال به یک میلیون،ودر امد زایی چند میلیارد دلاری در سال،ووو)) پس موضوع اعتراضی ژنرالهای بازنشسته سر این مسایل است نه کودتای مجدد!
عباسی ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۷
مونترو بهانه است. بیانیه آدمیرالهای بازنشسته ترک آخرین دست و پا زدن های جنگ سالاران و نظامیان در ترکیه است . ترکیه دیگر به دوران کودتاها بر نمی گردد. ارتش باید تماما در خدمت نظام سیاسی باشد مانند آمریکا که بزرگترین و قویترین ارتش دنیا را دارد ولی ژنرال های چهار ستاره و شش ستاره گوش به فرمان شخص رئیس جمهور هستند.
حسین پور ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۰
از سایت محترم دیپلماسی ایرانی خواهش میکنم کامنت های افرادی مانند کسی که با نام فدوی نظر داده را که بدون توجه به متن نوشته فقط به دنبال توهین و اتهام زنی است را درج نکنند. خواهشا" دوستان دیگر هم در پاسخ به این افراد کامنت نذارند وقت مخاطبین واقعا" ارزشمند است. نباید صرف خواندن توهین و کلمات دور از ادب و نزاکت بشود. اما در مورد این متن ؛ به نظرم متن خوب و مفیدی است و موضوع مهمی است که در ایران بهش پرداخته نشد شاید بخاطر موضوع هسته ای و ... بود که بیشتر رسانه ها به دنبال انعکاس آن هستند. بازنگری در پیمان مونترو یا احداث کانال استانبول می توانند ژئوپلیتیک دریاهای سیاه و مدیترانه را متحول سازند و رویارویی دو قدرت آمریکا و روسیه می تواند وارد مرحله جدیدی شود. تا الان در این دو دریا عموما" روسیه برنده بوده چون هم به راحتی در سواحل سوریه در دریای مدیترانه پایگاه مستقر کرد و به آرزو و وصیت پطر کبیر جامه عمل پوشاند و هم در بحران های گرجستان و اوکراین از آمریکا و اتحادیه اروپا جلوتر است و دست بالا را دارد ولی اگر آمریکا یا ناتو بتواند وارد دریای سیاه شود معادلات تغییر خواهد کرد. البته ذکر این نکته نیز لازم است که آمریکا هنوز در این زمینه خیلی مطمئن نیست و همچنان اولویت اصلی اش در آسیا- پاسفیک و جلوگیری از قدرت چین است.
علی ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۰:۱۰
در جواب فدوی : آقا شما چرا از شنیدن نام ترک و ترکیه اینقده سریع سوزش میگیرید ؟
اشکان ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۲:۱۶
یادم هست در یکی از رستورانهای بین راهی بودم و فردی با موهای قرمز و چشمان آبی با دوچرخه آمد و با زبان انگلیسی صحبت کردم او او و از ملیت او پرسیدم دیدم از اهای کارادنیز ترکیه هست و سپس ترکی صحبت کردیم و هنگامی که پرسیدم کدام کانال متعلق به اردوغان نیست گفت تمام تلویزیونها و روزنامه ها مال اردوغانند و هر کسی مخالفش باشد بسته خواهد شد مانند کانال معروف سامان یولی( کانال راه شیری متعلق به طرفداران فتح الله گولن) هنگامی که از کودتا پرسیدم گفت نظر مردم ایران چیست گفتم مردم ایران آنرا سناریو میدانند گفت متاسفم که مردم ایران آنرا دانستند اما مردم ترکیه ندانستند و گفت که انسانهای ساده لوح ترکیه به قلاب سنگ میگفتند کودتا را خنثی کردند در حالیکه اف 16های ترکیه (از اف شانزده های پیشرفته دنیا هستند بلوک 50+ اما در درگیریهای هوایی یا همان داگ فایت در چندین مورد از میراژ های فرانسوی و موشکهای ماژیک انها شکست خورده اند تا گواه انتخاب بد ناتو سر انتخاب اف16شوندو ترجیح دادنشان به میراژ که چندی پیش سخن از فروششان به ایران هم شد)با سرعت متوسط یک و نیم ماخ هرگز با قلاب سنگ متوقف نمیشوند اردوغان و دستگاه قضایی و نظامی متبوعش با برکناری فرماندهان ژاندارمی و دادستانهایی که محموله های میت را که برای النصره و احرارالشام و جیش الحر و ترکمنهای سوریه و ... و بعدها داعش را متوقف کردند نشان دادند اردوغان برای احیای امپراطوری مثلا اسلامی و در حقیقت اخوانی عثمانی و سلجوقی از هیچ کاری دریغ نمیکند که تبلور آن در سریالهای دولتی کانالهای TRT و atv به روشنی دیده میشود که بیشتر تحت تاثیر عقاید آقای دولت باغچه لی رییس حزب ناسونالیست ترکیه میباشند و خود اردوعان که زمانی با دکترین فتح الله گولن پیش میرفت اکنون با دکترین باغچه لی پیش میرود خود فاقد هوش و منش سیاسی می باشد و تنها به عنوان یک مجری بیرحم موفق شده مانند لنین که با عقاید مارکس پیش میرفت الان اگر بادقت ببینیم همیشه در هنگامه انتخابات و ضعف دو حزب ائتلافی حاکم (چند زمانی است خزب توسعه عدالت به تنهایی اکثریت را بدست نمی آورد و ناچار به ائتلاف میشود)حزب های جدیدی پدیدار میشوند تا رای های حزب جمهوری خلق را دچار تشتت و انشقاق بکنند نمونه اش حزب نیک مرال آکشنر و احیانا حزب قریب التاسیس محرم ساری گول اخراجی وحزب اینده احمد داوود داغلو و حزب دوا علی بابا جان اردوغان یک خطر بالقوه برای ایران ناتو و اسلام و منطقه و کشور ترکیه و حتی قوم ترک هست اردوغانی که زمانی داعیه حمایت از اویغورها داشت پس از دریاف وام 6 میلیارد دلاری از چین چندین تن از سران اویغورها را به چین تحویل داد
