آیا لندن خود را از حکومت دزدسالاری پوتین جدا خواهد کرد؟

وابستگی انگلیس به فساد الیگارشی روسیه

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۰۳۳۱ اخبار اصلی اروپا
برای الیگارش ها در پایتخت بریتانیا فرش قرمز پهن کرده اند. ابرثروتمندان بی سر و صدا نزدیک به ۱۰۰٫۰۰۰ ملک در انگلستان و ولز خریداری کرده اند. ارتشی از دلالان، دفاتر اسناد رسمی، حسابداران و وکلا در سیتی لندن، که وال استریت بریتانیاست، به آنها کمک می کنند. این کارشناسان به الیگارش ها کمک می کنند تا دارایی های خود را در شرکت های خارجی ناشناس پنهان کنند. آنها الیگارش ها را در هزارتوی نظام مالی بین المللی راهنمایی می کنند و با ساکت کردن مطبوعات بریتانیا به این افراد کمک می کنند تا شهرت خود را حفظ کنند. موسسات آموزشی، موسسات خیریه، باشگاه های فوتبال، فروشندگان آثار هنری، شرکت های روابط عمومی و بخش هتلداری و رستورانداری به پول کثیف مسکو وابسته است.
وابستگی انگلیس به فساد الیگارشی روسیه

نویسنده: لیا ون بکهوون

دیپلماسی ایرانی: ثروتمندترین افراد جهان به خاطر آب و هوا به لندن نمی آیند. آنها برای خرید طبقات آپارتمانی، خانه و کالاهای لوکس می آیند، چرا که بریتانیا یکی از بهترین پناهگاه های جهان برای سود حاصل از جرایم سازمان یافته است.

برای الیگارش ها در پایتخت بریتانیا فرش قرمز پهن کرده اند. ابرثروتمندان بی سر و صدا نزدیک به ۱۰۰٫۰۰۰ ملک در انگلستان و ولز خریداری کرده اند. ارتشی از دلالان، دفاتر اسناد رسمی، حسابداران و وکلا در سیتی لندن، که وال استریت بریتانیاست، به آنها کمک می کنند.

این کارشناسان به الیگارش ها کمک می کنند تا دارایی های خود را در شرکت های خارجی ناشناس پنهان کنند. آنها الیگارش ها را در هزارتوی نظام مالی بین المللی راهنمایی می کنند و با ساکت کردن مطبوعات بریتانیا به این افراد کمک می کنند تا شهرت خود را حفظ کنند. موسسات آموزشی، موسسات خیریه، باشگاه های فوتبال، فروشندگان آثار هنری، شرکت های روابط عمومی و بخش هتلداری و رستورانداری به پول کثیف مسکو وابسته است.

لیلا موران، نماینده مجلس بریتانیا، هفته گذشته اسامی ۳۵ چهره کلیدی را در مجلس خواند که به گفته الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه، ولادیمیر پوتین را در زین قدرت نگه داشته اند. آنها باید اولین کسانی باشند که واجد شرایط تحریم قرار می گیرند. یک نماینده دیگر با اشاره به اسناد دولتی درز کرده «ارتباطات با دولت روسیه و ... رویه های فاسد» رومن آبراموویچ را مورد اشاره قرار داد. اگر این نمایندگان خارج از مصونیت مجلس چنین ادعاهایی را مطرح کرده بودند، با اتهام افترا در دادگاه مواجه می شدند.

کاترین بلتون در کتاب «افراد پوتین» توضیح می دهد که چگونه اعضای کا.گ.ب خطرناک ترین دولت شرور در جهان را ایجاد کرده اند. بعد از انتشار این کتاب بود که آبراموویچ و چند نفر دیگر بلتون را به دادگاه کشاندند. این دعوا برای نشریه هارپر کولینز که ناشر این کتاب بود نزدیک به دو میلیون یورو هزینه در بر داشت که مبلغ بسیار بالایی است. به عبارت دیگر، به لطف وکلای سلطه جوی انگلیسی، یک ناشر بریتانیایی مقداری از ثروت خود را برای انتشار کتابی علیه پوتین از دست داد.

مسئله فساد را نمی توان بدون دادن هیچ گونه هزینه ای در بریتانیا مطرح کرد. نیک کوهن در آبزرور می نویسد: ما در کشوری زندگی می کنیم که الیگارش های خارجی می توانند حقیقت را دستکاری کنند، درست مانند روسیه!

