آتن منتظر افزایش حضور نظامی ایالات متحده

یونان در برابر اتحاد دریایی ترکیه و فلسطین مقاومت می کند

۰۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۲۹۰۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
افزایش حضور نظامی  واشنگتن در یونان توسط منابع روزنامه یونانی کاتیمرینی گزارش شده است. طرف آمریکایی قبلاً متحدان خود در ناتو را در مورد تصمیم مربوطه مطلع کرده است. منابع این نشریه بر روی این نکته تاکید می کنند که این ابتکار عمل توسط واشنگتن به عنوان بخشی از روند طبیعی استقرار نیروها در ناتو ارائه می شود، با این حال در پشت آن، به احتمال زیاد، نگرانی دولت بایدن در مورد وخیم شدن سریع روابط یونان و ترکیه به دلیل اختلافات و جلوگیری از عملی شدن سناریوهای پیش بینی نشده در شرق مدیترانه است، یعنی همان چیزی که اردوغان آمادگی خود را برای آن بارها و بارها طی سالیان گذشته نشان داده است. 
یونان در برابر اتحاد دریایی ترکیه و فلسطین مقاومت می کند

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: دولت بایدن تصمیم گرفته است تا حضور نظامی ایالات متحده در یونان را تقویت کند. علی رغم اینکه این عمل گامی عادی جلوه داده می شود، اما رسانه های یونانی آن را به عنوان نشانه ای از مخالفت روزافزون با ترکیه تفسیر می کنند. در سطوح غیررسمی، صداهایی در آنکارا در حمایت از تعیین حدود بخشی از سرزمین های مدیترانه شرقی از طریق توافق با نوار غزه شنیده می شود. این احتمال وجود دارد که اخبار مربوط به کمک های آمریکا به یونان پاسخی به تلاش های رئیس جمهور رجب طیب اردوغان برای عملی کردن چشم انداز خود در رابطه با مرزهای منطقه باشد.

افزایش حضور نظامی  واشنگتن در یونان توسط منابع روزنامه یونانی کاتیمرینی گزارش شده است. طرف آمریکایی قبلاً متحدان خود در ناتو را در مورد تصمیم مربوطه مطلع کرده است. منابع این نشریه بر روی این نکته تاکید می کنند که این ابتکار عمل توسط واشنگتن به عنوان بخشی از روند طبیعی استقرار نیروها در ناتو ارائه می شود، با این حال در پشت آن، به احتمال زیاد، نگرانی دولت بایدن در مورد وخیم شدن سریع روابط یونان و ترکیه به دلیل اختلافات و جلوگیری از عملی شدن سناریوهای پیش بینی نشده در شرق مدیترانه است، یعنی همان چیزی که اردوغان آمادگی خود را برای آن بارها و بارها طی سالیان گذشته نشان داده است. 

به گفته منابع این روزنامه یونانی، حداقل چهار مکان دیگر می توانند به تمرکز فعلی نیروهای آمریکایی  در جزیره کرت، در پایگاه های هوایی در استفانوویکیو و لاریسا در بندر الکساندروپولیس اضافه شوند. به گفته آنها، وزارت دفاع یونان لیستی از ۲۲ محل را برای پنتاگون آماده کرده است که می توانند برای استقرار نیروهای نظامی مناسب باشند. محتمل ترین کاندیدای میزبانی آمریکایی ها پایگاهی در آندراویدا (یونان غربی) است که از موقعیت جغرافیایی مطلوبی برخوردار است. همچنین، در میان گزینه ها جزیره اسکیروس در دریای اژه نیز وجود دارد که با فاصله کافی از مرزهای ترکیه یک مزیت برای نیروهای نظامی محسوب می شود. 

ایالات متحده هنوز از امکانات نظامی در ترکیه، از جمله در اینجرلیک، برخوردار است، هرچند باید گفت که به طور منظم صداهایی خطاب به اردوغان برای «اخراج» نظامیان خارجی در آنکارا شنیده می شود. این درخواست ها به ویژه هنگامی بیش تر می شوند که تنش در روابط دو جانبه متحدان اتحاد آتلانتیک شمالی افزایش می یابد. یکی از آخرین دلایل افزایش تنش ها، تصمیم بایدن برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در امپراتوری عثمانی بود. پیش از این، تحریم های آمریکا در واکنش به دستیابی آنکارا به سیستم های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسی و همچنین پشتیبانی فعال آمریکایی ها از شبه نظامیان کرد در شمال شرقی سوریه بر آتش اختلافات دامن زده بود. تاکنون اما هیچ چیز فراتر از درخواست نبوده است. 

