تل آویو تعیین کننده نهایی معادلات نیست

بی بی به دنبال مذاکره مجدد بر سر تبادل اسرا!

۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۵۷۷ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر چه طی حدود هفت هفته های که از آغاز تجاوز و کشتار رژیم صهیونیستی در نوازه غزه، یکی از کم سابقه ترین ویرانی ها و نسل کشی ها در این باریکه صورت گرفت، با اینحال هنوز معادلات میدانی و سیاسی طبق خواسته تل آویو پیش نمی رود. همان طور که در گزارش دیروز سه شنبه «ایران» به حفظ توان بازدارندگی حماس اشاره شد به نظر می رسد که صهیونیست ها حتی به حداقل های خود برای دست یابی به یک پیروز نمایشی هم خواهند رسید. نه تنها خبری از نابودی حماس و ترور رهبران آن در این باریکه نیست که حتی در یک عقب نشینی آشکار حاضر به مذاکره مجدد بر سر تبادل اسرای خود هستند. این در حالی است که پس از عدم تمدید آتش بس صهیونیست ها تاکید داشتند که تا نابودی حماس به جنگ ادامه خواهند داد. در پی این عقب نشینی صهیونیست ها یک کانال عبری شامگاه دوشنبه گزارش داد که اشغالگران آماده از سرگیری تماس‌ها با میانجی‌ها به منظور آزادی باقی‌مانده اسیران در نوار غزه هستند.
بی بی به دنبال مذاکره مجدد بر سر تبادل اسرا!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: اگر چه طی حدود هفت هفته های که از آغاز تجاوز و کشتار رژیم صهیونیستی در نوازه غزه، یکی از کم سابقه ترین ویرانی ها و نسل کشی ها در این باریکه صورت گرفت، با اینحال هنوز معادلات میدانی و سیاسی طبق خواسته تل آویو پیش نمی رود. همان طور که در گزارش دیروز سه شنبه «ایران» به حفظ توان بازدارندگی حماس اشاره شد به نظر می رسد که صهیونیست ها حتی به حداقل های خود برای دست یابی به یک پیروز نمایشی هم خواهند رسید. نه تنها خبری از نابودی حماس و ترور رهبران آن در این باریکه نیست که حتی در یک عقب نشینی آشکار حاضر به مذاکره مجدد بر سر تبادل اسرای خود هستند. این در حالی است که پس از عدم تمدید آتش بس صهیونیست ها تاکید داشتند که تا نابودی حماس به جنگ ادامه خواهند داد. در پی این عقب نشینی صهیونیست ها یک کانال عبری شامگاه دوشنبه گزارش داد که اشغالگران آماده از سرگیری تماس‌ها با میانجی‌ها به منظور آزادی باقی‌مانده اسیران در نوار غزه هستند.

به گزارش ایسنا، مقامات آمریکایی در این خصوص گفتند: واشنگتن امید چندانی به آتش‌بس جدید در غزه ندارد، اما در صورت آغاز مذاکرات جدی، آتش‌بس امکان پذیر خواهد بود. صبح روز جمعه، اول دسامبر، آتش‌بس یک هفته‌ای بین اشغالگران و حماس با میانجیگری قطر-مصر-آمریکا پایان یافت که طی آن ۸۴ کودک و زن صهیونیست به اضافه ۲۴ شهروند خارجی از نوار غزه آزاد شدند، در حالی که رژیم صهیونیستی ۲۴۰ نفر از اسیران فلسطینی (۷۱ زن) و ۱۶۹ کودک را آزاد کرد. کانال ۱۲ خصوصی عبری گفت: اسرائیل آماده است تا ارتباطات را از سر بگیرد تا افراد اسیر شده در غزه را آزاد کند.

