بستن دریچه دیپلماسی از سوی کاخ سفید

امریکا حریف ظریف نشد او را تحریم کرد!

۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۵ کد : ۱۹۸۵۲۶۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
دو روز پیش بود که پمپئو گلایه کرده بود که ما به ظریف در خاک خود اجازه دادیم با رسانه ها آزادانه صحبت کند در حالی که رسانه ها باید از این کار خودداری کنند! یکی دو روز بعد از این اظهار نظر بود که محمد جواد ظریف تحریم شد. این یعنی این که امریکا حریف ظریف نمی شود، پس او را تحریم می کند!
امریکا حریف ظریف نشد او را تحریم کرد!

دیپلماسی ایرانی: روز گذشته ایالات متحده امریکا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را تحریم کرد تا بدین ترتیب وی نیز به جمع سردارانی بپیوندد که مورد کاخ سفید قرار گرفته اند. 

تحریم ظریف از سوی واشنگتن یعنی این که دولت دونالد ترامپ دریچه مذاکره را بسته و راهی برای گفت وگو با ایران باز نگذاشته است. اقدامی که با ادعای امریکایی ها مبنی بر آمادگی بدون پیش شرط برای گفت وگو با ایران تناقضی کاملا آشکار دارد. 

محمد جواد ظریف یکی از چهره های محبوب جامعه ایرانی و عرصه سیاسی ایران و یکی از موفق ترین وزرای امور خارجه تاریخ وزارت امور خارجه ایران است. این واقعیتی است که دوست و دشمن به آن اذعان دارند. البته بگذریم که دشمنان او با اهدافی خاص و نیاتی دیگر می خواهند چشمان خود را به روی این واقعیت ببندند. اما اهل فن همه اذعان دارند که ظریف مذاکره کننده ای بی نظیر از سوی ایران در عرصه بین المللی است.

محبوبیت ظریف فقط محدود به ایران نیست، در سفری که به سوریه رفته بودم در حرم حضرت رقیه (س) به عینه می دیدم که شهروندان عادی کشورهای عربی عراق و سوریه و اردن و لبنان به صف می شدند تا با او عکس بگیرند و به یکدیگر با طعنه و حسرت می گفتند، این ظریف است، وزیر امور خارجه ایران، حسرت آور است، کدام وزیر امور خارجه عربی را سراغ داریم که این گونه راحت به میان مردم بیاید و با آنها عکس بگیرد. یا استقبالی که از او در سفر به عراق شد به قدری گرم و پرشور بود که محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق گفت مگر قرار است ظریف نامزد نمایندگی مجلس عراق شود که مردم این گونه از او استقبال می کنند!

حالا ایالات متحده فردی با این ویژگی ها را تحریم کرده است. تحریم ظریف در حالی که در سفر هفته گذشته خود به نیویورک و بعد از آن توانست فضای رسانه ای را از کنترل امریکایی ها خارج کند و افکار عمومی به ویژه در درون امریکا را تحت تاثیر اظهارات خود قرار دهد چیزی نیست جز واکنشی به شکست و سرخوردگی کاخ سفید که احساس می کند در عرصه رسانه ای و دیپلماتیک قافیه را به طرف ایرانی باخته است. دو روز پیش بود که پمپئو گلایه کرده بود که ما به ظریف در خاک خود اجازه دادیم با رسانه ها آزادانه صحبت کند در حالی که رسانه ها باید از این کار خودداری کنند! یکی دو روز بعد از این اظهار نظر بود که محمد جواد ظریف تحریم شد. این یعنی این که امریکا حریف ظریف نمی شود، پس او را تحریم می کند!

اکنون ایالات متحده ادعایی که پیش از این هم تکرار کرده بود را بار دیگر تکرار می کند: ما آمادگی داریم با نمایندگان رهبری ایران مستقیم مذاکره کنیم. ما ظریف را فردی موثر در تصمیم گیری های ایران نمی دانیم. 