انتشار گزارش های تقویت نیروهای آمریکایی در یونان به طور مشکوکی مصادف با بحث در مورد ایده امضای توافق نامه بین آنکارا و نوار غزه در مورد تعیین مرزهای دریایی در رسانه های ترکیه بوده است. این ابتکار توسط فرمانده سابق نیروی دریایی ترکیه، دریاسالار جهاد یایجی، نویسنده توافق نامه های مشابه بین آنکارا و طرابلس لیبی از سال ۲۰۱۹ آغاز شده است. به عقیده یایجی، این منطقه فلسطینی که در محاصره اسرائیل است، می تواند به توافق نامه های ترکی-لیبیایی بپیوندد که به غزه اجازه می دهد تا از دریا بهره مند شود و وزن دیپلماتیک خودش را افزایش دهد. باید گفت که دولت تحت رهبری جنبش حماس در مجامع بین المللی به رسمیت شناخته نمی شود.

یایجی می افزاید که «چنین توافقی از طریق خط لوله گاز مدیترانه شرقی (EastMed) می تواند کل بازی را که علیه ترکیه در حال انجام است به نفع ما رقم بزند.»  

تصادفی نیست که رسانه های اسرائیلی که توجه خود را به این ابتکار عمل معطوف کرده اند، مقصود اصلی آن را پروژه ای برای تصرف میادین گازی مدیترانه تفسیر کرده اند. به گزارش جروزالم پست، طرح دریاسالار یایجی اسرائیلی ها و ترک ها را به آستانه درگیری مستقیم می کشاند و ضربه ای به برنامه های اسرائیلی برای شرکت در پروژه EastMed می زند. «ترکیه از سواحل خود خطی را مستقیما به غزه می کشد، احتمالاً دریا را تقسیم کرده و یک کریدور ایجاد می کند.» جروزالم پست می نویسد که این طرح می تواند اسرائیل را از EastMed که یونان، قبرس و اسرائیل می خواهند با هم آن را بسازند کنار بگذارد و این «یک جنگ اقتصادی آشکار است که اهداف انرژی اسرائیل را به چالش می کشد.» البته لازم به ذکر است که برای یونان و قبرس هم این چنین ابتکار عملی می توانست به همین اندازه چالش برانگیز باشد. 

در پایان باید خاطر نشان کرد که به عقیده ایوآنیس ایوآنو، تحلیلگر سیاسی و بنیانگذار پروژه تحلیلی قبرس ژئوپلیتیک (Geopolitical Cyprus) که در گفتگویی با نیزاویسیمایا گازیتا شرکت داشت، هیچ احتمال واقع بینانه ای برای تعیین حدود دریایی میان ترکیه و غزه به مانند تفاهم نامه ترکیه و لیبی وجود ندارد. آیوآنیس یادآوری می کند که «این داستانی است که هر از گاهی در مطبوعات ترکیه ظاهر می شود.» وی می افزاید: «هر زمان که یک درگیری بین حماس و اسرائیل در غزه رخ می دهد، آنکارا که با حماس دارای رابطه است، سعی می کند خود را حامی فلسطین نشان دهد.» با این حال، ترکیه برخلاف مصر  نشان داد که از اهرم های فشار محدودی برای اثرگذاری بر اوضاع در فلسطین برخوردار است.

