دوازدهمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

ایرانی ها واقعا باهوشند

۲۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۴۶۶۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
باید به همان ترتیبی که با روسیه تعامل می شود با ایران هم تعامل شود. ایرانی ها مردمانی باهوش هستند و ملتی زرگند. هدف روس ها جمع آوری حداکثری اطلاعات درباره امریکاست. و هدف چین سرقت همه اختراعات حتی غیر اختراعات از جمله اقتصادی از امریکاست. اما ایران هدفش شناخت توست در نهادهایت نفوذ می کند و از اطلاعاتت برای ضربه همه مخالفانش از ایرانی و غیرایرانی استفاده می کند.
ایرانی ها واقعا باهوشند

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش دوازدهم آن را می خوانید:

از مقام عالی رتبه سابق در یکی از وزارتخانه های اصلی امریکا پرسیدم: نظرت درباره ایران چیست؟

جواب داد: «باید به همان ترتیبی که با روسیه تعامل می شود با ایران هم تعامل شود. ایرانی ها مردمانی باهوش هستند و ملتی زرگند. هدف روس ها جمع آوری حداکثری اطلاعات درباره امریکاست. و هدف چین سرقت همه اختراعات حتی غیر اختراعات از جمله اقتصادی از امریکاست. اما ایران هدفش شناخت توست در نهادهایت نفوذ می کند و از اطلاعاتت برای ضربه همه مخالفانش از ایرانی و غیرایرانی استفاده می کند. یک چهره ایرانی بود که شناسنامه سوئدی داشت. او وارد نهادهای مختلف امریکا شد و میهمان شبهه دائم تلویزیون ها و رسانه های خارجی شده بود به گونه ای که به راحتی مصاحبه می کرد و ابایی هم نداشت اطلاعاتی را فاش کند. یک بار مجری یک برنامه تلویزیونی با تعجب از بی پروایی که او در افشاگری اطلاعات از او پرسید: "تو شناسنامه امریکایی داری؟" جواب داد: "نه من شناسنامه سوئدی دارم." آیا عاقلانه است کسی که این قدر آزاد در نهادهای امریکایی فعالیت می کند به راحتی به خیال خودش رها شود؟ ایرانی ها باهوشند این چیزها را می فهمند. لازم است همان طوری با ایران تعامل شود که با روسیه و رئیس جمهوری اش، پوتین، تعامل می شود برای این که ملتش احساس خطر می کنند. ایرانی ها به عنوان دیپلمات به امریکا می آیند اما کارهای خودشان را می کنند که مطابق با منافع و خواسته های ایالات متحده عملا نیست. و وقتی که "کار بیخ" پیدا می کند فرار می کنند. اما یکی از آنها فکر می کنم بازداشت قانونی شد و جزئیات اطلاعات بسیاری از او گرفته شد.»

پرسیدم: «آیا فکر می کنی واقعا ایرانی ها از جمله دیپلمات هایشان در ملاء عام در داخل ایالات متحده فعالیت های تروریستی می کنند؟!»

جواب داد: «درباره همه اینها دولت و وزارت خانه ها و رسانه های امریکایی هیچ چیز نمی گویند. چرا؟ برای این که در زمان باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق، تمایلی برای رسیدن به توافق هسته ای بود و در سال 2015 هم به این توافق رسید. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق در دوران ریاست جمهوری اش از این توافق خارج شد. الآن مذاکراتی در وین به طور غیرمستقیم میان امریکا و ایران با حضور نماینده اتحادیه اروپا و نمایندگان مجموعه 1+4 در جریان است که می خواهند به توافق برسند، و هدفشان احیای توافق 2015 است. نماینده ایران از قدرت و توانایی های ایران صحبت می کند و نمایندگان دیگر نیز مثل او رفتار می کنند و برای همین تا حالا نه چیزی به دست آمده نه نتیجه ای محقق شده است. رئیس جمهور بایدن احیای توافق هسته ای را می خواهد و برای آن مصمم است. الآن اعضای جمهوریخواه در دو مجلس کنگره می گویند که با شدت و حدت با توافق هسته ای جدید مخالفت می کنند در صورتی که بایدن بخواهد آن را به آنها در کنگره عرضه کند. شماری از نمایندگان دموکرات نیز مشابه همین مواضع را دارند. و شرط های سختی را برای احیای توافق گذاشته اند. کسانی که از امریکایی ها خبر دارند می گویند که ایران "سختگیر" است و اعتمادی به آنها ندارد. قبل از توافق هسته ای سال 2015 ایران موشک های بالستیک نداشت. بعد از توافق هسته ای شروع به ساخت آن کرد و موفق شد سامانه های متنوع و مدرن و عظیمی از آنها را بسازد، الآن هم در حال غنی سازی اورانیوم با غلظت بالاست، می گویند که به غنی سازی 60درصد رسیده است. و اگر توقف یا رکود موقتی در مذاکرات وین به دلیل مواضع نه چندان آسان روسیه برای احیای توافق به دلیل جنگش در اوکراین، به وجود آید از این فرصت بهره خواهد برد. تا رسیدن به غنی سازی 90 درصدی که توانایی برای ساخت بمب اتم است نیز از ادامه کارش دست نخواهد کشید. البته ایران اصرار دارد که نمی خواهد بمب بسازد مگر این که به طور جدی مورد تهدید خارجی واقع شود."
 
ادامه دارد...

کلید واژه ها: سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات هسته ای پرونده هسته ای ایران توانایی موشکی ایران مذاکرات وین غنی سازی اورانیوم غنی سازی 90 درصد غنی سازی 60 درصد


( ۱۴ )

نظر شما :