هشتمین بخش از دهمین سال سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

مقام امریکایی: ایران، ترکیه و اسرائیل رهبران آینده خاورمیانه/جنگی میان ایران و امریکا و اسرائیل نخواهد شد

۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۱۸۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
به هر حال به نظر می رسد که سه کشوری که آینده خاورمیانه را با موافقت بین المللی رهبری خواهند کرد، اسرائیل، ترکیه و ایران خواهند بود.
مقام امریکایی: ایران، ترکیه و اسرائیل رهبران آینده خاورمیانه/جنگی میان ایران و امریکا و اسرائیل نخواهد شد

دیپلماسی ایرانی: امسال دیپلماسی ایرانی دهمین سال از یادداشت های متوالی سرکیس نعوم را متفاوت از سال های گذشته منتشر می کند، چرا که امسال آگاهی بیشتری از او و دیدگاه هایش دارد. در دیداری که در تهران با او داشتم متوجه شدم که او ایران را دوست دارد، طرفدار انقلاب اسلامی است "چرا که با ظلم مخالف است" و می گوید حکومت سابق ایران را که حکومت شاهنشاهی بوده، حکومت ظالمی می دانسته که اراده ای از خود نداشته است. با سیاست های امریکا مخالف است و آن را در جهت استثمار کشورهای دیگر و تصاحب اختیار و توانایی هایشان می داند اما واقعگراست و اعتقاد دارد نمی توان امریکا را نادیده گرفت. می گوید در طول بیست سال سفر مداومی که به امریکا داشته و با مقام های مختلف فعلی و سابق امریکایی در ارتباط بوده و گفت وگو داشته است، امریکا را خوب می شناسد. امریکا را به خاطر مردمان خوبش، دنیای پیشرفته اش و زندگی مدرنش دوست دارد، اما همواره به سیاست های سلطه جویانه امریکا انتقاد داشته است. او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است و هر دفعه مانند هر شهروند لبنانی به سفارت امریکا می رود و برای سفر به این کشور ویزا می گیرد. 

سرکیس نعوم حدود دو ماه قبل از این که به امریکا برود و یادداشت های هر ساله اش را تهیه کند، در ایران بود. برای همین توانستیم امسال با او هماهنگ کنیم که بر خلاف دو سال اخیر، یادداشت هایش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد تا شامل محدودیت هایی که روزنامه النهار برای خوانندگانش ایجاد کرده است، نشویم. در این جا دیپلماسی ایرانی هشتمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند:

از پژوهشگر امریکایی فعلی که در گذشته مشارکت فعالی در فرایند صلح خاورمیانه، از ابتدای شکل گیری آن تا زمانی که به مرگ بالینی رفت، داشت، پرسیدم از سوریه چه خبر؟ جواب داد: در سوریه روسیه شماره یک است، یعنی حرف اول را می زند و نقش اول را بازی می کند، و ایران شماره دو است. اما رئیس جمهوری آن، بشار اسد نه نقشی دارد و نه شماره ای. به هر حال به نظر می رسد که سه کشوری که آینده خاورمیانه را با موافقت بین المللی رهبری خواهند کرد، اسرائیل، ترکیه و ایران خواهند بود.»

پرسیدم کشورهای دیگری که در گذشته نقش های مهمی بازی می کردند، مثل مصر دوران عبدالناصر چطور؟ جواب داد: «سوریه تمام شد و حتی اگر بعد از جنگ های سختی که بر آن رفت و هنوز هم تمام نشده بازسازی شود و یکپارچه بماند هم دیگر به دوران چند دهه پیش خود باز نمی گردد. مصر از مشکلات بزرگی مثل تروریسم «اخوانی» و تروریسم «داعشی» و «غیر داعشی» رنج می برد. همچنین اوضاع سودان، کشور مجاور جغرافیایی آن، از قبل از آن که مردمش بشیر، اسلام گرای دیکتاتور آن را سرنگون کنند و مشکل داشت، همچنین جنگ داخلی بین المللی جاری در لیبی، دیگر کشور مجاور مصر، تاثیر به سزایی بر آن می گذارند. این را هم که می دانیم که افزایش بزرگ جمعیت آن باعث می شود که مشکلات اقتصادی اش که خیلی هم زیاد است راحت حل نشوند و نتواند به آسانی با فقر فراگیر موجود در آن مبارزه کند. البته السیسی، رئیس جمهوری آن تلاش می کند مشکلات داخلی و مشکلات منطقه ای تاثیرگذار بر مصر را حل کند. اما کشورش دیگر نمی تواند رهبری فراگیر منطقه ای اش را بازیابد. اما درباره عربستان سعودی، با مشکلات بسیاری دست به گریبان است، عملا دولتی در آن نیست، و هنوز فرایند ساخت نیروی مسلح مدرن با وجود در اختیار داشتن سلاح های خیلی مدرن که به روزتر و مدرنتر از سلاح های «دشمنش» ایران است، به انجام نرسیده است. عربستان هنوز نتوانسته است بر حوثی های یمنی متحد تهران پیروز شود. درباره قطر هم بهتر است بگوییم توانست از خودش در برابر طمع های کشورهای مجاورش برای مدت طولانی مراقبت کند نه بیشتر. قطر روابط خوبی با ترکیه و ایران دارد و امریکا در آن پایگاه نظامی خیلی مهمی دارد. قطر برای کمک به واشنگتن برخی مسئولیت های منطقه ای را انجام می دهد، که آخرین آن میزبانی مذاکرات دولت ترامپ با «جنبش افغانی» طالبان بود که فعلا تا حالا موفق بوده است.» 

