مانوری که به توسعه روابط تهران – مسکو کمک می‌کند

توسعه روابط ایران و روسیه با برگزاری رزمایش مشترک

۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۸۳۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ایران امیدوار است که با افزایش همکاری های نظامی با روسیه بتواند در برابر کشورهای غربی مقاومت کند. و این در حالی است که مقام های اروپایی در قبال حضور پررنگ تر روسیه در منطقه خلیج فارس ابراز نگرانی کرده و با برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند مخالفت می کنند.
توسعه روابط ایران و روسیه با برگزاری رزمایش مشترک

نویسنده: سرگی شاکاریانتس

دیپلماسی ایرانی: در سال 2019، روابط میان روسیه و ایران توسعه بیشتری یافته است. در حال حاضر، این نکته قابل توجه است که هر دو طرف به دنبال توسعه همکاری ها در عرصه های امنیتی، نظامی – سیاسی و نظامی – فنی هستند. البته، این به معنای آن نیست که روسیه و ایران دیگر طرف های ممکن در همکاری را نادیده می گیرند. این دو کشور به دنبال تحکیم و توسعه روابط در عرصه تدافعی و امنیتی با دیگر کشورها و از جمله، با چین و کشورهای قفقاز هستند.

به گفته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در حال حاضر، روابط ایران و روسیه در بهترین وضعیت خود طی ده های گذشته قرار دارد و این دو کشور قرار است، رزمایش های نظامی مشترکی را برگزار کنند. روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ایران نیز به نقل از امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ایران، خبر داده که تدارکات برای برگزاری رزمایش مشترک در شمال اقیانوس هند و دریای عمان در دست اجرا است.

در پی افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس، مقامات رسمی روسیه از تمایل خود برای افزایش حضورشان در منطقه سخن گفته اند. مسکو یک طرح امنیت نظامی در خلیج فارس ارائه کرده و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ضمن تاکید بر تمایل کشورش برای کاهش تنش ها در منطقه خلیج فارس، گفته که از لحاظ فنی، نیروی دریایی روسیه می تواند، در تنگه هرمز حضور داشته باشد.

ایران امیدوار است که با افزایش همکاری های نظامی با روسیه بتواند در برابر کشورهای غربی مقاومت کند. و این در حالی است که مقام های اروپایی در قبال حضور پررنگ تر روسیه در منطقه خلیج فارس ابراز نگرانی کرده و با برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند مخالفت می کنند. برای نمونه، فدریکا موگرینی، مسئول (سابق) سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن ابراز نگرانی از رزمایش مشترک ایران و روسیه گفته که در خاورمیانه، یک بازی شطرنجی از نیروهای نیابتی در جریان است و نباید تعداد مهره های این بازی افزایش یابد.

باید خاطر نشان کرد که در روزهای اخیر، سردار قدیر نظامی، معاون امور بین الملل رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، به مسکو سفر کرد. او با اشاره به این که جهت گیری کلی روابط ایران و روسیه در عرصه نظامی در سومین کمیسیون مشترک همکاری های نظامی ایران و روسیه بررسی شده، گفت که در این کمیسیون برنامه های سالیانه ارتباطات نظامی مشخص شده است. ایران و روسیه به عنوان دو یار راهبردی، در زمینه های گوناگون و در عرصه های زمینی، فنی، دفاعی و موضوعات راهبردی و عملیاتی همکاری می کنند.

مبارزه با تروریسم، مهمترین محور همکاری و ارتباطی ایران و روسیه است و به همین دلیل، این دو کشور چند سالی است که در کنار یکدیگر، به این مبارزه ادامه می دهند. به گفته سردار نظامی، مداخله های امریکا باعث شده تا آرامش و ثبات در خلیج فارس از بین برود و این وضعیت، آغاز اعتراضات در بسیاری از کشورهای جهان را به همراه داشته است. توسعه همکاری ها میان کشورها در سطوح گوناگون نظامی و سیاسی می تواند به کاهش چنین رفتارها و اقداماتی از سوی امریکا کمک کند. و اما، در رابطه با برگزاری رزمایش های مشترک میان ایران و روسیه باید گفت که گفت وگوها پیرامون برگزاری رزمایش در نشست ها انجام شده است و پیش بینی می شود که نیروهای مسلح دو کشور چند رزمایش مشترک را در دریای خزر و شمال اقیانوس هند برگزار کنند.

تا قبل از آغاز بحران در سوریه، روابط ایران و روسیه طی دهه های متمادی، با فراز و نشیب هایی مواجه بود. اما، بحران سوریه باعث شد تا دور جدیدی در روابط میان دو کشور آغاز شود. در حدود سه سال پیش، ایران به روسیه اجازه داد تا از پایگاه نظامی نوژه در همدان برای حملات هوایی علیه گروه های تروریستی در سوریه استفاده کند. شایعات اخیر در مورد واگذاری بنادر چابهار و بوشهر به روسیه نیز محور دیگری به بحث های پیرامون همکاری های میان دو کشور افزوده است. البته، باید گفت که حضور روس ها در چابهار فقط جهت آشنایی بیشتر با فرصت های اقتصادی این بندر بوده است.

منبع: رگنیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران روسیه ایران و روسیه سوریه ایران و چین ایران و روسیه و چین رزمایش ایران و روسیه و چین رزمایش مشترک دریایی ایران و روسیه و چین


( ۷ )

نظر شما :