اهداف واشنگتن با متحدانش متفاوت است

سایه سنگین بی اعتمادی و عدم محبوبیت بر سر بایدن در سفر به خاورمیانه

۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰ کد : ۲۰۱۳۲۱۳ اخبار اصلی خاورمیانه
در عرصه داخلی وی در معرض آرای موافق حداقلی و انتقادات بخش های وسیعی از رسانه ها و سیاست آمریکا که در حال حاضر اکثریت را تشکیل می دهند، قرار دارد. تورم و قیمت سوخت به طرز خطرناکی افزایش یافته و این مساله سبب شده است شاخص نظرسنجی ها برای محبوبیت وی حول و حوش ۳۳ درصد باشد. این کاهش محبوبیت به ویژه در آستانه برگزاری انتخابات میاندوره ای باعث وحشت بایدن، حزب دموکرات و طرفدارانشان می شود.
سایه سنگین بی اعتمادی و عدم محبوبیت بر سر بایدن در سفر به خاورمیانه

نام نویسنده: لورنتزو ویتا

دیپلماسی ایرانی: سفر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به خاورمیانه به مثابه یکی از پیچیده ترین سفرهای دولت دموکرات این کشور است. وی با این اندیشه وارد این منطقه شد که تصویر خروج آمریکا از منطقه را در هم شکسته و سه مشکل را مدیریت کند: یک مشکل داخلی، دو منطقه ای و دیگری بین المللی. 

در عرصه داخلی وی در معرض آرای موافق حداقلی و انتقادات بخش های وسیعی از رسانه ها و سیاست آمریکا که در حال حاضر اکثریت را تشکیل می دهند، قرار دارد. تورم و قیمت سوخت به طرز خطرناکی افزایش یافته و این مساله سبب شده است شاخص نظرسنجی ها برای محبوبیت وی حول و حوش 33 درصد باشد. این کاهش محبوبیت به ویژه در آستانه برگزاری انتخابات میاندوره ای باعث وحشت بایدن، حزب دموکرات و طرفدارانشان می شود.

همچنین انتقاد شدید روزنامه واشنگتن پست در خصوص سفر بایدن به عربستان نیز مزید بر علت شده است. نویسنده سرمقاله این نشریه در رابطه با ماجرای قتل جمال خاشقجی و مسئولیت بن سلمان در این ماجرا، ملاقات بایدن با این مقام را مورد انتقاد قرار داد. در این سرمقاله از بایدن انتقاد شده که مواضعش را نسبت به قول هایی که در کارزار انتخاباتی داده بود، تغییر داده است. اگرچه واشنگتن تأکید کرده که حقوق بشر محور گفت وگوها را تشکیل می دهد اما این تغییر موضع بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است.

با این حال دیدار بایدن از اسرائیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آن هم در مرحله ای بحرانی در حیطه مقوله ای که بیش از همه برای اسرائیل در اولویت قرار دارد و آن هم پرونده هسته ای ایران است. گفت وگوها با تهران بر سر رسیدن به توافق هسته ای به کندی پیش می روند و یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل که قبل از رئیس جمهوری اسرائیل با بایدن دیدار کرد هنوز نمی داند که در صورت شکست مذاکرات برجام، آمریکا تا کجا حاضر است پیش برود. 

ناظران سیاسی محافظه کار معتقدند که واشنگتن باید در قبال ایران قاطعیت بیشتری نشان دهد تا خوشایند اسرائیل و کشورهای عرب باشد که نگران همسایه ایرانی شان هستند. اما به نظر می رسد که بایدن به این موضوع چندان اهمیتنی نمی دهد چرا که هدف اصلی او دستیابی به توافقی در خصوص دفاع هوایی دوجانبه میان اسرائیل و کشورهای عربی است که در توافق ابراهیم عضویت دارند با این امید که سعودی ها نیز به این پیمان  بپیوندند و نیز به تدریج دولت یهود را به رسمیت بشناسند.

منبع: ایل جورناله (ایتالیـا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: جو بایدن ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل ایران و اسرائیل سفر بایدن به خاورمیانه امریکا و اسرائیل امریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امریکا و اعراب امریکا و عربستان سعودی


( ۳ )

نظر شما :