حرکت زمان به سود تهران

به خاورمیانه جدید ایرانی سلام کنید

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۱۴۵۳ اخبار اصلی خاورمیانه
با تصمیم اخیر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده برای خروج بیشتر نیروهای آمریکایی از خلیج فارس واشنگتن به سمت کاهش حضور نظامی خود حرکت می کند و بیشتر نیروی نظامی خود را از عراق و سوریه خارج خواهد کرد و این به معنای کاهش بیشتر تاثیرگذاری سیاسی و نظامی این کشور خواهد بود، به این ترتیب ما بیشتر از هر زمان دیگری به خاورمیانه جدید ایرانی نزدیکتر می شویم.
به خاورمیانه جدید ایرانی سلام کنید

نویسنده: وائل عصام

دیپلماسی ایرانی: با توجه به دستاوردهای ایران و نفوذش در خاورمیانه آن هم در سایه تحریم‌ها و نیز شکست کشورهای ثروتمند در مقابله با این کشور در میدان‌های متعدد از جمله یمن، واضح بود که حکومت ایران به فعالیت زیر سایه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی عادت کرده است و فراتر از آن می تواند نقش حامی متحدان خود را با وجود تنگنای داخلی ایفا کند.

از آنجا که تمام نشانه‌ها در میدان‌های درگیری در عراق، سوریه، لبنان و یمن به این مسئله اشاره می‌کرد که آمریکایی‌ها در خارومیانه عقب نشینی می‌کنند و متحدان این کشور همگی در این میدان‌ها موفقیتی در مقابله با ایران بدست نیاورده اند و از آنجا که سیاستمداران آمریکایی خود در موفق بودن تحریم‌ها تردید کردند و از لغو توافق هسته‌ای انتقاد کردند؛ از این رو آخرین اعمال تحریم‌ها در دوره ترامپ را آخرین گلوگاهی توصیف کردیم که ایرانی ها موفق به عبور از آن خواهند شد.

با امضای توافق چین و ایران به نظر رسید که تهران پیام محکمی به واشنگتن ارسال کرد مبنی بر این که ما به تحریم‌ها توجهی نداریم و برای لغو آنها عجله نمی کنیم زیرا جایگزین هایی در اختیار داریم. این موضوع ورزنامه «وال استریت ژورنال» را به نوشتن مقاله ‌ای تند درباره این توافقنامه سوق داد.  گفته شده که روزنامه «وال استریت ژورنال» گرایش جمهوری خواه دارد اما خوانش‌های مشابهی در روزنامه های متعدد غربی در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال سردبیر «بی بی سی» در بخش خاورمیانه، جرمی بوئن، درباره این توافقنامه گفت این توافق موضع ایران در مقابله با آمریکا را تقویت خواهد کرد.

ایران در شرق جهان عرب به نظر می رسد از ایده نفوذ در پایتخت های این مطنقه فراتر رفته است، پس از این که متحدانش این نفوذ را برای این کشور تضمین کردند و اکنون به نفوذ منطقه ای وسیع تر و برقراری روابط و ائتلاف با کشورهای بزرگی همچون چین و چه بسا به زودی با آمریکا فکر می کند.

در این جا باید گفت وقتی از نفوذ و سیطره ایران صحبت می‌کنیم، بی تردید منظور ما نفوذ متحدان این کشور است که بیشتر آنها جریان‌های اسلام‌گرای شیعه هستند که بر دشمنان خود بدون حضور ایران و نیروهای این کشور و تنها با نظارت تهران سیطره پیدا کرده‌اند.

از این رو باید اعتراف کرد که مشکل عرب های سنی در عراق، سوریه، لبنان و یمن با همتایان عرب خود یعنی شیعیان، علوی‌ها و حوثی‌هاست. بنابراین درگیری داخلی است.

