در حالی که شکستی برای امریکا و اروپا رقم می خورد

عادی‌سازی روابط سوریه و عربستان و پیروزی برای ایران

۲۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته یک منبع دیپلماتیک فرانسوی، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه بر قصد خود برای دعوت از بشار اسد برای نشست سران تایید کرده است. این نزدیکی روابط می تواند موقعیت امریکایی ها و اروپایی ها را که تحریم ها علیه حکومت دمشق را حفظ می کنند، تضعیف کند. از سوی دیگر، برای ایران که مایل است شاهد خروج نیروهای امریکایی از سوریه باشد، به عنوان یک پیروزی تلقی می شود.
عادی‌سازی روابط سوریه و عربستان و پیروزی برای ایران

نویسنده: هلن سالون

دیپلماسی ایرانی: تنش زدایی ایران و عربستان شرایطی را برای عادی سازی سریع روابط ریاض با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ایجاد می کند.

روز پنجشنبه گذشته عربستان سعودی و ایران از طریق وزرای امور خارجه خود، در نشست روز پنجشنبه ششم آوریل در پکن، در مورد شرایط نزدیکی روابط خود به توافق رسیدند. شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی او با بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک، از سرگیری پروازهای هوایی، سفرهای دوجانبه و صدور روادید به ویژه برای زیارت مکه نخستین گام‌ها را برداشتند.

انتخاب مجدد چین برای دیدار وزرای امور خارجه ریاض و تهران، نشانه ای از افزایش نقش پکن در خاورمیانه، در پس زمینه عدم مشارکت امریکاست. اگرچه امریکا به دلیل عدم ارتباط با ایران از چنین نقش آفرینی ای ناتوان است. همان طور که در رسیدن به توافق هسته ای با ایران ناتوان نشان داده است.

به نظر می رسد دو قدرت رقیب مصمم به پیشرفت سریع در عادی سازی روابط خود هستند. ممکن است ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان قبل از اواسط ماه مه که سفارت‌ها بازگشایی می شوند یا در جریان نشست بعدی اتحادیه عرب، در ریاض در 19 مه به عربستان سفر کند.

به گفته یک منبع دیپلماتیک فرانسوی، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه بر قصد خود برای دعوت از بشار اسد برای نشست سران تایید کرده است. پاریس نیز مانند واشنگتن، مخالف هرگونه عادی سازی با حکومت بشار اسد در دمشق است و از متحدان خود می خواهد در برابر عادی سازی روابط با آن، حداقل از رئیس جمهوری سوریه امتیازاتی مانند آزادی زندانی ها و راه حل سیاسی برای بحران را مطالبه کنند. این نزدیکی روابط می تواند موقعیت امریکایی ها و اروپایی ها را که تحریم ها علیه حکومت دمشق را حفظ می کنند، تضعیف کند. از سوی دیگر، برای ایران که مایل است شاهد خروج نیروهای امریکایی از سوریه باشد، به عنوان یک پیروزی تلقی می شود.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه بشار اسد سوریه و عربستان محمد بن سلمان ایران و عربستان عادی سازی روابط ایران و عربستان عادی سازی روابط عربستان و سوریه فرانسه امریکا فرانسه و سوریه امریکا و سوریه


( ۸ )

نظر شما :