ترامپ و بن سلمان؛ امپراطورهای عریان!

در برخورد بعدی احتمالی ایران و سعودی، چه پیش می آید؟

۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۶۷۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده چه خواهد کرد اگر ایران، که اکنون با نمایش سلحشوری نظامی اش، تهاجمی تر شده، یک بار دیگر به عربستان یورش آورد. در این لحظه، چنین احتمالی بالاست که ایران پیش از انتخابات سال آینده آمریکا، یک بار دیگر مستقیم یا به واسطه نیابتی هایش، ترامپ را طعمه خود کند.
در برخورد بعدی احتمالی ایران و سعودی، چه پیش می آید؟

دیوید اُتاوای (DAVID OTTAWAY) 

دیپلماسی ایرانی: این پرسش، بدون پاسخ مانده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده چه خواهد کرد اگر ایران، که اکنون با نمایش سلحشوری نظامی اش، تهاجمی تر شده، یک بار دیگر به عربستان یورش آورد. در این لحظه، چنین احتمالی بالاست که ایران پیش از انتخابات سال آینده آمریکا، یک بار دیگر مستقیم یا به واسطه نیابتی هایش، ترامپ را طعمه خود کند.

در این میانه، یک مشکل بزرگ، گریبان ترامپ و محمد بن سلمان را گرفته است: این شرمساری که وقتی پای حفاظت از تاسیسات حیاتی سعودی در برابر ایران در میان می آید، هر دوی آنان امپراطورانی عریان هستند. مایک پنس، معاون ترامپ روز 17 سپتامبر در دیدار با رهبران جمهوریخواه گفت که امروز، فوری ترین ضرورت این است که برای "بازیابی بازدارندگی" به منظور جلوگیری از یورش های بیشتر ایران کاری کنیم.

 اما آمریکا، میلیاردها دلار جنگ افزار به سعودی ها فروخته و از جمله یک سامانه کامل دفاع هوایی که سراسر سرزمین عربستان را پوشش می دهد و مجهز به آخرین موشک های PAC-3 ساخت شرکت لاکهید مارتین هستند، سامانه ای که این شرکت مدعی است در برابر موشک های کروز، "بسیار کارآمد" است.

یورش رادارگریز ایران، همچنین پرسش های تلخی را درباره آسیب پذیری دارایی های گسترده زمینی و دریایی آمریکا در خلیج فارس پیش می کشد که در معرض موشک های کروز ایران یا یورش های زمینی توسط نیروهای نیابتی اش قرار دارند. پنج هزار نظامی آمریکایی در عراق و دو هزار نظامی هم در سوریه مستقرند. ناوگان پنجم دریایی آمریکا، با بیست کشتی، بیش از صد هواپیمای جنگنده و بیست هزار پرسنل دریایی و سرباز در بحرین مستقرند.

پنتاگون به روشنی از تهدید پهپادها و موشک های کروز ایرانی آگاه است؛ به همین دلیل است که ناو هواپیمابر لینکولن به خلیج فارس نزدیک نشد و در آب های عمان مستقر شد.

ترامپ هنوز با ترسیم چند و چون "بازیابی بازدارندگی" فاصله بسیاری دارد. یورش رادارگریز موفق به صندوق جواهرات سعودی یعنی تاسیسات نفتی آرامکو، تصور موجود از توانمندی ایران و مهمتر از آن اراده اش به برداشتن چنین گام جسورانه ای را از بنیان دگرش داد آن هم با وجود خطر تلافی از طرف آمریکا. هجده پهپاد و هفت موشک کروز، به استثنای سه فروندشان، با دقت ویران کننده ای به هدف خوردند.

ما هنوز نمی دانیم چرا عربستان سعودی، قادر به دفاع از حیاتی ترین تاسیسات نفتی اش یعنی یک پالایشگاه بزرگ در عبقیق در استان شرقی نشد که روزانه هفت میلیون بشکه نفت را پالایش می کرد یعنی تقریبا سه چهارم تولید کنونی عربستان.

اکنون آمریکا و سعودی ها باید فورا سامانه دفاع هوایی مطمئنی را برای حفاظت از تاسیسات حیاتی عربستان از جمله کارخانه های بسیار آسیب پذیر آب شیرین کن این کشور تدارک ببینند.

اینک، امپراطورها به لباس های تازه ای نیاز دارند تا خود را بپوشانند. فراتر از آن، ولیعهد سعودی مجبور است در اعتمادش به پرزیدنت ترامپ و آمریکا در هماوردی سعودی با ایران، بازنگری کند.

منبع: هیل / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عربستان سعودی یمن ایران و عربستان ایران و امریکا عربستان و امریکا محمد بن سلمان دونالد ترامپ


( ۲۳ )

نظر شما :