هرچه اوباما رشته بود، ترامپ پنبه کرد

ایران تحت فشار تحریم ها تغییر رفتار می دهد؟

اولین دور تحریم های دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران روز سه شنبه گذشته اجرایی شد و دور بعدی هم در ماه نوامبر به اجرا گذاشته می شود. اینها همان تحریم هایی هستند که در دوران باراک اوباما برای ترغیب ایران به حضور پای میز مذاکره اعمال و پس از حاصل شدن توافق هسته ای (برجام) لغو شدند.
ایران تحت فشار تحریم ها تغییر رفتار می دهد؟

نویسنده: فرد لوکاس

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه گذشته در میانه گذراندن تعطیلات در خانه خود در بدمینیستر در ایالت نیوجرسی، فرمان اجرایی ای را امضا کرد که به اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران انجامید. ترامپ در ماه مه ایالات متحده را از توافق چندجانبه هسته ای ایران خارج کرد و هفته پیش هم گفت مایل است با حسن روحانی رئیس جمهوری این کشور بدون پیش شرط دیدار داشته باشد.

به عقیده ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد اندیشکده دفاع از دموکراسی ها در واشنگتن، شرایط برای نظام ایران ساده نخواهد بود. او به دیلی سیگنال گفت: «در هفته های پیش رو، نظام ایران تحت فشار مالی و سیاسی شدیدی قرار خواهد گرفت و مردم ایران از دولت خواهند خواست که به جای جنگ های نیابتی در اشتغالزایی و افزایش درآمدها سرمایه گذاری کند.» گلدبرگ افزود پس از تحریم های ماه نوامبر بر بخش انرژی و بانک مرکزی ایران، روحانیون در ایران مجبور می شوند بین تغییر اساسی در رفتار و فروپاشی نظام یکی را انتخاب کنند.

این کارشناس ادامه داد: «انتظار می رود متحدانمان در خاورمیانه از تحریم ها علیه ایران کاملا حمایت و مطابق آنها عمل کنند و بانک ها و بیمه کنندگان اروپایی هم با بی میلی به آنها تن خواهند داد. چین بزرگ ترین یاغی محسوب می شود، اما احتمال اینکه رهبران حزب کمونیست در پکن بخواهند مخاطره عواقب نقض آگاهانه تحریم ها را بپذیرند، اندک است.»

دور اول تحریم ها دولت ایران را از خرید دلار آمریکا باز می دارند؛ تجارت ایران به طلا و دیگر فلزهای قیمتی را هدف قرار می دهند؛ دسترسی ایران به گرافیت، آلومینیوم، فولاد، زغال سنگ و نرم افزارهای قابل استفاده در روندهای صنعتی را مسدود می سازند؛ مبادلات با ارز ملی ایران یعنی ریال و بخش خودروسازی این کشور را هدف می گیرند. دور دوم تحریم ها که در 5 نوامبر اجرایی می شود، بخش های حمل و نقل، توسعه انرژی، کشتیرانی و بانک مرکزی ایران را هدف می گیرد. این تحریم ها ممکن است به افزایش بهای نفت در ایالات متحده منجر شوند.

کریستوفر گارسیا، یک مقام پیشین وزارت بازرگانی ایالات متحده که مسئولیت توسعه اقتصادی بین المللی را بر عهده داشت، گفت: «تحریم ها می توانند در بلند مدت به تغییر رفتار ایران منجر شوند. در بلند مدت، به احتمال خیلی زیاد افراد تحصیل کرده در ایران در مواجهه با دشواری های اقتصادی به طور فزاینده از نظام خشمگین می شوند. هدف این است که دولت ایران تغییر رفتار دهد، اما اگر تحریم ها به تغییر نظام در ایران بیانجامند، ما اعتراضی به این نتیجه نخواهیم داشت.»

طبق اعلام کاخ سفید، از زمان اعلام تصمیم ترامپ به خروج از توافق هسته ای ایران در هشتم ماه مه، واشنگتن 38 هدف در ایران را در شش اقدام جداگانه تحریم کرده است.

جیم فیلیپز، محقق امور خاورمیانه در موسسه هریتج گفت: «همین حالا هم شاهد رای دهی برخی از مردم ایران از طریق رفتارشان هستیم؛ بسیاری در واکنش به کاهش ارزش ریال به پایین ترین سطح خود، پس اندازهایشان را به ریال نگه نمی دارند.» فیلیپز افزود: «ایران برای تامین مالی دولت بشار اسد در سوریه و کمک به حوثی ها در یمن با دشواری های بیشتری مواجه خواهد شد، اما احتمال اینکه دولت ایران بخواهد در آینده نزدیک پیشنهاد ترامپ را برای دیدار بپذیرد، اندک است. با شناختی که از ایران دارم، آنها تا 2020 منتظر می مانند تا ببینند رئیس جمهوری جدیدی (در ایالات متحده) روی کار می آید یا خیر.» این کارشناس در ادامه گفت به رغم افزایش نارضایتی های مردم ایران، مخالفان دولت برای برگزاری تظاهراتی علیه نظام متحد نیستند.

دولت های اروپایی سعی کرده اند سیاست هایی را اتخاذ کنند که تاثیرات تحریم های ایالات متحده بر ایران را کاهش دهد، اما شرکت های اروپایی برای درگیر نشدن با تحریم های آمریکا در حال خروج از ایران هستند. فیلیپز گفت چندی پیش یک دیپلمات ایرانی به برنامه برای بمبگذاری در پاریس متهم شد که این مساله تمایل اروپا را به محکوم کردن تحریم های ایالات متحده کاهش می دهد. او افزود: «فکر نمی کنم اروپایی ها بخواهند موقعیت خود را برای ایران به خطر بیاندازند. زمان زیادی طول نمی کشد تا مچ ایران را در یک حادثه دیگر بگیرند. دفاع از یک کشور با وجود اقدامات نادرست در خارج و نقض حقوق بشر در داخل دشوار است.»

منبع: دیلی سیگنال / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: تحریم های آمریکا علیه ایران بحران اقتصادی ایران تغییر رفتار ایران در منطقه فشار مالی و سیاسی بر ایران


( ۶ )

نظر شما :