آزمایش ماهواره ای تهران

ایران بلوف نمی زند، عمل می کند

۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۴۵۶ اخبار اصلی خاورمیانه
در ماه نوامبر، او از برنامه های دولت در راستای ایجاد صنعت فضایی سخن گفت و برای نخستین بار طی سال های متمادی، شورای عالی فضایی با حضور سرلشکر امیر علی حاجی زاده تشکیل یافت. تمامی این موارد، بلوف زنی بشمار نمی رود. ایران واقعا، جدی است.
ایران بلوف نمی زند، عمل می کند

نویسنده: فرید عیسی اف

دیپلماسی ایرانی: تصاویر ماهواره ای از افزایش فعالیت ها در پایانه پرتاب امام خمینی حکایت دارد که نشان دهنده آمادگی برای پرتاب موشک است. این فرودگاه فضانوردی در استان سمنان واقع در 240 کیلومتری جنوب شرقی تهران قرار دارد. ایران آشکارا، امریکا و دیگر کشورهای مذاکره کننده در وین را که برای احیای توافق هسته ای تلاش می کنند، به سخره گرفته است.

در روز 5 دسامبر، خبرگزاری «ایرنا» مقاله ای را منتشر کرد که طی آن گفته شده، در چارچوب برنامه ملی فضایی، چهار ماهواره مصنوعی برای پرتاب آماده هستند. یکی از آنها، ماهواره مدار پایین «ظفر –2 » با وزن 113 کیلوگرم است که در مرحله نهائی ساخت قرار دارد. اما، باید بگوییم که اکتشافات فضائی برای ایران آسان نیست و اغلب پرتاب ها با شکست مواجه می شوند.

در ماه فوریه سال 2020، پرتاب ظفر – 1 با کمک حامل موشک «سیمرغ» به فضا موفقیت آمیز بود، اما دستیابی به ابعاد ضروری برای سرعت مورد نیاز در مدار ممکن نشد و این طرح دو میلیون یورو هزینه در برداشت. در ماه آوریل همان سال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماهواره خود را پرتاب کرد. در حقیقت، پس از آن، فرمانده برنامه فضایی امریکا اعلام کرد که این ماهواره ایرانی به همراه یک دوربین کامیپوتری در فضا غلت می زند. طی ده سال اخیر، ایران موفق شده، چندین فضاپیما را به فضا پرتاب کند و در سال 2013، نیز حتی یک فضاپیمای حامل میمون را به فضا پرتاب کردند.

اما، نکته اصلی، کیفیت ماهواره های ایرانی یا آزمایش ها روی میمون نیست، بلکه وجود فناوری موشکی در ایران است که قادر به پرتاب فضاپیما به مدار است. در حقیقت، همان موشک های بالستیکی هستند که به نصب کلاهک و تعیین مسیر مورد نظر نیاز دارند. این وضعیتی است که بیش از همه، امریکا را نگران می کند و نشان می دهد که این گونه پرتاب های موشکی نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است که برای ایران، آزمایش موشک های بالستیک را ممنوع کرده است. ایران خاطرنشان می کند که برنامه فضایی اش صرفا ماهیت صلح آمیز دارد و نباید مشمول ممنوعیت های تسلیحاتی شود.

اما، در شرایطی که در وین، مذاکرات هسته ای در جریان است و ایران نیز به ذخایر عظیمی از اورانیوم غنی شده دست یافته است، شواهد پیرامون امکان ایران برای ساخت موشک هسته ای، مذاکره کنندگان را به این باور رسانده که ایران از روند مذاکرات فقط برای به دست آوردن زمان و پیشروی در مسیر ساخت تسلیحات موشکی – هسته ای استفاده می کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران موضع سرسختانه و سازش ناپذیری را در پیش گرفته است. در ماه نوامبر، او از برنامه های دولت در راستای ایجاد صنعت فضایی سخن گفت و برای نخستین بار طی سال های متمادی، شورای عالی فضایی با حضور سرلشکر امیر علی حاجی زاده تشکیل یافت. تمامی این موارد، بلوف زنی بشمار نمی رود. ایران واقعا، جدی است.

منبع: حاکین (آذربایجان)/تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران مذاکرات وین ماهواره ماهواره ایران ایران و امریکا ابراهیم رئیسی


( ۱۶ )

نظر شما :