با تصمیم اخیر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده برای خروج بیشتر نیروهای آمریکایی از خلیج فارس واشنگتن به سمت کاهش حضور نظامی خود حرکت می کند و بیشتر نیروی نظامی خود را از عراق و سوریه خارج خواهد کرد و این به معنای کاهش بیشتر تاثیرگذاری سیاسی و نظامی این کشور خواهد بود، به این ترتیب ما بیشتر از هر زمان دیگری به خاورمیانه جدید ایرانی نزدیکتر می شویم.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا جمهوری اسلامی ایران متحدان ایران در منطقه ایران و حزب الله ایران و عراق ایران و سوریه ایران و لبنان ایران و یمن یمن ایالات متحده امریکا جو بایدن خروج نیروهای امریکایی از عراق خروج نیروهای امریکایی از منطقه برجام سند همکاری ایران و چین


( ۱۹ )

نظر شما :

سید کورش اسکندر زاده ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۴
کسانی که علویان را شیعه مینامند،عمدا ویا سهوا ارزشهای مکتب شیعه گری را تخریب میکنند، علویان با اینکه در میان خودشان هم دسته بندی های ضد ونقیضی دارند ،وعقاید شان یکی نیست با این حال مقایسه علویگری با شیعه گری ظلم وخیانتیست به شیعه، بنیانگذار دین علویگری شخصیست به نام حاجی بکتاش ولی که تقریبا ۶۰۰ سال پیش از ترکمنستان به شرق ترکیه مهاجرت کرد،ومردم را دعوت به دین جدید به نام بکتاشیگری کرد که چون با مخالفت مسلمانان روبرو شدند ( که علویگری را نوعی خروج از دین وارتداد میدانستند) بکتاشیها هم کلمه علوی را هم ضمیمه بکتاشی کردند((از اسم حضرت علی ع سو استفاده کردن)) تا از ازار واذیت سایر مسلمانها مسون بمانند، با اینکه بعدها خیلی از ارامنه برای رهایی از مالیات مضاعف وتبعید خود را در صف علویان جای دادند،(مصلحتی وفرمالیته) ولی در کل علویان اعتقادی به واجب بودن نماز،روزه،حج جهاد،خمس وزکات، ندارند،وخودشان فقط در ده روز اول ماه محرم که اش عاشورا میپزند وپخش میکنند وظاهرا هم این ده روز را از طلوع تاغروب روزه میگیرند ،ودر خانه های جمع اوی(چون مسجد نمیروند،ودر منازلی به نام جمع اوی مراسم رقص وسرود وپخش لقمه دارند،که بعد از ان هیچ مراسم دینی برگزار نمیکنند، وتمام دین اسلام را در این ده روز اعمال خاص در جمع اوی به پایان میکنند، وبه هیچ وجه به سایر مراسمات مسلمانها پایبند نیستند،،وهمیشه هم با سایر مسمانها کنتاکت ودر گیری دارند،وبرای رهایی از اذیت مسلمانان سنی،عکس حضرت علی،واتاترک،وحاجی ولی بکتاشی را در تمام مراسمات اویزان میکنند، تا بقولی خود را پیرو علی،واتاترک هم جلوه دهند، ودر جریان تهجیر وانتقال ارامنه از شرق اناتولی به سوریه وسایر بلاد ارامنه زیادی برای در امان ماندن ظاهرا تغیر دین دادند وخود را علوی نامیدند، که حالا هم با حاکم شدن جو دموکراسی بر ترکیه مجددا به دین مسیحیت وصف ارامنه بر میگردند وراه غرب در پیش میکنند، که اتفاقا فتح الله گولن عامل اصلی کودتا ۲۰۱۶ در ترکیه هم علوی بود والان هم در پنسیلوانیای امریکا برای کودتای بعدی از طرف امریکا اماده میشود(( که اصالتا از همین ارامنه علوی شده است،)) ودشمنی خاصی با اسلام وایران وترکیه