این شبکه ادعا کرد: این موضوع (که آزادی آن مورد مذاکره قرار خواهد گرفت) همچنان بشردوستانه است و شامل زنان، بیماران، مجروحان و سالمندانی است که هنوز در اسارت هستند. اشغالگران از حماس خواسته بودند زنانی را که ادعا می‌کرد غیرنظامی هستند را آزاد کند که جنبش آن را رد و تاکید کرد که آنها سرباز وظیفه هستند و در لباس نظامی اسیر شده‌اند و آن را نقض مفاد توافقنامه آتش‌بس دانست. بر اساس اظهارات مقامات حماس، قرار بود آزادی سربازان در مرحله بعدی انجام شود که این امر باعث فروپاشی آتش‌بس شد.

به گزارش رسانه‌های عبری، حماس هنوز ۱۳۷ زندانی در غزه دارد که ۱۲۶ تن صهیونیست و ۱۱ تن خارجی هستند. این کانال ادامه داد: تخمین زده می‌شود که در هفته آینده امکان دستیابی به توافق جدید وجود نداشته باشد، اما آنها (در اسرائیل) می‌خواهند مسیر جدیدی را باز کنند تا از فشار بر حماس در جنگ سود ببرند. این شبکه عبری به نقل از یک منبع امنیتی رژیم صهیونیستی که نامش فاش نشده‌است، مدعی شد: «شدت درگیری‌ها مسیری را باز کرده‌است که نباید از دست داد.» وی افزود: اسرائیل همچنین در تلاش برای افزایش فشار بر صلیب سرخ است و قرار است نخست وزیر (بنیامین نتانیاهو) با رئیس این سازمان (میانا اسپولیاریچ-اِگر) که انتظار می‌رود در روزهای آینده وارد اسرائیل شود، دیدار کند.

از زمان آغاز جنگ، اشغالگران بارها از صلیب سرخ خواسته‌اند تا با اسیران در غزه ملاقات کرده و داروهای لازم را برای بیماران در میان آنها فراهم کند. همچنین مقام ارشد صهیونیست به این کانال (که نامش را فاش نکرد) گفت: «شرایط برای شروع پیش‌نویس توافق‌نامه‌های جدید، چه از دیدگاه حماس یا اسرائیل، اکنون آماده‌ شده‌است.» وی ادامه داد: «دیوید بارنیا» رئیس موساد دستورات جدیدی دریافت کرد تا حرف‌های میانجی‌ها را بشنود و همان منبع گفت: «اگر قطری‌ها بخواهند صحبت کنند، ما گوش می‌کنیم.» اما این منبع گفت: «اسرائیل مشکلاتی را شناسایی کرده‌است که می‌تواند توافق را دشوار کند.» کانال ۱۲ عبری نیز توضیح داد: بخشی از رهبری حماس قطر را ترک کرده و اسرائیل عملا در دو منطقه (شمال و جنوب نوار غزه) حضور دارد، نه فقط در شمال غزه که این امر کانال‌های ارتباطی را پیچیده می‌کند.

-    واکنش مقاومت

در حالی صهیونیست ها از آمادگی برای تبادل اسرا خبر می دهند که در مقابل حماس پس از عدم تمیدید آتش بس تنها روی یک موضع تاکید داشت و آن هم عدم مذاکره (بر سر تبادل اسرا) تا زمان پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک غزه است، چنانی که اسامه حمدان از رهبران حماس هم به الجزیره گفته که تا قبل از توقف تجاوزات به غزه، صحبتی از هرگونه معامله مبادله اسرا وجود نخواهد داشت. به باور حمدان، هدف طرف اسرائیلی از طریق افشاگری‌های جاری، مقابله با فشارهای داخلی است. وی افزود: مواضع اسرائیل در مورد یک معامله قریب‌الوقوع برای مصرف داخلی است.

