پیام بد اقدام واشنگتن

عجله امریکایی ها برای خروج از سوریه برای چیست؟

۰۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۸۰۷۵۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: مکرم محمد احمد
مکرم محمد احمد می نویسد: کاری که دونالد ترامپ در سوریه کرد شباهت بسیاری دارد به کاری که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در عراق انجام داد، او نیز در سال ۲۰۱۱ گفت که نیروهای امریکایی ماموریت خود را در عراق انجام دادند و باید خاک این کشور را ترک کنند.
عجله امریکایی ها برای خروج از سوریه برای چیست؟

دیپلماسی ایرانی: معنای تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا برای عقب نشنینی نیروهای امریکایی از سوریه بعد از آن چه وی پیروزی امریکا بر گروه تروریستی داعش در سوریه نامید، چیست؟ ترامپ می گوید دیگر برای حضور نیروهای امریکایی در سوریه توجیهی وجود ندارد، در حالی که گزارش های متعدد تاکید می کند که «داعش» همچنان در شرق سوریه هزاران نیروی مسلح در اختیار دارد و علاوه بر آن گروه های مخفی آن فعال هستند.

کاری که دونالد ترامپ در سوریه کرد شباهت بسیاری دارد به کاری که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در عراق انجام داد، او نیز در سال 2011 گفت که نیروهای امریکایی ماموریت خود را در عراق انجام دادند و باید خاک این کشور را ترک کنند. به این ترتیب عراق به صحنه بازی برای نیروهای داعش تبدیل شد که موفق شدند به آسانی وارد شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق شوند، در حالی که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش از بالای منبر مسجد جامع موصل آغاز خلافت اسلامی مورد ادعای خود را اعلام کرد!

این هروله برای خروج از سوریه برای چیست؟ در حالی که این خود رئیس جمهوری امریکا بود که وعده داده بود نیروهایش در سوریه باقی خواهند ماند تا زمانی که نیروهای ایران و گروه های شبه نظامی وابسته به آن به اراضی خود بازنگشته باشند. او می گوید بازگشت داعش به عرصه مبارزه مسلحانه اتفاق غیرممکنی است، در حالی که 24 سپتامبر گذشته، جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا گفته بود که امریکا سوریه را تا زمانی که نیروهای ایرانی در خارج از مرزهایشان هستند، ترک نخواهد کرد. پس چه کسی به ترامپ گفته است که به طور خاص باید حداقل هزار سرباز امریکایی از سوریه به سرعت خارج شوند؟ 

آیا رئیس جمهوری امریکا به خروج نیروهای امریکایی از شرق فرات دستور داد برای این که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تهدید کرد که نیروهای دموکراتیک کرد سوریه را مورد هدف قرار خواهد داد، نیروهایی که متحد اصلی ایالات متحده در جنگ با داعش محسوب می شوند؟ مشکل اساسی ترکیه با کردهای سوریه که با داعش قاطعانه جنگیدند و آنها را از کوبانی و از دورترین نقاط شمال شرق سوریه و رقه، پایتخت ادعایی خلافت داعش و بیشتر مناطقی که این نیروهای تروریستی اشغال کرده بودند، خارج کردند، چیست، مشکل این است که اردوغان اعتقاد دارد نیروهای دموکراتیک سوریه روابط نزدیکی با دشمن سرسختش، حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) دارد. چه دلیلی وجود دارد که رئیس جمهوری امریکا و ایالات متحده از متحد اصلی اش در جنگ سوریه در تمامی درگیری ها شانه خالی کرده است. جدای از آن، پیام روشن این اقدام به کسانی که با ایالات متحده همکاری می کنند در حالی که می بینند اعتماد به ایالات متحده سخت است برای این که به سرعت از متحدانش دست می شوید و ابدا به وعده هایی که می دهد عمل نمی کند چه خواهد بود؟! 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مکرم محمد احمد

نویسنده خبر

مكرم محمد احمد، نويسنده و روزنامه‌نگار و نماينده سابق مجلس مصر در سال 2007 و يكي از نويسندگان روزنامه الاهرام است. وي در گذشته مدير روزنامه الاهرام در دمشق ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سوریه دونالد ترامپ عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از سوریه


( ۹ )

نظر شما :

ایرانی ۰۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۲
دوستان ایران دیپلماسی نوشته های بسیار بهتری در سایتهای تخصصی تر هست که میتونید اونها رو برای خواننده ایرانی ترجمه کنید بجای اینکه به این سایت عربی مصری گیر بدید!!! نوشته های نویسندگان این سایت بیشتر مانند یک انشاست که بی انکه اگاهی نو و جدیدی به خواننده بده تنها یکسری پرسش بی پاسخ رو در نوشته هاشون بیان میکنند که خواننده هم بارها اونا رو از خودش پرسیده و پاسخ اونها رو میخواد نه خوانش و دیدن دوباره انها در این سایت !!!!
علی ۰۳ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۲۷
قیمتهای اعلامی امروز خودرو سازها راهزنی است.این باجگیری است. این گروگان گرفتن مردم است. این خیانت به اعتماد مردم است. این آتش زدن به اموال مردم است. این مقابله با نظر رهبری است که گفتند ارزش پول ملی حفظ شود این شیوه نا امید کردن مردم از نظام است این دعوت کردن مردم به شورش است این بازی در زمین اسرائیل است آیا گوش شنوائی هست؟