تاکید مسکو بر اشتباهات محاسباتی واشنگتن

روسیه از گشودن جبهه تازه ای در سوریه علیه امریکا استقبال می کند

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می‌رسد خاورمیانه می‌تواند برخورد احتمالی‌ای را باشد که بیش از همه روسیه به آن تمایل دارد. روسیه‌ دیگر هیچ ملاحظه‌ای برای  ایجاد آرامش با آمریکایی ها ندارد که طبق گفته منابع تصمیم گرفته است روسیه را به هر قیمتی در اوکراین شکست دهد.
روسیه از گشودن جبهه تازه ای در سوریه علیه امریکا استقبال می کند

نویسنده: ایلیا ج. مغنایر

دیپلماسی ایرانی: ارسال چندین پهپاد انتحاری از سوی نیروهای مسلح طرفدار ایران علیه مواضع آمریکا در سوریه تحولی نیست که از طریق مستشاران چراغ سبز به آن داده می‌شود بلکه از اتخاذ تصمیم در سطوح بالا در راستای تنش‌زایی در برابر ایالات متحده آمریکا درمیدان‌های مختلف نشات می‌گیرد. این چیزی است که یکی از مستشاران ایرانی در سوریه گفت و به آمریکا هشدار داد که ایران دست بالا را دارد و در صورتی که مراکز و نیروهای این کشور در خاک سوریه هدف قرار گیرند، قدرت پاسخ گویی دارد و این که انتقام آسان و دور نخواهد بود. این سخنان اشاره روشنی است به این‌که عرصه عملیات علیه نیروهای آمریکایی تنها سوریه نخواهد بود بلکه به عراق و مناطق دیگر نیز کشیده خواهد شد زیرا ایران به خوبی با جنگ نیابتی آشنایی دارد و عرصه‌های عملیاتی مختلفی در اختیار دارد که می‌تواند از آنها استفاده کند.

علاوه بر این روسیه از نیروهای سوریه می‌خواهد به منظور ایجاد مزاحمت برای نیروهای آمریکایی و گشودن چندین جبهه در برابر آنها آماده شوند (مانند همان کاری که واشنگتن در اوکراین انجام می‌دهد). در این راستا هواپیماهای روسی بدون توجه به قوانین هماهنگی با آمریکا در سوریه 25 پرواز بر فراز پایگاه ایالات متحده در التنف انجام دادند.

علاوه بر این تصمیم آمریکا در راستای خارج کردن جنگنده‌های پیشرفته از خاورمیانه و جایگزین کردن آنها با جنگنده‌های کندرو A-10 برای ایران و روسیه بر این نیت آمریکا دلالت دارد که این کشور برای مداخله بیشتر در اوکراین و عقب نشینی بیشتر از خاورمیانه آماده می‌شود.

آنچه ایران و روسیه می‌خواهند به آمریکا به روشی غیرمستقیم ابلاغ کنند این است که تصمیم جایگزین کردن جنگنده‌ها در منطقه‌ای که واشنگتن آن را ملتهب نمی‌داند، اشتباه بوده؛ زیرا این منطقه در انتظار تنش‌زایی است. این امر بر رویکرد جدید ایران و روسیه برای همکاری در سطحی وسیع‌تر و فراگیرتر دلالت دارد به ویژه ‌که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد خواستار جنگ نیست؛ اما ضربه سختی خواهد زد.

با این حال منابع آگاه در سوریه تایید می‌کنند که «خانه آمریکا از شیشه است» و در نتیجه  گشودن چند جبهه کار دشواری نیست و کشاندن آمریکا به رویارویی به ویژه پس از بالا بردن سطح چالش تا خروج آمریکا از سوریه و عراق، امری غیرممکن نیست.

اما ایران نگران است که آمریکا در حال تدارک نوعی فتنه در خاورمیانه باشد و از آنچه واشنگتن در این زمینه به آن اشاره می‌کند آگاه است. این کشور صفحه جدیدی را در روابط خود با کشورهای خاورمیانه باز کرده و خواستار حفظ آن است بدون این که این امر به این معنا باشد که نمی‌تواند به نیروهای آمریکایی در منطقه ضربه بزند.

به نظر می‌رسد خاورمیانه می‌تواند برخورد احتمالی‌ای را باشد که بیش از همه روسیه به آن تمایل دارد. روسیه‌ دیگر هیچ ملاحظه‌ای برای  ایجاد آرامش با آمریکایی ها ندارد که طبق گفته منابع تصمیم گرفته است روسیه را به هر قیمتی در اوکراین شکست دهد.

منبع: الرای / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا امریکا روسیه سوریه روسیه و سوریه روسیه و امریکا سوریه و امریکا خروج نیروهای امریکایی از عراق خروج نیروهای امریکایی از منطقه خاورمیانه جنگ اوکراین


( ۵ )

نظر شما :