در همین رابطه، علی ابوشاهین، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی نیز تاکید کرد که «تمام امور مربوط به مذاکرات اسرا پس از آتش‌بس فراگیر انجام خواهد شد.» ابوشاهین در گفت‌وگو با المیادین با تکذیب مطالب منتشر شده توسط برخی رسانه‌های عبری تاکید کرد که در حال حاضر هیچ تماسی در خصوص مذاکرات اسیران وجود ندارد. این مقام سیاسی در «جهاد» با بیان اینکه «دولت آمریکا است که جنگ غزه را اداره می‌کند»، گفت: صحبت از آتش‌بس‌های بشردوستانه برای بازگرداندن اسرا است و بعد از آن تجاوز به غزه از سر گرفته می‌شود. ابوشاهین با تاکید بر اینکه «اکنون صحبتی درباره آتش‌بس‌های بشردوستانه نشده‌است»، بر موضع صریح مقاومت در خصوص رد هرگونه مذاکره تحت فشار آتش تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه «مقاومت خود را با سناریوهای جدید رویارویی تطبیق داده‌است»، تصریح کرد: «عنصر شوک از سوی اشغالگران اثر خود را از دست داده‌است.» ابوشاهین گفت: مقاومت به سختی نبرد و تهاجم پی برده، اما «پیروزی حاصل می‌شود، حتی اگر هزینه آن زیاد باشد.» 

-    وقتی صهیونیست ها دست به دمن قطر و مصر می شوند

در راستای آنچه گفته شد، وبگاه آمریکایی «آکسیوس» گزارش داد که اشغالگران، قطر را از آمادگی خود برای مذاکره درباره توافق جدید در مورد اسرا مطلع کرده‌اند. این وبگاه توضیح داد: «اسرائیل بر خلاف موضع قبلی خود که خواستار آزادی همه اسیران زن قبل از مذاکره در هرگونه توافقی بود، آماده گفت‌وگو درباره توافق جدید است. اسکای نیوز عربی نیز از منابع آگاه مصری نقل کرد، اشغالگران از مصر و قطر برای انعقاد قرارداد تبادل اسرا در چارچوب آتش‌بس جدید بشردوستانه درخواست میانجیگری کرده‌اند.

این منابع توضیح دادند که طرف مصری در حال حاضر میانجیگری جدیدی را با طرف‌های قطری و آمریکایی انجام داده تا به زودی یک توافق جدید تبادل اسرا بین حماس و اشغالگران اجرا شود. این منابع به دیدارهای مورد انتظار بین اشغالگران، مصر و قطر با حمایت آمریکا در این زمینه اشاره کردند. از سوی دیگر، مقاومت فلسطین در غزه شروط روشنی را تعیین و اعلام کرد: «تا زمانی که تجاوزات اسرائیل به غزه ادامه دارد، نه مذاکره و نه مبادله اسیران زیر آتش انجام نمی‌گیرد.»

-    عقب نشینی در برابر حزب الله

همزمان با ارسال اخباری دال بر آمادگی صهیونیست ها برای مذاکره مجدد بر سر تبادل زندانینان با حماس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اظهار اینکه این رژیم قصدی برای ماندن در غزه ندارد، در موضع‌گیری جدیدی در قبال حزب‌الله لبنان که عقب‌نشینی آشکاری از مواضع پیشین این رژیم محسوب می‌شود، گفت که تل‌آویو آماده توافقی احتمالی با حزب‌الله لبنان است، مشروط بر اینکه هر توافقی شامل منطقه امن در امتداد مرز و تضمین‌های امنیتی مناسب باشد.

به گزارش رسانه های عبری ربان،  یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مورد تحولات امنیتی در امتداد مرز سرزمین‌های اشغالی با لبنان گفت: اقدامات اسرائیل در غزه مورد توجه حزب‌الله قرار دارد. اگر حزب‌الله اجازه دهد فرآیند توافق صورت می‌گیرد، من اکنون به جزئیات آن نمی‌پردازم، اما واضح است که باید شامل شرایطی باشد که در آن فاصله ایمن از ما تا نیروهایی که می‌توانند به خاک اسرائیل شلیک کنند، یا نیروهایی که می‌توانند در داخل اسرائیل وارد عمل شوند، وجود داشته باشد. اگر این امکان وجود داشته باشد، با تضمین مناسب، می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم.

گالانت همچنین با تاکید بر اینکه ارتش صهیونیستی قصدی برای ماندن دائمی در نوار غزه ندارد، گفت: مادامی که گروهی متخاصم با اسرائیل نباشد، آماده بحث در مورد گزینه‌های جایگزین در مورد اینکه چه کسی این سرزمین را کنترل می‌کند، هستیم. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، وی به خبرنگاران گفت: اسرائیل هر اقدامی را برای نابودی حماس انجام خواهد داد، اما ما هیچ قصدی برای ماندن دائمی در نوار غزه نداریم.