دارد،ومتاسفانه گروهای زیادی از مخالفین دولت ترکیه را به دور خود جمع کرده از جمله ،جامعه علوی ها،اکراد pkk،وگروهای قومی تجزیه طلب ،که همگی در خدمت شیطان بزرگ امریکا هستند. البته تا کنون درگیریها وجنگهای زیادی بین علویان ومسلمانان سنی بوقوع پیوسته ،که مهمترین انها شورش علویان درسیم به سرکردگی سید رضا که بعد از اعدام معلوم شد ارمنیست،چون هم ختنه نشده بود وهم علامت صلیب در سینه کوبیده بود،وهم از منزلش کتب ارمنی ومسیحیت زیادی یافت گردیده بود، ولی در ظاهر علت عصیان وشورشش را مخالفت با برچیده شدن مقام خلافت بوسیله اتاترک اعلام میکرد،(( در صورتیکه نه مسلمان بوده ونه اعتقادی به خلافت سلطان عثمانی داشت)) ای کاش ماهیت اصلی چنین مکاتب به ظاهر شیعه را به مردم تفهیم واشنا کنند،تا اصالت وپاکی مکتب شیعه هم ردیف اینگونه عقاید قرار نگیرد.
ایرانی ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۲
به اقای اسکندر زاده ، ممنون از اطلاعاتون تا اونجاییکه میدونم علویها طرفدار شاه اسماعیل کبیر هستند البته شنیدم که در جم خانه ها هنوز هم برای شاه اسماعیل کبیر مراسم گرفته میشه ، در کل نمیدونم فرمایشات شما تا چه اندازه درسته چون تصورم این بود که علویها شیعه هستند کما اینکه رئیس جمهور سوریه هم علوی هست که بهش میگن شیعه و طرفدار ایران
ش. ص ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۵
مساله حضور نظامیان امریکایی در خاورمیانه و خصوصا کشورهای همسایه ایران از منظر دیگری هم قابل تفسیر است. اینکه ما با امریکا وارد جنگ نشدیم یکی از دلایل همین حضور پررنگ نظامی های امریکایی در منطقه و واهمه امریکا از تلفات سنگین در مراکز نظامی در تیررس ایران بود. برخی از نظامیان این ایده را هم مطرح می کنند که ببا خارج شدن نطامیان امریکایی از منطقه در صورت تنش شدید بین ایران و امریکا احتمال بروز جنگ بیشتر خواهد شد
م. ب ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۱:۴۵
خدا انشاالله به این آقای سید از نسل اسکندر شفای عاجل عنایت کند که هر چه دستگاه جاسوسی میت ترکیه در باره علویان گفته است تکرار کرده اند. علویان ترکیه اساساً تحت تأثیر ایران نیستند و واقعاً به ائمه علاقمند هستند. ایشان نگفته اند که اگر ارامنه هنگام نسل کشی ادعا کردند علوی هستند دولت عثمانی که آمار دقیقی از اقلیت های تابع خود داشت چگونه نتوانست تشخیص دهد که ناگهان شمار اتباع علوی اش چند برابر شده است؟ همچنین ای سید اسکندرزاده فتح الله گولن نواده یک خاخام یهودی است و در ضمن فرزندان سیدرضا همچنان زنده هستند و نه تنها کرد می باشند بلکه نسبتی با ارمنیان ندارند.
س.ک.ا ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۳