بعد از آن صحبت به امریکا و ایران و اسرائیل رسید که این پژوهشگر فعلی گفت: «آنها سه پایه اصلی ثابتند و هیچ جنگ مستقیمی میانشان نخواهد افتاد.»

و در ادامه افزود: «ایران به اوباما کارهای متعددی را وعده داد که انجام نداد، مثلا گفته بود که نقشش در سوریه فقط محدود به اقتصاد خواهد شد. اما در لبنان شاید در پی کشیده شدن پای روسیه به سوریه و زیر سایه نقش آن در سوریه نقش آفرینی بزرگی در آنجا داشته باشد.»

ادامه دارد...

ترجمه: علی موسوی خلخالی

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم سرکیس نعوم سوریه روسیه در سوریه ایران و روسیه در سوریه ایران و روسیه و سوریه ترکیه ایران و ترکیه اسرائیل ایران و ترکیه و اسرائیل خاورمیانه عربستان سعودی قطر مصر عبدالفتاح السیسی


( ۴۱ )

نظر شما :

پروفسور بالتازار ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۴
اسرائیل و ایران در مقایسه با ترکیه چه کاره اند؟ همینطور هر چه دلت می خواهد می گویی. کوتوله ای با نام جعلی اسرائیل سگ زنجیری فاشیستهای مسیحی آمریکاست و بدون کمک آمریکا چیزی از دستش بر نمی آید چه برسد که با آن جغرافیای محدود و شکننده و منابع طبیعی تقریبا صفر و نفرت عمومی مردم خاومیانه بخواهد غول یا رهبر خاورمیانه گردد. ایران هم که چه بگویم!
افخمی ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۷:۱۵
مقام آمریکائی بسیار غلط بی جا کرد.،یک فرمان از طرف مقام رهبری برای فتح تل آویو کافی است.
احمد ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۶
ترکیه ؟ تا زمانی که حق ده ها میلیون از کورد های ترکیه به رسمیت شناخته نشود، این کشور شاهد هیچ گشایشی نخواهد بود
علی ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۶
به نظر من ترکیه همین حالا هم جزء رهبران وحتی مهم ترین رهبرخاور میانه هست ولی در مورد ایران باید گفت در صورت اتخاذ سیاست خارجی درست وتعامل با قدرتهای منطقه ای وبین المللی ، خواهد توانست به عنوان کشوری مهم جلوه کند ولی در صورت ادامه سیاستهایی مثل حمایت بی حد وحصر از بشار اسد واصرار بر باقی ماندن این دیکتاتور ، ویا سیاستهای نادرست دیگر روز به روز منزوی تر خواهد شد . اسرائیل هم با توجه به پشتیبانی قدرتهای بزرگ وحتی روسیه از این کشور جزء قدرتهای منطقه باقی خواهد ماند.
ابراهیم قدیمی ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹
اسرایل یک پادگان نطامی است. نا شعاعی قدرت دارد. ترکیه امکان اقنصادی ضعیفی دارد. توان پایداری ان کم است.ایران اگر گره های اقتصادی خود را باز کند قدرت اول منطقه خواهد شد.
پروفسور بالتازار ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۱
ترکیه اقتصاد ضعیفی دارد پیرمرد قدیمی؟ ترکیه عضو باشگاه جی ۲۰ است. اقتصاد یازدهم جهان می باشد. هم پیرمردی، هم پان ایرانیست، هم عاشق نظردهی در هر بابت. نتیجه اش می شود دسته گل به آب دادنهای اینطوری.
سورنا تبریزی ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۳
