حمله ترکیه به مناطق کردنشین سوریه و درس‌ رویدادهای منطقه

کوهی که نه موش که «سوسک» زایید

۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۸۶۸۲۸ نگاه ایرانی خاورمیانه
حمیدرضا جلایی پور در یادداشتی می نویسد: حمله اخیر ترکیه به مناطق کردنشین سوریه اولا نشان داد که «دیپلماسی کلنگی آمریکا» پس از یازده سپتامبر در دو دهه اخیر در منطقه خاورمیانه عجب زهر ماری برای منطقه خصوصا لیبی، مصر، سوریه و عراق بود‌ه است و چگونه میلیون‌ها نفر از مردم مسلمان منطقه آواره، زخمی و کشته شدند. ثانیا نشان داد راهبرد استقلال‌طلبی حاکمیت، دولت و جامعه مدنی ایران در حفظ ایران سودمند بوده است و ثالثا راهبرد بازدارندگی و دفاعی ایران (سیاست دفاع موشکی و سیاست دور کردن درگیری‌ها از مرز ایران) نیز در دور کردن ناامنی‌ها از سرزمین ایران در «دوره ترامپ نامتعادل» و خاورمیانه لغزنده موثر بوده است. رابعا رخدادهای اخیر نشان داد اپوزیسیون سرنگونی‌طلب جمهوری اسلامی که به ترامپ و تهدیدات بن‌سلمان و نتانیاهو امید بسته بودند چقدر بی‌خرد و آرزو‌اندیش بوده و هستند.آنها وقیحانه برای گذار ایران از جمهوری اسلامی به ناکجا آباد، بی‌شرمانه به پابوسی ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان رفته و از ایجاد طرح «بلوک‌بندی قومی ایران» یا همان تجزیه «ملت تاریخی ایران» دفاع کردند و کوهشان در اوج بی‌خردی و مسولیت‌ناپذیری نه موش که «سوسک» زایید. 
کوهی که نه موش که «سوسک» زایید


نویسنده: دکتر حمیدرضا جلایی‌پور، جامعه شناس و استاد دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: ما که از دور شاهد رخداد‌های منطقه هستیم، این رخدادها چه درس‌هایی به ما در ایران و به عرب ها و کردها در منطقه می‌دهد. 

با حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفت آرامکو و یگان‌های منظم ارتش عربستان روشن شد سعودی‌ها اولا زیادی روی حمایت آمریکا –ترامپ حساب باز کرد‌ه بودند و کوه آمریکا برای آنها موش زایید و ثانیا جنگ عربستان با یمن هم یک فاجعه انسانی بود و هم به باتلاقی برای دولت عربستان – بن‌سلمان تبدیل شده است. عربستان اگر به چماق ترامپ و به تبانی با نتانیاهو مغرور نمی‌شد با ابزار گفت‌وگو و مذاکره با ایران می‌توانست روزهای بهتری داشته باشد و ذخائر ارزی خود را هم بهتر  حفظ کند. 

درس پاکسازی و جابه جایی قومی یا حمله ارتش ترکیه به مناطق کردنشین شمال شرق سوریه در ۱۷/۷/۹۸ که با چراغ سبز ترامپ صورت گرفت این است که اولا ترکیه که در دهه گذشته بازنده بحران سوریه بود می‌خواهد از فرصتی که سکوت ترامپ برای اردوغان فراهم کرده جبران مافات کند و به نیروهای‌ سیاسی کردهای سوریه (ی‌پ‌ک) و کردهای ترکیه (پ‌ک‌ک) فشار و ضرب شصت نشان دهد. ثانیا نیروهای سیاسی کردهای سوریه و ترکیه به خطا روی حمایت آمریکا – ترامپ حساب باز کرده بودند – در  صورتی که می‌دانیم نیروی سیاسی «آویخته» به قدرت خارجی مآلا ابزار و بازنده هستند. ثالثا شاید یکی از اهداف آمریکا – ترامپ از خروج از سوریه ایجاد اختلاف بین روسیه، ترکیه و ایران در منطقه باشد – البته اقدام اخیر ترامپ روسیه را در منطقه قدرتمند‌تر کرد. رابعا با حمله ارتش ترکیه به مناطق کردنشین سوریه به نظر می‌رسد درگیری‌های چریکی کردها در سوریه (و حتی در ترکیه) با ارتش ترکیه بیشتر می‌شود و خامسا نیروهای داعش دوباره تحرک نشان خواهند داد و زندگی مردم کرد در آن مناطق ناامن‌تر و با مرارت بیشتر همراه می‌شود. 