گالانت گفت که تل آویو آماده بحث در مورد گزینه‌های جایگزین درباره اینکه چه کسی می‌تواند غزه را پس از جنگ کنترل کند، است: «شرط کلیدی این است که این گروه با اسرائیل خصمانه عمل نکند. بقیه، به نظر من، قابل بحث است. اما مطمئناً حماس نخواهد بود و همچنین خود اسرائیل هم نخواهد بود.» این در حالی است که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قبل تر اعلام کرده بود که، «حفظ آرامش کرانه باختری بسیار مهم است تا بتوانیم مأموریت خود در نوار غزه که نابودی حماس و کاهش توانمندی‌های نظامی و دولتی آن است، تکمیل کنیم.» براساس گزارش سایت خبری روسیا الیوم، گالانت در ادامه افزود، زمانی که مشخص شود ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه چه اقداماتی انجام داده، کرانه باختری و همچنین مکان‌های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. 

-    اعتراف دوباره به برتری مقاومت لبنان

به نظر می رسد که عقب نشینی گالانت در برابر حزب الله ارتباط مستقیمی با برتری میدانی مقاومت لبنان در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی داشته باشد، کما اینکه رسانه های رژیم صهیونیستی برای دومین بار اعتراف کردند که حزب الله لبنان دست برتر را در مناطق شمالی فلسطین دارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از شبکه المیادین، این رسانه ها تاکید کردند که شهرک نشین های شمال فلسطین اشغالی به این منطقه بازنخواهند گشت، مگر اینکه وضعیت تغییر کند، بسیاری از آن ها به خاطر احساس نا امنی به کوچ دائمی از این مناطق فکر می کنند. عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی پیشتر با اشاره به برتری مقاومت اسلامی لبنان در مرزهای این کشور با فلسطین اشغالی گفته بود که سید حسن نصرالله در شمال دست برتر را دارد.

تحلیلگر مسائل عربی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز گفت: حزب الله همچنان در شمال دست برتر را دارد، زیرا می خواهد به اسرائیل فشار بیشتری وارد کند و می داند که تل آویو خویشتنداری می کند. تسیوی یحزکلی اضافه کرد: شمال مانند یک منطقه جنگ زده و همه خیابان ها و مسیرها خالی است و اسرائیل در شمال در یک دام افتاده است. گزارشگر این شبکه نیز گفت: آنچه در شمال در جریان است، یک جنگ موشک های ضد زره است. شلومی آلدار افزود: در جنگ ۲۰۰۶، اسرائیلی ها در خانه های خود ماندند و از دور به شلیک و اصابت کاتیوشا به عنوان خطرناکترین سلاح نگاه کردند ولی امروز موشک های ضد زره بزرگترین تهدید برای آن ها است. وی بیان کرد: صهیونیست های ساکن این مناطق تا زمانی که اوضاع تغییر نکند، بازنخواهند گشت و همه آن ها به رفتن دائم از این مناطق می اندیشند، زیرا آن ها احساس نا امنی دارند و می گویند که اسراییل برای آن ها ارزشی قائل نیست.

به تازگی روزنامه الاخبار نوشت که مقاومت لبنان به تاکتیک‌های خاصی روی آورده است که دشمن توان رویارویی با آن را ندارد. بر این اساس، فرماندهی مقاومت به رزمندگان اختیاراتی داده که آنها را قادر به انجام اقدامات زیادی می‌کند و مقاومت لبنان موفق به وارد کردن خسارات مستقیم به مواضع، جنگ افزارها و سیستم‌های دشمن شده است.

کلید واژه ها: اسرائیل حماس نوار غزه بنیامین نتانیاهو حزب الله لبنان مذاکره


( ۴ )

نظر شما :

نا شناس ۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۹
بازم می خواهد برای اروپا تسلیحات بفرسته؟