به ایرانی وم.ب: بنده سالیان دراز در ترکیه زندگی و رفت امد داشتم واطلاعات موثقی در مورد علویان ان دیار دارم،تازه یک هزارم انرا که میدانم نگفتم ،چون چندین بار در مورد علویان ترکیه (علویان سوریه هم دنباله علویان شرق ترکیه هستند،که ۹۹ در صدشان بعد از اشغال سوریه توسط دولت متجاوز فرانسه در جنگ اول جهانی زندگی زیر پرچم فرانسه را به مسلمانان ترکیه ترجیح دادند، وحالاهم ۱۵ در صد جمعیت سوریه را تشکیل میدهند) وچون معجونی از دشمنان اسلام هستند(ارمنی تبار،جهود،یزیدی،روم،...) وهیچ انگیزه دینی ندارند صرفا از طرف غربیها برای براندازی اسلام تاسیس شده،واز اسم حضرت علی وشیعه هم برای مصون ماندن وتوجیه فرمالیته افکارشان سو استفاده میکنند،(( بنده چند بار در جم اوی(جم خانه ها) شرکت کرده ام ،که بجز مسایل خرافی،اطاعت کورکورانه از دده ( پیر ،مرشد) ورقص دسته جمی،وتقسیم غذای نذری فی مابینشان، بدون رعایت شیونات حجاب اسلامی،( حتی نزدیکی با محارم هم در بینشان رواج دارد) وبه هیچ وجه نماز،وبقیه اعمال دین را انجام نمیدهند(( فقط بصورت فرمالیته ۱۰ روز اول ماه محرم را در جم اوی گرد هم میشوند،ورقص واواز وحرکات غریب در میاورند ،وظاهرا هم از طلوع تا غروب بعضی غذاها را نمیخورند(( روزه داری فرمالیته)) ودر حقیقت عاملین مسیحیت ویهود در بین مسلمین هستند،وستون پنجم، (وعلاقه شدیدی هم به اتاترک پیدا کرده اند،گویا اتاترک از قتل عامشان توسط سنیها جلوگیری کرده،ویکی هم حکومت مذهبی ومقام خلافت عثمانی را بر چیده،) ولی در ترکیه کسی جرات ندارد علنا خود را علوی بکتاشی معرفی کند،واکثر علویان بصورت سکرت وجلساتشان محرمانه ودر خفاست، واخیرا هم به غرب رهسپار میشوند. ودولت ترکیه اجازه فعالیت علنی وتاسیس جم خانه را نمیدهد، واز ارتباطاتشان با دشمنان اسلام اگاه وجلوگیری میکند. ولی در مورد سید رضای ارمنی هم دلایل ومدارک کافی موجود است وحتی عکسش توسط خبرنگاران خارجی هم ظبط گردیده. لذا ما نباید مذهب مقدس شیعه را با چنین اندیشه های خرافی مقایسه ویکی بدانیم، ودر مذهب شیعه جایی به عبادت وستایش شاه اسماعیل کبیر نبوده ونیست،والوده کردن شیعه گری،به اعمال شاهان ظالم هیچ ارزش افزوده ای بر شیعه نداشته وندارد. و اعمال شاه اسماعیل هیچ توجیح مذهبی ندارد. صرفا برای امیال شخصی وحرص وقدرت طلبی چیز دیگری نبوده. مذهب شیعه نیازی به چنین اشخاص ندارد. ارادتمند ،س.ک.ا.
در جواب به س ک ا ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۳
حال چرا طبق گفته شما مبنی بر گرایشات غربی و ستون پنجم غرب چرا اسراییل را به رسمیت نشناختند؟؟؟؟؟؟چرا رابط ایران با لبنان و شیعیان شدند ؟؟؟؟؟؟؟؟چرا به خاطر تجاوز گری و تعدی اسراییل و حمایت از جبهه مقاومت باید تهدید و تحریم کاستا و سزار شوند؟؟؟؟؟؟ ،چرا یک هزارم آن را سنیان حنفی اخوانی و مردم ترکیه انجام نداده اند و نمی دهند ؟!!!!!!!خرافات را اولین بار در تاریخ زمان خلفا( سه خلیفه اول ) صورت گرفت نه علویان، حکومت بنی امیه بنی عباس و عثمانی با شدت حمایت کردند( در زمان امام صادق به اوج خود رسید و مباحثه امام با روسا این فرق و پی بردن به گمراهی آنها ) ،چون پایه حکومت خود را مستحکم کند بر مردمی که حکومت میکردند ،و از مخالفان خود مشروعیت زدایی کند ،کسی موافق تمام اعمال شاه صفوی نیست ،اما اقدامات آن در به رسمیت بخشیدن تشیع و مهاجرت علما شیعه از لبنان و ارزش و احترام نوابغ آنها و گسترش فلسفه تشیع و....مقابله با نفوذ مذهبی حکومت سنی حنفی عثمانی و .....