اسرائیل به لحاظ نظامی و تکنولوژیک قوی است و ترکیه هم به لحاظ اقتصادی فعلا بی رقیب است. اما قدرت ذو ابعاد است. یعنی آن کشوری را میتوان قدرتمند دانست که در ابعاد نظامی - سیاسی - امنیتی - اقتصادی - قومی - مذهبی و مهمتر از همه اجتماعی دارای قدرت باشد. ایران در طول ۴۰ سال تحریم توانسته رتبه ۱۸ اقتصاد دنیا (به روش برابری قدرت خرید) را بدست آورد . به لحاظ نظامی-امنیتی کشوری پویا و دارای استراتژی ها و تاکتیک های منحصر بفرد و بدون رقیب است. تقریبا در تمامی کشورهای منطقه از شبه قاره هند گرفته تا ساحل مدیترانه مردمانی وجود دارند که حافظ منافعش باشند. اقوام و مذاهب در ایران آنقدر متنوع اند که هیچ یک توان سلطه جویی بر دیگران را ندارند و به همین دلیل ایرانیان فرهنگ زندگی با یکدیگر را به خوبی یاد گرفته اند. اما ترکیه همانطور که از اسمش پیداست فقط سرزمین ترکزبانان است و فی المثل سی میلیون کرد و بیست میلیون شیعه و علوی هیچ نقشی در نظام سیاسی آن ندارند و سرزمین کردستان ترکیه محل جنگ است. در حالی که در ایران با سابقه ترین وزیر پس از انقلاب (بیژن زنگنه) یا فرمانده نیروی زمینی ارتش (امیر کیومرث حیدری) کرد هستند. البته موضوع اصلی در ترکیه اینست که مردم کرد و ترک هیچ اشتراک فرهنگی زبانی تاریخی و نژادی باهم ندارند و بنابراین تاب آوری اجتماعی دولت-ملت ترکیه بسیار ضعیف است و کشوری با این شکاف عمیق نمیتواند قدرتمند باشد. اسرائیل هم که یک نظام میلیتاریستی پشت دیوارهای حائل است که دور تا دورش اعراب حضور دارند که دشمن خونی اسرائیل هستند. و اسرائیل نیز به لحاظ عمق استراتژیک مسائل متعددی دارد. ایران اگر بتواند از انزوای بین المللی بیرون آید و از این طریق و طرق دیگر اقتصاد خود را بسامان کند قدرتمند ترین کشور منطقه خاورمیانه خواهد بود و حتی در آینده ای نه چندان دور خواهیم دید که ترکیه و عربستان سعودی تجزیه خواهند شد تا کرد های ترکیه و شیعیان عربستان نفس راحتی بکشند.
ایراندوست ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰
[۵/۱۳،‏ ۴:۰۱ بعدازظهر] Pg: همه ناظران سیاسی، در انتظار دگرگونی های سیاسی در کشور ترکیه هستند. بحران اقتصادی این کشور که ناکامی دولت اردوغان در سیاست ماجراجویانه در سوریه با هدف احیای امپراطوری عثمانی شدت گرفته بود، حالا با نتایج و ضربات شیوع کرونا در این کشور تشدید شده است. سیل مهاجران سوری نیز در نتیجه سیاست ماجراجویانه اردوغان در سوریه روی دست دولت مانده است. بر این دایره بحرانی، ادامه جنگ با کردهای ترکیه که دامنه آن تا جنگ با کردهای سوریه کشیده شده نیز افزوده شده است. احزاب مخالف دولت علیرغم تهدیدها و محدودیت هائی که دولت علیه آنها اعمال کرده روی ناکامی های دولت اردوغان مانور خود را به امید تغییر سیاست ها و در صورت امکان برکناری اردوغان سرعت بخشیده اند. اردوغان نیز با آگاهی از این تلاش ها، کنترل روزنامه ها را گسترش داده و هنرمندان و روشنفکران را تهدید به زندان می کند. نبود آزادی بیان، محاکمه روزنامه نگاران، هنرمندان و دانشمندان در دولت اردوغان امر چندان تازه ای نیست. با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه اسلامگرایان ترکیه همان راه را رفتند که اسلامگرایان در دیگر کشورها رفته اند. بویژه که دولت اردغان کوشید پرچم امپراطوری عثمانی را البته با شکل و شمایلی اسلامی بار دیگر برافروزد. هر گونه انتقاد و یا نوشته طنز آمیز انتقادی از اسلام ممنوع است. هر نوع بیان سمبولیک انتقادی از اسلام و حزب اسلامی عدالت و توسعه یعنی قبول محاکمه. هر کاریکاتوری از رجب طیب اردوغان توهین تلقی می شود و کاریکاتوریست به دادگاه فرستاده می شود! دادگستری دولت اردوغان مرتبا برای اثبات جرم روشنفکران به کتاب قانون جزائی پاراگراف 216 بند 3 آن استناد می کند که مربوط است به: «توهین به ارزش های دینی در انظار عمومی». روزنامه های