به عبارتی امریکایی ها این تصور غلط را ترویج می کنند که ظریف اختیاراتی ندارد و نمی توانند با او مذاکره کنند. در حالی که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه حکومت جمهوری اسلامی ایران است که هر ایده ای هم که داشته باشد، نیک می داند آن فکر و ایده باید نزد خودش باقی بماند و او بیانگر سیاست های جمهوری اسلامی ایران است. این که او را جدای از دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بدانند، اشتباهی است که به نظر می رسد یا از روی ناآگاهی گفته می شود یا از روی غرض ورزی.

البته در این باره ما هم مقصریم که متاسفانه با برخی برخوردها و رفتارهایمان این گونه وانمود کرده ایم که گویی ظریف کاره ای نیست و نماینده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب نمی شود. در حالی که ظریف بر تصمیم های مرتبط با سیاست خارجی ایران اشراف کامل دارد و در جریان همه امور هست. نباید تردید کنیم که در حال حاضر این محمد جواد ظریف است که بیانگر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و ایالات متحده رئیس دستگاه دیپلماسی این نظام را تحریم کرده است.    

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف جمهوری اسلامی ایران تحریم های امریکا تحریم ظریف ایران و امریکا


( ۴ )

نظر شما :

کدام جنگ کدام حمله همش بلوف امریکا است ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۲
درود بر آقای ظریف!ببینید چقدر افشاگری کرده و فشار آورده به آمریکا و دولتش که دست زده به کاری بسیار خیلی معمولی و غیره منطقی!حالا با این تحریم آمریکا میخواهد با کی مذاکره کند؟ وقتی رئیس دیپلماسی کشور را محدود کرد؟آمریکای ها و دولت ترامپ حتی سیاست معمولی را هم بلد نیست! بعدأ به دروغ هم چپ و راست تقاضا مذاکره میدهند به دولت آقای روحانی!؟
امیر ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۲
ما رو باش که فکر میکردیم مذاکره با آمریکا ممنوع و شعارهایی مثل «نه جنگ و نه مذاکره» و یا «مذاکره مثل سم مهلک» است دریچه دیپلماسی رو خیلی پیش از این حرفها بسته بود! جالب هست که همین وبگاه دیپلماسی ایرانی در کنار مطلب شما مقاله میزند با این تیتر که «ناراحتی پمپئو از این که نتوانسته با ظریف عکس یادگاری بگیرد» که معنی اش اینه که ایشون نتوانست با ظریف مذاکره کنه و راهی برای دیپلماسی پیدا نکرده و حالا تحریم کرده! وقتی کل مملکت ما تصمیم میگیره که دیپلماسی با آمریکا رو تعطیل کنه اون وقت توقع دارین چه اتفاقی بیافته؟
رضا ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۱:۰۴
خیلی عجیب نیست...بالاخره دنبال بستن راه های گفتگو با کانالهایی هستند که در کنترل خودشون نیستند.
Ali ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۳
ظاهرا این تحلیلگر دچار توهم شده و فکر میکند جناب ظریف یک شخصیت برجسته سیاسی میباشد.وقتی کسی مثل ظریف که یک سمت مهم در دولت دارد در کشور متخاصم بر علیه سیاستهای آن کشور عمل سخنرانی میکندجلوی او میایستند و این به معنای قدرت بیان او نیست.در این چند سال گذشته جناب ظریف با سیاستهای محافظه کارانه چه خدماتی به این کشور انجام داده که ایشان را اینهمه در نظر امثال این تحلیلگر بزرگ نموده.پر واضح است در مقابل کسانی که زورگو هستند نرمش نمودن انسان را به ظاهر معتدل نشان میدهد ولی کجای این نرمش انسان را سیاست مداری بزرگ جلوه میدهد.انفعال دکتر ظریف در سیاست خارجی چه حسنی دارد که این تحلیلگر او را سیاستمداری کار کشته به حساب میآورد.