نگرانی سازمان ملل از محدودیت تردد ظریف در نیویورک

۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۹۸۴۹۱۱ سرخط اخبار

سازمان ملل اعلام کرد که از محدودیت اعمال شده بر تردد وزیر امورخارجه ایران و هیئت همراهش در نیویورک نگران است و این نگرانی خود را به اطلاع کشور میزبان رسانده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، فرهان حق سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه سازمان ملل از محدودیت تردد محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران و هیئت همراهش در نیویورک نگران است، گفت که دبیرخانه این سازمان برای بررسی این موضوع با دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی در تماس است.

وزیر امورخارجه ایران از روز یک‌شنبه برای شرکت در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد.

فرهان حق گفت: دبیرخانه سازمان ملل از محدودیت تردد اعمال شده به وسیله کشور میزبان بر اعضای هیأت نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل مطلع است. دبیرخانه در تماس نزدیک با نمایندگی‌های آمریکا و ایران است و نگرانی خود را به اطلاع کشور میزبان رسانده است.

واشنگتن ماه گذشته (میلادی) تهدید کرد که قصد دارد نام محمد جواد ظریف را در فهرست تحریمی خود قرار دهد. روادید سفر او نیز پس از موافقت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا صادر شد ولی دولت آمریکا او را به تردد میان مقر سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران در این سازمان، اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل و فرودگاه جان اف کندی نیویورک محدود کرده است.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با فاکس نیوز گفت که هیچ یک از مقامات آمریکایی قرار نیست با ظریف دیدار کند.

وی همچنین تصریح کرد که محدودیت اعمال شده بر تردد وزیر امورخارجه ایران کاملاً مطابق با تعهدات آمریکا به سازمان ملل طبق توافق ۱۹۴۷ است.

هوک در ادامه اظهار داشت: هیچ کانال پشت پرده‌ای میان واشنگتن و تهران وجود ندارد. هر آنچه گفته می‌شود به‌طور آشکارا توسط رئیس جمهور و وزیر امورخارجه بیان می‌شود.

وزیر امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست درباره علت اعمال محدودیت‌های جدید برای ظریف گفت: دیپلمات‌های آمریکایی در تهران رفت و آمدی ندارند، بنابراین دلیلی نمی‌بینیم که دیپلمات‌های ایرانی هم آزادانه در نیویورک تردد کنند.

ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند اما طبق توافق ۱۹۴۷ مقر سازمان ملل، آمریکا به عنوان میزبان این سازمان برای حضور دیپلمات‌های خارجی در سازمان ملزم به صدور روادید است.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف سازمان ملل متحد


( ۲ )

نظر شما :