اسلامگرای نزدیک به دولت مرتب «توطئه» علیه دولت کشف می کنند و زمینه به دادگاه رفتن همکاران خود در دیگر رسانه ها را فراهم می کنند. حتی تئاتر استامبول را یکی از مراکز توطئه علیه دولت معرفی کرده و زمینه آتش زدن آن را فراهم کردند که تحت فشار تظاهرات هنرمندان و روشنفکران دولت عقب نشینی کرد. البته پس از آن که کارمندان آنها از کار اخراج شدند. حداقل 100 روزنامه نگار محاکمه شده و تعدادی از آن ها زندانی شده اند. اغلب این روزنامه نگاران تحت عنوان «حمایت از سازمان های تروریستی» محاکمه می شوند و یا گفته می شود که آنها عضو«اتحادیه خلق های کردستان» می باشند. جرم این روزنامه نگاران تاکید برآزادی بیان و استقرار «جامعه مدنی» در ترکیه است اما آنها به اتهام طرفداری از سازمان های تروریستی محاکمه می شوند. دادگستری ترکیه مستقل به ظاهر مستقل است اما این وزارت خانه تحت انقیاد «وزارت کشور» وشخص «رجب طیب اردوغان» قرار دارد. انتقادات به «حزب عدالت و توسعه» تحمل نمی شود. در زندان ها وضع بسیار نگران کننده است. خشونت خیابانی پلیس علیه هر نوع تظاهراتی که از آن بوی مخالفت با دولت و سیاست های آن برخیزد نا محدود است. وقتی درخیابانها رفتار پلیس اینگونه باشد باید حدس زد که در درون زندان ها چه می گذرد. حتی گفته می شود که برخی از زندانیان جوان مورد تهاجم جنسی واقع می شوند. شکست و ناکامی سیاست های اقتصادی، اجتماعی، جنگی و مدنی دولت علیه آزادی و دمکراسی در ترکیه اینک به نقطه مقاومتی جدی تر در برابر رئیس جمهوری اردوغان رسیده است. گروهبندی هائی نیز در درون حزب توسعه و عدالت که از سرانجام حاکمیت این حزب به رهبری اردوغان نگران هستند بتدریج وارد دسته بندی هائی علیه او شده اند. [۵/۱۳،‏ ۴:۰۸ بعدازظهر] Pg: دادگستری ترکیه مستقل به ظاهر مستقل است اما این وزارت خانه تحت انقیاد «وزارت کشور» وشخص «رجب طیب اردوغان» قرار دارد. انتقادات به «حزب عدالت و توسعه» تحمل نمی شود. در زندان ها وضع بسیار نگران کننده است. خشونت خیابانی پلیس علیه هر نوع تظاهراتی که از آن بوی مخالفت با دولت و سیاست های آن برخیزد نا محدود است. وقتی درخیابانها رفتار پلیس اینگونه باشد باید حدس زد که در درون زندان ها چه می گذرد. حتی گفته می شود که برخی از زندانیان جوان مورد تهاجم جنسی واقع می شوند. شکست و ناکامی سیاست های اقتصادی، اجتماعی، جنگی و مدنی دولت علیه آزادی و دمکراسی در ترکیه اینک به نقطه مقاومتی جدی تر در برابر رئیس جمهوری اردوغان رسیده است. گروهبندی هائی نیز در درون حزب توسعه و عدالت که از سرانجام حاکمیت این حزب به رهبری اردوغان نگران هستند بتدریج وارد دسته بندی هائی علیه او شده اند.
ایراندوست ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۳
ترکیه روز به روز از نظر سیاسی و اقتصادی رو به افول است و نمیتواند جایگاهی در رهبری منطقه بدست بیاورد .زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد
م ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰
اسراییل که کشور نیست رژیم جعلیه. و ترکیه حزب حاکمش فاشیست حامی تروریست و حق کش کرد هاست با کوچکترین تحریم اتحادیه دزد اروپا و ایالات متفرقه از هم میپاشد
علی ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۵
