باخت ترامپ از قمار محمد بن سلمان

عربستان سعودی، خائنی که جمهوریخواه و دموکرات نمی شناسد

۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۱۷۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
کمک های مالی یا چرب زبانی های عربستان نمی تواند چهره واقعی این پادشاهی را پنهان کند. عربستان به هر سمتی می چرخد که بتواند از آنجا کمک بگیرد. دموکرات ها نباید فریب بخورند و جمهوری خواهان نیز باید از اینکه فریب خورده اند، شرمنده باشند.
عربستان سعودی، خائنی که جمهوریخواه و دموکرات نمی شناسد

نویسنده: علی الاحمد

دیپلماسی ایرانی: محمد بن سلمان، ولیعهد فعلی عربستان سعودی یک فرصت طلب بیشتر نیست. انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا بهترین رخداد ممکن برای بن سلمان بود. باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق و دموکرات ها به خاطر سیاست های مخالفی که با بن سلمان در موضوع ایران، جنگ یمن و مسائل حقوق بشری داشتند، مورد غضب بن سلمان بودند.

ولیعهد به سرعت از ریاست جمهوری دونالد ترامپ استقبال کرد. نخستین سفر خارجی ترامپ به عربستان بود. جرد کوشنر، داماد ترامپ به بهترین دوست بن سلمان تبدیل شد. میلیاردها دلار اسلحه به عربستان فروخته شد و از حق وتوهای بیشمار برای رد قوانین کنگره که حمایت نظامی ایالات متحده از عربستان را محدود می کرد، استفاده شد.

در ماه مارس و آوریل شوک دوقلوی سقوط تقاضای نفت و افزایش تولید عربستان، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت را منفی کرد. تولید کنندگان نفت شیل ایالات متحده از داکوتای شمالی تا تگزاس شروع به ورشکستگی کردند و حدود 2.5 میلیون آمریکایی از کار اخراج شدند.

عربستان یک شبه منفور شریک راهبردی اش شد. سناتورهای مشهور جمهوری خواه درصدد اعمال تعرفه ها و تحریم های تنبیهی بر آمدند. در یک تماس تلفنی ترامپ تهدید کرد که اگر عربستان تولید نفتش را کاهش ندهد ایالات متحده همه سربازان آمریکایی را از عربستان بیرون می کشد.

مهمتر از همه، نظرسنجی ها از کاهش آرای ترامپ خبر می دهند. همه اینها نشان می دهد که چرا عربستان سعودی رفته رفته از جمهوری خواهان روی برگردانده و به دموکرات ها چرخیده است. دولت عربستان اخیرا از دو شرکت جدید برای تقویت روابطش با دموکرات ها بهره گرفته است. از اینها گذشته، لابی گران عربستان تمرکز خود را بر رهبران ایالت های آبی (تحت نفوذ دموکرات ها) گذاشته اند.

تلاش های تازه عربستان به دو دلیل می تواند محل نگرانی باشد. اول، یک پیام را به تشکیلات جمهوری خواهان می فرستد که موش ها دارند کشتی در حال غرق را ترک می کنند. دوم، این اقدامات نباید دموکرات ها را به اشتباه بیندازد که ریاض کم خطرتر از گذشته و یک دوست است.

همچنان که در عرف نفوذ سیاسی واشنگتن مرسوم است، نباید اجازه داد تا عربستان هر دو حزب ایالات متحده را به بازی بگیرد. فرصت طلبی عربستان مهر تاییدی بر نظرات من و امثال من در چند سال گذشته است: به این پادشاهی نمی توان اعتماد کرد. بن سلمان در مورد قتل خاشچقی دروغ گفت. به رغم مخالفت ها، عربستان همچنان به گسترش وهابی گری ادامه می دهد و از شهروندان آمریکایی جاسوسی و شهروندان امریکایی را زندانی می کند.
تکرار سیاست های گذشته و همراهی با عربستان نه تنها برای هیچ دولتی کار نمی کند، بلکه به قیمت جان و مال آمریکایی ها هم تمام می شود. جمهوری خواهان حالا در حال کشف آن چیزی هستند که قبلا در مورد خاندان سلطنتی ثابت شده بود: دوست امروز دشمن فرداست و برعکس.

بن سلمان روی ترامپ شرط بست. آن شرط جواب نداد. حالا روی دموکرات ها شرط می بندد. امید است که آنها هوشیار باشند، از گذشته درس بگیرند و اشتباهات جمهوری خواهان را تکرار نکنند. بن سلمان بارها اوباما و جان کری را فریب داد. حس عمیق خیانت عربستان سعودی به توافق برجامی که جو بایدن حامی آن بود هنوز هم کاهش نیافته است. تنفر عربستان از همدردی دموکرات ها با ایران و بی اعتنایی اش نسبت به کمپین های حقوق بشری نیز کاهش نیافته است.

