وزرای امور خارجه اروپا در بروکسل برای نجات توافق هسته ای گرد هم آمدند

تلاش های اروپا برای نجات برجام در وقت اضافه

۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۴۸۹۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا دقایقی قبل از آغاز به کار جلسه وزرای امور خارجه اروپایی در بروکسل که برای یافتن راه حلی برای نجات برجام دور هم جمع شده اند، گفت که فرصت کمی برای زنده نگه داشتن توافق هسته ای وجود دارد.
تلاش های اروپا برای نجات برجام در وقت اضافه

دیپلماسی ایرانی: تهران به سیاست فرار رو به جلوی خود در قبال پرونده هسته ای با وجود هشدارهای اروپا ادامه می دهد. به گونه ای که سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرده است در صورتی که کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام عمل نکنند تهران به وضعیت قبل از توافق هسته ای که میان آن با قدرت های بزرگ اروپایی امضا شده بود، باز می گردد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، در صورتی که ایران به کاهش تعهدات خود در برجام ادامه دهد، موانع تازه ای در برابر تلاش های اروپا که ادعا می کند برای نجات توافق هسته ای انجام می دهد، به وجود می آید. در طول این مدت کشورهای اروپایی دائما تهران را به کاهش تشدید تنش دعوت و تاکید کرده اند که پایبندی به بندهای توافق هسته ای که ایران اصرار دارد ذیل برجام در حال عقب نشینی از آنهاست، ضرورت دارد. 

در همین رابطه جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا دقایقی قبل از آغاز به کار جلسه وزرای امور خارجه اروپایی در بروکسل که برای یافتن راه حلی برای نجات برجام دور هم جمع شده اند، گفت که فرصت کمی برای زنده نگه داشتن توافق هسته ای وجود دارد.

تهران می گوید که کشورهای اروپایی باید تلاش بیشتری صرف کنند تا دستیابی ایران به مزایای اقتصادی برجام که بعد از خروج امریکا از آن تقریبا به صفر نزدیک شده است، امکان پذیر شود. 

وزیر امور خارجه بریتانیا تاکید کرد که همچنان زمان برای نجات توافق هسته ای ایران وجود دارد. 

هانت در میان خبرنگارانِ حاضر در محل نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل ادعا کرد: «همچنان در برابر ایران حداقل یک سال برای تولید بمب هسته ای فاصله است، اما این فرصت برای حفظ حیات توافق هسته ای کم است.»

ایران همواره اعلام کرده که تلاشش برای حفظ توانایی هسته ای اش صرفا برای اهداف صلح آمیز است و به هیچ وجه دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست. 

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل تلاش می کنند راهی بیابند تا ایران و ایالات متحده را راضی کنند از شدت تنش ها بکاهند و گفت وگوها را حداقل در چارچوب برجام امضا شده در سال 2015 از سر بگیرند. 

تنش در روابط ایالات متحده امریکا با ایران بعد از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در سال گذشته برای خروج از توافق هسته ای تشدید یافته است. 

تهران یک سال بعد از خروج امریکا از برجام که بنا بود در ازای کاهش فعالیت های هسته ای ایران، تهران از مزایای اقتصادی برجام استفاده کند، در حالی که اروپایی ها هیچ کاری برای استفاده ایران از این مزایا تا کنون نکرده اند، تصمیم گرفته است ذیل برجام از شماری از تعهدات هسته ای خود بکاهد. 

هانت در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا ممکن است کاهش تعهدات هسته ای ایران موجب شود تا کشورهای اروپایی اقداماتی را علیه ایران انجام دهند، گفت که ما تلاش می کنیم جلسه ای با تمامی طرف های ذی ربط در برجام برگزار کنیم. وی گفت: «ما روی جلسه ای که کمیسیون مشترک برجام نامیده می شود، کار می کنیم، این ابزاری عملی در چارچوب توافق هسته ای با ایران است، آن جلسه زمانی برگزار می شود که هر کدام از طرف های برجام دیگری را متهم کند که خلاف تعهدات خود در برجام عمل کرده است. در حال حاضر ما به این وضعیت بسیار نزدیک شده ایم.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران برجام اتحادیه اروپا ایران و امریکا کاهش تعهدات هسته ای ایران کاهش تعهدات ایران در برجام کاهش تعهدات برجامی ایران


( ۱ )

نظر شما :

الاحقر ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۵
به نام خدا موضوع: درخواست خروج از برجام سلام علیکم تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. متأسّفانه دولت پس از گذشت حدود چهارده ماه از خروج آمریکا از برجام هنوز منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها می باشد و در حالیکه از خود برجام اثری باقی نمانده از اقدامات به اصطلاح متقابل ایران در چارچوب برجام دفاع می کند! این در حالی است که اروپایی ها اعتراف کرده اند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، غذا و دارو را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان بارها ما را تحت فشار گذاشته اند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های 2، 3، 4 و 5 ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم. در واقع این به اصطلاح کانال اینستکس هم، حقه ای چند منظوره برای وقت کشی و نگهداشتن ما در برجام و جلوگیری از انجام مبادلات اقتصادی بین المللی و دامی برای بلوکه کردن درآمدهای ارزی کشور و محقق کردن بهتر تحریم های آمریکا جهت افزایش فشار بیشتر بر ماست. لذا لازم است علاوه بر رد اینستکس، صادرات و واردات خود را با هر پول دیگری غیر از دلار آمریکا و در قالب پیمان های دو جانبه با کشورهای غیر مستکبر غربی انجام داده؛ و در یک اقدام انقلابی در اسرع وقت از برجام خارج شویم.