احتمال بالای کشیدن شدن انتخابات به دور دوم

کار اردوغان سخت است اما شکست او آسان نیست

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۳۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در اواسط ماه مه برگزار می شود و ممکن است اوضاع برای رجب طیب اردوغان سخت شود. مایر روت باور ندارد که حزب عدالت و توسعه همراه با حزب راست افراطی MHP آرای کافی را برای اکثریت در پارلمان به دست آورند. اینکه آیا خود اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری در مقابل کیلیچداراوغلو شکست خواهد خورد یا خیر، هنوز یک نتیجه قطعی نیست، زیرا کیلیچدار اوغلو رهبر قدرتمندی نیست.
کار اردوغان سخت است اما شکست او آسان نیست

نویسنده: آن-کریستین مرهولتز

دیپلماسی ایرانی: الیور مایر روت، روزنامه نگار و کارشناس امور ترکیه، درباره زلزله اخیر ترکیه و احتمال وقوع زلزله مشابهی در استانبول می گوید برای مردم سخت است که خود را برای چنین زلزله ای آماده کنند. دولت که آشکارا در حادثه اخیر شکست خورده بود موظف است برای چنین زلزله عظیمی آماده شود. اپوزیسیون شکایت دارد که از مالیات زلزله که باید برای آماده سازی و نجات استفاده می شد، سوء استفاده شده و مسئولان کنترل ساختمان، به ویژه در بسیاری از جاها چشم خود را به روی تخلفات بسته اند. اگر فاجعه مشابهی در استانبول رخ دهد، هرج و مرج بسیار فراتر از انتظارات خواهد بود.

انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در اواسط ماه مه برگزار می شود و ممکن است اوضاع برای رجب طیب اردوغان سخت شود. مایر روت باور ندارد که حزب عدالت و توسعه همراه با حزب راست افراطی MHP آرای کافی را برای اکثریت در پارلمان به دست آورند. اینکه آیا خود اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری در مقابل کیلیچداراوغلو شکست خواهد خورد یا خیر، هنوز یک نتیجه قطعی نیست، زیرا کیلیچدار اوغلو رهبر قدرتمندی نیست که مانند اردوغان در مقابل مخالفان سیاسی در ترکیه و خارج از آن بایستد. اما این دقیقا همان چیزی است که اکثریت ترک ها می خواهند. در عین حال، باور به توانایی های رهبری اردوغان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بنابراین احتمال برگزاری دور دوم انتخابات زیاد است.

به باور مایر روت، زلزله و تورم قطعا مسائلی است که دغدغه بسیاری از مردم محسوب می شود. بسیاری از محصولات روزمره به قدری گران شده اند که حتی افزایش قابل توجه حداقل دستمزد نیز دیگر نمی تواند آن را جبران کند. 

از سوی دیگر، اردوغان هشدار می دهد که در صورت پیروزی اپوزیسیون در انتخابات، مسلمانان معتقد در ترکیه دوباره به حاشیه رانده خواهند شد. بسیاری از آنها نگران هستند که دولت تحت رهبری کیلیچداراوغلو که مروج و نماینده جریان سکولار است، زندگی را دوباره برای آنها دشوار کند.

اکنون ماه هاست که نگاه کشور به انتخابات بوده و زلزله و پیامدهای آن نیز یکی از موضوعات روز است. به عنوان مثال، در چند روز گذشته، فضای رسانه ای به طور تقریبا هماهنگ، ساعت ها تصاویری از یک کشتی جنگی ارائه شده توسط اردوغان را نشان می دهد که پهپادها و بالگردها می توانند روی آن فرود بیایند. چنین چیزی باعث ایجاد شور و شوق در ترکیه ملی‌گرا می‌شود و توجه را از مسائل مشکل‌زا منحرف می‌کند.

اگرچه خیلی ها خواهان تغییر هستند، اما نظرسنجی ها تا کنون از پیروزی قاطع نامزد اپوزیسیون حکایت ندارد. بسیاری از ترک‌های رای‌دهنده ساکن آلمان مذهبی، محافظه‌کار و ملی‌گرا هستند و دوباره به اردوغان رای خواهند داد. در حالی که اردوغان در انتخابات 2018 ترکیه با کمی بیش از 52 درصد برنده شد، در آلمان بیش از 60 درصد به او رای دادند. از آنجایی که ترک‌های آلمان تحت تأثیر سیاست اقتصادی ناموفق اردوغان نیستند، دلیلی برای تغییر نحوه رای‌دهی خود نمی‌بینند. بسیاری از ترک‌های ساکن ترکیه از نحوه رای‌دهی هموطنان خود در آلمان، آزرده خاطر هستند.

اردوغان بیست سال است که بر سر قدرت بوده و در هفت سال گذشته پس از کودتا، سیاست‌های او به طور فزاینده‌ای اقتدارگرا و سختگیرانه شده است. تفکیک قوا، دموکراسی و قوه قضائیه مستقل تحت فشار قرار دارد. ترکیه یک کشور عضو ناتو است و با این حال او به پوتین نزدیک تر می شود. اردوغان بارها تهدید کرده و تلاش داشته است که پناهجویان را به اتحادیه اروپا بفرستد. اردوغان به چالشی برای غرب تبدیل شده است. او غیرقابل پیش بینی بوده و به همین دلیل مهم است که غرب او را نظاره کند و سعی در درک او داشته باشد.

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ترکیه انتخابات ترکیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان حزب عدالت و توسعه کمال قلیچدار اوغلو کمال کلیچدار اوغلو آلمان ترکیه و آلمان


( ۶ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۱
انتخابات پارلمان ترکیه نیز مهم است۔یشتر توجهات به انتخاب ریاست جمهور است۔رئیس جمهور بی پارلمان قدرتی نیست ولی پارلمان بی رئیس جمهور قدرتی است۔ هیچ صحبتی راجع به پارلمان نیست۔ایا این بها دادن بیش از اندازه به رئیس جمهور نیست؟۔دقیقا مشخص نیست ایا انتخابات پارلمان هم فردا اجرا میسود؟بنظر میرسد انتخابات پارلمان نیز فرداست۔رای مردم در پارلمان بیشتر منعکس است تا ریاست جمهور۔اگر انتخابات با روش صحیح وبا صحت باشد۔
کوروش داریوش راده ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۴
اینقدر که درباره انتخابات ترکیه مطلب می نویسید برای هیچ کشوری نمی نویسید. بعد از انتخابات آمریکا انتخابات تورکیه در ایران بیشترین دنبال کننده را دارد. آفرین بر تورک ها که انقدر در مسائل خاورمیانه و جهان تاثیر گذارند.
به داریوش راده ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۶
ترکیه کارگزار غرب در خاورمیانه و دشمن تمدنی تاریخی و فرهنگی ایران و ایرانی است .اما ان شا الله طومار انها با پانترکهای و قومگرایان داخلی و گروههای تروریستی قفقازی ایغور چچنی و...پیچیده خواهد شد و چه بسا دوران گذر همراه با شورش اعتصاب و جنگ داخلی در راه خواهد بود .