خبرنگاری با جلیقه انتحاری/ «سعودی اینترنشنال» به بهانه کرونا علیه ایران چه کرد

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۹۹۰۸۶۹ سرخط اخبار

کرونا که آمد ترس عجیبی مردم سراسر جهان را فرا گرفت، در این میان بسیاری از رسانه‌ها کنار مردم کشورشان ایستادند تا با اطلاع‌رسانی و آرامش، مردم را از این بحران به سلامت عبور دهند، اما بودند رسانه‌هایی که «کرونا» را بهترین فرصت دیدند تا کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌های دارویی و غذایی قرار دارد را به ورطه نابودی بکشند هرچند که این بار هم تیرشان به سنگ خورد.

خبرنگاری با جلیقه انتحاری/ «سعودی اینترنشنال» به بهانه کرونا علیه ایران چه کرد

«ایران اینترنشنال»؛ شبکه ماهواره‌ای که بودجه‌اش را از «سعودی‌»ها می‌گیرد، دفترش در «لندن» است، سیاست‌هایش توسط «آمریکا» و «اسرائیل» مشخص می‌شود و یک هدف بیشتر ندارد، ناآرامی و ناامیدی «ایران»!

درباره این شبکه، سیاست‌ها و بودجه مالی‌اش پیش از این صحبت‌های زیادی انجام شده(اینجا) اما ایران اینترنشنال این روزها، گوی سبقت در دروغ پراکنی و فعالیت علیه مردم ایران را از سایر شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های ضدانقلاب در فضای مجازی ربوده است.

در روزهایی که نه تنها مردم ایران بلکه کل کره زمین به واسطه ویروس کرونا شرایط سختی را می‌گذرانند، ایران اینترنشنال پا در جای فیک نیوزهایی مانند «آمدنیوز» گذاشته و پمپاژ شایعات را با هدف ناامیدی مردم ایران در دستور کار خود قرار داده است.

در آخرین مورد نیز این شبکه به انتشار گزارش‌هایی سراسر کذب درباره نهادهای کشورمان پرداخت، در واقع برخلاف آنچه خیلی‌ها تصور می‌کردند  این گزارش‌ها برای آگاه‌سازی! مردم ایران صورت گرفته اما مشخص شد که هدف این گزارش‌ها دادن گرای نقاط حساس برای تحریم و فشار بیشتر روی مردم ایران بود. ایران اینترنشنال در سلسله گزارش‌هایی مدعی فساد سپاه، بنیاد مستضعفان و وزارت بهداشت در واردات کیت‌‌های تشخیص کرونا شد؛ گزارش‌هایی که به سرعت مشخص شد صحت نداشته(اینجا) اما نتیجه آن ممانعت از واردات کیت‌‌های تشخیص کرونا از کره جنوبی شد!

13990202000977_Test_NewPhotoFree.jpg

 

چند روز پیش نیز ایران اینترنشنال در مطلبی عجیب که البته بلافاصله تکذیب شد مدعی شده بود  بر اساس اطلاعاتی که به دست آن‌ها رسیده است حسن روحانی،‌ در جلسه روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین شورای عالی امنیت ملی گفته که حتی اگر دو میلیون نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست بدهند،‌ به دلیل وضعیت اقتصادی نمی‌توان کشور را تعطیل کرد.

13990121000858_Test_NewPhotoFree.jpg

 

اما در همین رابطه علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور  گفت: در زمان ادعایی این رسانه، «شورای عالی امنیت ملی» جلسه‌ای نداشته، بدیهی است که هر نقل قول از جلسه‌ای که اساسا برگزار نشده،کذب محض و دروغ آشکار است.

 

این گزارش‌ها دروغین تنها عملکرد سیاه اینترنشنال در زمان کرونا نبود بلکه مرور کارنامه این شبکه نشان می‌دهد آن ها حتی پیش از شیوع کرونا در ایران عملیات تخریبی خود را آغاز کرده بودند. در ادامه نگاهی به شایعات و شبهات این تلویزیون می‌اندازیم.

 

 

* نامساعد نشان دادن محل قرنطینه دانشجویان

پیش از شیوع کرونا در کشور، ایران با پرواز اختصاصی دانشجویان ایرانی ساکن ووهان چین را به کشور برگرداند و آن‌ها را در هتلی با تمام امکانات قرنطینه کرد.

در این زمان ایران اینترنشنال در قامت مدافعان دانشجویان برآمد و ضعیت آن‌ها را از لحاظ امکانات نامناسب عنوان کرد و برای این که مردم و خانواده آن‌ها را بترساند و جو را امنیتی نشان دهد، مدعی شد که شیشه‌های محل قرنطینه دانشجویان دودی است و برای پنجره‌ها محافظ و نرده گذاشته‌اند.

