تبعات شهادت حاج قاسم سلیمانی برای آمریکایی چه خواهد بود؟

جمهوری اسلامی با تامل و تعمق حرکاتش را عیه آمریکا در منطقه تنظیم می کند

۱۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۶ کد : ۱۹۸۸۶۰۴ نگاه ایرانی خاورمیانه
سید جلال ساداتیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی پیرامون شهادت حاج قاسم سلیمانی می نویسد: از جهت تبعات این ترور و تاثیرات اقدام نابخردانه ترامپ در منطقه، باید گفت که خیزش مردمی و آگاهی های مردم در این منطقه، اعم از داخل ایران، عراق، افغانستان، سوریه و یمن و مجهز شدن به ابزاری برای تقابل با آمریکا و متحدان او در منطقه که همه آنان از جهات مختلف آسیب پذیرند، صحنه رویاروئی را متغییر ساخته و شرایطی مهیا شده است که امریکا نخواهد توانست در همه صحنه ها و جبهه هائی که گشوده است، خودش به طور مستقیم، یا متحدانش به طور نیابتی، وارد درگیری و یا جنگ مستقیم شود.
جمهوری اسلامی با تامل و تعمق حرکاتش را عیه آمریکا در منطقه تنظیم می کند

سید جلال ساداتیان، سفیر اسبق ایران در انگلستان، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی - صبح جمعه، ۱۳ دیماه ۱۳۹۸، مطابق با سوم ژانویه ۲۰۲۰، امریکا در یک اقدام تروریستی، و در اقدامی غیر قانونی، و در نقض آشکار حاکمیت ملی عراق، در ساعت یک بامداد به وقت محلی، با حمله به اتومبیل سردار با اخلاق و پر افتخار اسلام،
قاسم سلیمانی و همراهان وی از جمله ابو مهدی المهندس، فرمانده حشد الشعبی عراق و رئیس تشریفات آنان، که ظاهرا برای استقبال از سرداری سلیمانی به فرودگاه بغداد آمده بودند، آنان را به شهادت رساندند.
از نظر شخصی، سردار سلیمانی طالب شهادت بود و مُزد یک عمر مجاهدت خالصانه اش را دریافت نمود، خدای متعال او را در جوار رحمت واسعه اش متنعم خواهد نمود، انشاءالله.
اما از جهت تبعات این ترور و تاثیرات اقدام نابخردانه ترامپ در منطقه، باید گفت که خیزش مردمی و آگاهی های مردم در این منطقه، اعم از داخل ایران، عراق، افغانستان، سوریه و یمن و مجهز شدن به ابزاری برای تقابل با امریکا و متحدان او در منطقه که همه آنان از جهات مختلف آسیب پذیرند، صحنه رویاروئی را متغییر ساخته و شرایطی مهیا شده است که امریکا نخواهد توانست در همه صحنه ها و جبهه هائی که گشوده است، خودش به طور مستقیم، یا متحدانش به طور نیابتی، وارد درگیری و یا جنگ مستقیم شود. آمریکا به تصور آن که با پیشروی محور مقاومت در منطقه البوکمال خواهد توانست خود را به پشت دروازه های رژیم غاصب صهیونیستی برساند، دست به این ترور وحشیانه زد. اما نتیجه این اشتباه، ادامه افزایش تنش در منطقه ای است که اگر دسترسی به خود امریکا نباشد، منافع متحدان او در معرض تهدیدات دائمی خواهد بود که زندگی در چنین جوی از تهدیدات، نمی تواند برای طولانی مدت ادامه یابد.
نتیجه فوری و قهری چنین وضعیتی، یا به جنگ مستقیم و شکست یک طرف و یا به عقب نشینی یکی از طرف ها و تسلیم او منتهی می شود.
جمهوری اسلامی که اهل عقب نشینی و کوتاه آمدن نیست، پس سوال اینجا است که امریکا این تنش را تا کجا می تواند تحمل کند ؟
تحولات در بعد ساختار بین المللی آیا در راستائی است که امریکا به تنهائی قادر به تعارض در همه این جبهه ها باشد، یا مقاومت ایران و هم پیمانانش، که از جنس رویاروئی کلاسیک با نیروی نظامی و توانمندی ها چند جانبه کلاسیک امریکاست، آسیب پذیری امریکا را بیشتر ساخته او را به عقب نشینی وادار خواهد ساخت، رفتار ایران نشانگر آنست که بر خلاف ترامپ که به امید افزایش میزان رای اش در نزد مردم امریکا و پشت سر گذاشتن فشار حزب مخالف برای استیضاح، دست به یک حرکت احساسی فکر نشده زده است، جمهوری اسلامی با تامل و تعمق حرکاتش را تنظیم می کند. لذا به نظر می رسد در این شرایط مسئولین باید با جلب نگاه منتقدین اجتماعی و سیاسی داخلی، آن هم بعد از تحولات چند هفته اخیر، یک انسجام ملی را در برابر این دست تحرکات و تحولات در دستور کار قرار دهند تا صدایی واحد نسبت به اقدامت خبیثانه دونالد ترامپ و ایادی منطقه ای آنها شکل گیرد. 
 

کلید واژه ها: سید جلال ساداتیان حاج قاسم سلیمانی آمریکا ایران خاورمیانه


( ۱۲ )

نظر شما :