شکاف بین غرب و سازمان همکاری اسلامی

هتک حرمت به قرآن کریم به منزله تحریک خشونت است

۲۲ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۰۶۱۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
شورای حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه نشستی را برای بررسی موضوع هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، برگزار کرد. به گزارش الجزیره، در این نشست، کشور‌های مسلمان از جمله ایران و پاکستان تاکید کردند که هتک حرمت به قرآن کریم به منزله تحریک خشونت است و باید عاملان آن مجازات شوند. هم چنین کشور‌ها از سوئد خواستار پاسخگویی در خصوص اقدام اخیر خود شدند.
هتک حرمت به قرآن کریم به منزله تحریک خشونت است

حسین فاطمی، روزنانه نگار

دیپلماسی ایرانی: شورای حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه نشستی را برای بررسی موضوع هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، برگزار کرد. به گزارش الجزیره، در این نشست، کشور‌های مسلمان از جمله ایران و پاکستان تاکید کردند که هتک حرمت به قرآن کریم به منزله تحریک خشونت است و باید عاملان آن مجازات شوند. هم چنین کشور‌ها از سوئد خواستار پاسخگویی در خصوص اقدام اخیر خود شدند.

درخواستی که روز سه‌شنبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد، در واکنش به جدیدترین حادثه ماه گذشته، از کشور‌ها می‌خواهد قوانین خود را بازنگری کنند و شکاف‌هایی را که ممکن است مانع از پیشگیری و تعقیب کیفری اعمال و حمایت از نفرت مذهبی می‌شود، را برطرف کنند.

این درحالی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل یک پیشنهاد جنجالی را درباره هتک حرمت قرآن کریم در سوئد بررسی می‌کند. براساس این پیشنهاد که از سوی پاکستان ارائه شده است باید کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گزارشی را درباره این حادثه صادر کرده و از کشورهای عضو بخواهد در قوانین خود بازنگری کنند و شکاف‌هایی را که نمی‌گذارد در جهت منع انزجار از دین و پیگرد عاملان اقدامی اتخاذ کرد، پر کنند. این پیشنهاد در نشست روز سه شنبه بر دودستگی‌ها در شورای حقوق بشر میان سازمان همکاری اسلامی و اعضای غربی که نگران پیامدهای آزادی بیان و چالش‌های مطرح شده در زمینه حمایت از حقوق بشر هستند، سایه انداخته است.

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان که از طریق ویدئو کنفرانس در نشست شورای مستقر در ژنو شرکت کرده بود گفت: «ما باید این را به وضوح اعتراف کنیم که این اقدام، انزجار و نفرت از دین و تلاش برای ایجاد خشونت است. بی شک چنین اقداماتی تحت تحریم دولت و با احساس مصونیت، صورت گرفته است.

-    غیر مسئولانه و اشتباه

اظهارات بوتو زرداری از سوی وزرای ایران، عربستان و اندونزی نیز منعکس شد، و وزیران خارجه این کشور‌ها در سازمان ملل سوزاندن قرآن را اقدامی «اسلام هراسانه» توصیف کردند. در همین باره حسین امیرعبداللهیان، وزیر ماور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای حقوق بشر، تردید و تاخیر در محکومیت اهانت به قرآن را نشان دهنده استاندارد دوگانه توصیف کرد.

در ادامه، حسین امیرعبداللهیان ضمن اشاره به اهمیت، ضرورت و به موقع بودن برگزاری این جلسه اظهار داشت که اهانت به قرآن، نه تنها نقض حقوق بشر است، بلکه موجب تحریک به نفرت، خشونت و دشمنی نسبت به دو میلیارد مسلمان می‌شود که باید فورا توسط تمام حامیان واقعی حقوق بشر محکوم شود. وزیر امور خارجه کشورمان افزود که مقامات سوئدی و همچنین اروپایی باید اقدامات فوری و موثری برای جلوگیری از تکرار اینگونه اقدامات را انجام دهند. امیرعبداللهیان در پایان تاکید کرد که تردید و تاخیر در محکومیت اینگونه اقدامات نشان دهنده اعمال استاندارد دوگانه است.وی از سوئد و کشور‌های اروپایی خواست تا «اقدامات عاجل و مؤثر» در برابر چنین حوادثی اتخاذ کنند.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان هم با ادبیاتی مشابه با زرداری و امیرعبداللهیان، توهین و هتاکی به قرآن را محکوم کرد. سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر نیز گفت که ما جرایمی را که مسلمانان را هدف قرار می‌دهد، محکوم می‌کنیم.وی از شورای حقوق بشر و کمیساریای عالی حقوق بشر خواست به شیوع پدیده اسلام هراسی توجه لازم داشته باشند. شکری از تکرار جنایت‌های هتک حرمت قرآن کریم ابراز نگرانی و بر لزوم مقابله با این جنایت‌ها و ممانعت از تکرار آن تأکید کرد.