ترکیه تنها از ترکیه عبارت نیست،،پشت سر ترکیه تاریخ ۴۸امپراطوری که از دیوار چین ودهلی نو،تا مصر تا قلب اورپا،شمال آفریقا،قفقاز،وکل خاورمیانه،وآسیای میانه ،با نفوس میلیاردی مسلمانان که تا صد سال پیش سکاندار جهان اسلام بود،علاوتا با نفوس ۵۰۰میلیونی ترکان از چین گرفته تا قلب اورپا،وهشت مملکت ترکی زبان،که مجموع اقتصادشان همپای اقتصاد چین،واز نظر نظامی،وجغرافیا نیز قابل مقایسه با چین است،لذا مقایسه ترکیه با اسراییل ودیگران نوعی بی عدالتی،است،آینده جهان متکی به نیروی ترک است،وکسی که اینرا نمیبیند کور مادرزادیست.
علی ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۷
آیا وقتی نیروهای ایرانی با تروریستهای کردی در مناطق مختلف مرزی از ماکوگرفته تا کرمانشاه می جنگند با کردهای ایرانی می جنگند؟ همین چند روز پیش 3 جوان ایرانی به دست همین تروریستها شهید شدند آیا باید گفت کردها این کار را کرده اند ؟ البته که نه . حساب گروههای تروریستی وخائن به وطن جداست با مردم کرد ساکن این مناطق که شب و روز برای امرارمعاش تلاش می کنند . در ترکیه هم همین طور است دولت ترکیه مشغول مبارزه گروههای تروریستی پشتیبانی شده از طرف استعمار است . همین تروریستهای پ ک ک را درنظر بگیرید این همه منابع مالی و مهمات چگونه برای آنها تامین می شود؟ یا تروریستهای پژاک ، نمایندگی پ ک ک در ایران یا ی پ گ یا پی د اینها مردمان کرد نیستند اینها تروریستهای مزد بگیرند برای ناامن کردن منطقه . چرا اصرار دارید چند صد نفر تروریست را که حتی رهبری برای خود ندارند وبا اشاره بیگانگان کنترل می شوند به جای مردم کرد جا بزنید ؟ با این کارها جوانهای بیکار کرد بیشتر در معرض نفوذ این تروریستها قرار می گیرند وبی جهت هدف اسلحه های ترکیه وایرانی قرار می گیرند وبعد می گویند چند جوان کرد مشغول چیدن کنگر درکوهستان کشته شده اند واستفاده سیاسی بر علیه ایران وترکیه می کنند .
محمد1 ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۴
قیاس ایران با ترکیه همانند قیاس افغانستان با ایران است که دراین نوشته ها نمیگنجد
خسرو ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۴
سرکیس نعوم خبر نگاری است که سعی میکند با حفظ روابط بسیار عالی با اسراییلها و امریکاییها که در نوشته ها هم از آن یاد میکند ، با تعریفهای دم دستی از ایران خود را مستقل نشان دهد ، چرا دیپلماسی ایرانی از مقالات جمال قاشقچی چیزی را ترجمه وچاپ نمی کرد یا خبرنگاران پاکستانی یا مسلمانان دیگر کشورها ،اگر خاطره های چندین ساله سرکیس نعوم را در دیپلماسی ایرانی مرور کنید مطلب با ارزشی نمی بینید
یک فرد ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۱
خطاب به شخصی که با نام پروفسور بالتازار در این قسمت مطالبی نوشته:قدرت منطقه ای ایران چیزیه که حتی در آمریکا هم عده ای بهش اذعان کردن.گروه های تحت حمایت ترکیه ( که حتی یک دهم ایران هم تحریم نیست) در ادلب، حتی با کمک های بسیار ترکیه شکست های بسیاری از ارتش سوریه در استان ادلب خوردند.نظرت در مورد رابطه اسرائیل با ترکیه چیه؟چقدر اهدافشون در سوریه شبیه به همه؟نکته بعد اینکه منظورت از پان ایرانیست در این نظرت چیه؟ از نظرت همه باید در ایران به هر اقدام ترکیه در منطقه احترام بذارن؟هر کس بر اساس منافع ملی ایران بر علیه ترکیه نظر هم بده از نظرت بده؟اگر تو دوست داری در برابر ترکیه حقارتو و مطیع بودنو بپذیری دلیل نمیشه هر ایرانی وطن دوستی در برابر ترکیه مطیع باشه و ترکیه رو باد کنه.تو چرا اونطور خودتو در این قسمت برای ترکیه انداختی وسط؟و با چه رویی اونطور هم در این قسمت نوشتی "پان ایرانیست"؟