برای جبران خسارت های سیاسی ترامپ

اعراب به راهبردی جدید نیاز دارند

۱۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۸۷۲۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
هر کس به ترامپ امید بسته باشد ناامید خواهد شد. ایران بدون توجه به رجزخوانی های شدید ترامپ به این نتیجه رسیده است که آمریکا بیشتر از آنکه گاز بگیرد، عوعو می کند. بیشترین واکنشی که آمریکا به حمله تاسیسات نفتی عربستان از خود نشان داده، اعزام یک هزار نیرو به این کشور است.
اعراب به راهبردی جدید نیاز دارند

نویسنده: جیمز جی زاگبی

دیپلماسی ایرانی: زمانی که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری انتخاب شد، به دوستان عرب خود توصیه کردم که چندان به وی دل نبندند. ترامپ از توافق هسته ای خارج شد و تحریم های شدید علیه ایران برقرار کرد اما این کشور با وجود مشکلات اقتصادی بیش از پیش جسور و ستیزه جو شده است.

سیاست ترامپ در قبال عراق سوریه و عراق تفاوت چندانی با سیاست اوباما نداشته و به ارائه کمک های تسلیحاتی و استفاده از نیروی هوایی در جنگ علیه داعش محدود بوده است. ترامپ فقط یک بار دستور حمله به پایگاه سوریه را در واکنش به کشتار غیرنظامیان در این کشور صادر کرد و آن هم با هشدار 24 ساعته قبل از حمله که باعث شد خسارات و تلفات به بار آمده، به حداقل ممکن کاهش یابد.

در مورد پایان دادن به مناقشه اسرائیل – فلسطین و آنچه به " معامله قرن" شهرت یافته، با گذشت بیش از دو سال و نیم از زمامداری ترامپ، هیچ گونه تحولی در این زمینه رخ نداده داده است.

هر کس به ترامپ امید بسته باشد ناامید خواهد شد. ایران بدون توجه به رجزخوانی های شدید ترامپ به این نتیجه رسیده است که آمریکا بیشتر از آنکه گاز بگیرد، عوعو می کند. بیشترین واکنشی که آمریکا به حمله تاسیسات نفتی عربستان از خود نشان داده، اعزام یک هزار نیرو به این کشور است.

دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده امریکا در اسرائیل گفته است واشنگتن خواستار برچیده شدن شهرک های یهودی نشین از سرزمین های متعلق به فلسطیینی ها نیست. تازه ترین دسته گلی که ترامپ به آب داده خارج ساختن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و رها کردن کردهای متحد واشنگتن، به حال خود در برابر ارتش ترکیه  است.

جورج بوش، رئیس جمهوری اسبق امریکا معتقد بود در صورت حمله به عراق و سرنگون ساختن صدام حسین، دموکراسی در عراق و منطقه برقرار خواهد شد و آمریکا بر منطقه خاورمیانه سیطره خواهد یافت. اما نتیجه لشکرکشی به عراق، درگیر شدن آمریکا در جنگی طولانی و ویران شدن عراق و گرفتار شدن این کشور در جنگ فرقه ای و سرانجام ظهور داعش و سیطره یافتن ایران بر عراق شد.

با به راه افتادن "بهار عربی" اوباما نتوانست درباره چگونگی برخورد با این پدیده تصمیم بگیرد و در نتیجه اعراب خود ابتکار عمل را در دست گرفتند و سوریه، لیبی و یمن به آشوب کشیده شدند. همین آشفتگی ها باعث شد تا برخی از رهبران عرب به ترامپ و همکاری نزدیک تر با آمریکا دل خوش کنند و از واشنگتن خواستند به خونریزی در سوریه پایان دهد و ایران را از دخالت در امور داخلی چندین کشور عرب بازدارد و به مناقشه طولانی اعراب و اسرائیل پایان دهد.
با گذشت بیش از دو سال و نیم از زمامداری ترامپ، رهبران عرب به این نتیجه رسیده اند که ترامپ آنها را به حال خود رها کرده و در واکنش به چنین وضعیتی است که رهبران عرب به روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور متوسل شده اند.

جهان عرب به شدت به وحدت عملی برای مقابله با انواع چالش هایی که با آنها روبه روست نیاز دارد. اعراب برای حل مسائل و مشکلات منطقه باید سازوکار تازه ای تدارک ببینند و بیش از این به امید کمک دیگران از جمله آمریکا نباشند.

منبع: گلف نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایران و امریکا ایران و اعراب امریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امریکا و اعراب


( ۶ )

نظر شما :