سیاست‌های جدید در قبال ایران، کره شمالی و چین

جان بولتون چه چیز به کاخ سفید ترامپ اضافه می‌کند؟

۱۶ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۵۷۸۵ اخبار اصلی آمریکا
جان بولتون نیامده است که ساختار و سیاست‌های دولتی را بازنویسی کند. او آمده تا روند تصمیم‌گیری‌ها را تسریع کند و وقت بیشتری برای ترامپ بخرد و نوآوری‌های بیشتری در تاکتیک‌ها ایجاد کند.
جان بولتون چه چیز به کاخ سفید ترامپ اضافه می‌کند؟

نویسنده: فرد لوکاس

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان معتقدند که جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی با تاریخی از سیاست خارجی هجومی و قلدرمآبانه کاخ سفید را به سمت مواجه ای جدید با تهدیدهای روسیه، ایران، کره شمالی و چین هدایت می کند. رئیس جمهور دونالد ترامپ، بولتون را که پیش از این به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در زمان جورج دبلیو بوش خدمت می کرد جایگزین ژنرال اچ. آر. مک مستر کرد. این خبر سه روز پیش از اینکه ترامپ 60دیپلمات و افسر اطلاعاتی روسیه را از ایالات متحده اخراج کند و چند هفته پیش از اینکه قرار ملاقات ترامپ با رهبر کره شمالی گذاشته شود، منتشر شد.

تغییر دیگری که بولتون در سیاست خارجی آمریکا ایجاد می کند به کشمکش های مربوط به قرارداد هسته ای ایران بازمی گردد. قراردادی که در زمان باراک اوباما منعقد شد. مساله جنگ تجاری و نظامی با چین مساله مهم بعدی است. فرانگ گافنی در مرکز سیاست های امنیتی معتقد است: «جان بولتون علاقمند است که به رئیس جمهور کمک کند تا اهداف خود را تعریف و به آنها برسد و این کاری است که تاکنون جایگاه مشاور امنیت ملی نتوانسته است برای رئیس جمهور انجام دهد.» گرافنی می گوید که تهدیدها در برابر ایالات متحده چندگانه و جدید هستند. فضای سایبری و امنیت اقتصادی از سوی بازیگران داخلی و خارجی تهدید می شوند.

در دولت بوش، بولتون به عنوان شخصیتی دیده می شد که مداخله گری قوی است و در دولت ترامپ شخصی فصیح خواهد بود که عناصر سیاست گذاری خارجی ایالات متحده را حفظ و سروشکل می دهد. گافتی می گوید: «جان به این مشهور شده که در برابر هر چیزی خواستار مداخله نظامی خواهد شد. من فکر می کنم که دیدگاه رئیس جمور با دیدن اوضاع خطرناک کره شمالی، ایران، روسیه و چین تغییر کرده است. به این ترتیب از نظر من دیدگاه های جان و رئیس جمهور بسیار نزدیک است.»

جی کافرانو، مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی بنیاد هریتیج معتقد است که تفاوت ها بیشتر در استایل و شیوه ها خواهد بود تا سیاست ها: «جان بولتون نیامده است که ساختار و سیاست های دولتی را بازنویسی کند. او آمده تا روند تصمیم گیری ها را تسریع کند و وقت بیشتری برای ترامپ بخرد و نوآوری های بیشتری در تاکتیک ها ایجاد کند. در زمینه سیاست های ایالات متحده در سازمان ملل او و نیکی هیلی با هم تعامل خوبی دارند و جان نسبت به مک مستر در زمینه سیاست های خارجی تجربیات بیشتری دارد.»

پس از ماجراهای مسموم شدن جاسوس دوجانبه روسی و دخترش در بریتانیا، دولت ایالات متحده 60 روسی را از کشور اخراج کرد. کارافانو می گوید: «من فکر می کنم بولتون فشار بیشتری بر روسیه وارد کند.» ترامپ همچنین مدیر سازمان سیا مایک پومپئو را جایگزین رکس تیلرسون در وزارت امور خارجه کرده است. اگرچه تفاوت این دو جایگزینی در این است که بولتون نیازی به تایید سنا ندارد. متغیرهای زیادی در دولت ترامپ وجود دارد تا مشخص شود که بولتون چطور می تواند در کاخ سفید نقش ایفا کند.

دیوید هلفنبین از مقامات رسمی سابق دولت اوباما می گوید: «آیا ترامپ به بولتون گوش می دهد؟ اگر بولتون ترامپ را به چالش بکشد آیا او این مشاوره ها را می پذیرد؟ ترامپ تا چه زمان با بولتون کنار می آید؟ نگرانی هایی درباره نفوذ استیو بنن روی ترامپ در آغاز  ریاست جمهوری او وجود داشت اما او چندان دوام نیاورد.»

انتخاب بولتون، انتخابی محکم و براساس تجربه بود. اولویت کار بولتون آماده کردن رئیس جمهور برای ملاقات تاریخی با کیم جونگ اون است. این انتخاب به این معنی است که پیونگ یانگ باید بداند که دیگر بلوف زدن در قبال ایالات متحده کارایی ندارد.

منبع: دیلی سیگنال/ ترجمه: روزبه آرش

کلید واژه ها: بولتون ایالات متحده امریکا چین کره شمالی دونالد ترامپ


نظر شما :