نیازی به تغییر وضعیت موجود نیست. رئیس آژانس ملی جنایات که به نوعی اف بی آی بریتانیا محسوب می شود، در پاسخ به سوال کمیته دائمی مجلس مبنی بر این که چرا الیگارش‌های بیش تری را دستگیر نکرده اند، گفت که آنها برای این کار پول کافی در دست ندارند چرا که «این ها افراد بسیار ثروتمندی هستند.»

همین امر در مورد اداره مالیات و پلیس نیز صدق می کند. این ادارات فاقد بودجه و نیروی انسانی کافی برای مبارزه موثر با فساد هستند. زمانی که نمایندگان مجلس سعی کردند از ورود میلیاردها یورو از روسیه به لندن از طریق شرکت‌ها جلوگیری کنند، وزارت خزانه‌ داری بریتانیا در برابر پول روسی تسلیم شد: موقعیت رقابتی سیتی لندن باید حفظ می شد.

آیا لندن خود را از حکومت دزدسالاری پوتین جدا خواهد کرد؟

بریتانیایی ها به خاطر دزدسالارهای پوتین جان می دهند. دیمیتری فیرتاش، الیگارشی اوکراینی بود که پس از بررسی روابط تجاری خود توسط ایالات متحده به ظن فساد دستگیر شد. فیرتاش در شبکه پوتین و دنیای زیرزمینی روسیه فعال است. وی توانست در لندن خانه ای را درست در کنار ایستگاه مترو خریداری کند. فیرتاش همچنین از مجلس بازدید کرد و اجازه بازگشایی یک روز کاری بورس لندن به او داده شد. با او مثل یک مهمان بسیار محترم رفتار شد.

سیاست بریتانیا و به ویژه حزب حاکم از روند وقایع سود خواهد برد. لوبوف چرنوکین برای انجام یک مسابقه تنیس با بوریس جانسون که بخشی از کارزار جمع آوری کمک مالی برای حزب محافظه کار بود مبلغ ۱۸۰٫۰۰۰ یورو پیشنهاد داده است. چرنوکین، که یک بانکدار و همسر وزیر امور خارجه سابق پوتین است، توانسته با کمک مالی بیش از ۲ میلیون یورویی به خزانه حزب محافظه کار، تبدیل به بزرگ ترین کمک کننده مالی در سیاست بریتانیا شود.

از سال ۲۰۱۲، محافظه کاران بیش از ۵ میلیون یورو از هفت کمک کننده ثروتمند روسیه دریافت کرده اند. چنین کمک هایی غیرقانونی نیستند. چک پرداخت شده توسط چرنوکین کافی بود تا او بتواند جایگاهی در «هیئت مشاوران» که متشکل از کمک‌ کنندگان حزب محافظه‌کار است به دست آورد. در ازای پول نقد، الیگارش های روسی نفوذ خود را در راس اداره املاک بریتانیا خریداری کرده اند. دولت جانسون که شامل تعدادی از وزرایی است که پول روسیه را دریافت کرده‌اند، خطر فساد را رد می‌ کند.

اقتصاد بریتانیا پر از پول های کثیف است. اقتصاد بریتانیا به این پول ها وابسته شده است. به گفته پل بی استفان، استاد آمریکایی حقوق، بزرگترین تنفر از ابتکار غرب برای تحریم مسکو از طرف لندن خواهد بود. بوریس جانسون و حزب محافظه کار نقشی کلیدی در تسهیل جریان پول روسیه در صنعت خدمات بریتانیا داشته اند. آنها طبق گفته «پول کثیف بهتر از بی پولی است» عمل کرده اند.

نخست وزیر جانسون گفته است که مادر همه تحریم ها را علیه رئیس جمهور روسیه و ثروتی غیرقانونی که رژیم او را مورد حمایت قرار می دهد، آزاد خواهد کرد. واشنگتن در حال بررسی تشکیل یک کار گروه مشترک میان آمریکا و بریتانیا برای افزایش فشار بر جانسون برای عملی کردن سخنانش است. لندن برای بستن مرکز پولشویی به تنهایی قابل اعتماد نیست.

منبع: کنَک (بلژیک) / ترجمه: علی مفتح

کلید واژه ها: روسیه انگلیس بریتانیا روسیه و انگلیس ولادیمیر پوتین جنگ اوکراین روسیه و اوکراین


( ۱۴ )

نظر شما :

کامران ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۹
اقتصاد کشورهایی مانند کانادا ،سویس وانگلیس بر مبنای ایجاد بستر امن برای ورودپولهای کثیف از سراسر دنیا حتی از سمت رژیمهایی که ظاهرا با این کشورها اختلاف نظر سیاسی دارند استوار است .