س.ک.ا ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۳:۵۹
خطاب به کاربر مورخ ۲۸ فروردین __۱۳،۵۳،جناب فرموده اید چرا علویان اسراییل را برسمیت نمیشناسند.( اولا علویان که ۹۰ در صدش در ترکیه هستند،ازترسشان نمیتوانند اظهار وجود کنند،ودایما تحت کنترل هستند.) و اما علویان سوریه هم که در اصل بعد از فروپاشی عثمانی ،که سوریه ولبنان تحت تصرف وبه اشغال فرانسه در امد،(( چون رژیم استتمارگر فرانسه گروهای خاین وضد عثمانی را نیابتا بکار میگرفت وامتیازات زیادی میداد،لذا عده ای از علویان،ارامنه،اکراد یزیدی،دروزی، به خدمت فرانسه وجهت ضربه زدن به عثمانی (ترکیه )در سوریه ادغام شدند،وروی این اساس پلیس وژاندارمهای محلی از این افراد نزدیک به فرانسه گزیده میشد،که اتفاقا حافظ اسد هم در میان این عده بود،که بعد از شکست فرانسه از هیتلر ۱۹۴۰ الی ۱۹۴۵ اساسا دولتی بنام فرانسه در میان نبود ( البته دولت در تبعید ژنرال دوگل در الجزایر ادعاهایی داشت) لذا سوریه ودیگر مستعمرات فرانسه وحتی مستعمرات انگلیس هم از این فرصت استفاده واعلام استقلال کردند، وچند سال بعد هم ح. اسد طی کودتایی بر سر کار امد،مثل صدام،قذافی،جعفر نمیری،حسنی مبارک،... پس چون اسد هم علوی تبار بود،تمام علویان را به دور خود جمع وصاحب منصب شان کرد،،، اینکه ح.اسد علوی چرا اسراییل را برسمیت نشناخت دلیل این نمیشود که وی واقعا دشمن اسراییل بوده ،. چون ۹۰ در صد مردم سوریه سنی مذهب بودند ،وهمکاری لازم با اسد را نمیکردند،ودوم هم سیاست کلی جهان عرب این اجازه را به اسد نمیداد،واسد مجبور بود ظاهر قضیه را حفظ کند تا گیر نیافتد، ولی در طول نزدیک ۶۰ سال حکومت اسد وپسرش هیچ در گیری با اسراییل نداشتند (( البته بلندیهای جولان هم از همان سال کودتای حزب بعث تحت تسلط اسراییل است ۱۹۶۳_۱۹۶۷ )) وبرای باز پس گیری جولان حتی یک گلوله هم بطرف اسراییل پرتاب نکرده اند.وعلت جنگ داخلی سوریه هم ظلمهای علویان بر سنیان است که طی ۶۰ سال انجام شده، وباعث ویرانی وتقسیم سوریه هم گردید. لذا بدون مطالعه قضاوت نکن، واینکه اعمال علویان هیچ سنخیتی با مذهب مقدس شیعه ندارد،(( فقط سو استفاده از نام علی ع.و یار گیری رایگان از شیعیان، مجبورشان کرده چنین ترفندی بکار بندند، والا هیچ مملکت اسلامی حکومت اسد را مشروع نمیداند،وبعد از جنگ داخلی هم تماما قطع رابطه کرده اند البته به غیر از ایران وارمنستان،(( تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل))،البته اینکه علویان بر شاه اسماعیل،قزلباش،اتاترک، حاجی بکتاش ولی، ارادت دارند واز عکس حضرت علی ع. هم سو استفاده میکنند واسم ایمه اطهار را میدانند دلیل شیعه بودنشان نیست،(( اما نمیپرسی چرا علویان نماز نمیخوانند،روزه نمیگیرند حج نمیروند،وهیچ یک از دستورات دین وقران را انجام نمیدهند، وحتی گوشت خوک را حلال ولی گوشت خرگوش را حرام میدانند، تناقض محض، البته شاید دهها کتاب در مورد اینکه علویها هیچ وهیچ ارتباطی وسنخیتی باشیعه ندارند، وکسانیکه نمیخواهند قبول کنند حتما خودشان مشکل عقیدتی دارند.باسپاس،س.ک.ا