پیوستن قریب الوقوع تهران

عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا خاورمیانه را تغییر خواهد داد

۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۰۰۰۸۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
به عضویت درآمدن ایران در اتحادیه اقتصادی یورو آسیا به طور چشمگیری، اوضاع را نه فقط در ماورای قفقاز، بلکه در خاور میانه تغییر خواهد داد. در این میان، روندهای همگرایی اقتصادی مشکلات مرتبط با امنیت منطقه ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا خاورمیانه را تغییر خواهد داد

دیپلماسی ایرانی: به عضویت درآمدن ایران در اتحادیه اقتصادی یورو آسیا به طور چشمگیری، اوضاع را نه فقط در ماورای قفقاز، بلکه در خاور میانه تغییر خواهد داد. در این میان، روندهای همگرایی اقتصادی مشکلات مرتبط با امنیت منطقه ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران براساس نتایج سفر اخیرش به مسکو خبر داد که در آینده نزدیک، تهران خود را برای عضویت در اتحادیه اقتصادی یورو آسیا آماده خواهد کرد. به گفته او، ایران مذاکرات پیرامون به عضویت درآمدن در این اتحادیه را آغاز کرده است و کارهای مقدماتی برای به عضویت در آمدن ایران طی دو هفته آینده، انجام خواهد شد.

در حالی که در گذشته، اتحادیه اقتصادی یورو آسیا به عنوان پروژه ای برای همگرایی کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق ارزیابی می شد، با مشارکت تهران، این اتحادیه از مرزهای شوروی سابق خارج خواهد شد.

در ایران، نیروهایی سیاسی حضور دارند که مخالف عضویت کشور در اتحادیه اقتصادی یورو آسیا هستند و معتقدند که نفوذ سیاسی و اقتصادی روسیه در این اتحادیه زیاد است. به اعتقاد آنان، باید امکانات اندکی برای روسیه فراهم شود و اجازه داده نشود تا نفوذش بر ایران افزایش یابد، اما در عین حال، نباید با این کشور دشمنی کرد.

ایران در اتحادیه اقتصادی یورو آسیا در سطح متحد راهبردی فعالیت داشته است و مرزهای این اتحادیه تا شعاع خلیج فارس پیش خواهد رفت. این روند، قطعا، به صورت جدی، اوضاع را در کل خاورمیانه تغییر خواهد داد. در چنین شرایطی، روابط متقابل و جدیدی میان ایران و کشورهای ماورای قفقاز برقرار خواهد شد. برای نمونه، می توان به خط راه آهن میان روسیه و ایران و از طریق نخجوان اشاره کرد.

پروژه های ترانزیتی در منطقه نقش بسیار مهمی را در توسعه بلند مدت منطقه ایفا خواهد کرد و برقراری ثبات و صلح را در منطقه به همراه خواهد داشت.

اقتصاد ایران، از لحاظ حجم تولید ملی، پنجاهمین اقتصاد جهان و در میان کشورهای آسیای غربی و اوپک، جزء اقتصادهای بزرگ بشمار می رود. این کشور از لحاظ تولید نفت، دومین کشور بزرگ بعد از عربستان سعودی بشمار می رود و تولید کننده  5.5 درصد از فراورده های نفتی جهان است. علاوه بر آن اقتصاد نفتی پویایی دارد که می تواند آن را به یک قطب اقتصادی موثر در اتحادیه یورو آسیا تبدیل کند. ورود ایران به این اتحادیه علاوه بر منافع بسیاری که برای این کشور به دنبال دارد می تواند منافع بسیاری را نیز برای اعضای این اتحادیه که نیاز به کالاهای باکیفیت و متنوع دارند، به همراه داشته باشد.

منبع: رگنیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11  

کلید واژه ها: اوراسیا ایران و اتحادیه اوراسیا ایران


( ۲۹ )

نظر شما :

ناشناس ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۳
در مقاله (ترجمه شده به انگلیسی توسط گوگل) اقتصاد ایران ۱۵ ام ذکر شده. آیا در متن روسی هم این ناهمخوانی با متن ترجمه شده به فارسی وجود دارد؟
ممد آقا ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۴
اندازه کل اقتصاد این اتحادیه بی ارزش و هیچ و پوچ حدود 1.7 تریلیون دلار در سال 2020 می باشد. مقایسه شود با حجم کل اقتصاد "شهر" نیویورک آمریکا در همان سال برابر با 1.5 تریلیون دلار. آن وقت از ایجاد "تغییر!" در خاورمیانه سخن سرایی کنید.
مصحح خبر ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۱
عجیب است که بازتاب غلط یک خبر مورد تحلیل هم قرار گرفته است! اصل خبر نادرست انعکاس یافته است. ایران به اوراسیا نمی پیوندد بلکه موافقت نامه تجاری موقت فی‌مابین قرار است پس از مذاکره به موافقت نامه تجارت آزاد تبدیل شود که ممکن است چند سال هم طول بکشد.