در پاسخ به توران ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۲
تنها دریای سیاه نیست که آمریکا حضور ندارد ،دریای خزر هم آمریکا حضور ندارد و صلح برقرار است ،انهم بدلیل کانال ولگا به دریای سیاه متصل است و هژمونی قدرت روس‌ها آمریکا را دور نگه داشته ،و تمام کشورهای دریای سیاه کشورهای وابسته و تجزیه شده شوروی بودند و فقط ترکیه متحد آمریکا بوده ،البته آمریکا نیازی به تحرکات دریایی در دریای سیاه ندارد ،پایگاه آنها در ترکیه و سازمان ناتو و ترکیه وظیفه آن را برعهده دارند ،امتیازی که غرب به ترکیه برای راضی نگه داشتن در جبهه خود باعث جسارت و اعتماد بالای آنها در مدیترانه و خرید خاک از ایران در مرز با نخجوان شده ،اعمال نفوذ ایران بر تنگه هرمز را با قبول استقلال بحرین عملا واگذار کردیم و نقشه انگلیس این بود تا کنترل ایران بر خلیج فارس محدود کند بخاطر نفت که امتیازی به مراتب بیشتر از تنگه بسفر و ترکیه داشت ،عدم دخالت در جنگ جهانی دوم هم عملا به شکست آنها در جنگ جهانی اول و خاطر تجزیه عثمانی و تحمیل قرارداد ساینس پیکو و قرار داد لوزان بر میگردد و هرج و مرج بعد جنگ باعث تصرف حاتای شد نه هوش و ذکاوت آتاترک و پیش بینی آن ( ورود آمریکا به جنگ به علت اغفال آمریکا توسط چرچیل بریتانیایی و بست نشستن در کنگره آمریکا برای وادار کردن آمریکا و ترساندن آمریکا از فاشیست آلمان نازی و....) در مدیترانه اما آتاترک قادر به چنین قراردادی نبود اگر این طور بود ،چرا نتوانست جزایر خالی که در آبهای ترکیه است ( نزدیکترین جزیره فقط ۵ کیلومتر با سواحل و بنادر ترکیه فاصله دارد ) باید تحت مالکیت یونان باشد و نیروی دریایی غرب و یونان در آنجا مستقر و نظارت بر ترکیه داشته باشند ،در حقیقت آنها امتیازی به ترکیه در دریای سیاه دادند و امتیازی سنگینی در خصوص جزایر ترکیه در مدیترانه گرفتند و اصطلاح وطن آبی ترکیه برای تحت مالکیت قراردادن این جزایر برای ترکیه است و همچنین اکتشاف نفتی و گازی که در خاک ترکیه است اما جزایر آن در دستان یونان
سروری در پاسخ به عبد الرشید سمرقندی ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۹
اولا" در بیانیه ژنرال ها علاوه بر پیمان مونترو دخالت حزب حکم در جذب نیرو در ارتش و نفوذ دین در ارتش که انها آن را ارتجاع می نامند نیز ذکر شده. پس قضیه فقط تنگه های استانبول نیست. ثانیا" وقتی 104 آدمیرال بازنشسته می گویند ما سکات نخواهیم نشست و تا آخرین نفس مقاومت خواهیم کرد، آیا این تهدید به کودتا نیست؟ مگه مقاله رو نخوندید که میگه قبلا" با یک بیانیه ساده دولت ساقط می شد؟ ثالثا" در مورد تنگه های استانبول اطلاعاتتون درست نیست. طبق آخرین اطلاعات مدت زمان انتظار کشتی ها در استانبول بین 10 تا 14 ساعت است نه چند روز
توران به: پاسخ به تورتن ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۷
شما اطلاعات ناقصی دارد و ان را تاریخ می دانید. در جنگ جهانی دوم آتاترک زنده نبود و این یعنی آتاترک وقوع جنگ را قبل از شروع شدنش پیش بینی کرده بود و کلیپ سخنرانی آتاترک در مورد جنگ جهانی دوم و سرنوشت آن را وزارت خارجه آمریکا چند وقت پیش به مناسبت وفات آتاترک منتشر کرد. در مورد جزایر مدیترانه که یونان ادعا دارد، در زمان حیات آتاترک یونان چنین ادعایی نداشت. در مورد هرمز نیز باز هوش و ذکاوت گویای مسئله است، رضا میر پنج بیسواد و پسر مقصر هستند، جمله عروسی بود که باید شوهر می کرد ، نشان از هوش پایین دارد، ولی آتاترک بر خلاف میرپنج بیسواد قبل از اینکه تنگه استانبول به بحران تبدیل شود مسئله را حل کرد. اما بعد از مرگ آتاترک خیانت های بزرگی به ترکیه شد