 

 

اما همان زمان فیلمی از محل قرنطینه دانشجویان منتشر شد که اولین دروغ ایران اینترنشنال در مواجهه با کرونا را برملا کرد. دروغ آن ها آنقدر بی سند بود که حتی کریستف هملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران پس از بازدید از وضعیت دانشجویان به صراحت اعلام کرد:  تمام افرادی که در این قرنطینه بودند، از خدمات ارائه شده توسط وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، رضایت کامل داشتند.

 

* ایران هراسی

 «COVID2019» عنوانی است که سازمان بهداشت جهانی برای این ویروس انتخاب کرده تا ضمن تفاوت با دیگر ویروس‌های این خانواده، زمینه توهین به هیچ ملت و کشوری که احتمالا اولین مورد مثبت در آن مشاهده شده پیش نیاید. اما رسانه‌های بیگانه از جمله «ایران اینترنشنال» پس از آن که ایران اولین نمونه تست مبتلا به کرونا را اعلام کرد، تلاش کردند تا ایران را یک خطر برای منطقه و جهان معرفی کنند.

13981215000864_Test_NewPhotoFree.png

13981215000865_Test_NewPhotoFree.png

13990201000926_Test_NewPhotoFree.jpg

 

* القای بی‌توجهی مسئولان به کرونا

این شبکه سعودی در ادامه سیاست‌های هود تلاش کرد تا وانمود کند ایران با بی‌توجهی تمام، با موضوع کرونا برخورد کرده و از زمان اعلام کرونا در چین ایران اقدامی برای مقابله با آن انجام نداده و در یک تصمیم تاریخی به آلوده کردن مردم خودش کمک کرده است!

 

شایعه ایران اینترنشنال درحالی مطرح شد که از ۸ بهمن ماه (حدود ۲۰ روز قبل از شناسایی اولین بیمار به کرونا) تیمی از وزارت بهداشت در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) حضور داشت و تمام مسافران پروازهای ورودی از چین را کنترل می‌کرد. همانطور که در تصاویر منتشر شده در آن روزها هم مشاهده می‌شود، مسئولان حتی برای امنیت خاطر بیماران از دستگاه‌های تب‌سنج در کنار اسکنرها استفاده می‌کردند.

13981214000577_Test_NewPhotoFree.jpg

 

* شایعه تاخیر ایران در اعلام زمان شیوع

ایران اینترنشنال در اواخر سال گذشته خط خبری را در پیش گرفت تا هر طور شده گرا دهد که مسئولان ایرانی به دلیل در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، صحبتی از شیوع کرونا در ایران نمی‌کنند.

 

این ادعاها نیز درحالی مطرح شد که مسئولان وزارت بهداشت ایران در روز ۳۰ بهمن ماه ( یعنی ۲ روز پیش از انتخابات مجلس) از مثبت شدن تست کرونای دو نفر در قم خبر دادند.

همچنین مسئولان مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه تهران، آزمایشگاهی که اولین نمونه مثبت کرونا در ایران را تشخیص دادند تایید کردند که پس از تنها  ۲ساعت از اطلاع آن‌ها به وزارت بهداشت، مسئولان این موضوع را رسانه‌ای کردند.

 

* شایعه پنهان‌کاری آمار مبتلایان و قربانیان

القای پنهان کاری و صادق نبودن آمار و ارقام مبتلایان به ویروس کرونا در ایران؛ موضوعی بود که از همان روزهای اول در دستور کار ایران ایتنرنشنال قرار داشت و در قالب گفت‌وگو با افراد و کارشناسان آن‌ها پیگیری می‌شد. 

13990202000011_Test_NewPhotoFree.jpg

13990202000010_Test_NewPhotoFree.jpg

 

این شایعات و شبهات درحالی مطرح شد که ایران یکی از اولین کشورهایی بود که آمارهای مبتلایان و فوتی‌ها را به محض اطلاع،  اعلام کرد به طوری که حتی سازمان بهداشت جهانی ادعای «مخفی‌کاری» ایران در موضوع کرونا را رد کرد. «تدروس آدانوم» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی ادعای «پنهان‌کاری» ایران در ارتباط با آمار قربانیان ویروس کرونا جدید (کووید-19) را به صراحت رد کرد.

نکته جالب درباره آمارسازی‌های  ضدانقلاب از جمله ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی، تفاوت فاحش امار اعلامی این دو رسانه بود. آن ها درحالی این چنین بی‌سند بر طبل عدم شفافیت آمار در ایران می‌کوبند که برعکس این اتفاق در کشورهای خودشان رخ داد و اثبات شد که آمارهایشان دروغین است.

