شایستگی هم پیمانی با قدرت های بزرگ، پیام تهران است

واقعیت ایران، کشوری کهن با کالبد پارسی

۲۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۶۹۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ایران در طول ۴ دهه گذشته پیام های آشکاری به آمریکا و کشورهای غربی فرستاده است با این مضمون که بیش از دیگران شایستگی همپیمانی با قدرت های بزرگ را در منطقه دارد و تاریخ و تمدن پارسی اش، به آن امکان این نقش آفرینی را می دهد. واقعیت ایران را می توان این گونه بیان کرد "کشوری با پوشش ایدئولوژیک و کالبد پارسی".
واقعیت ایران، کشوری کهن با کالبد پارسی

نویسنده: علی الخشیبان

دیپلماسی ایرانی: واقعیت های تاریخی ایران به ویژه حکومت این کشور، هیچ انگیزه ای به دیگر کشورها برای مذاکره با آن را نمی دهد. هرچند که بحث درباره مذاکره با ایران، می تواند مفید باشد اما این اتفاق اگر قرار است بیفتد باید در چارچوب تعهدات بین المللی، صورت گیرد و دخالت های ایران را در کل منطقه، مورد توجه قرار دهد.

سوق دادن ایران به مذاکره، خود به تنهایی یک هدف راهبردی مورد نظر منطقه ای که ایران کانون بحران های سیاسی و مذهبی و اقتصادی آن بوده است، نیست. سیاست ایران مبتنی بر فرار از مشکلات بین المللی در زمان ارتکاب اشتباه با ارائه پیشنهادهای دیپلماسی است. منطقه هم به این دیپلماسی ایران، عادت کرده است. در پی حمله ایران به پالایشگاه های نفتی عربستان، ناگهان تهران روند دیپلماسی را در پیش گرفت و خواهان مذاکره شد و خود را پایبند به آن اعلام کرد.

اما ایران از منطقه چه می خواهد؟ پاسخ به این پرسش دو بخش متناقض دارد. نخست اینکه ملت ها تصور می کنند، سیاست ایران در حمایت از مذهب شیعه است اما سیاست های راهبردی ایران چنین مساله ای را  تایید نمی کند. اما بخش دوم این است که "نژاد پارسی" بالاترین هدف ایران است. ایران تصور می کند، با تاریخ و تمدنی که دارد می تواند رهبری منطقه را برعهده داشته باشد. این کشور معتقد است، تاریخ دیگر کشورهای خلیج (فارس) این امکان را به آنها نمی دهد که از حمایت همه جانبه قدرت های بین المللی به ویژه آمریکا برخوردار باشند.

ایران در طول 4 دهه گذشته پیام های آشکاری به آمریکا و کشورهای غربی فرستاده است با این مضمون که بیش از دیگران شایستگی همپیمانی با قدرت های بزرگ را در منطقه دارد و تاریخ و تمدن پارسی اش، به آن امکان این نقش آفرینی را می دهد. واقعیت ایران را می توان این گونه بیان کرد "کشوری با پوشش ایدئولوژیک و کالبد پارسی".

آیا باید این واقعیت را پذیرفت؟ البته، ایران در راستای خدمت به مذهب حرکت نمی کند. این کشور معتقد است که مذهب شیعه می تواند از او یک رقیب سرسختی در مقابل کشورهای سنی آن سوی آب خلیج (فارس) به ویژه عربستان بسازد. ایران، عربستان را یک کشور با قابلیت های زیادی می داند که به راحتی قادر به حمله مستقیم به آن نیست.

ایران به آشتی و یا اشتراک منافع راهبردی با عربستان و یا کشورهای منطقه نمی اندیشد، ایران این روزها تنها به فکر راه حل لغو تحریم ها و یا حد اقل بخشی از آنهاست.

راه حل دیپلماسی بیشتر از راه حل نظامی مورد تایید همگان است، ولی پیش از هر گونه مذاکره با ایران باید موانع سیاسی وعقیدتی را از میان برداشت و بر این اساس است که می توان به اعتماد رسید و راه را ادامه داد حتی اگر روند سیاسی آمریکا هم تغییر پیدا کرد.

این ایران است که می تواند به کشورهای خلیج (فارس) نشان دهد که چقدر می تواند قابل اعتماد باشد ولی مشکل اینجاست که روند تهدیدی که این کشور در منطقه پیش گرفته است، کشورهای منطقه را به مذاکره تشویق نمی کند.

منبع: ریاض / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: جمهوری اسلامی ایران ایران ایران و عربستان امپراتوری پارس


( ۱۹ )

نظر شما :

خسرو ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۱
منظور نویسنده از اصطلاح پوشش ایدولوژیک و کالبد فارسی چیست ؟ به نظر من تلقین به خوانندگان شیعه ومسلمان غیر ایرانی که ؛ ایران آنگونه که می گوید اسلامی وشیعی نیست بلکه از اسلام و تشیع استفاده ابزاری میکند برای ملی گرایی پارسی خود چرا این مقاله ترجمه و انتشار یافته است ؟ اول برای اینکه از افکار دشمنان آگاه باشیم تا تدبیر لازم را بکنیم دوم اینکه به کالبد فارسی خود فخر ومباهات کنیم که این دومی مختص پان فارس هاست ودر خاتمه امید وارم دولت جمهوری اسلامی با برنامه های وحدت بخش مردم ایران را قانع کند که تئوری پوشش ایدولوژیک و کالبد فارسی در ایران کاربرد ندارد
ایران دوست ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۵۸
چیزی به اسم پانفارس یه طور سازمان یافته نداریم. این مشکل ترکهاست که با همه اقوام همجوارشان مشکل دارند و به بدترین شکل با همه رفتار کرده اند. به فارسها میگویند پانفارس، به کردها تروریست و به ارمنی‌ها داشناک می‌گویند. سخنان اردوغان در مورد زرتشتیها را ببینید که آنها را تکفیر می‌کند! و جالب این است که این صفات را به تمامی آن قوم و زبان گسترش می‌دهند که اغلب موارد به صورت غیر مستقیم این کار را می‌کنند. شما ببینید ایران از اقوام متکثر تشکیل شده است ولی فقط کسانی با این نوع مقالات مشکل دارند که فکر می‌کنند ترکیه مامن آنهاست آن هم زمانی که اردوغانی سر کار است که با سلفی‌ها و تکفیریها همکاری میکند و کوچکترین اهمیتی برای باقی مذاهب قائل نیست و چه بسا اگر تکفیریهای مورد حمایتش یکی از این افراد را ببینند در کشتن او به دلیل پیروی از مذهب دیگر شک هم نکنند! این موضوع از عجایب است.
نیا ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | ۰۵:۲۵
مذهبمان را ..ملیتمان را..تاریخمان را.. نفوذمان را..سلاحمان را کنار بگذاریم تا آقایان تازه بیایند سر میز حرف بزنیم..جدا نمیدانستم عربستان به وابستگی امنیتی امریکا افتخار میکند.طنز تلخ اینجاست که حرفی از اقتصاد نزد