آیا سفارت عربستان سعودی در سوریه بازگشایی خواهد شد؟

گام های محکم ریاض و دمشق به سوی هم

۲۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۸۷۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه خبر داد، سفارت خانه های دو کشور در حال آماده شدن برای بازگشایی در اواخر ماه آوریل یا به عبارتی پس از پایان ماه رمضان مسلمانان است. 
گام های محکم ریاض و دمشق به سوی هم

نویسنده: جانا تارو فوکوتومی 

دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری رویترز روز بیست و سوم ماه مارس طی گزارشی اعلام کرد، عربستان سعودی با دولت بشار اسد در بازگشایی سفارت دو کشور در دمشق و ریاض در ماه آوریل به توافق رسیده است. تلویزیون دولتی عربستان سعودی به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه این کشور از مذاکره با سوریه برای بازگشایی سفارتخانه های دو کشور خبر داده است. در این میان اقدامات ایران و عربستان سعودی برای عادی سازی روابط دیپلماتیک می تواند به کاهش تنش در سوریه کمک کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه خبر داد، سفارت خانه های دو کشور در حال آماده شدن برای بازگشایی در اواخر ماه آوریل یا به عبارتی پس از پایان ماه رمضان مسلمانان است. 

روزنامه وال استریت ژورنال در همین زمینه اعلام کرد، مذاکره میان دو کشور با میانجیگری روسیه همچنان ادامه دارد. عربستان سعودی در ابتدا از مخالفان دولت اسد در جنگ داخلی این کشور که از سال 2011 آغاز شده حمایت کرده و خواستار برکناری حکومت اسد تحت حمایت ایران شده بود. سفارت عربستان سعودی در سوریه ماه مارس سال 2012 تعطیل شد. گفتنی است روابط دو کشور از ماه نوامبر سال 2011 با تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب تیره و تار شده است.

دولت اسد هر چند در جنگ داخلی سوریه در ابتدا به علت ظهور سازمان افراطی دولت اسلامی (‌داعش)‌ عقب نشینی گسترده داشته ولی در نهایت با مداخله نظامی روسیه و دیگر عوامل به برتری دست یافته است. 

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز نوزدهم ماه مارس به امارات متحده عربی سفر و با محمد بن زاید رییس دولت امارت متحده عربی دیدار کرد. 

گذشته از امارت متحده عربی، مصر، اردن و دیگر کشورهای عرب هم در حال تحکیم روابط با دولت اسد هستند.

با این حال عربستان سعودی فاصله خود را با دولت اسد حفظ کرده است. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز هفتم ماه مارس درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: «بحث درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هنوز زود است.»

از سوی دیگر، ایران و عربستان که روابط دیپلماتیک دو کشور از سال 2016 قطع شده است، روز دهم ماه مارس اعلام کردند که طی دو ماه آینده روابط دیپلماتیک میان دو کشور عادی خواهد شد. در این میان دیدگاهی مطرح است دایر بر اینکه از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به کاهش تنش در جنگ داخلی سوریه که تحت شعاع درگیری بین ریاض و تهران قرار گرفته است، کمک خواهد کرد.

منبع: ‌نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: سوریه ریاض دمشق سوریه و عربستان عربستان سعودی ایران و عربستان ایران و عربستان و سوریه بشار اسد فیصل بن فرحان سفارت عربستان


نظر شما :