 

* القای بی‌تدبیری مسئولان  ایران در مقابله با کرونا

بعد از این شایعات و شبهات، ایران اینترنشنال سراغ خط خبری دیگری رفت و آن القای «بی‌تدبیری» مسئولان ایران در مقابله با کرونا بود.

این شایعه زمانی بهتر دست عوامل ایران اینترنشنال را رو می‌کند که می‌بینیم ایران به همت کادرپزشکی و همکاری مردمش توانست کارنامه قابل قبولی نسبت به کشورهای مدعی غرب از خودش به جا بگذارد، آن هم که کشوری که زیر شدیدترین تحریم‌های غذایی، دارویی و پولی است.

صحبت‌های «برنان»، مدیر منطقه‌ای عملیات اضطراری سازمان جهانی بهداشت، که به ایران سفر کرده بود هم خلاف ادعاهای شبکه‌های ماهواره‌ای را اثبات کرد. برنان گفته بود: تجربه ۱۶ روزه ایران در این مبارزه حاکی از آن است که رهیافت دولت ایران مبنی بر بسیج همزمان همه امکانات دولتی با هدایت وزارت بهداشت و نیز بسیج همه امکانات جامعه و جامعه مدنی یک رهیافت درست و منطقی است. 

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران همچنین نقش رهبران مذهبی و حمایت رهبری معظم انقلاب در اقناع و شکل دهی افکار عمومی در مسیر صحیح مبارزه را بسیار سودمند توصیف کرد.  

* القای ناتوانی ایران

ناتوانی ایران یکی دیگر از خط خبری ایران اینترنشنال بود. آن ها بدون اشاره به شدیدترین تحریم هایی که آمریکایی ها علیه ایران روا داشتند که حتی با اعتراض پاپ هم روبروشد، سعی کردند تا ایران را در کنترل کرونا ناتوان نشان بدهند و نارضایتی عمومی ایجاد کنند.

13990202000044_Test_NewPhotoFree.jpg

رسانه‌های لندنی در اسفندماه برای ضعیف نشان دادن ایران در مقابله کرونا نه تنها از نظرات متخصصان این حوزه استفاده نکرد بلکه صرفا نظرات مغرضانه سیاستمداران آمریکایی را منتشر می‌کرد اما صحبتهای ریچارد برنان، نماینده سازمان بهداشت جهانی را سانسور کردند.

برنان پس از بازدید از چند مرکز درمانی در تهران، گفت: ایران از سیستم کنترل اولیه بسیار قوی برخوردار است به طوری که هیات همراهم  تحت تاثیر دانش و تعهد کادر درمانی ایران قرار گرفتند. من اطمینان دارم که جهان در مبارزه خود با کرونا از تجارب ایران خواهد آموخت.

جالب اینجاست که چند هفته پس از اتهام ناتوانی به ایران، اینترنشنال مجبور به تعطیلی موقت برنامه‌های خود گرفت تا نشان دهد که این مدعیان حتی از مدیریت یک تحریریه خبری هم عاجزند.

13990202000515_Test_NewPhotoFree.jpg

* خرافی و منفعل نشان دادن روحانیت

خط دیگری که ضدانقلاب و ایران اینترنشنال در روزهایی کرونایی پیگیری کردند، متحجر و خرافی نشان دادن روحانیون و مراجع عظام تقلید بود. این رسانه‌ها اذکار و دعاهایی که مراجع تقلید برای حفظ آرامش در این شرایط توصیه کرده‌اند را به گونه‌ای تحریف کردند که گویا بزرگان دین این نسخه را برای دفع کرونا تجویز کردند و به توصیه های بهداشتی پزشکان بی‌توجهند.

13990202000822_Test_NewPhotoFree.jpg

آن ها در مقابل سفارش رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت نکات بهداشتی و وتوصیه‌های پزشکان را سانسور کردند.

* منجی‌سازی از آمریکایی‌ها

ایران اینترنشنال در یکی دیگر از ماموریت هایش سعی کرد تا آمریکایی ‌ها را منجی مردم ایران نشان دهد. جالب است این آمریکایی‌های که در اوایل شیوع کرونا مدعی شدند اگر ایران از آن‌ها کمک بخواهد به آن ها کمک می‌کند، همین چند روز پیش به کمک ایران اینترنشنال مانع از خرید کیت‌های شناسایی کرونا ایران از کره جنوبی شدند!