وقایع منطقه علیه کردها نشان می‌دهد که اولا راهبرد کلیدی و واقع‌نگرانه کردها در منطقه خاورمیانه اتخاذ مشی اصلاح‌طلبانه از سوی کردها در درون دولت – ملت های ترکیه، عراق، ایران و سوریه است و راهبرد استقلال‌طلبی کرد‌ها با اتکا به نبرد مسلحانه ظاهرا شورانگیز هست ولی این راهبرد در دهه‌های اخیر برای کردها مصیبت‌وار بوده است (مثل راهبرد پ‌ک‌ک و راهبرد زیرآبی بارزانی در کردستان ترکیه و عراق). ثانیا متاسفانه خبرها از اعتراضات مردم عراق علیه دولت عادل‌المهدی در هفته گذشته، حاکی از آن است که نیروهای طرفدار مسعود بارزانی (و مقتدا صدر) در این اعتراضات نقش داشتند – در این اعتراضات دفاتر همه نیروهای سیاسی به غیر از بارزانی و مقتدا صدر به آتش کشیده شد! اما تدبیر دفتر آیت الله سیستانی و دولت عادل‌المهدی با این بحران عاقلانه و واقع‌بینانه بود. دولت عراق به جای فرافکنی اعتراضات مردم را علیه فساد و کمبود خدمات قبول کرد و برنامه‌های جایگزین خود را اعلام کرد. ثالثا به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی می‌تواند از طریق دیپلماسی منطقه‌ای به حل مشکل کردها در چارچوب دولت‌ملت‌های ترکیه، سوریه، عراق و ایران کمک شایان توجهی بکند. موقعیت ایران در میان کردهای منطقه همچنان بهتر از موقعیت ترکیه، عراق و سوریه است – این موقعیت شایسته است حفظ شود و یکی از اجزای قدرت نرم جمهوری اسلامی در منطقه است. رابعا و لذا نفوذ ایران در منطقه را نباید در چارچوب «هلال شیعه» محدود کرد ایران با دیپلماسی خردمندانه و واقع‌بینانه می‌تواند در کشورهای واقع در «بدر اسلامی» و در کشورهای واقع در «بدر نوروزی» و در «مناطق کردنشین خاورمیانه» نفوذ مثبت و تاثیر گذار خود را به نفع ایران و مردم منطقه داشته باشد. 

حمله اخیر ترکیه به مناطق کردنشین سوریه اولا نشان داد که «دیپلماسی کلنگی آمریکا» پس از یازده سپتامبر در دو دهه اخیر در منطقه خاورمیانه عجب زهر ماری برای منطقه خصوصا لیبی، مصر، سوریه و عراق بود‌ه است و چگونه میلیون‌ها نفر از مردم مسلمان منطقه آواره، زخمی و کشته شدند. ثانیا نشان داد راهبرد استقلال‌طلبی حاکمیت، دولت و جامعه مدنی ایران در حفظ ایران سودمند بوده است و ثالثا راهبرد بازدارندگی و دفاعی ایران (سیاست دفاع موشکی و سیاست دور کردن درگیری‌ها از مرز ایران) نیز در دور کردن ناامنی‌ها از سرزمین ایران در «دوره ترامپ نامتعادل» و خاورمیانه لغزنده موثر بوده است. رابعا رخدادهای اخیر نشان داد اپوزیسیون سرنگونی‌طلب جمهوری اسلامی که به ترامپ و تهدیدات بن‌سلمان و نتانیاهو امید بسته بودند چقدر بی‌خرد و آرزو‌اندیش بوده و هستند.آنها وقیحانه برای گذار ایران از جمهوری اسلامی به ناکجا آباد، بی‌شرمانه به پابوسی ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان رفته و از ایجاد طرح «بلوک‌بندی قومی ایران» یا همان تجزیه «ملت تاریخی ایران» دفاع کردند و کوهشان در اوج بی‌خردی و مسولیت‌ناپذیری نه موش که «سوسک» زایید. 

