با تهی شدن دولت امریکا از چهره منطقی و میانه رو

استعفای متیس، آغاز پایان دوران ترامپ است؟

۱۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۸۰۹۱۸ اخبار اصلی آمریکا
ناظران بر این اعتقادند که رفتن متیس از دولت امریکا خطرناک تر از ترک دولت از سوی مسئولان عالی رتبه پیشین مثل رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه یا اچ آر مک مستر، مشاور سابق امنیت ملی یا جان کلی، هماهنگ کننده ارشد کارکنان کاخ سفید است که یا کنار گذاشته شدند یا به دلایل مختلف استفعا دادند.
استعفای متیس، آغاز پایان دوران ترامپ است؟

نویسنده: مسعود الحناوی

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هر کار دلش بخواهد می کند بدون این که توجه کند نتایج کارش چه خواهد بود. او بدون این که به طور دقیق محاسبات کارهایی که می کند را داشته باشد و بر عواقب کارهایش بر کشورهای جهان و متحدان و شاید حتی برای آینده کشورش فکری کرده باشد، تصمیمی می گیرد و به اجرا می گذارد. 

آخرین تصمیم های آقای ترامپ عقب نشینی ناگهانی نیروهای امریکایی از سوریه و آغاز برنامه ریزی برای کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان است. مساله ای که باعث استعفای وزیر دفاعش، جیمز متیس شد و بنا شد تا پایان فوریه پیش رو فرماندهی پنتاگون را واگذار کند. این اتفاق باعث نگرانی و ناخشنودی جامعه جهانی شده است، چرا که در افکار عمومی جهان از جمله خود امریکا، متیس از عاقل ترین افرادی است که در داخل دولت امریکا بود و تلاش می کرد مراقب رفتارهای ترامپ در سیاست خارجی باشد و راهی برای ارتباط او با توصیه های مشاوران ارشد امریکایی که عموما توجهی به آنها نمی کرد، بیابد.  

استعفای متیس با بسته شدن ده ها دفتر فدرال در امریکا در پی اختلاف ترامپ با کنگره بر سر تامین بودجه دیوار مرزی با مکزیک هم زمان شده است. بن بستی که باعث شده تا صدها هزار نفر از کارکنان دولتی مجبور به ترک کارهایشان شوند و این مساله بر بازارهای امریکا تاثیر مستقیم بگذارد. 

متیس در استعفای خود به ترامپ نوشت: این حق شماست که وزیر دفاعی داشته باشید که نظراتش مشابه نظرات شما باشد و اعتقادات شما را دنبال کند، بنابراین فکر می کنم بهتر است از سمت خود استعفا دهم.. آقای رئیس جمهور ما نمی توانیم از منافع خود پشتیبانی کنیم بدون این که اتحادهای خود را با متحدانمان حفظ کنیم و به همه آنها احترام بگذاریم. 

ناظران بر این اعتقادند که رفتن متیس از دولت امریکا خطرناک تر از ترک دولت از سوی مسئولان عالی رتبه پیشین مثل رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه یا اچ آر مک مستر، مشاور سابق امنیت ملی یا جان کلی، هماهنگ کننده ارشد کارکنان کاخ سفید است که یا کنار گذاشته شدند یا به دلایل مختلف استفعا دادند. به این ترتیب دیگر کسی باقی نمانده است که رفتارهای متهورانه رئیس جمهور را مهار کند و بر کارهایش مسلط باشد و جلوی تصمیم های ناگهانی اش را بگیرد!!  

آیا از حالا به بعد باید شاهد تصمیم های ناگهانی ترامپ و به دنبال آن خلق بحران های جدید به خاطر این تصمیم ها باشیم، یا استعفای متیس آغاز پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آن طور که روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز پیش بینی کرد، است؟!
تحولات روزهای آینده پاسخ این سوال را خواهد داد. 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ جیمز متیس


( ۲ )

نظر شما :

ناشناس ۱۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۲
دقیقا من هم داشتم به همین فکر می کردم این چند وقته - سیاست مداری که توانایی کنترل و تحمل افراد کلیدی و صاحب نظر همفکر و نزدیک به خودش رو نداره و به راحتی اونها رو اخراج می کنه وقتی که به موقعیت های حساس مثل انتخابات یا بحران های اقتصادی می رسه ، به سرعت از بین می ره -