نتنیاهو فضا را به سمت جنگ سوق داده است

اسرائیل در تدارک یک جنگ بزرگ

۱۳ آذر ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۰۴۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
گروهی انتظار دارد که حمله پیش رو متوجه ایران باشد، اما طرفداران این ایده بسیار کم هستند برای این که بیشتر تحلیلگران بر این باورند که هر گونه عملیات نظامی علیه تهران باید با مشارکت امریکا باشد و در حال حاضر بعید است که امریکا به چنین جنگی تن دهد.
اسرائیل در تدارک یک جنگ بزرگ

نویسنده: اشرف ابوالهول

دیپلماسی ایرانی: کسانی که امور اسرائیل را دنبال می کنند به آسانی می توانند ملاحظه کنند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل موفق شد اسرائیل را وارد فضای جنگ کند بدون این که ماهیت این جنگ را روشن کند و بگوید تل آویو به کدام سو موشک هایش را شلیک می کند. فضا به گونه ای شده است که بسیاری از وقوع جنگی در آینده صحبت می کنند و می گویند که بسیاری از اسرائیلی ها در حال حاضر دغدغه جنگ پیدا کرده اند و درگیر این موضوع شده اند. 

این فضا از زمانی به وجود آمد که بنیامین نتانیاهو برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرد و خودش منصب وزارت دفاع را به جای آویگدور لیبرمن بر عهده گرفت. او تلاش کرد روشن کند که الآن وقت مناسبی برای برگزاری انتخابات نیست، برای این که کشور عبری به ادعای او خود را آماده یک حادثه امنیتی بزرگ می کند. اظهار نظری که بسیاری از اسرائیلی ها از آن به وقوع جنگی قریب الوقوع تفسیر کردند. 

با وجود این که لیبرمن حدود سه هفته پیش در اعتراض به قبول نتانیاهو برای بازگشت به توافق آتش بس با جنبش حماس از سمت خود استعفا کرد اما بسیاری از گمانه زنی ها درباره رفتار خصمانه آینده اسرائیل حکایت از آن دارد که جنگی در قبال نوار غزه نزدیک است، به گونه ای که بسیاری انتظار دارند که موشک های اسرائیل در زمانی که هیچ کس انتظارش را نداشته باشد ناگهان به سمت رهبران حماس نشانه روند.  

با توجه به عملیات شدیدی که در نوار غزه شد و واکنشی که حماس به این تهدیدها نشان داد و شهرک های اطراف آن را هدف گرفت، بسیاری انتظار دارند که اسرائیل ماشین بزرگ جنگی خود را به سمت لبنان نیز به حرکت درآورد و حزب الله را که بزرگترین خطر برای امنیت اسرائیل می داند، هدف قرار دهد، با وجود این که در خاک سوریه متحمل ضربات سختی شده است. 

گروه سومی نیز انتظار دارد که حمله پیش رو متوجه ایران باشد، اما طرفداران این ایده بسیار کم هستند برای این که بیشتر تحلیلگران بر این باورند که هر گونه عملیات نظامی علیه تهران باید با مشارکت امریکا باشد و در حال حاضر بعید است که امریکا به چنین جنگی تن دهد. امریکایی ها همچنان روی تحریم های اقتصادی جدید خود علیه تهران حساب کرده اند و می گویند که گسترده ترین تحریم ها در طول تاریخ را علیه ایران اعمال کرده اند. بنابراین بیشتر گمانه زنی ها متوجه جنگی علیه غزه و لبنان است که البته نوار غزه احتمال بیشتری دارد که در معرض یک جنگ گسترده قرار بگیرد. 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل حزب الله لبنان نوار غزه بنیامین نتانیاهو


( ۵ )

نظر شما :

Aa ۱۳ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۴
احتمال دارد که نتانیاهو برای فرار از دست پلیس اسرائیل بخاطر فساد مالی و دزدی سعی میکند افکار داخلی بر علیه خود را منحرف کند با دست به ریسک جنگ.