کلید واژه ها: اقلیم کردستان عراق سوریه کردهای سوریه ترکیه ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ


( ۲۰ )

نظر شما :

x ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۲۹
نویسنده ای که دکتر و سیاستمدار و جامعه شناس است باید بداند که زبان هرتمدن پیشینه و فرهنگ کهن آن را با امروز و فردا یکی میکند سرمایه آینده مردمانش است جدا نیک و بد و درست و غلط نوشته تان شگفتی من از این است که اینهمه اصرار در استفاده چندین و چند باره واژه های بیگانه اولا و ثانیا و ثالثا و رابعا و لذا و ......به جای واژه های زیبای یکم و دوم و سوم و چهارم و ......چیست آیا کاربرد این واژه های پارسی را دهاتی (برابر واژه بیگانه عامیانه) میپندارید و .......!!!!درود
نامدار ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۸
بازم یاد یه بنده خدایی افتادم که به کارگرایی که چند ماه بود بی حقوق مونده بودن و اعتراض میکردن گفت "کرکس".
خسرو ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۵
ایران ، عراق یا سوریه نیست وبه این راحتی تجزیه نمی شود چون مردم با وجود تفاوت های قومی به ایران یکپارچه و متحد امیدوارند ثانیا با گفتن اینکه ترکیه پاکسازی وجابجایی قومی انجام میدهد میخواهید به کردها شیرین دیده شوید و این خیلی عیان است ثالثا واقعیت های قومی ایران مزیت آن است نباید از آن ترسید باید به فارس زبان ها (نژادگرایی در ایران اسلامی با روح امت سازگار نیست) فهماند که همه اقوام دیگر ایرانی به اندازه شما ایرانی هستند وکسی قصد تجزیه طلبی ندارد
هادی ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۳
بسیار مقاله ضعیفی بود. ایشان نوشته اند : "اما تدبیر دفتر آیت الله سیستانی و دولت عادل‌المهدی با این بحران عاقلانه و واقع‌بینانه بود. " تدبیر عادل عبدالمهدی چیزی غیر از کشتن 145 معترض بود ؟ در ضمن, دیپلماسی به قول شما کلنگی امریکا منافع امریکا را از هر جهت تامین کرد. در ناامنی به وجود امده کشورهای اسلامی به جان هم افتاده اند. سودان به عنوان بزرگترین کشور اسلامی تجزیه شد. یمن در استانه تجزیه است. ثروت کشورهای عربی به جیب کمپانی های غربی و به ویژه امریکایی سرازیر شد و البته مسئله فلسطین هم دیگر اصلا اهمیتی ندارد و البته همچنان جناح خود را تنها افرادی که در پی اصلاحات و بدیلی در مقابل اصول گرایان هستند معرفی کنید.
وحید ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | ۲۳:۱۵
روضه خوانی فقط روضه حضرت عباس بلدبود حتی یکی گفت لطفا یک روضه امام رضا برای ما بخوان گفت حضرت پدری داشت موسی بن جعفر پدرش پدری داشت تا رسید به امام حسین و گفت او برادری داشت به نام اباالفضل آقای جامعه شناس که مملکت را تا مرز سقوط نظام پیش برد و حالا شده مدافع بقای حاکمیت!!! در مساله تحلیل روابط بین الملل و نظم جهانی و تئوریهای منطقه گرایی و قدرت تخریب و ایذا در کسب مقام هژمونی، همه را رها کرده و برای اثبات روشهای اصلاح طلبی به عنوان راه رهایی مملکت به جای رادیکالیسم داد سخن داده است یادش رفته زمان همین اصلاح طلبان بود که رفتیم در محورشرارت و از ترس حمله بوش آش را با جاش در سعدآباد دادیم و باز در برجام تَـکرار کردیم! نگاهی به فساد بی حد و حساب درین دوران بازگشت دوستانت بیانداز در یک ضدفساد سرانگشتی و روبنایی فقط هشت هزار میلیارد به خزانه برگشته سوء مدیریت و بی پناهی ملت بماند مگر مجبوری در هرچیزی نظر بدهی؟ بقول دکترجوادطباطبایی در هرچه که کمتر میدانند بیشتر حرف می زنند.
مسعود ۰۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۸
جناب آقای جلایی پور دوست بسیار گرامی و جامعه شناس برجسته ی ایران امیدوار بودم باتوجه به سابقه ی حضور طولانی در مناطق کردنشین و وتجروبیات و تحقیقات پربارتان در این زمینه و شناخت عمیقی که از مساله ی "کرد" دارید ، همچنین تبحر شما در زمینه ی سیاست خارجی و آسیب شناسی خاص شما، اینطور با دیدگاهی نزدیک به شووینیزم معروف ایرانی مسایل را مطرح فرمایید ،شک دارم که این نوشته متعلق به شما باشد ! این ادبیات کوچه بازاری از شخصیت شاخصی چون شما بسیار بعید است ! یکی از دوستان مهابادی شما