آیا چین برای بحران اوکراین کاری خواهد کرد؟

همه نگاه ها خیره به پکن

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۹۸۹ اخبار اصلی اروپا
بائربوک و همکارانش طی یک شام غیررسمی و چهار جلسه کاری در مورد روابط با چین و کره شمالی، وضعیت هند و اقیانوس آرام، ایران، خاورمیانه، وضعیت افغانستان و آسیای مرکزی گفت وگو کردند. با این حال، در تمام این جلسات، موضوع پس زمینه همیشه این سوال است که پکن چه نقشی ایفا می کند و غرب چگونه باید به آن واکنش نشان دهد.
همه نگاه ها خیره به پکن

نویسنده: پل آنتون کروگر

دیپلماسی ایرانی: وزرای امور خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی به دعوت همکار ژاپنی خود یوشیماسا هایاشی، در میان آخرین درختان شکوفه گیلاس ژاپن برای اولین نشست رسمی خود در سال جاری گردهم آمدند.

آنالنا بائربوک و همکارانش طی یک شام غیررسمی و چهار جلسه کاری در مورد روابط با چین و کره شمالی، وضعیت هند و اقیانوس آرام، ایران، خاورمیانه، وضعیت افغانستان و آسیای مرکزی گفت وگو کردند. با این حال، در تمام این جلسات، موضوع پس زمینه همیشه این سوال است که پکن چه نقشی ایفا می کند و غرب چگونه باید به آن واکنش نشان دهد.

ژاپن که ریاست دوره ای را از آلمان تحویل گرفته است، از انتقاد آشکار و مستقیم از رقیب قدرتمند اصلی اجتناب می کند. هایاشی مذاکرات روز دوشنبه را با بیان این که گروه 7 " عزم راسخ خود را برای حفظ نظم بین المللی مبتنی بر حاکمیت قانون به جهانیان نشان خواهد داد" و "هر گونه تلاش یک جانبه برای تغییر وضعیت موجود از طریق خشونت را رد خواهد کرد" خلاصه کرد. این اشاره ای به ادعای چین و حزب کمونیست درباره تایوان و همچنین جاه طلبی های ارضی پکن در دریای جنوبی چین و جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین است.

بائربوک روز دوشنبه توضیح داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باید درک کند که طرح او برای ایجاد چنددستگی در شرکای اوکراین در صورت ادامه جنگ، کارساز نخواهد بود. گروه 7 در مورد چگونگی توسعه بیشتر حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی خود از کی یف و همچنین کمک های بشردوستانه و چشم انداز بازسازی بحث کردند. هدف این است اگر روسیه روزی آماده مذاکره برای صلح پایدار و عادلانه شود، اوکراین «آنقدر قوی باشد تا بتواند آزادانه درباره آینده خود تصمیم بگیرد».

غرب با ارسال بزرگترین محموله‌های تسلیحاتی از آغاز جنگ در ماه‌های اخیر، تلاش کرده تا زمینه را برای پیشروی اوکراین به سمت این هدف، حداقل در میدان نبرد، فراهم کند. البته حتی دیپلمات‌های غربی اذعان می‌کنند که چنین کمک‌های تسلیحاتی گسترده با تانک‌های جنگی و خودروهای جنگی پیاده نظام، موشک‌اندازها، سیستم‌های دفاع ضد هوایی و اکنون نیز جت‌های جنگنده تولید شوروی را نمی‌توان برای مدت نامحدود ادامه داد. در عین حال، مدت هاست که بحث در مورد تضمین های امنیتی برای اوکراین در صورت ملموس شدن راه حل سیاسی آغاز شده است. با این وجود، هنوز هیچ نشانه ای از تمایل کرملین برای مذاکره وجود ندارد.

منبع: زوددویچه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: ژاپن گروه هفت آنالنا بربوک روسیه چین اوکراین روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین آلمان ولادیمیر پوتین چین و روسیه چین و روسیه و اوکراین


( ۶ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۰
برای یک ادم بی عقل کسی نمی تواند کاری کند حتی خودش۔ برای اوکراین نیز از دست کسی کاری ساخته نیست۔نه چین ونه روسیه ونه ناتو ونه خودش۔چون اوکراین در اختیار یک عقل نیست۔خود را در اختیار منافع غیر اوکراینی قرار داده است۔