13990203000012_Test_NewPhotoFree.jpg

 

 درحالی آمریکایی‌ها می‌خواهند منجی مردم ایران باشند و دم از ارسال دستگاه‌های تنفسی می‌زنند که هر روز پرستاران آن‌ها در خیابان به نبود امکانات اعتراض می‌کنند و کادرپزشکی آن‌ها مجبور به استفاده از کیسه زباله به جای گان پزشکی است.

 

13990202000041_Test_NewPhotoFree.jpg

 

حتی اوضاع کسانی که قرار است در سناریوی ایران اینترنشنال منجی ایران باشند چنان است که برای پوشاندن ضعف سیستم پزشکی خود دست به غارت محموله بهداشتی یکدیگر می‌زدند.

13990202000037_Test_NewPhotoFree.jpg

 

* هجمه به دلیل عدم حضور «پزشکان بدون مرز»

در زمان اعلام آمادگی «پزشکان بدون مرز» برای حضور در ایران، بسیاری از رسانه‌های معاند از جمله ایران اینترنشنال با پخش برنامه‌های خود سعی کردند تا ایران را تحت فشار قرار دهند و مسئولیت جان قربانیان را به عدم اجازه ایران به این نهاد ربط دهند.

13990202000640_Test_NewPhotoFree.jpg

 

اما پس از هجمه‌های فراوانی علیه کشورمان به راه انداختند مشخص شد که هیچ متخصص عفونی یا مرتبط باکرونا حضور در جمع آن‌ها حضور نداشته، داروی خاص و تحریمی هم که به کاهش اثرات تحریم کمک کند در اختیار نداشتند و با توجه به سابقه این نهادها و آماده‌باش ده‌ها بیمارستان صحرایی نیروهای مسلح و خالی بودن بسیاری ازبیمارستان‌های، پذیرش آن‌ها اصلا منطقی به نظر نمی‌رسید.

13990202000745_Test_NewPhotoFree.jpg

 

* حفر خندق در قم

یکی دیگر از شایعاتی که رسانه‌های معاند روی آن مانور دادند، حفر خندق در قم بود، مطلبی که توسط رسانه‌های خارجی مطرح و شبکه های فارسی زبان آن را بازنشر دادند. مطلبی که درباره ایران شایعه بود اما واقعیتش برای آمریکایی‌ها اتفاق افتاد.

13990202000781_Test_NewPhotoFree.jpg

 

در رابطه با شایعه واشنگتن پست،  رمضانی رئیس پذیرش آرامستان حضرت معصومه قم توضیح داد: ما طبق روال گذشته برای خدمات دهی مطلوب به مراجعه کنندگان قبر‌هایی از پیش ساخته شده را فراهم میکنیم تا بتوانیم در مقابله با هرگونه مراجعه‌ای بهترین عملکرد را ارائه دهیم.

وی افزود: قطعه ۴۱ و به ویژه ۴۲ که از جمله قطعات بحران این آرامستان به شمار می‌روند از این قاعده مستثنی نبوده و در شرایط کنونی کشور که تعدادی از هموطنان جان خود را بر اثر بیماری کووید ۱۹ یا ویروس کرونا از دست می‌دهند طبق دستورات کشوری و مدیریت آرامستان بهشت معصومه قم در این قطعه و در قبر‌های از پیش ساخته شده مراحل کفن و دفن متوفیان این بیماری صورت می‌گیرد.

 

 

* پخش کلیپ شوخی به عنوان کمبود امکانات در ایران

چند هفته پیش کلیپی توسط ایران اینترنشنال منتشر شد که پرسنل یک بیمارستان با سفره یکبار مصرف به طرز خنده‌داری خودشان را پوشانده بودند، هرچند که از خنده‌های افراد هم مشخص بود محتوای این کلیپ شوخی است اما این رسانه لندنی آن را تحت عنوان «کمبود امکانات در بیمارستانی در کرمان» منتشرکرد.

13990202000093_Test_NewPhotoFree.jpg

 

پس از انتشار این خبر، مدیر بیمارستان شفا که فیلم متعلق به آنجا بود ضمن دعوت از خبرنگاران برای بررسی امکانات این بیمارستان عنوان کرد که این فیلم طنز مربوط به پرسنل بخش سوختگی این بیمارستان بود نه بخش ICU و مراقبت‌های ویژه.

 

* شایعه مخالفت سپاه با قرنطینه قم

ایران اینترنشنال در زمانی که سپاه در کنار مردم برای مقابله کرونا می‌جنگید، برای فاصله انداختن بین مردم و سپاه، شایعه کرد که دلیل قرنطینه نشدن قم مخالفت حجت‌الاسلام حسین طائب بوده است.

