کشتار و ویرانی، مسئولیت مقدس راهزنان سیاسی

چرا ترامپ از هزینه هایی که بر مردم عرب رفته است چیزی نمی گوید؟!

۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۱۵۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: فاروق جویده
فاروق جویده می نویسد: آیا ممکن است دادگاهی بین المللی تشکیل شود و مجرمان این جنگ ها محاکمه شوند و ملت ها به سرزمین خود بازگردند و مردم به ثروتشان دست یابند؟ دنیا بی رحم شده است، حق خواهی خواسته غریبی است، و کشتار و ویرانی به مسئولیت مقدسی برای راهزنان سیاسی و بازرگانان مرگ تبدیل شده است. 
چرا ترامپ از هزینه هایی که بر مردم عرب رفته است چیزی نمی گوید؟!

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده به خود تردید نمی دهد که بگوید امریکا 50 میلیارد در جنگ افغانستان هزینه کرد و الآن وقت آن است که امریکا به آغوش ملت بازگردد. 

این دعوت ترامپ تایید می کند که امریکا در جنگ های مستمری در بیش از یک کشور و در جاهای بسیار درگیر شده است. ترامپ چیزی از هزینه های ارتش امریکا و نقش آن در ویرانی عراق و همچنین تعداد سربازان کشته شده و هزاران قربانی بی گناه عراقی بیان نمی کند. 

چیزی هم از عملیات غارت نفت عراق و آثار باستانی آن که نیروهای اشغالگر دزدیدند و به یغما بردند، نمی گوید. هیچ چیزی هم از ویرانی سوریه و چگونگی استفاده ارتش امریکا از انواع تسلیحات برای ویرانی همه چیز در سوریه ذکر نمی کند. این را هم نمی گوید که امریکا چقدر قراردادهای تسلیحاتی برای فروش اسلحه با جهان عرب بست تا در نابودی دو تا از بزرگترین ارتش های عربی، یعنی ارتش عراق و ارتش سوریه مشارکت کنند. 

صحبت درباره ویرانی ای که جنگ های امریکا به کشورهای عربی تحمیل کرد به جایی نمی رسد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در آخرین اظهار نظر درباره بازسازی سوریه گفت که این کار جزء مسئولیت های ما نیست و طرف های دیگری هستند که باید این مسئولیت را بر عهده بگیرند. 

ارتش امریکا توانست به زور همه ویژگی های جهان عرب، از آبادی و سیاست و امنیت و اقتصاد آن را تغییر دهد، و حالا زانوی غم بغل کرده است و بر این ویرانی ها می گرید. چه کسی خسارت انواع و اقسام این ویرانی ها را که باعث شد میلیون ها نفر مهاجرت کنند و بسیاری از آنها را دریاها و خیابان های اروپا بلعیدند، می پردازد، و همه اینها چگونه به میهن هایشان بازخواهند گشت. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا الآن درباره هزینه های ارتش امریکا در زمینه جنگ افزار و هزینه های انسانی و این که امریکا چقدر بابت این جنگ ها پول پرداخت کرده است، سخن می گوید در حالی که هیچ چیزی از ویرانی هایی که بر دوش ملت ها تحمیل شد و آسیب هایی که در عراق و سوریه و افغانستان وارد آمد نمی گوید و اشاره نمی کند که زندگی چگونه می تواند به مردم این کشورها بازگردد. 

آیا کسی هست ما به ازایی برای این خرابی ها به این کشورها بدهد؟ آیا ممکن است دادگاهی بین المللی تشکیل شود و مجرمان این جنگ ها محاکمه شوند و ملت ها به سرزمین خود بازگردند و مردم به ثروتشان دست یابند؟ دنیا بی رحم شده است، حق خواهی خواسته غریبی است، و کشتار و ویرانی به مسئولیت مقدسی برای راهزنان سیاسی و بازرگانان مرگ تبدیل شده است. 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

فاروق جویده

نویسنده خبر

فاروق جویده (متولد 1946) شاعر نامی و از روزنامه‌نگاران و روشنفکران منتقد مصری است. وی از جمله کسانی است که همواره از محرومیت‌های کشورش در تمامی دوره‌ها نقدهای جدی ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عراق سوریه ویرانی دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا


( ۱ )

نظر شما :