دیپلمات روس: ایران و اروپا گام‌های متقابل را جدی بگیرند

۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۷ کد : ۱۹۸۹۵۷۶ سرخط اخبار

یک دیپلمات ارشد روس با تاکید بر لزوم گام متقابل ایران و اروپا برای کم کردن نگرانی‌های یکدیگر، این کار را مایه عادی‌سازی وضعیت برجام دانست.

به گزارش  گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی بامداد شنبه خواستار گام‌های متقابل ایران و کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام شد.

اولیانوف در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «به نظر من تروئیکای اروپایی و ایران باید [اقدام] متقابل، شاید در مرحله اول ساده اما گام‌های قاطع، را  جداََ در نظر بگیرند تا نگرانی‌های همدیگر را برطرف کنند».

وی با به اشتراک گذاری بخشی از صحبت‌های «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران طی نشست خبری در مونیخ مبنی بر بازگرداندن گام‌های کاهش تعهدات در ازای منفعت‌رسانی اروپا به ایران، افزود: «این [گام‌ها] می‌تواند راه را برای تبادلات چشمگیرتر هموار کرده و به عادی‌سازی وضعیت برجام کمک کند».

پیشتر وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه برجام در آستانه فروپاشی است، گفته بود هنوز شانسی برای حفظ این توافق وجود دارد. (جزئیات بیشتر)

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و تحریم‌های یکجانبه علیه مردم ایران را احیا کرد. ایران تاکنون در بازه‌های دو ماهه، پنج گام کاهش اجرا برداشته و محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین را کنار گذاشته است.

وزارت خارجه روسیه پیشتر نیز از سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) خواسته بود مکانیسم حل اختلاف برجام را کنار بگذارد و بر ایجاد شرایطی  برای حفظ برجام ایجاد متمرکز شود.

کلید واژه ها: برجام ایران و اروپا


نظر شما :