13990202000820_Test_NewPhotoFree.jpg

این درحالی است که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در نخستین نشست خبری برای مقابله با کرونا، در پاسخ به این انتقاد که چرا شهر قم به‌عنوان مبدأ این بیماری در کشور قرنطینه نشده، گفته بود «این کار در قدیم برای بیماری‌های وبا و طاعون بوده است و اکنون قدیمی شده است». علاوه‌براین، سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز تأکید کرده بود که با قرنطینه شهرها موافق نیست.

 آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه هم در این باره عنوان کرد که تشخیص وزارت بهداشت به عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا این نبود که شهر خاصی قرنطینه شود و در این موضوع تصمیم‎گیری به‎ صورت کامل و بدون هیچ‎گونه ممانعتی در اختیار این قرارگاه بود.

 

* فرار بیمار روانی به جای بیمار کرونایی

ایران اینترنشنال فیلمی از فرار یک بیمار را در سبزوار منتشر و وانمود کرد که این بیمار مبتلا به کرونا بوده است.

13990202000109_Test_NewPhotoFree.jpg

 

اما بعد از مدت کوتاهی مشخص شد که بیمار متواری در فیلم منتشر شده از بیماران بخش اعصاب و روان بیمارستان واسعی سبزوار بوده و طبق صحبت‌های طاها حسینی، رئیس بیمارستان واسعی سبزوار بعد از بازگشت بلافاصله از وی، سی تی اسکن گرفته و مشخص شد از نظر بیماری کرونا مشکلی نداشته است.

 

* شایعه برگزاری کاروان راهیان نور در زمان کرونا

ایران اینترنشنال درحالی در اوایل اسفندماه از برگزاری کاروان راهیان نور خبر داده بود که در زمان شیوع کرونا اصلا کاروانی به این مناطق اعزام نشده بود و فقط برخی استان‌ها اقدام به ثبت‌نام کرده بودند که هیچ کدام برگزار نشد.

 

13990202000550_Test_NewPhotoFree.jpg

 

* شایعه فوت نماینده رهبری بر اثر ابتلا  به کرونا

ایران اینترنشنال که مدعی انتشار اخبار دقیق است، در ماجرای فوت حجت‌الاسلام محمد مهدی صالحی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مدعی شد که وی  بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفته است.

13990202000300_Test_NewPhotoFree.jpg

 

این درحالی بود که معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری روز اول فروردین ۱۳۹۹ به علت سانحه رانندگی درگذشته بود.

13990202000298_Test_NewPhotoFree.jpg

 

* آیا ایران اینترنشنال حرفه‌ای است؟

 

یکی از تناقض‌های آشکار در مجموعه ایران اینترنشنال را می‌توان در راهنمای حرفه‌ای که این شبکه برای خود منتشر کرده دید. به عنوان مثال در بند دوم خود تحت عنوان «درستی و دقت» آورده‌اند همه آنچه ما در این شبکه تولید و منتشر می‌کنیم باید مستند و بر اساس منابع و شواهد مطمئن باشد و به زبانی شفاف و دقیق بیان شود. اما آنچه در عمل انجام می‌دهند فرسنگ ها با گفته‌های خودشان فاصله دارد.

13990202000192_Test_NewPhotoFree.jpg

 

ایران اینترنشنال درحالی مدعی  بی‌طرفانه بودن و گردش آزادانه اطلاعات دارد که تمرکزش بر روی اخبار منفی ایران است و از اخبار مثبت و امیدوار کننده استقبال نمی‌کند و در مقابل برای کشورهای غربی همیشه اخبار خوب را پوشش می‌دهد. به عنوان نمونه این شبکه ماهواره ای که هیچ یک چند ده هزار اقدام خیرخواهانه مردم ایران در قالب کارهای جهادی را ندیده، تولید ماسک در آتن را برجسته می‌کند.

13990202000397_Test_NewPhotoFree.jpg

 

میزبانی از گروهک تروریستی الاحواز، جا زدن سارق مسلح بجای زندانی سیاسی، دعوت به اغتشاش و آشوب و صدها شایعه دیگر را می‌توان به کارنامه سیاه این شبکه اضافه کرد. اما با کنار رفتن نقاب از چهره این شبکه سعودی، مشخص شده که ایران اینترنشنال با انتشار و پخش شایعات و شبهات در واقع با یک تیر، دو نشان را می‌زند؛ از یک سو ناامیدی، ناآرامی و هرج و مرج و فاصله انداختن با حکومت را در پیش گرفته و از سوی دیگر به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها گرا می‌دهد که کدام نقاط را باید مورد هدف قرار بدهند.

 

کلید واژه ها: ایران ویروس کرونا


( ۱ )

نظر شما :