وی بر لزوم احترام کشورها به تعهدات خود درباره حقوق مدنی و سیاسی و تصویب قوانینی برای منع تحریک به نفرت و انزجار از دین و تقویت استراتژی‌هایی برای تقویت همزیستی مسالمت آمیز تأکید کرد. رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی هم گفت که «سوء استفاده از آزادی بیان را متوقف کنید؛ سکوت یعنی همدستی.» لولوه رشید الخاطر، وزیر دولت قطر در امور همکاری‌های بین المللی، محکومیت اهانت به قرآن کریم را تکرار کرد و دستور کار‌هایی را مقصر دانست که «علاوه بر تحریک باور میلیارد‌ها انسان در سراسر جهان، باعث ایجاد نفرت و دامن زدن به فتنه‌ها در میان مسلمانان و مردم جوامع آن‌ها می‌شود.»
-    توجیهات کشور‌های غربی و خودداری از رای مثبت به پیش نویس قطعنامه پاکستان

در مقابل مواضع کشورهای اسلامی، غرب به دنبال توجیهی برای تداوم نفرت پراکنی علیه مقدسات اسلام بود. چنانی که سفیر آلمان در سازمان ملل، این اقدامات در سوئد را «تحریکی وحشتناک» خواند، اما مدعی شد که «آزادی بیان گاهی اوقات به معنای ابراز عقایدی است که ممکن است تقریبا غیرقابل تحمل به نظر برسد.» نماینده فرانسه در سازمان ملل ادعا کرد که «حقوق بشر برای محافظت از مردم است، نه ادیان و نماد‌های آنها!» ولکر ترک، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت که اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان و همچنین سایر ادیان یا اقلیت‌ها «توهین آمیز، غیرمسئولانه و اشتباه» است.

در ادامه این نشست پیش نویس قطعنامه‌ای از سوی پاکستان ارائه شد؛ پیش نویس قطعنامه پاکستان با عنوان «مقابله با نفرت مذهبی که موجب تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می شود»، تمامی مظاهر نفرت مذهبی از جمله «اقدامات علنی و از پیش برنامه‌ریزی شده هتک حرمت به قرآن کریم» را محکوم می‌کند و بر نیاز به پاسخگویی مسئولین تاکید می‌کند. این قطعنامه از دولت‌ها می‌خواهد تا قوانینی را برای رسیدگی، پیشگیری و پیگرد قانونی اعمال و حمایت از نفرت مذهبی که موجب تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می‌شود، اتخاذ کنند. با این حال پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی پاکستان با واکنش منفی کشور‌های غربی مواجه شد؛ کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس در حالی که قرآن سوزی را محکوم می‌کردند، اما از رای دادن به این قطعنامه خودداری کردند.

همچنین لندن و واشنگتن اعلام کردند که به پیش نویس قطعنامه رای منفی خواهند داد. رای‌گیری در خصوص این پیش‌نویس دیروز چهارشنبه برگزار شد و شورای حقوق بشر در نشست خود این قطعنامه را به تصویب رساند. این قطعنامه با ۲۸ رای مثبت به تصویب رسید و ۱۲ کشور از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به آن رای منفی دادند.
 

کلید واژه ها: شورای حقوق بشر ایران پاکستان عربستان سعودی قطر آمریکا فرانسه انگلیس توهین به قرآن قطعنامه


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۳ تیر ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۴
انگلستان با تخویل این جزایر همواره متعق به ایران به ایران وتبلیغات ایران در مورد موفقیت در تحویل این حژایر خاموش کردن ایرانیان از تحویل بحرین و ووارد شدن نیروی جدیدی در منطقه و ایجاد پایگاه دریائی در بحرین بود۔