کمک های مالی یا چرب زبانی های عربستان نمی تواند چهره واقعی این پادشاهی را پنهان کند. عربستان به هر سمتی می چرخد که بتواند از آنجا کمک بگیرد. دموکرات ها نباید فریب بخورند و جمهوری خواهان نیز باید از اینکه فریب خورده اند، شرمنده باشند.

کلید واژه ها: عربستان سعودی ایالات متحده امریکا عربستان و امریکا روابط عربستان و امریکا محمد بن سلمان دونالد ترامپ حزب جمهوری خواه حزب دموکرات


( ۱۴ )

نظر شما :

سهراب ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۷
معلوم نیست این مقاله از دید چه کسی نوشته شده؟ از دید دموکراتها؟ جمهوریخواها؟ از دیدمنفعت ایران؟
Iranian ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۸
در برابر ایران کبیر و عدالت خواه همه زورگویان ، فرصت طلبان ، خیانتکاران ، دیکتاتورها ، فاشیستهای روان پریش ، قماربازان که بر سر شکست ایران شرط بندی کرده بودند همه و همه شکست میخورند چون این خواست الهی است که ایران در جهان پیروز و روسفید شناخته شود .
افخمی ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۶:۵۱
این جناب علی الاحمد کیست که اینقدر در توهم بسر میبرد ؟ آیا میخواهد به آمریکا بفهماند که مواظب باشد که بن سلمان کلاه سرشان میگذارد.؟بعنوان تحلیل گر آیا نمی داند که بن سلمان ها وخیلی بزرگترها از او مانند خمیر رسم در دستان استاد هستند که هرجوری بخواهد شکلش میدهد ودر صورت لگد پراکنی توسط زنجیره ای از بنگاه های خبری شیطانی به ضد شخصیت تبدیل شده وسر از لاهه در می آورد.؟
کشمیری ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۱
همان که جناب ترامپ گفت.بالاخره روزی هنگام ذبح گاو شیرده خواهد رسید.شاید زمانی که سیاستمداران ایران متوجه مسئله اصلی در سیاست خاورمیانه ای امریکا شوند.
ایراندوست ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۶
برای عربستان حفظ برتری و پادشاهی خاندان سعود بر عربستان و حفظ اهمیت جهانی این کشور اولویت نخست را دارد و راهبرد دستیابی به این هدف، بر نفت بنا شده است.برای دستیابی به این منظور در وهله نخست باید نفت بالاترین اهمیت را در بازار انواع انرژی داشته باشد و پس از سروری نفت در بازار انرژی, در مرتبه دوم می بایست عربستان در این بازار نفت دست بالا را داشته باشد. این کشور برای دستیابی به بخش اول راهبرد، قیمت نفت را در یک محدوده معین نگه میدارد تا قیمت نفت آنقدر بالا نرود که سایر انرژی ها و تحقیق بر روی آنها مانند باتری و هیبرید و... به صرفه نشوند و نفت یکه تاز بازار انرژی بماند. در بخش دوم راهبرد، پس از دستیابی و ارزان سازی فناوری نفت شیل در آمریکای شمالی، کشور آمریکا تبدیل به بزرگترین تولید کننده و در نتیجه صادر کننده نفت در جهان تبدیل میشد و چیرگی عربستان در این زمینه را به خطر می انداخت و پس از آن اهمیت عربستان از معادلات جهانی از بین می رفت و پادشاهی خاندان سعود به خطر می افتاد. به همین دلیل بر اساس منافع اش که کاری به ترامپ و اوباما و غیره ندارد قیمت نفت را آنقدر پایین آورد تا صنعت شیل زمین بخورد. تا پس از آن قیمت تعادلی را ایجاد کند. در واقع زیان درآمدی موقت را بر زیان اساسی ترجیح داده اند. روسیه نیز بدلایل سیاسی و همدردی مشترک با عربستان همراهی کرد. البته عربستان برای کاهش وابستگی به نفت و اقتصاد نوین برنامه های بزرگی را در سر دارد. بر دستیابی به این راهبرد نفتی، عربستان از مشاوران و لابی گران غربی باتجربه، هزاران دانش آموخته بومی اقتصاد و انرژی در بهترین دانشگاه های غربی و تجربه بلند مدت نیم قرنه و نگاه راهبردی این کشور در بازار نفت بهره برداری کرده است. پاسداری از این برتری و برگ برنده شان تا زمان جایگزینی با اقتصاد نوین (با سرمایه گذاری سنگین درآمدها و ذخایر حاصل از نفت) از نان شب برای سعودی مهمتر است و ضامن اصل بقای آنها است. پاینده ایران