منبع: نیزاویسیمایا گازیتا / ترجمه: علی مفتح

کلید واژه ها: ترکیه یونان ترکیه و یونان فلسطین ترکیه و فلسطین دریای مدیترانه ایالات متحده امریکا امریکا و ترکیه


( ۱۳ )

نظر شما :

رضا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۲
برتری یونان تعداد زیاد جزایری در حریم آبی ترکیه است مانند حکم ناو هواپیما بر مناسب برای فرود تک آف جنگنده‌ها و استقرار موشکهای کروز است ،البته آنها واقف به این برتری ژوپلوتیکی هستند و در هر بار نقض حریم هوایی جزایر یونان ،میراژ ۲۰۰۰ یونان به خوبی درایک فایر کردند و جنگنده‌های مزاحم ترکی را فراری دادند ،و برتری دیگر حمایت اجباری اتحادیه اروپا و آمریکا از یونان است ،اما ترکیه مصمم است حتما با مصر توافق دریایی مانند آنچه با دولت وفاق ملی لیبی امضا کند ،اما چرا نویسنده منطقه ساحلی سوریه و لبنان را جا انداخته است آیا برای قرارداد دریایی با فلسطین نباید ابتدا آنها را راضی کند ؟؟؟؟؟؟؟ الآنم آمریکا مصمم است مرز دریایی انحصاری لبنان با اسراییل مشخص شود تا در آینده شکایتی از سوی لبنان نباشد
س ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۲
ترکیه کلا با همه همسایه هاش مشکل داره یونان ، بلغارستان ، ارمنستان ،سوریه ، عراق ، ایران .. مردمشون هم که فارس و روس و ارمنی رو دشمن میدونن اما در اصل با کردها و آشوریها و عربا هم دشمنن تو ایران هم ترکها با همسایگان غیرترکشون کردها ، گیلانیها و قزوینیها مشکل دارن دلیل این مشکلات زیاده خواهی ترکها و طمعشون به خاک بقیه است تازگیا که منکر وجود کردستان هم شدن
خزرها ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۴:۲۷
یونان نه تنها از زاویه نظامی و اقتصادی قابل قیاس با سومین نیروی هوایی ناتو و دومین ارتش ناتو یعنی ترکیه نیست بلکه از نگاه حقوقی نیز فاقد جایگاه برتر و محق است استیلا بر آب های آزاد مطابق با خط ساحلی ترکیه حق این کشور است یونان با استناد بر جزیره ای کوچک و دو کیلومتری در جنوب ترکیه نزدیک به سواحل این کشور مدعی است که ترکیه اصلا دریا ندارد در حقوق بین الملل نه فلات جزیره بلکه فلات قاره مبنای مشخص کردن مرزهای دریایی است دقیقا همانند انگلستان و فرانسه که مرزهای خود را نه بر اساس جزایر انگلستان نزدیک به سواحل فرانسه بلکه بر اساس فلات قاره و سواحل هر دو کشور به طور عادلانه تقسیم کرده اند
در پاسخ به س: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۹
عزیزم شما دست پیش میگیرین که پس نیفتین. ترکها با هیچکدام از هموطنانشون مشکل ندارن و پابپای بقیه هموطنان در شادی و غم همراه بودن. تعداد شهدای ترک اگر از بقیه قسمتهای کشور بیشتر نباشه کمتر هم نیست. هرگز به سمت هموطنشون اسلحه نگرفتن و سرباز وظیفه مرزبان رو سر نبریدند. شاید مشکل از نوع نگاه تروریستهایی باشه که در 4 کشور ایران و عراق و ترکیه و سوریه در حال قتل و غارت نفت هستن و نوکری آمریکا و اسرائیل رو میکنن.
خسرو ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۷
موضوع توافق دریایی ترکیه با فلسطین ، افزایش مشروعیت بین المللی دولت فلسطین است و حمایت از فلسطینی ها برای استفاده از منافع مادی نفت وگاز مدیترانه را گوشزد میکند ، پانکردها به جهت استراتژیک خود را متحد اسراییل میدانند بدان جهت از قوی شدن فلسطین متاسف میشوند ولی باید بدانند که اسلام و بخصوص تشیع محور وحدت در ایران اسلامی است و ترکهای مسلمان و شیعه حامی و دوستدار ایران هستند و در ضمن هیچ دو قومی مثل فارسها و ترکها در هم ادغام نشده اند و جدایی ناپذیرند
ایرانی ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۶
کلا متاسفانه خوی مغولی همین‌است. کشتار و خون ریزی و خیانت