با اونطور استفاده کردن از واژه "پان ایرانیست"در اون نظرت میخواستی مثلا بگی کسی که از ایران در برابر ترکیه دفاع کرد کار بدی انجام داد؟اهداف و نیت واقعیت از اونطور نظر دادن در این قسمت چی بود؟تو با این نظر سطح پاینت دسته گل به آب ندادی؟به نظرت ایران با اون سطح از فشارهای عده ای از کشور ها و تحریم های سنگین جایگاه پایینی در خاورمیانه داری؟تو اگر واقعا ایرانی هستی خجالت نمیکشی خودتو اونقدر برای ترکیه میشکونی و میخوای اونطور ترکیه رو باد کنی؟اون فرد اگر از ایران به درستی در برابر ترکیه دفاع کنه خیلی با شرافت تر از اینه که هویتشو فراموش کنه و اسیر بازی با کلمات عده ای از پانترکان خائن وطن فروش بشه و کورکورانه از ترکیه در برابر وطنش ایران دفاع کنه. تو از کجای ایران هستی و اون منطقه از ایران در مجموع دستاوردهای تاریخی بیشتری با بقیه مناطق ایران داره یا با استانبول؟خودتو در مقابل ترکیه هم حقیر نکن.
یک فرد ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۱
محمد 1 20:04! قیاس ایران با ترکیه اصلا همانند قیاس افغانستان با ایران نیست.حتی عده ای در امریکا هم به قدرت ایران در منطقه اذعان دارند.ترکیه حتی یک دهم یا یک صدم ایران تحریمه؟اما قدرت منطقه ای ایران به حدیه که حتی افراد بسیاری در آمریکا به اون هم اذعان کردند.یک سری از پانترکان خائن وطن فروش هم که به شدت از قدرت منطقه ای ایران عقده دارند و سوختند هم به شدت در تلاش هستند با بازی با کلمات قدرت منطقه ای ایران رو مثلا انکار کنند که اون تحلیل های نادرستشون ناشی از واقعیت نیستن وبیشتر به دلیل تفکرات پانترکیسمی و ایران ستیزانشونه.تو هم سعی کن در مقابل ترکیه هم خودتو و هم منطقه ای که درش هستی رو تحقیر نکنی.
مهران ۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۱
بیشتر از نظر و تحلیل واقعی ارزوهاتون رو نوشتین ترکیه از دل سلاطینی دراومده که قرن ها سرور جهان بوده اند حالا هی حرص بخورین
.. ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۱۷
تو 20 سال گذشته ایران بین کشورای خاورمیانه تنها کشوری بوده که بین این اشفتگی هایی که تو خاورمیانه دیده میشه، درگیر جنگ مستقیم و فیزیکی با کسی نشده اونم علارقم اینکه تمام مدت هدف اصلی سیاستایی بوده که در این مدت توسط قدرتایی مثل امریکا در خاورمیانه اجرا میشده.. این مسئله دال بر اینکه یه عامل بازدارنده ای این بین وجود داشته، یه چیزی که ایرانو بین رقبایی که براش در نظر میگیرن یه سرو گردن بالاتر آورده.
80 ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۴
ایران و محور مقاوت بدون شک قدرت یک منطقه‌اند با همین روال تا چند سال دیگه ابرقدرت نظامی هم میشه شایدم الان هست و ما نمیدونیم چون به قول مقام های نظامی ایران بخش ترسناک ایران هنوز رونمایی نشده به نظرم ایران به خاطر اینکه انتخاب کرده راه امام زمان برای ظهور رو هموار کنه خدا هم داره بهش عزت میده دست خدا و دست امام زمان پشت ایرانه وگرنه چطوری ممکنه کشوری که ۴۴ ساله انقلاب کرده و ده سال رو صرف جنگیدن کرده و زیر سیاست فشار حداکثریه آمریکا و اروپاس اینجوری قدرت نمایی کنه روز به روز قوی‌تر بشه به امید ظهور امام زمان
کوروش ۱۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۰
کشوری مانند ترکیه که درگیر مسائل عقب مانده ای مثل فاشیسم و پانترکیسم و عثمانی گری است نهایتا فرو خواهد پاشید. مسلما اردوغان مقتدر تر از هیتلر نیست.